Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    20

    Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Tjenare!

    Fick en kärra i baken på min 9-3 SC -08 och hade inne den på SAAB verkstaden i stan. Dom bytte bakkofångaren och lackade den lilla plåtskadan. Som blev till höger om tanklocket. Märket var som en krona typ. Men sen efter jag tvättade bilen 2 dagar efter jag hämtat den så såg jag att det var damm under lacken där skadan var. Är kanske 10 dammkorn som man ser på en yta stor som en tallrik typ.

    Och sen åkte jag dit och visade detta då sa han att dom skulle titta på det men sa också att det är sånt man får räkna med när man gör en lackering så här.

    SKA man räkna med sådant?!

    Tacksam för svar, gärna från någon som är lackerare!

  2. #2

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Sånt ska man absolut inte räkna med, bara att göra om.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Håller med Hamilton. Lämna in den igen och acceptera inget annat än ett perfekt resultat.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Sällar mig till de andra, bara att lämna in så de får göra om.

    Dammkorn kan man kanske acceptera om man lackat om själv hemma i garaget... men knappast när man lämnat bort det till "proffs".
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    "Sånt man får räkna med" Jävligt seriöst kundmottagande! Åk dit igen & kräv att det blir riktigt gjort, jag hade nog även kontaktat försäkringsbolaget för att låta dom veta att det inte blivit bra från början! Vet inte om det gör någon skillnad men känns ju bra att dom får veta att verkstaden inte gör ett bra jobb!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Lika dammkornsfritt som en fabrikslack är nog svårt att uppnå dock, men det beror ju på hur petig man är
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Lika dammkornsfritt som en fabrikslack är nog svårt att uppnå dock, men det beror ju på hur petig man är
    Jo... men på en så pass liten yta är det ju inte acceptabelt med 10 fel... eller!?!?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Jo... men på en så pass liten yta är det ju inte acceptabelt med 10 fel... eller!?!?
    Nej nej, absolut inte. Lät som i det mesta laget. Men på allting jag fått lackat har det funnits nåt dammkorn iaf. Går det inte att våtslipa ner dammkornen om de sitter i klarlacken?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Det finns inte många experter kvar längre, vi har inte samma lärlingsystem idag. Folk ändrar karriärer innan de hunnit mästra sig. Problemet är att killen inte kan stå för sitt felande!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    20

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Börja med att be dem göra om - göra rätt!! Bilen ska se ut som "orginal", dvs. som den var från fabrik om du själv inte har något annat önskemål.

    Är det så att dem tvekar att göra sitt backjobb så kan du hota med att kontakta försäkringsbolagen, då lär det bli livat i luckan kan jag säga. De flesta lackeringar som "arbetar med samtliga försäkringsbolag" är ganska måna om att få behålla sina försäkringsbolag som partners då det är därifrån dem får sina jobb!

    Får dem för många klagomål och misslyckade lackeringar kan dem mista sin titel,
    ("arbetar med samtliga försäkringsbolag"). <----- Detta är något som alla lackfirmor vill skryta över för att locka kunder och verka vara seriösa.
    Tyvärr kanske vissa som håller i lacksprutan inte platsar i den rollen.

    Jag vill slutligen dra ett citat; "Övning ger färdighet!"

  11. #11

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Lika dammkornsfritt som en fabrikslack är nog svårt att uppnå dock, men det beror ju på hur petig man är
    Förekommer fel i fabrikslackerna rätt så ofta också.

    Hade tveklöst lämnat in bilen igen.
    Gör om gör rätt.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    är det ett försäkringsärende så gör man bäst i att reklamera jobbet hos försäkringsbolaget som då besiktigar det som felar och sen får de gnälla vidare hos de som de anlitar.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    20

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Tjena!

    Nu har det gått ett tag sedan jag skrev tråden. Å detta har hänt. jag ringde till SAAB verkstaden här i Falköping. Krävde att dom skulle göra om det. Bemötandet jag fick var under ALL KRITIK igen. Gubben jag pratade med var även samma som första gången. Han sa - Ja vi kanske får göra om det då, ser ju inte så bra ut.(suck) Och då hade jag även informerat Saabförsäkringar.
    Då jag bokade den nya tiden sa jag även att jag ville ha hyrbil. Och att dom självklart skulle stå för den.

    Min fru lämnar bilen, tar hyrbilen och sen ringer hon och säger att tanken är tom. Jag ringer flyförbannad och frågar varför den är det och då får jag svaret av samma gubbe, - man får tanka bilen själv när man har hyrbil. Helt ursinnig efter detta samtal så orkade jag inte prata med honom mer.

    Nu har jag hämtat bilen och ja det är bättre än första gången. Men det är vad jag kan se nu när den är otvättat en liten prick. När jag påpekade detta till gubben sa att ÅTER igen att det är sånt man får räkna med. Ringde till försäkringsbolaget och dom sa att den pricken är inom marginalerna. Ok, jag kan stå ut med detta. Han sa även på fbolaget att jag kan höra med bilfirman om dom kan rätta till det igen.

    MEN jag tänker i fortsättningen åka till ANA med min bil för service. Där vet dom i
    allafall vad kundservice och har de gånger jag varit där med bilen innan eftersom det ingick endel när jag köpte bilen där varit hur bra som helst!

    Så kan det gå. Nu ska jag bara njuta av min fina bil och längta efter de nya 19 tummarna som ska på till våren Mumma

    tack för stödet!

    /micke

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Citat Ursprungligen postat av Props
    Tjena!

    Nu har det gått ett tag sedan jag skrev tråden. Å detta har hänt. jag ringde till SAAB verkstaden här i Falköping. Krävde att dom skulle göra om det. Bemötandet jag fick var under ALL KRITIK igen. Gubben jag pratade med var även samma som första gången. Han sa - Ja vi kanske får göra om det då, ser ju inte så bra ut.(suck) Och då hade jag även informerat Saabförsäkringar.
    Då jag bokade den nya tiden sa jag även att jag ville ha hyrbil. Och att dom självklart skulle stå för den.

    Min fru lämnar bilen, tar hyrbilen och sen ringer hon och säger att tanken är tom. Jag ringer flyförbannad och frågar varför den är det och då får jag svaret av samma gubbe, - man får tanka bilen själv när man har hyrbil. Helt ursinnig efter detta samtal så orkade jag inte prata med honom mer.

    Nu har jag hämtat bilen och ja det är bättre än första gången. Men det är vad jag kan se nu när den är otvättat en liten prick. När jag påpekade detta till gubben sa att ÅTER igen att det är sånt man får räkna med. Ringde till försäkringsbolaget och dom sa att den pricken är inom marginalerna. Ok, jag kan stå ut med detta. Han sa även på fbolaget att jag kan höra med bilfirman om dom kan rätta till det igen.

    MEN jag tänker i fortsättningen åka till ANA med min bil för service. Där vet dom i
    allafall vad kundservice och har de gånger jag varit där med bilen innan eftersom det ingick endel när jag köpte bilen där varit hur bra som helst!

    Så kan det gå. Nu ska jag bara njuta av min fina bil och längta efter de nya 19 tummarna som ska på till våren Mumma

    tack för stödet!

    /micke
    Jag förstår att du har varit knäckt och jag håller med dig om det mesta här, risig lackfirma helt klart. Men att man får tanka lånebilen är väl fullt normalt eller?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    20

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Jo normalt är det så. Men jag tycker att dom ska stå för det eftersom det var dom själva som gjort fel.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Citat Ursprungligen postat av Props
    Jo normalt är det så. Men jag tycker att dom ska stå för det eftersom det var dom själva som gjort fel.
    -
    Klart det hade varit goodwill för dem om de gjort det, synd för dem, synd för dig - men jag är inte förvånad.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Där jag hyr bil, Budget i Karlstad får man alltid bilen fulltankad. Vilken service är det, att man direkt skall krångla sig till en mack? Sedan får man tanka fullt innan man lämnar tillbaka bilen, eller så faktureras du den kostnaden.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Där jag hyr bil, Budget i Karlstad får man alltid bilen fulltankad. Vilken service är det, att man direkt skall krångla sig till en mack? Sedan får man tanka fullt innan man lämnar tillbaka bilen, eller så faktureras du den kostnaden.
    Ok då men jag menade att man får betala för soppan själv, jag trodde det var det vi snackade om här.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Där jag hyr bil, Budget i Karlstad får man alltid bilen fulltankad. Vilken service är det, att man direkt skall krångla sig till en mack? Sedan får man tanka fullt innan man lämnar tillbaka bilen, eller så faktureras du den kostnaden.
    Ok då men jag menade att man får betala för soppan själv, jag trodde det var det vi snackade om här.
    Så ska det naturligtvis va... hade dom lagat bilen på ett korrekt sätt första gången hade man ju kört med sin egen bil & pröjsat bensinen själv! Om nu bilen måste lagas igen & man får en lånebil måste man ju såklart stå för bensinen själv, detta är ju helt normalt & inget man kan gnälla på enligt mig i alla fall!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Damm under lacken, ska man räkna med det?!

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Där jag hyr bil, Budget i Karlstad får man alltid bilen fulltankad. Vilken service är det, att man direkt skall krångla sig till en mack? Sedan får man tanka fullt innan man lämnar tillbaka bilen, eller så faktureras du den kostnaden.

    Ja, det är väl det normala när man hyr en bil.
    Hämta fulltankad - Lämna fulltankad.

    Kul och hämta en hyrbil och få soppatorsk på vägen därifrån...
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket damm i nylackad dörr efter skada ska man tolerera
    Av Frogfoot i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 21:44
  2. Polera bort damm efter lackering??
    Av sku i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 14:44
  3. Räkna %?
    Av Gulingen i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 19:43
  4. Räkna ut toppfart mm. og900
    Av 900 Power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 15:13
  5. Räkna ut frakt
    Av Aero_Jansson i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 18:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •