Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab

  1. #21
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Dags för en ny uppdatering känner jag. Jobbet förstörde som sagt en vecka för mig (egentligen förstör det väl nästan alla veckor, men den veckan mer än normalt), men väl tillbaka var det bara att ge sig på det hela igen! Skönt att ha toppen hemma så man kan stå i värmen och jobba. Hade inte varit kul att stå och hantera en stort aluminium-klump i 15 minusgrader! Det hade varit att be om förfrysningsskador...

    Min moddade ventilfjäderbåge fungerade klockrent, fasen vad duktig man är ibland. Hade även läst här på forumet att en gammal film-burk är perfekt som skydd där tryckarna normalt sitter så jag snodde den idén. Fungerade så bra att det är värt att upprepas! Den bortskurna burkbottnen passade dessutom perfekt att ha som skydd mot ventiltallriken.

    När alla ventiler var ute var det dags för tillhörande packningar. Hade läst att dessa kan vara ganska jobbiga, men jag hittade en biltema-tång som fungerade perfekt att dra ut ventilpackningarna med. Art.nr. 12334 om någon hittar det här inlägget någon gång i framtiden och är intresserad.

    Tomt! Och skitigt! Behöver en rengöring...


    Sen fick duschen här hemma i lägenheten agera grovrengöring. Luktade inte helt mysigt med all avfettning, kan bara inte ha varit bra för andningsorganen. Men vad gör man inte för att få det rent och fint? Det blir så mycket lättare att jobba med dessutom.

    När allt ändå är ute är det lika bra att göra rent det. Jag fäste ventilerna i en skruvdragare och slipade försiktigt bort sot och grejjer. Ser mycket finare ut efter, men det var en del jobb. Efter putsningen slipade jag in ventilerna med indianpinnen. Fixade till 12 st en kväll och kvällen efter när jag skulle ge mig på de sista fyra var jag riktigt öm i handflatorna (ingen grovarbetare här inte). Men det var bara att bita ihop och se glad ut, det var ju inte så många kvar! Tanken att man kanske borde köpt en 8-ventilare istället dök upp i huvudet...

    Två avgasventiler, gissa vilken som är efter putsning!


    Idag bestämde jag mig för att byta ut pinnbultarna till grenröret. En av dem satt trots allt väldigt löst så jag tänkte att de andra kan inte sitta så farligt de heller. Det var visserligen sant att de andra inte satt så hårt, men när jag kom till den bult som satt löst visade det sig att den skulle ge överlägset mest jobb. Varför? Jo utan att jag märkt det hade den gått av några millimeter in i toppen, den satt endast fast med ett par varv gängor och det var därför den satt så löst. Precis här smet väl en och annan svordom förbi mina läppar...

    Nu har man ju suttit och läst massor här på forumet i ett par år, och en sak som fastnat var tekniken att borra hål och banka in en torx-bits i avdragna bultar. Sagt och gjort, Borrade försiktigt och slog i en bits!

    Gaffatejp är bra till mycket, här som spån-skydd.


    Gick nästan vägen, men bits:en började snurra. Dags för grövre doningar med andra ord! Lite större borr och bits, kombinerat med mer våld för att få bitsen att sitta bättre, och se på tusan det funkade! Framgång!

    Lättnaden var stor när jag kom såhär långt.


    Här kändes det som om jag nått lite av en milestone, äntligen går saker åt rätt håll. Nu är det inte bara demontering utan det är äntligen dags att börja med att sätta ihop allt igen. Första ventilen med tillhörande prylar kom på plats.

    One down, fifteen to go...


    Och ännu lite tid senare var alla ventiler på insugssidan monterade igen. Gick förvånansvärt smidigt, även om knastren var lite bråkiga ibland.

    Alla insugsventiler på plats! Lite renare nu mot hur det såg ut tidigare.



    Det var väl allt för inatt! Imorgon hoppas jag få i ventilerna på avgassidan också. Kanske kommer tryckare och kamaxlar på plats också om allt flyter på bra och jag kan låta bli att spela Gran Turismo 5 hela dagen.

  2. #22
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Bra jobbat!
    Vet hur det är när det inte lossnar som man vill

    Keep up the good work!

  3. #23
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Trevligt projekt och en trevlig bil!
    Jag drömmer själv om en og900 Cab, skulle vara fint att glida om kring i på sommrarna

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #24
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Tackar för de uppmuntrande tillropen, kan behövas ibland.

    Går ganska segt det här just nu. I början av december fick jag ihop toppen med kamaxlar och allt därtill igen. Den hemma-svetsade ventilfjäderbågen fullgjorde sin uppgift med bravur!

    Skönt att kunna stå inne i värmen att jobba, lättare med de småpilliga grejjerna då.


    Tyvärr började fruntimret bli lite irriterad på motordelar i vardagsrummet.



    När väl allt var ihopsatt var det bara att ge sig ut i garaget/ladan igen. Tyvärr har temperaturerna legat runt 20 minusgrader de senaste veckorna och då känns det inte så lockande att köra ut och meka.

    Men så äntligen kom det en ledig dag då termometern lyckats krypa uppåt en liten aning! Bara 11 minusgrader? Pfff - nästan t-shirt väder! Drog på åtskilliga lager kläder och hälsade på bilen.

    Nya, och förhoppningsvis bättre, topp-bultar från EXD. Som förresten inte var 14mm tolvkant som påstås på hemsidan, utan istället 9/16 tum tolvkant! Hittade till slut en passande hylsa på Laitis/Autoexperten.


    Kamaxlarnas oljeförsörjningsrör-tjofräs monterat!


    Niiice, nu börjar det likna en fungerande motor igen!


    Hade helt glömt bort att rengöra ventilkåpan, så den blev inte monterad. Sen blev det lite väl kallt där ute så jag åkte hem igen. Plus att vi skulle gå och se Tron Legacy på bio och det ville jag inte missa! (fast originalet var såklart bättre, som vanligt).

    Tyvärr har det dykt upp ett nytt problem, nästan all olja till styrservot har runnit ut. Är rädd för att något gammalt rör blivit skadat när jag vek undan servopumpen för att komma åt bultarna i motorns bakkant. Hoppas verkligen att det inte blir en massa jobb med det också.


    Nästa gång eller gången efter det hoppas jag att jag kommer så långt att jag kan provstarta maskinen igen. Är det inte allt för kallt skall jag väl kunna jobba ett par dagar under mellandagarna hoppas jag.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Vad kul att du börjar få ihop bilen igen lite jobb med å pilla tillbaka alla ventiler igen? :P

    En annan har ju allt de där framför sig plus mkt till.

    Du borde ta å komma med bilen till bilträffen i pite i vår tycker ja så ja får se den

    Mvh Magnus
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Vilken härlig tråd jag har missat!

    Var grymt nära att köpa en Cab, fast fegade ur då jag inte hade garage att ställa av på samt att jag inte ville använda en Cab året runt när man stinker brandsot efter jobbet.

    Kul läsning är det! Alltid roligt om att läsa hur folk lär sig allt mer!
    Jag minns fortfarande första gången man lyckades med något på bilen, detta var på en og900 med skuren startmotor och det var mitt på vintern (-20).

    Längtar efter mer uppdateringar
    Saablös dåre

  7. #27
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Citat Ursprungligen postat av _aero
    Vad kul att du börjar få ihop bilen igen lite jobb med å pilla tillbaka alla ventiler igen? :P

    En annan har ju allt de där framför sig plus mkt till.

    Du borde ta å komma med bilen till bilträffen i pite i vår tycker ja så ja får se den

    Mvh Magnus
    Jo lite småpilligt var det, men gick ganska fort ändå när man väl fått in känslan för det. Finns betydligt värre saker att göra.

    Bilträff i Pite låter kul! Är det raceinorr eller? Och när? Efter snön gett med sig hoppas jag, har inga vinterdäck...

  8. #28
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Vilken härlig tråd jag har missat!

    Var grymt nära att köpa en Cab, fast fegade ur då jag inte hade garage att ställa av på samt att jag inte ville använda en Cab året runt när man stinker brandsot efter jobbet.

    Kul läsning är det! Alltid roligt om att läsa hur folk lär sig allt mer!
    Jag minns fortfarande första gången man lyckades med något på bilen, detta var på en og900 med skuren startmotor och det var mitt på vintern (-20).

    Längtar efter mer uppdateringar
    Vad kul att du gillar mina inlägg! Kanske inte kan bjuda på lika mycket lärdom och inspiration som många andra, men jag hoppas den goda viljan kompenserar något!

    Har inte heller något garage att ha min i på somrarna, helt klart lite jobbigt. Får försöka fixa något till nästa sommar. Som tur är luktar jag i alla fall inte brandsot efter en arbetsdag framför datorn. Om inte något gått riktigt illa dvs.

    Jag hoppas att det blir någon uppdatering i mellandagarna. Tjejjen är och hälsar på föräldrarna över jul så det finns ingen som tvingar mig att stanna hemma och vara social under helgen. Kan bara utetemperaturen stiga lite också så blir det nog bra!

    Är förresten inte ett dugg avundsjuk på att byta startmotorn i 20 minusgrader ska jag tala om. Det är starkt jobbat att fixa det!

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Vilken härlig tråd jag har missat!

    Var grymt nära att köpa en Cab, fast fegade ur då jag inte hade garage att ställa av på samt att jag inte ville använda en Cab året runt när man stinker brandsot efter jobbet.

    Kul läsning är det! Alltid roligt om att läsa hur folk lär sig allt mer!
    Jag minns fortfarande första gången man lyckades med något på bilen, detta var på en og900 med skuren startmotor och det var mitt på vintern (-20).

    Längtar efter mer uppdateringar
    Vad kul att du gillar mina inlägg! Kanske inte kan bjuda på lika mycket lärdom och inspiration som många andra, men jag hoppas den goda viljan kompenserar något!

    Har inte heller något garage att ha min i på somrarna, helt klart lite jobbigt. Får försöka fixa något till nästa sommar. Som tur är luktar jag i alla fall inte brandsot efter en arbetsdag framför datorn. Om inte något gått riktigt illa dvs.

    Jag hoppas att det blir någon uppdatering i mellandagarna. Tjejjen är och hälsar på föräldrarna över jul så det finns ingen som tvingar mig att stanna hemma och vara social under helgen. Kan bara utetemperaturen stiga lite också så blir det nog bra!

    Är förresten inte ett dugg avundsjuk på att byta startmotorn i 20 minusgrader ska jag tala om. Det är starkt jobbat att fixa det!
    Värre var det att plocka väck startmotorn från skroten, bilen hade stått utan huv. Is i hela motorrummet

    Står du i en oisolerad lada?
    Saablös dåre

  10. #30
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Det är ett skojjigt projekt att följa, med en intressant bil som "huvudperson"
    Ser fram emot nästa uppdatering
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Det börjar!

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Citat Ursprungligen postat av _aero
    Vad kul att du börjar få ihop bilen igen lite jobb med å pilla tillbaka alla ventiler igen? :P

    En annan har ju allt de där framför sig plus mkt till.

    Du borde ta å komma med bilen till bilträffen i pite i vår tycker ja så ja får se den

    Mvh Magnus
    Jo lite småpilligt var det, men gick ganska fort ändå när man väl fått in känslan för det. Finns betydligt värre saker att göra.

    Bilträff i Pite låter kul! Är det raceinorr eller? Och när? Efter snön gett med sig hoppas jag, har inga vinterdäck...
    Ja knastrena måste va ett helvete? Kanske skulle låta dig pilla ihop min topp

    Det är raceinorr som styr upp träffen, brukar va nån gång i maj så nog ska snön va borta då kan ju säga till när ja får reda på vilket datum de är
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  12. #32
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Motorn startad!

    Bättre sent än aldrig som en klok man (eller kanske kvinna?) en gång sa. Fick faktiskt lite gjort under mellandagarna trots isande kyla nästan varje dag.

    Kan börja med mitt försök att "renovera" ett gammalt märke till bagageluckan. Köpte ett par burkar modellfärg och släppte lös min konstnärliga ådra. Resultatet blev väl vad man skulle kunna kalla katastrof. Fel färger och riktigt kladdigt! Åter igen får jag det bekräftat att det där estetiska är inte min grejj. Men då vet jag att jag inte skall försöka det här igen.

    Anskrämligt! Nästan så man får skavsår i ögonen!



    Nåja eftersom termometern steg upp till ensiffrigt ett par dagar in i ledigheten var det bara att bege sig ut.

    Nya generatorremmar kom på plats efter lite slit. Hur kan det vara så att det är så förbaskat mycket svårare att få på nytt än att få av gammalt ibland? Tror det är någon sammansvärjning som alltid ger en lite för små eller stora delar. Det hade förklarat mycket.

    På vägen ut köpte jag en dunk glykol på Saab. Hade även med mig några liter varmvatten ut att hälla i bilen. Skruva fast alla vattenslangar igen, komma ihåg att stänga avtappningspluggen, och i med vattnet. Lätt som en plätt! Ja tills jag såg att det runnit lite vatten på golvet vid pedalerna. Förb#"% värmekranen! Vet inte om den frusit sönder på grund av den ganska utspädda gamla kylarvätskan, eller om något knäckts när jag var och bände i slangarna i motorrummet. Stängde kranen på den och den verkar inte läcka då åt minstonde. Får köpa en ny och skruva dit senare.

    Under dagen kom även grenröret på plats, ja nästan iallafall. Insåg nu att det kanske jag borde satt fast det på toppen innan den skruvades fast. Nu lyckades jag inte få plats att montera det igen. Löstes genom att jag skruvade ut samtliga pinnskruvar igen, kul!

    Innan grenröret kom på plats hade jag förresten ännu roligare, hade inte tänkt på att dra bort gaffa-tejpen jag använt för att hålla skit ute ur toppen. Ååååh vad roligt det var att pilla loss tejpen i 10 minusgrader med stelfrusna fingrar, utan att se vad man höll på med dessutom! Men till slut var alla rester borta och monteringen fortsatte.

    Ja då kom nästa roliga detalj, hur tusan skall man få packningen att ligga stilla? Försökte fästa den med den enda tejpen jag hade där ute, lite maskeringstejp. Gick ju inte så jättebra då tejpen knappt fäste och dessutom blev väldigt ömtålig i kylan. Jaja det gick till slut ändå med massa trixande och väldigt stela fingrar.

    Hängde dit grenröret provisoriskt på pinnskruvarna sen kände jag att det fick vara nog och gav mig genomfrusen hemåt.


    Några dagar senare kom nästa tillfälle, "milda" -7 grader ute! Väl framme där bilen står hade termometern krupit ner till -11 grader. Jaja bara att bita ihop!

    Hade lite bättre flyt den här dagen. Insug och grenrör drogs med rätt moment. Gaswire sattes tillbaka, diverse fästen till höger och vänster skruvades fast. Sprillans nya tändstift dagen till ära, osv osv. Sen var det dags att starta! Spänningen var stor....

    Ja först lyckades jag förresten välta ut nästan en hel flaska motorolja. Väl investerade pengar, not!

    Japp flöt ut bra det där. Fint med 0W-30 olja!


    Men för att återvända till uppstarten så visst gick den igång! I princip direkt, snacka om lättnad! Gick märkbart jämnare än tidigare, då det tidigare lät som om den missade tända på en cylinder ibland på tomgång. Dock rök det en hel del, vilket jag trots allt tillskriver den låga temperaturen och mycket kondens och annan fukt i avgasröret. Det droppade friskt med vatten ur röret i början. Jag hoppas och tror att det bara beror på det.

    Fick bort luften ur kylsystemet och oj vad fint den går. Märks det att jag är nöjd med min prestation eller?

    Reagerade förresten på att den hade lite hög tomgång, ett par-tre hundra rpm för hög kanske. Senare kom jag på att slangen till tryckmätaren i huvudinstrumentet inte är inkopplad så den lär ha dragit lite tjuvluft där. Får testa nästa gång jag är ute om tomgången sänks en aning när den kopplas in.

    Syns inte men här tror jag faktiskt den är igång. Gjorde en filmsnutt med telefonen men får inte ordning på ljudet...


    Men nu började jag bli förbaskat frusen igen och bestämde mig för att nu fick det räcka. Jag hann trots allt starta motorn igen innan årsskiftet och det var ändå en förhoppning jag hade. Förresten var jag tvungen att värma batteriet till kameran i långkallingarna innan jag kunde ta de där bilderna. Det klarade inte av att ladda blixten i kylan.

    Väl inpackad i bilen förstod jag varför jag varit så frusen på slutet, termometern visade 20 minusgrader! När jag kom hem bäddade jag ner mig i soffan med tjejjens vete-värmare och bara frös... Tog flera timmar innan jag kände mig varm igen!


    Nästa plan? Se om jag kan lokalisera var servooljan läcker läcker ut. Beställa värmekran, fast monteringen blir nog inte förrän det börjar bli lite varmare ute. Måste få i ny olja i växellådan också. (frikopplingen var förresten nertryckt hela tiden jag körde motorn, så oroa er inte för att jag kört lådan torr... ) Sen skall förståss de nya bromsskivorna på fram och likaså nya belägg och monteringssatser på runt om. Och massor mer såklart, finns mycket kvar att göra även under det nya året.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Motorn startad!

    Härligt att den startade så snabbt! förstår att de känns skönt

    Hoppas ja får se den nån gång till sommaren

    Mvh Magnus
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Motorn startad!

    Ja herregud, känner mig själv hardcore ibland när man fixar utomhus, men minus 20 och skruva grenrör och grejor? Nej, krävs nog en norrlänning för det! Bra jobbat!! (offtopic: mitt eget varmgarage är blott några dagar borta och en ny epok i mitt saabmeckande börjar. )

    Ang grenröret så går det fint utan att ha loss bultarna, men du får lossa motorfästet som är i vägen och lyfta motorn litegrand med domkraften undertill. Då går det på fint!

    Att det ryker och grejar efter start är helt normalt, kommer troligen försvinna helt när det torkar ut och bilen gått varm en gång.

    Emblemen: Standardproblem, trist. Finns på Saab, för några hundralappar. Mkt pengar för en sån liten grej men själv är jag fartblind och har nya på samtliga 4 vagnar. Det gör rätt mkt...

    God fortsättning! Våren är på väg.
    MEDLEM 7032.

  15. #35
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Motorn startad!

    Citat Ursprungligen postat av _aero
    Härligt att den startade så snabbt! förstår att de känns skönt

    Hoppas ja får se den nån gång till sommaren

    Mvh Magnus
    Ja snacka om att det var en rejäl lättnad när den startade! Jag var rejält nervös när jag vred om nyckeln kan jag tala om.

    Tja räknar med att vara på vårträffen i Pite! När jag tänker efter var jag där faktiskt 2009 måste det ha varit.

  16. #36
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Motorn startad!

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Ja herregud, känner mig själv hardcore ibland när man fixar utomhus, men minus 20 och skruva grenrör och grejor? Nej, krävs nog en norrlänning för det! Bra jobbat!! (offtopic: mitt eget varmgarage är blott några dagar borta och en ny epok i mitt saabmeckande börjar. )

    Ang grenröret så går det fint utan att ha loss bultarna, men du får lossa motorfästet som är i vägen och lyfta motorn litegrand med domkraften undertill. Då går det på fint!

    Att det ryker och grejar efter start är helt normalt, kommer troligen försvinna helt när det torkar ut och bilen gått varm en gång.

    Emblemen: Standardproblem, trist. Finns på Saab, för några hundralappar. Mkt pengar för en sån liten grej men själv är jag fartblind och har nya på samtliga 4 vagnar. Det gör rätt mkt...

    God fortsättning! Våren är på väg.
    Notera att jag inte ens är infödd norrlänning, är bara inflyttad från skåne! Men är man envis (läs: desperat och dum) så går det. Får grattulera till garaget också förresten.

    Tänkte faktiskt inte ens på att lossa motorfästet när jag skulle ha tillbaka grenröret. Det hade kanske underlättat. Nu löste det sig ändå men det är bra att ha i bakhuvudet om det skall lossas igen någon gång så jag tackar för tipset.

    På tal om emblem, har du koll på vad för storlek det skall vara på bakluckan? Det jag försökte restaurera var ett litet med 38mm diameter som jag hittade bak på en bil på skroten. Jag beställde sen ett nytt från skruvat och det är 50mm i diameter. Vet inte vilket som är rätt...

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Motorn startad!

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Ja herregud, känner mig själv hardcore ibland när man fixar utomhus, men minus 20 och skruva grenrör och grejor? Nej, krävs nog en norrlänning för det! Bra jobbat!! (offtopic: mitt eget varmgarage är blott några dagar borta och en ny epok i mitt saabmeckande börjar. )

    Ang grenröret så går det fint utan att ha loss bultarna, men du får lossa motorfästet som är i vägen och lyfta motorn litegrand med domkraften undertill. Då går det på fint!

    Att det ryker och grejar efter start är helt normalt, kommer troligen försvinna helt när det torkar ut och bilen gått varm en gång.

    Emblemen: Standardproblem, trist. Finns på Saab, för några hundralappar. Mkt pengar för en sån liten grej men själv är jag fartblind och har nya på samtliga 4 vagnar. Det gör rätt mkt...

    God fortsättning! Våren är på väg.
    Notera att jag inte ens är infödd norrlänning, är bara inflyttad från skåne! Men är man envis (läs: desperat och dum) så går det. Får grattulera till garaget också förresten.

    Tänkte faktiskt inte ens på att lossa motorfästet när jag skulle ha tillbaka grenröret. Det hade kanske underlättat. Nu löste det sig ändå men det är bra att ha i bakhuvudet om det skall lossas igen någon gång så jag tackar för tipset.

    På tal om emblem, har du koll på vad för storlek det skall vara på bakluckan? Det jag försökte restaurera var ett litet med 38mm diameter som jag hittade bak på en bil på skroten. Jag beställde sen ett nytt från skruvat och det är 50mm i diameter. Vet inte vilket som är rätt...
    Jag tänkte väl att du var ovanligt "mångordig" för att vara en norrlänning!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  18. #38
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Motorn startad!

    Går framåt, sakta men lånsamt!

    Tog loss kåpan längst bak på växellådan så jag kunde rengöra filtret och magneten där. Spolare rent med bromsrengöring och fick bort det mesta av skiten, men det var inte mycket och inga stora spån på magneten. Bra det!

    Fick en helt meningslös men ganska tuff bild på växellådans innanmäte.


    Sen var det bara att hälla på olja! Blev lite förvånad över hur segflytande 10W-30 mineralolja var, har bara hållit på med syntet av det tunnare slaget förr. Tog en stund att hälla genom den pyttelilla tratten jag hade.

    Enligt Haynes skall det gå i 3l, jag hällde i kanske 2.5l och då såg det ut att bli alldeles för mycket. Körde runt motorn en stund för att dra runt oljan lite om det var så att den inte runnit ut till hela lådan. Efter det var det fortfarande för mycket och det såg ut som om det piskats in en massa luft i oljan. Antar att det inte är så bra så den får stå ett tag så luften försvinner tänkte jag sen får jag suga ut olja så jag kommer ner till rätt nivå.

    Frågan är om jag kanske borde byta olja en gång till när det blir varmare. Dels är det nästan löjligt billigt med mineralolja, och dels har det säkert bildats en del frost under tiden det stått på glänt. Det är väl inte som i motorn där vattnet kan avdunsta av värmen.


    Sen satte jag på ett turbo-märke i grillen, snyggt! Sen tog jag bort det igen eftersom jag insåg att jag inte hade några brickor att fästa det med på baksidan. Jaja det var kul så länge det varade.

    Här syns det förresten tydligt hur sleten lacken är på stötfångaren. Skulle vilja lämna in alla plast-detaljerna på omlack någon gång. Nästa vinter kanske?



    Får avsluta med en bild på en ny värmesits jag köpte från golotus här på forumet. Snacka om service med personlig leverans ända till Luleå!

    Slipper frysa om rumpan på förarplatsen nu.

  19. #39
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab. Motorn startad!

    Inte mycket nytt men skriver lite ändå! Passade på att hälsa på bilen en vända nu i helgen när det var "varmt" (nollgradigt). Planen var att hitta och förhoppningsvis fixa läckan på servon. Tyvärr föll planen redan på hitta-delen. Är så förbaskat mycket klegg under så det är i princip omöjligt att hitta ett läckage. Jag tror det får bli en grundlig motortvätt till våren så man kan se vad som händer där under. Får köra utan servo tills det är fixat.

    Sen började jag slita ut grejjer för att byta ut värmekranen. Det slutade med att hela underdelen av instrumentbrädan blev borttagen inklusive värmepaketet. Som omväxling var jag lite smart och drog ur så mycket kylarvätska jag kunde med en tunn slang som jag använde som hävert innan jag började. Blev inte många droppar som rann ut. Skönt att slippa slabba i onödan.

    Med bortmonterad förarstol gick det bra att ligga på rygg och jobba, praktiskt när man har sin kroppshydda och brist på vighet som arbetar mot en!

    Gutted!


    Planerar att dra om delar av elen till larm och liknande då den nuvarande installationen verkar vara gjord av ena riktiga tattare. Oskyddade genomföringar, sunkiga skarvar, väldigt udda kabel-val och allmän dålig dragning och uppfästning. Det blir ett projekt till när det börjar bli plusgrader tänkte jag.


    Sen en bild på en pappersbit jag hittade i bilen i somras, tror det var under baksätet. Någon som kan tala om vad det är och vad texten betyder? Någon sorts leveranssedel kanske?




    'till next time!

  20. #40
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Barndomsdrömmen - en röd og900 cab.

    Nu var det ett tag sedan man skrev något här, ganska precis en månad faktiskt!

    Som de flesta som hållit sig hemma i Sverige vet har den senaste månaden varit fruktansvärt kall och det är därför det inte hänt något förrän denna helgen.

    Inga bilder, inte så mycket synligt att ta kort på, men en ny värmekran är på plats under instrumentbrädan iallafall. Skulle starta motorn för att dra runt vattnet i systemet, och nöjd blir man när den startar efter max en sekunds nötande på startmotorn, trots att den stått still ett par månader. Nu var det visserligen bara någon enstaka minusgrad i garaget men ändå.

    Annars har jag köpt mig en uppsättning Aero-fälgar till, så nu har jag 1 3/4 uppsättning (förutsatt att alla av de senare är raka). Skulle förvåna mig om jag inte lyckas få ihop en bra omgång av alla de här. Hur jag skall göra med däck har jag inte bestämt, lutar åt att det får bli några hockeypuckar över sommaren och nya till nästa vår eftersom jag redan börjat fundera på att lacka om fälgarna nästa vinter.

    Dessutom har jag ebay:at till mig en uppsättning begagnade skinnpåsar till förarstolen. De ser bra ut på bild så det är bara att hoppas att det stämmer med verkligheten. Får hålla tummarna!

    Och på tal om att hålla tummarna, besiktning är väl bland det första som händer efter vintervilan om ett par månader. Frågan är, kommer den att kunna gå igenom med urkopplad styrservo? Hade varit tråkigt att få nedslag på grund av det... Ska försöka fixa läckaget, men skulle behöva göra en rejäl motortvätt först så man ser något.

Liknande ämnen

  1. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  2. [LÖST] Passar og900 stolar från -93 i en og900 från -88?
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •