Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: Dieselvärmare fungerar ej OG9-5 1,9TiD

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Nope . Den sitter helt öppet. Enkel att demontera. Mvh
    Ok ska ju bli intressant om den sitter med rätt gradantal.
    Blir att demont. och mäta och testköra den.
    Men avsaknad av lyft gör ju det svårare lite grand.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Ett tips vad det gäller värmarna, dessa sitter även i vissa Opel modeller, innebär oftast ett lägre pris om man kan får rätt art nr. Finns ju en cross lista hos återförsäljaren på detta.
    De SAAB jag haft med värmare, dock endast 9-3 är det bränslepumpen eller glödstiftet som gett upp. Känner dock inte igen priset på glödstiftet, senast jag köpte gav jag 243 kr, dock till en og 9-3.

    Bränslepumpen sitter bl.a i Opel Vivaro, den lilla vatten pumpen sitter standard i Omega med V 6 på höger skärm kant, kan vara bra att veta om man springer på en på skroten.

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen Visa inlägg
    Ett tips vad det gäller värmarna, dessa sitter även i vissa Opel modeller, innebär oftast ett lägre pris om man kan får rätt art nr. Finns ju en cross lista hos återförsäljaren på detta.
    De SAAB jag haft med värmare, dock endast 9-3 är det bränslepumpen eller glödstiftet som gett upp. Känner dock inte igen priset på glödstiftet, senast jag köpte gav jag 243 kr, dock till en og 9-3.

    Bränslepumpen sitter bl.a i Opel Vivaro, den lilla vatten pumpen sitter standard i Omega med V 6 på höger skärm kant, kan vara bra att veta om man springer på en på skroten.
    Om det är glödstiftet kostar denna dryga 1000 kr, brännkammare 1500 kr
    Blir det rep kostar det ca: 3000-4000kr
    Det enligt dieselservice i luleå.

    Nu vet jag också exakt vilken värmare jag har.
    har skrivit fel här även om skillnaden kanske inte är gigantiskt.



    Enligt filmen som ska vara en D5WZ sitter det en svart slang på undersidan där avgasröret sitter.
    En sådan svart slang fanns inte inte fastsatt på min, Jag undrar om det ska sitta en och att ngn klåpare inte fått dit den igen.

    http://www.youtube.com/watch?v=gkCbeDMw7UM
    Senast redigerat av Poker den 2014-10-28 klockan 16:15.

  4. #44
    Hej.
    Slangen är för insugsluft och har utgått. "Säker" källa på SAAB verkstad har berättat detta.
    Mvh
    loca

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Plockade isär värmaren vilket var lätt.

    Ser direkt att inklädnaden/strumpan hade ett hål.
    Brännkammaren brändes ut med gas och rengjordes med bromsrengöring och brändes ur igen.


    Packningarna måste bytas från brännkammaren då det är helt omöjligt att inte ta sönder sen.

    I övrigt ser den fin ut.
    Dock så skrapade fläkten i chassit men efter lite rengörning mellan fläkt och chassit går den nu fint utan skrap.

    Doserpumpen:
    när man kopplar in 12v, så ska pumpen vid kontakt ge ifrån sig ett klick?
    Man måste alltså pumpa in 12v för att pumpen ska leverera bränsle?
    Senast redigerat av Poker den 2014-11-03 klockan 15:13.

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej.
    Slangen är för insugsluft och har utgått. "Säker" källa på SAAB verkstad har berättat detta.
    Mvh
    Enligt Dieselservice i Luleå SKA det sitta en slang för insuget.
    annars kommer det lättare in skit och damm och sabbar fläkten som stannar eller skrapar i chassit (som min gjorde)
    eller tar sig in i värmaren i övrigt. mao. den ska inte tas bort utan sitter det ingen, sätt dit en.
    Så det blir till att köpa en gummislang, lägga den längs med torpedväggen och från körriktningen.

  7. #47
    Hej.
    Så nu funkar värmaren igen?
    Sätt ett filter på slangen, annars lär det inte bli nån skillnad.
    Senast redigerat av lars-ove.carlsson den 2014-11-08 klockan 01:19.
    loca

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Saab 9-5 1.9TiD, 2007

    Min värmare heter alltså Eberspächer D5WZ och den funkade inte.
    Det som var felet på denna var att den inte startade alls.

    D står inte för deutschland utan för DIESEL.
    Heter värmaren B5* * är det en bensinare.
    Ska man själv köpa delar måste man veta exakt vad värmaren heter genom att demontera värmaren.
    Demontering av värmaren tar med basic verktyg ca: 1-1.5 timme, det görs bäst på gatan i snöblandat regn och du måste ha en skarvmuff att koppla samman kylarslangarna.
    I annat fall kan du inte köra med bilen 1 mm och framför allt inte ens starta bilen.
    Sätt också en skruv i bränsleslangen, annars kan det flöda bränsle i motorutrymmet.

    doserpumpen demonteras bäst med höger bakhjul uppallat MED pallbockar.

    Ska du repa själv? läs nedan och begrunda. Här är mina erfarenheter.

    Felen kan ha berott på flera saker men grundorsaken på min var nog att förbränningsluftfläkten (nr: 2 i PDF-fil) inte gick smärtfritt.
    Den skrapade i chassit och med andra ord kan inte fläkten har startat alls.
    Därför lät värmaren inte alls.


    det var också en grop/hål i "strumpan" som heter iklädnad och med detta paket för 170 kr medföljer det två o-ringar (liten och en lite större)
    Den har till uppgift att fördela bränslet korrekt. (nr: 18 i PDF-fil)

    O-ringarna till tempsensorerna (röd och blå) var defekta. (nr: 26 i PDF-fil)
    enligt test läckte det ut vatten genom sensorerna (kylarvätska normalt sett men testerna sker med vanligt kranvatten)

    (O-ringar har en tendens att bli platta av egen erfarenhet så dessa BÖR man starkt byta ut om man nu hemma-mekar-kan-bäst-själv
    packningssatsen kostar ca: 750 kr) spara INTE på dessa mycket viktiga packningar, o-ringar.

    Det stora felet var dock brännkammaren med flamrör. (nr: 4 i PDF-fil)
    Enligt Dieselservice var det nät inuti brännkammaren trasigt, då kan inte bränslet förbrännas på rätt sätt.
    Denna del kostar ca: 1300 kr.

    Doserpumpen: Den sitter väl synligt framför höger bakhjul, strax till vänster.
    Den sitter med en gummislangklämma (30mm)
    http://korta.nu/122

    och en sk. "Anslagsdämpare" eller ett gummi med gängad stav i varje ända
    Kan också kallas "cirkulära dämpare" 6 mm gängstav, besök Ahlsell eller en annan vertygsbutik
    http://korta.nu/322

    Doserpumpen fungerar som så att bilen skickar 12V-pulser och "knuffar" upp diesel till värmaren stötvis i intervaller.
    mao om man ska prova om doserpumpen fungerar så man kan göra det med en vanlig batteriladdare för bil genom att dutta 12V-ström på de två poler som finns.
    Man får absolut inte mata 12V, då KOMMER pumpen att gå sönder och DU blir 1300kr fattigare.




    Det som byts är

    1: Strumpan (iklädnad med två o-ringar) 170kr
    2: Brännkammare (går inte att bränna ur med gas (2100 grader)) då nätet var trasigt. 1300 kr
    3: Packningar: 300 kr.

    Det som testas:
    Att fläkten nu fungerar, jag själv frigjorde fläkten då den absolut INTE får ta i något. Dieselservice har själva testat så att den kommer upp i rätt hastighet.

    Efter rep:
    då styrdonet är Saab kan dom inte testa MED detta styrdon, därför kör man med ett "universaldon"
    Enligt TECH2 på Saab visade detta inte på att den är defekt så de borde fungera.
    De testar alltså hela värmaren så att den fungerar helt korrekt innan den skickar upp den till mig.

    Glöm inte att köpa en 400-500 mm lång gummislang att montera på insuget, kanske med ett nät för.

    Kostnad: 3800 kr varav lite mer än hälften är arbetskostnad och felsökning.



    Senast redigerat av Poker den 2014-11-08 klockan 11:25.

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej.
    Så nu funkar värmaren igen?
    Sätt ett filter på slangen, annars lär det inte bli nån skillnad.
    vet inte men svaret är ja, den kommer på måndag.
    Slangen borde ju göra mer nytta än utan, utan är det en mycket kort väg till fläkt mm.
    men hittar jag ett nät så sätter jag dit ett.

    Svaret är nej.
    Dieselvärmaren fungerar inte.

    Det finns två tänkbara orsaker som jag förstått det

    - Styrdonet
    - Doserpumpens matning

    Frågan är om den fortfarande är blockerad trots att Texh2 på verkstaden talade för inga fel alls?
    Isåfall blir det byte eller rep av denna.

    Doserpumpen fungerar men matningen?
    Efter 45 sekunder ska ju pumpen klicka och mata bränsle varannan sekund.

    Säkringar finns det 3 av
    En Huvudsäkring på 20A
    En säkring, aktivering 5A
    En säkring fordonsfläkt 25A

    Den som är relevant är 5A för om de två andra varit defekt hade mycket annat i bilen inte fungerat.

    Sitter denna säkringsdosa på A-stolpen vänster sida eller är jag fel ute?
    Senast redigerat av Poker den 2014-11-11 klockan 18:06.

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    såja..

    5000 kr fattigare och fler tusingar har gått till besynnerliga fel på saab.

    värmaren är alltså repad för 5000 kr men fungerar inte.

    När bilen var inne på saab för ett annat skumt fel kopplat till min felsökning i varför värmaren
    inte går sa dom att dom fick igång värmaren att det "rykte uta helvette i hela verkstaden"
    när jag sen får bilen, stänger genast av värmaren från SID och in i garaget så händer inte ett skit, den går inte igång.

    Det enda som händer är: Svag strimma av rök i 3 sekunder kommer från värmaren som luktar som expoxy/snabblim/kondensator?
    Det luktar inte diesel, kylarvätska, bromsolja, olja.
    Min tanke var: "- jahaja. Saabfirman har lyckas på nåt sätt paja mitt styrdon, en konding har pajat"

    Ingen gång och inte senaste gången sa TECH II något om värmaren att den är låst eller har några som helst felkoder på styrdon.
    Om den är paj, dvs en kondensator brann upp definitivt så visas inga felkoder?

    Strömmatning: uppenbarligen fick dom igång via SID så felet är skumt så 12V får värmaren.
    Det som är tillagt är en luftslang till insuget på värmaren. Om den nu var helt igentäppt vilket jag har svårt att tro
    då jag själv monterade dit den efter rep. Vad kan hända med värmaren? låsa sig helt för att skydda värmaren?

  11. #51
    Synd att höra. Känner igen symtomen med en strimma rök som luktar kondning.Det styrdon som var inblandat i det senariot är nu renoverat av Innosund.
    Fick snacka med reparatören och han hade bytt nåt med fläktstyrningen. Std fel. Vete tusan vad dom kommer åt att byta. De sågar upp gaveln på styrdonet eftersom kretskortet är ingjutet i nån harts av nått slag. Ring dom och rådgör.Peppar peppar funkar den värmaren kanon idag.

    mvh
    loca

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Synd att höra. Känner igen symtomen med en strimma rök som luktar kondning.Det styrdon som var inblandat i det senariot är nu renoverat av Innosund.
    Fick snacka med reparatören och han hade bytt nåt med fläktstyrningen. Std fel. Vete tusan vad dom kommer åt att byta. De sågar upp gaveln på styrdonet eftersom kretskortet är ingjutet i nån harts av nått slag. Ring dom och rådgör.Peppar peppar funkar den värmaren kanon idag.

    mvh
    Ja rök.. men det kom också rök från insuget och det luktade samma fast det var ju dieselblandat grejs
    Verkstaden sa idag att fläkten går inte, demonterade värmaren på 20 min och
    tog isär så att jag kom åt värmarens kontakt och väl där lokaliserade jag kontakterna till fläkten.
    Kopplade in 6Volt DC och fläkten går uta helvettes, som en hårtork på samma utblås och samma ljud.
    Att inte höra denna fläkt, då måste du vara stendöv med hörselkåpor som grädde på moset, för fläkten låter HÖGT!!

    Så vad återstår? om den varit inne på rep, allt kollat, men det som inte är kollat är styrdonet?
    Men verkstaden kan inte hitta nåt fel, ingen felkod what_so_ever.
    Borde inte deras TECH II säga något om styrdonet?

    En annan sak jag funderade på:
    Kablarna som går från kontakten på värmarens VIT och SVART går till glödstiftet.
    Om det är någon som funderar på om den är trasig ska den
    1: Pipa, likt kortslutning.
    2: visa någonstans i intervallet 0.3 till 0.6Ω

    Om fläkten misstänks?
    går den illa?
    brun kabel är plus, svart är minus. lägg på 6V om du har möjlighet, och den ska blåsa ut rejält med luft från avgasröret.
    Går den fint utan skrap eller "rasslande" = lagerskador, byt ut. 1600 kr kostar en ny fläkt med tillbehör.
    Senast redigerat av Poker den 2014-12-11 klockan 21:52.

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Dieselvärmare fixad.
    Styrdon slut, paj, defekt.

    Nu fungerar den efter att fått grym hjälp av Maptunparts.
    De hjälper utan att fucka upp öronen med "du måste betala för att få hjälp"

    Så 9000kr fattigare men är numera eberspächer.expert.
    Det jag inte vet, är nog inte värt att veta

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    gott
    vad var det för fel på styrdonet?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    gott
    vad var det för fel på styrdonet?
    Ingen aning.
    gammalt gummi i donet = vatten, fukt och annat skit?

    Beställde en beggad värmare i stället.

  16. #56
    Hej.
    Lite info om styrenheten. Den tillverkas inte av Eberspächer. Hella tycks jag minnas tillverkar dom. Samma som tillverkaren av gasspjällen till T7 motorerna. Jag skickade ett styrdon till Innosund. Snackade med dem efteråt och de menar att ett vanligt fel är fläktstyrningen. De fräser bort gaveln på styrdonet och lagar från det hållet. Alltså ingjutningen av komponenter förblir intakt. Skulle kunna tyda på dåliga lödningar. Värmaren funkar klockrent med det renoverade styrdonet. Ett jämnt muller. Förut var det mer bluddrande ljud från värmaren. Ny strumpa och brännkammare hjälper också till.
    Mvh
    loca

  17. #57
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Det är mycket riktigt en dålig lödning som orsakar problemen i styrenheten. På det tyska forumet www.motor-talk.de har felen analyserats (opel visserligen, men det är ju samma motor och snarlik värmarstyrning), och det finns t.o.m. en tutorial hur man reparerar styrenheten själv. För de språkkunniga finns dokumentet här (se under rubriken Reparaturen):
    http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=715307

    Det ser dock inte helt enkelt ut att göra reparationen själv.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej.
    Lite info om styrenheten. Den tillverkas inte av Eberspächer. Hella tycks jag minnas tillverkar dom. Samma som tillverkaren av gasspjällen till T7 motorerna. Jag skickade ett styrdon till Innosund. Snackade med dem efteråt och de menar att ett vanligt fel är fläktstyrningen. De fräser bort gaveln på styrdonet och lagar från det hållet. Alltså ingjutningen av komponenter förblir intakt. Skulle kunna tyda på dåliga lödningar. Värmaren funkar klockrent med det renoverade styrdonet. Ett jämnt muller. Förut var det mer bluddrande ljud från värmaren. Ny strumpa och brännkammare hjälper också till.
    Mvh
    Ja nu när du säger minns jag att det står hella på en komponent

    Det jag kan säga om min gamla styrenhet är att gummit är sprucket med sprickor, eller mer poröst, min "nya" är som nytt, som om det gjöts igår.
    Då är den värmaren begagnad.
    Visst kan det vara dåliga lödningar men fukt ligger nog inte långt bort.
    värmaren har ett jämt muller med ett visst obalans i fläkt (jobbar med FU=Förebyggande UH, balansering av 2T fläkt på industrier mm) och går den paj har jag en till fläkt.
    Det som verkar vara vanligt är att kåpfläkten tar latent i vissa delar av chassit, därav kanske den inte kan göra sitt självtest efter 15 sekunder, den går också i 3-4 sekunder.
    Lite tunt sandpapper på fläktens plast gjorde susen.

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Det är mycket riktigt en dålig lödning som orsakar problemen i styrenheten. På det tyska forumet www.motor-talk.de har felen analyserats (opel visserligen, men det är ju samma motor och snarlik värmarstyrning), och det finns t.o.m. en tutorial hur man reparerar styrenheten själv. För de språkkunniga finns dokumentet här (se under rubriken Reparaturen):
    http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=715307

    Det ser dock inte helt enkelt ut att göra reparationen själv.
    Ahh
    Helt ärligt..
    Det ser enkelt ut
    Det vita som används som gummit kan vara något som kallas limsilikon, (loctite bla.a tillverkar detta) det använder jag till mycket och tål låga minustemp och höga plusgrader.
    Det både är extremt klistrigt och väl torkat är det gummi, segt och har trängt in i alla småsmå utrymmen.

    Ska spara denna guide och kommer helt säkert se en dålig kallödning.

  20. #60
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Det de fyller med är vanlig silikon.
    Svårigheten som jag ser det är att frilägga allt utan att råka förstöra kretskortet. När lödningen väl är frilagd är reparationen enkel.
    Läste på det tyska forumet att en person som gjort reparationen lyckats göra åverkan på andra komponenter och döda värmaren helt.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-02-28, 17:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •