Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-5 2.3t -98, laddar lite och låter illa. Turboras?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    39

    9-5 2.3t -98, laddar lite och låter illa. Turboras?

    Hej.

    Jag köpte en Saab 9-5 MY98 2.3t för ett par veckor sedan, och allt fungerade som det skulle.

    DOCK.

    Så trodde ägaren att turbo:n var på sista versen. Men "hans" verkstad hade sagt att den skulle hålla länge till.
    Tyvärr har jag ingen servicebok till bilen. O det är inte något att gråta över eftersom jag gav en väldigt billig peng för bilen så..

    Nu till det viktiga.

    Då när jag köpte bilen så gick den som ett spjut. Jämfört med min gamla Nissan Sunny så var den ju jävligt rolig o gasa med. Fast den perioden har liksom försvunnit så nu "kör" jag bara, dock började jag tycka att den går sämre o sämre hela tiden fast tänkte för mig själv att det är som jag vänjer mig helt enkelt att köra den o att man hela tiden vill ha mer.

    Fast sista dagarnaa har det blivit riktigt "illa" och det har börjat o LÅTA en jävla massa när turbon laddar o man hör liksom riktigt hur turbon börjar spinna upp o sen när den börjar ladda så "brummar" den liksom.. Svårt o förklara..

    Så jag kopplade in en laddtrycksmätare och insåg att jag har MAX 0.2 i ladd, oavsett om jag tar bort magnetventilen, slangarna till wastegaten, dumpen, ja vad jag än gör så får jag max 0.2. Och saken är att bilen ryker väldigt svart när man gasar full gas o luktar helvete.

    Fast sen är där en sak som förbryllar mig lite.. Hur kan den gå bättre på tex halv gas än på full gas? Fast det är samma laddtryck och aallt.. LMM mäter ju in luften som går in i motorn, Har gas-spjällets läge något o säga med liksom i hela "Bensin-luft" uträkningen i bilen o göra?

    Många frågor..

    Är det turbon? Eller är det något annat som kan ställa till det? Bilen har gått 32 tusen mil. Turbon vetefan om den är bytt.. Jag har inte kunnat känna om där är glapp i den än men skall göra det idag tror jag..

    Mvh.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: Turboras?

    Vad tror du själv? låter ju onekligen efter din beskrivning som om turbon är färdig!

    En gt17 är ju tyvärr riktigt känslig! Kräver nogranhet med service och så vidare!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7119

    Re: Turboras?

    Börja precis som du har tänkt med att känna efter glapp i turbon.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 354

    Re: Turboras?

    Kolla dom blå backventilerna,
    Kolla även som sagt glapp i turbon men GT17 är inte en bra turbo så räkna med ett turbo byta o gärna en uppgradering skulle jag säga.

    När de gäller glapp i turbon så får de inte va nått axialt glapp men vädlgt lite radiallt glapp.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    39

    Re: 9-5 2.3t -98, laddar lite och låter illa. Turboras?

    Igår när jag skulle kolla lite allmänt runt motor o så o kolla kylarvätska o sånt.. Så visa det sig att motoroljan var - slut.

    Och det är typ.. 2veckor sen jag bytade filter och ny olja.. O har kört typ 100mil på denna tiden.

    Så det är nog tid o kolla över detta riktigt nu misstänker jag.



    Tack för alla svaren.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3t -02 som laddar lite lustigt.
    Av Slim_m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 22:56
  2. min 9-3 aero laddar för lite?
    Av Lignos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 20:47
  3. og900S som laddar för lite?
    Av Tobbe_RF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 16:17
  4. laddar min 9-3 aero för lite?
    Av bergo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •