Hej.
Jag köpte en Saab 9-5 MY98 2.3t för ett par veckor sedan, och allt fungerade som det skulle.
DOCK.
Så trodde ägaren att turbo:n var på sista versen. Men "hans" verkstad hade sagt att den skulle hålla länge till.
Tyvärr har jag ingen servicebok till bilen. O det är inte något att gråta över eftersom jag gav en väldigt billig peng för bilen så..
Nu till det viktiga.
Då när jag köpte bilen så gick den som ett spjut. Jämfört med min gamla Nissan Sunny så var den ju jävligt rolig o gasa med. Fast den perioden har liksom försvunnit så nu "kör" jag bara, dock började jag tycka att den går sämre o sämre hela tiden fast tänkte för mig själv att det är som jag vänjer mig helt enkelt att köra den o att man hela tiden vill ha mer.
Fast sista dagarnaa har det blivit riktigt "illa" och det har börjat o LÅTA en jävla massa när turbon laddar o man hör liksom riktigt hur turbon börjar spinna upp o sen när den börjar ladda så "brummar" den liksom.. Svårt o förklara..
Så jag kopplade in en laddtrycksmätare och insåg att jag har MAX 0.2 i ladd, oavsett om jag tar bort magnetventilen, slangarna till wastegaten, dumpen, ja vad jag än gör så får jag max 0.2. Och saken är att bilen ryker väldigt svart när man gasar full gas o luktar helvete.
Fast sen är där en sak som förbryllar mig lite.. Hur kan den gå bättre på tex halv gas än på full gas? Fast det är samma laddtryck och aallt.. LMM mäter ju in luften som går in i motorn, Har gas-spjällets läge något o säga med liksom i hela "Bensin-luft" uträkningen i bilen o göra?
Många frågor..
Är det turbon? Eller är det något annat som kan ställa till det? Bilen har gått 32 tusen mil. Turbon vetefan om den är bytt.. Jag har inte kunnat känna om där är glapp i den än men skall göra det idag tror jag..
Mvh.