Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

  1. #1

    Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Hejsan,

    Min Saab 9-5 2.0t -99
    Saknar AC/ACC modellen ser så ut, och det var inget jag tänkte så mycket på när jag köpte bilen.

    Men nu känner jag att jag kanske hade velat ha det, om vore möjligt(Lönsamt)
    Jag tänkte att man kanske kunde dra till skroten och plocka upp en AC/ACC från en Saab som skrotats och bara ta de delarna man behöver. Men jag har inte haft Saab särskilt länge så jag undrar om arbetet blir för stort eller om det kanske går ganska enkelt ?

    Mvh,
    Ny på forumet(Sunny)

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    AC hade väl alla 9-5... även om det är väldigt ovanligt med bilar utrustade med bara MCC, nästan alla man ser är ju utrustade med ACC!

    Menar du att din bil inte har AC... eller menar du att du vill uppgradera MCC till ACC?

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Välkommen hit! Oavsett om det är att montera ACC i en bil med bara AC (eller om bilen inte har AC öht vilket den borde ha, iaf om den är svensksåld) så är det ett stort arbete, ekonomiskt är det inte försvarbart utan det är bättre att leta efter en bil med ACC om det är tillräckligt viktigt för dig.
    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    En 9-5 utan ACC borde det snart vara samlarvärde på, så ovanligt som det verkar vara!
    Utan Saab

  5. #5

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    AC hade väl alla 9-5... även om det är väldigt ovanligt med bilar utrustade med bara MCC, nästan alla man ser är ju utrustade med ACC!

    Menar du att din bil inte har AC... eller menar du att du vill uppgradera MCC till ACC?
    Tack för alla svar !

    Ja Precis, den saknar tydligen AC helt.
    Bilen är ej importerad och verkar som att alla är ganska förvånade över att den saknar AC/ACC. Det står dock att det varit en Demo bil en gång i tiden så det kanske har något med saken att göra

    Verkar inte vara lönsammt att ordna en AC på bilen.Men jag överlever nog utan AC i sverige

    Mvh,
    Sunny

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Jag trodde inte det fanns? Ingen som sitter på 9-5 katalogen från 1998-99 och kan kolla upp det? Är det tillval på den enklaste modellen? Eller har du köpt en provbil som hittat ut av misstag?
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Är det tillval på den enklaste modellen?
    Det fanns ju en "S" istället för "SE" som typ alla är & om jag minns rätt så var "S" endast utrustad med MCC (Manual Climate Control)!

    Tror jag bara sett en bil med detta live, att hitta en 9-5 utan ac är nog inte lätt!

    "Sunny" Kan du inte lägga upp en bild på hur värmereglagen ser ut i din bil, hade varit kul!

    Använd http://www.geting.se Klistra in länken längst ner som du får när du laddat upp bilden & klista in i inlägget!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag trodde inte det fanns? Ingen som sitter på 9-5 katalogen från 1998-99 och kan kolla upp det? Är det tillval på den enklaste modellen? Eller har du köpt en provbil som hittat ut av misstag?
    I min instruktionsbok står det vid manuellt klimatsystem:
    Luftkonditionering A/C (Tillval). Så tydligen.

    Tror du har hittat en riktigt unik bil Sunny!
    Utan Saab

  9. #9

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Är det tillval på den enklaste modellen?
    Det fanns ju en "S" istället för "SE" som typ alla är & om jag minns rätt så var "S" endast utrustad med MCC (Manual Climate Control)!

    Tror jag bara sett en bil med detta live, att hitta en 9-5 utan ac är nog inte lätt!

    "Sunny" Kan du inte lägga upp en bild på hur värmereglagen ser ut i din bil, hade varit kul!

    Använd http://www.geting.se Klistra in länken längst ner som du får när du laddat upp bilden & klista in i inlägget!
    Kanske inte lätt, men tydligen inte omöjligt !
    Jo det kan jag nog göra, kan försöka ta ett kort imorgon.

    Jag kanske ska se om jag kan få reda på lite mer angående historiken på bilen.
    Men jag tror att bilen varit någon form av Demobil.

    Någon som vet om säten från en 9-5 kombi typ 02-04 skulle funka i min bil ?(lite offtopic)

    Mvh,
    Sunny

  10. #10

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Det verkar som att bilen jag köpt haft en del dolda fel vid inköpet så det blir nog svårt att bara sälja den utan fixxa alla problem.

    Tror jag hellre lägger ut en del pengar för att få bilen att fungera igen än att behöva skrota den ? Så nu när jag ändå tänkt satsa på bilen, funderar jag på samma fråga igen.. eventuellt gå full ut o lacka om o fräscha up den lite kanske alla tips och förslag är välkommna.

    Men framförallt vad skulle AC kosta samt vad skulle man behöva.. och var kan det tänka sig hamna på. Är det något man kan göra själv etc ?

    Vore tacksamm för all hjälp jag kan få.

    Mvh,
    Sunny

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Tror du får svårt att få svar på den frågan, har inte sett en enda som gjort detta & jag har hängt på detta forumet i drygt 6 år!

    Men hoppas nån vet, hade varit skoj att följa hur du skulle göra!

  12. #12

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Tror du får svårt att få svar på den frågan, har inte sett en enda som gjort detta & jag har hängt på detta forumet i drygt 6 år!

    Men hoppas nån vet, hade varit skoj att följa hur du skulle göra!
    Aha ok, det låter ju inte så positivt, men omöjligt borde det väl inte vara ?
    undrar om det också skulle gå att sätta dit TCS på bilen ?

    Mvh,
    Sunny

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Fixa AC/ACC på en 9-5 99a Som ej har AC

    Citat Ursprungligen postat av Sunny
    Aha ok, det låter ju inte så positivt, men omöjligt borde det väl inte vara ?
    undrar om det också skulle gå att sätta dit TCS på bilen ?

    Mvh,
    Sunny
    Allting går... bara en fråga om hur jävligt det kommer att bli

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fixa AUX NG9-3 -04
    Av ritte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 15:57
  2. fixa större ic
    Av alex_svenne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 01:48
  3. Hur kan man fixa en fälgskada?
    Av Montecarlo99 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 17:17
  4. Fixa små bucklor ?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •