Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 67

Ämne: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Nu vill jag inte vara neggo, men har du kört en og900 med felaktig servo? Det är inget ball och inget jag skulle rekommendera på allmän väg nån längre sträcka. Aldrig att den går igenom besiktningen med det, det anses trafikfarligt då det kort och gott är mkt trögt svänga och göra snabba manövrar med bilen. Så du får nog fixa den biten.... Speedparts säljer kompletta styrväxlar, renoverade, även skrotarna har en del. Skall själv byta en nu i vår!
    MEDLEM 7032.

  2. #42
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Nu vill jag inte vara neggo, men har du kört en og900 med felaktig servo? Det är inget ball och inget jag skulle rekommendera på allmän väg nån längre sträcka. Aldrig att den går igenom besiktningen med det, det anses trafikfarligt då det kort och gott är mkt trögt svänga och göra snabba manövrar med bilen. Så du får nog fixa den biten.... Speedparts säljer kompletta styrväxlar, renoverade, även skrotarna har en del. Skall själv byta en nu i vår!
    det beror på skulle jag säga
    Herman gick igen 2ggr i rad utan servo, med 215/40-17" men som du säger, det blir tungstyrt... dock har jag inte upplevt att det inte ska gå att maövrera bilen, (kört lite is, lite konbana och mantorp) men å andra sidan så är jag gammal bilplåtis och bond-pojk, så det är ju inte filmjölk i armarna

    men syrningen ska fixas innan den kommer i trafik igen.

    //Konrad.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #43
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Ok man tackar för input:en! Var neggo bara, det passar mig fint! Har inte kört någon bil med trasig servo, och när jag tänker efter är det inte helt ologiskt att trasig servo kan vara trögare än ingen servo...

    Jobbigt det här när man inte vet vad som är fel. Jag tror det är någon slang som gett upp eftersom den läckte ut all vätskan efter att jag tagit bort servo-remmen och flyttat på pumpen. Pölarna hamnade dessutom precis under pumpen så jag är ganska säker på att det inte är styrväxeln. Fast jag kan inte se för all skiten, och jag vill inte göra en rejäl motortvätt där jag har bilen eftersom folk har egna brunnar i backen.

    Aja, jag har ett par månader på mig att fundera ut någon lösning.

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Eller börja träna armarna, och hoppas på att bilprovningens kille är gammal bilplåtis han också. Själv tycker jag det för djävligt trögt, men jag är teoretiker i grunden också. Kanske läge för en skrotrunda för slangarna där, eller köpesannons. Jag köpte nyligen ett kit med servo och slangar för rimliga pengar här, så lägg du en annons.
    MEDLEM 7032.

  5. #45
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Eller börja träna armarna, och hoppas på att bilprovningens kille är gammal bilplåtis han också. Själv tycker jag det för djävligt trögt, men jag är teoretiker i grunden också. Kanske läge för en skrotrunda för slangarna där, eller köpesannons. Jag köpte nyligen ett kit med servo och slangar för rimliga pengar här, så lägg du en annons.
    Hehe jo jag är också lagd åt det teoretiska hållet, många år i skolbänken i ryggen!
    Att göra en räd efter slangar på skroten kan faktiskt vara en bra idé, då får man utöver utbytesslangar i bästa fall även se hur allt sitter ihop och kanske kan gissa var det är mest troligt att saker och ting ger med sig. Får försöka flexa ut några timmar och ta lång-lunch någon gång.

  6. #46
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Trevligt projekt och en eloge till de fina inläggen! Keep posting!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #47
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Trevligt projekt och en eloge till de fina inläggen! Keep posting!
    Man tackar ödmjukast! Keep reading som man säger!

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    726
    Medlem#
    3309

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Som sagts innan så har jag inte heller haft problem att besiktiga utan fungerande servo(avhakad rem pga läckage), men enklast är ju att känna på slangklammorna så det inte är ett så enkelt fel.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  9. #49
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Jehopp, dags att skriva av sig lite då?

    För en tre-fyra veckor sedan jobbade jag med att byta klossar på frambromsarna. Visade sig att allt satt som berget plus att jag tror att jag skadade något när jag höll på att skruva kolven en massa. Det slutade hursomhelst med att riktigt grumlig bromsvätska pissade ur. Jaha då var det väl lika bra att göra den där bromsrenoveringen jag tänkt skjuta på, bromsvätskan behöver ändå bytas. Merjobb hela tiden.

    Ja den nya skivan hade jag precis hunnit få dit, inte för att det spelade så stor roll


    Fick med mig bromsoken hem till slut. Tog ett kort för att komma ihåg hur allt skall sitta, passar bra som en före-bild! Murkigt och fint...


    Efter en massa slit med lite rost men mycket underredes-klegg blev det ett par lager med biltema bromsoksfärg. Endast det bästa är gott nog! Resultatet tycker jag inte behöver skämmas allt för mycket för sig. Det är kanske inte den snyggaste strykningen man sett, men färgen är inte så mycket för utseendet utan mest som rostskydd.



    Ja det var det ena oket, det andra då? Ja när jag väl fått ut kolven visade det sig en tänkbar anledning till mina tidigare problem...



    En extra mumsig närbild.


    För att citera Jesper Rönndahl i sången om jordens utveckling från Pang Prego: Jävla järn stal allt syre!

    Jag har putsade lite försiktigt på kolven för att se om det var friskt under rosten, men som synes så blev det ett nej på det... Man kan i nederkant på kolven dessutom ana vad som ser ut som om någon tidigare varit och våldat med en rörtång eller liknande. Som tur är verkar cylinderloppet klarat sig bra.

    Blir att försöka hitta en kolv på skroten att byta med. Kan säga att såhär när bromsarbetet börjar närma sig färdigt ångrar jag att jag inte bara köpte ett par nya ok istället...


    Kan något trevlig också, det finns nog med misär i livet ändå. Jag har över en tid köpt några begagnade VDO-mätare och även en platta att montera dem i. Tror det kan bli riktigt bra! Fast frågan är om alla blir inkopplade i år, tempsensorn skall ersätta oljepluggen och jag känner inget överdrivet sug att tappa ur all olja...




    Ja nu återstår det att se om jag blir klar med grejjerna snart, målet är påsk-helgen så snart börjar det bli bråttom!

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Mycket fint som vanligt! Angående din mätarhållare kommer du behöva slipa till den då den inte passar i radiouttaget..

    Inget knutstorp? EDIT: såg luleå nu.... hehe

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Usch den kolven såg lite rutten ut

    Men se till å ha bilen körklar till 7e maj för då är de bilträff i pite

    Mvh Magnus
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  12. #52
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Mycket fint som vanligt! Angående din mätarhållare kommer du behöva slipa till den då den inte passar i radiouttaget..

    Inget knutstorp? EDIT: såg luleå nu.... hehe
    Nej tyvärr inget Knutan för min del... Skittråkigt att man missar alla träffar när man bor här uppe.

    Ok jag har inte testat mätarhållaren ännu men så är det kanske. Bra att ha förvarnats om det iallafall.

  13. #53
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Citat Ursprungligen postat av _aero
    Usch den kolven såg lite rutten ut

    Men se till å ha bilen körklar till 7e maj för då är de bilträff i pite

    Mvh Magnus
    mmm svag känsla av att kolven gjort sitt!

    Pite? Självkalrt! Jag har ju hela (påsk)helgen på mig! Har bokat besiktning den 26:e april.

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Jehopp, dags att skriva av sig lite då?

    För en tre-fyra veckor sedan jobbade jag med att byta klossar på frambromsarna. Visade sig att allt satt som berget plus att jag tror att jag skadade något när jag höll på att skruva kolven en massa. Det slutade hursomhelst med att riktigt grumlig bromsvätska pissade ur. Jaha då var det väl lika bra att göra den där bromsrenoveringen jag tänkt skjuta på, bromsvätskan behöver ändå bytas. Merjobb hela tiden.

    Ja den nya skivan hade jag precis hunnit få dit, inte för att det spelade så stor roll


    Fick med mig bromsoken hem till slut. Tog ett kort för att komma ihåg hur allt skall sitta, passar bra som en före-bild! Murkigt och fint...


    Efter en massa slit med lite rost men mycket underredes-klegg blev det ett par lager med biltema bromsoksfärg. Endast det bästa är gott nog! Resultatet tycker jag inte behöver skämmas allt för mycket för sig. Det är kanske inte den snyggaste strykningen man sett, men färgen är inte så mycket för utseendet utan mest som rostskydd.



    Ja det var det ena oket, det andra då? Ja när jag väl fått ut kolven visade det sig en tänkbar anledning till mina tidigare problem...



    En extra mumsig närbild.

    kan skänka en kolv till dig gratis om du står för frakten.
    ska bara leta fram en i nyskick mvh niklas

    För att citera Jesper Rönndahl i sången om jordens utveckling från Pang Prego: Jävla järn stal allt syre!

    Jag har putsade lite försiktigt på kolven för att se om det var friskt under rosten, men som synes så blev det ett nej på det... Man kan i nederkant på kolven dessutom ana vad som ser ut som om någon tidigare varit och våldat med en rörtång eller liknande. Som tur är verkar cylinderloppet klarat sig bra.

    Blir att försöka hitta en kolv på skroten att byta med. Kan säga att såhär när bromsarbetet börjar närma sig färdigt ångrar jag att jag inte bara köpte ett par nya ok istället...


    Kan något trevlig också, det finns nog med misär i livet ändå. Jag har över en tid köpt några begagnade VDO-mätare och även en platta att montera dem i. Tror det kan bli riktigt bra! Fast frågan är om alla blir inkopplade i år, tempsensorn skall ersätta oljepluggen och jag känner inget överdrivet sug att tappa ur all olja...




    Ja nu återstår det att se om jag blir klar med grejjerna snart, målet är påsk-helgen så snart börjar det bli bråttom!
    saab 900 den sista riktiga saaben

  15. #55
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Citat Ursprungligen postat av turbo niklas
    kan skänka en kolv till dig gratis om du står för frakten.
    ska bara leta fram en i nyskick mvh niklas
    Var inte lätt att hitta det du skrivit, listigt dolt i textmassan. Men har du en kolv åt mig betalar jag mer än gärna frakten.

  16. #56
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Drog om delar av larmets kablage idag. Hade problem med falsklarm i somras men "fixade" det genom att koppla ur huvkontakten. Men så kan man väl inte ha det? Såg senare att några kablar var skadade så jag har hela tiden tänkt att jag skall fixa det nu innan det är dags att ta ut bilen ur vintervilan.

    Ett exempel på några sladdar som bytts ut:


    Över huvud taget är hela installationen sorgligt dåligt gjord. Dåligt uppfästa kablar, fula skarvar, osv osv. Värst av allt är att det verkar vara ett företag som gjort det, har ett gammalt kvitto på installationen!

    Mycket intressant är att jag just nu inte vet hur tusan larmet kunnat fungera alls! Den kabeln som skall jorda allt var kopplad till larmets signalhorn så enbart hornet jordade genom den. Antar att larmet lyckats jorda genom lite konstiga vägar istället. Nu är det fixat iallafall, fast jag får nog kika över andra sidan av strömförsörjningen också.

    Har även dragit kablar till lite extra larm-prylar men hur lockande det än är att berätta känns det dumt att avslöja hur skyddet fungerar. Fortsätter imorgon, men vet inte hur mycket jag kommer att dela med mig av...!

  17. #57
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    I söndags blev det mer skruvande, börjar få instrumentpanelen på plats så sakta igen. Men jag har två bitar ljudisolering, plastskivor med skumgummi på, som jag verkligen inte kan minnas var de satt. Måste nästan varit på förarsidan men jag lyckas inte få dem att passa någonstans! Skall ta kort på dem nästa gång så kanske någon kan ge mig ett tips. Fast som tjejjen sa: det skall alltid bli några delar över, och det är väl bättre om det är ljudisolering än skruvar?

    Annars börjar jag känna mig lite stressad att få klar bilen, har besiktning direkt efter påsk. För att snabba på det hela lite bestämde jag mig idag för att ordna en kolv till bromsarna.

    Ringde först Saab här i Luleå, fick svaret att en kolv-sats kostade 1995:- tror jag det var. Liiiite väl dyrt kanske. De hade visst inte sålt någon sedan de fick nytt ordersystem -95 tror jag det var han sa. Inte så hög åtgång...

    Fick sedan tag på snubben på den lokala skroten. De hade ett bromsok åt mig, sålde inte lösa delar. Men det fick duga, 400:- kostade det. Inte direkt billigt, men jämfört med att köpa ny kolv på Saab var det rena fyndet!

    Två begagnade kolvar, gissa vilken som kommer att användas...


    Så nu är båda bromsoken hopmonterade. Saknas bara att böjja till ett par snuttar bromsrör på något sätt sen är bromsarna nog klara för att monteras tillbaka!

    Skall försöka hinna ut någon kväll i veckan och fixa mer med elen, sen kan jag förhoppningsvis få på bromsarna till helgen. Jåbba jåbba jå-hå-bba!

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Var hittar du gummiprylen som sitter runt kolvarna sedan? Har du någon fin guide på hur man får in och ut kolvarna? I mitt fall gäller det iofs. og9-3. Kul att det går framåt för dig!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  19. #59
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Var hittar du gummiprylen som sitter runt kolvarna sedan? Har du någon fin guide på hur man får in och ut kolvarna? I mitt fall gäller det iofs. og9-3. Kul att det går framåt för dig!
    Köpte renoveringskit från Speedparts, alla packningar ingick. Köpte tre, räknade med att något lyckas jag säkert ha sönder, så nu har jag ett över!

    Jag skruvade ut den bakre (sett från bromsskivan) kolven så den lossade, sen tryckte jag ut den främre innifrån. Fast nu är det väldigt annorlunda bromskonstruktion på og9-3, finns nog inte en del som är samma! Skulle vara luftningsnippeln i så fall.

  20. #60
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Som vanligt blandat med bra och dåligt från helgens skruvande.

    Dåliga först, upptäckte att det nog är så att servooljan läckt ut uppe vid kärlet och sedan lyckats leta sig in i bilen. Lyfte nämligen på mattan på passagerarsidan och där var massor med äckligt kladd... Försökte få bort så mycket som möjligt genom att ömsom sprejja bromsrengöring och ömsom torka med papper. Dränkte in skumgummit rejält och fick bort en hel del men bra är det ju inte. Får gå på skroten och hitta en "ny" matta. Som tur är är det bara under-mattan eller vad man skall kalla det som tagit stryk, mattan man ser är helt ok.

    Det bra med detta är väl att jag vet var servooljan tagit vägen. Tömde systemet så gott det gick genom att köra motorn på tomgång och vrida ratten fram och tillbaka några gånger. Tvättade ur kärlet och slog i Red Line servoolja, valde denna eftersom den skall vara blandbar med bland annat ATF om det nu är sådan som varit i tidigare. Blev orolig när jag öppnade flaskan och såg att den var röd som ATF, men den uppfyller GM 9985010 som jag förstått att det skall vara så det ska vara lugnt hoppas jag.


    Bromsarna har även de kommit på igen, men jag hade glömt saker med mig för att lufta så det får vänta till nästa vecka. Behöver någon låsbricka till handbromswiren också. Vad enkelt det var att sätta i klossarna med ok som är smörjda och fina!

    Shiny shiny!


    Ett tips till den som köper bromsrör på mekonomen... Låt dem inte vara snälla och ge dig en centimeter eller två extra till rören som sitter på oken, de gör dig bara en otjänst! Det blir mycket jobbigare att böjja till dem så de får plats och passar då.


    Även inredningen börjar falla på plats igen. Fick ihop mittkonsoll trots nedflyttad stereo och grejjer, trångt++!

    Har inte satt in instrumentplattan ännu, insåg att det var flera trasiga lampor till värmereglage och sånt så de måste bytas först.

    Börjar se bra ut!



    Sprang på ett väldigt konstigt el-fel i lördags kväll. Bak och back-ljuset lös bara på vänster sida medan blinkersen var helt död bak. Dessutom var halvljuset dött och helljuset "fastnade" inte utan jag hade bara ljustuta.

    Pillade på lite säkringar och relä, men hittade inget konstigt. Åkte hem för att kolla kopplingsschema och sova, var ganska trött. Nya krafter till nästa dag!

    På söndan med kopplingsschema och multimeter i högsta hugg började det mätas. Visade sig att problemen med bak och back-ljus berodde på en kombination av oxid i kontakterna i baklysena samt glapp i lampor. Värre var det med halvljus och blinkers. Insåg att jag måste ha missat någon kontakt innan jag satte på knäpanelen. Kände lite med handen och hittade faktiskt en lös kontakt! Ajajaj nu måste jag ta ner hela skiten igen tänkte jag, men chansade på att känna runt lite till. Hör och häpna så hittade jag faktiskt var kontakten skulle sitta och kunde även trycka tillbaka den! Sen fungerade allt igen, snacka om tidsbesparing!


    Imorgon ställs bilen på och försäkringen förnyas. Sen blir det avslutande småpill och hemtransport i helgen inför den stundande besiktningen på tisdag.


    Hade förresten inte kameran med mig ut så det blir att hålla till godo med mobil-bilder, men med två ynka bilder kanske inte det gör så mycket.

Liknande ämnen

  1. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  2. [LÖST] Passar og900 stolar från -93 i en og900 från -88?
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •