Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Dieselvärmare fungerar ej OG9-5 1,9TiD

  1. #21
    Strumpa är ett nät som fördelar bränslet runt glödstiftet. Glödstiftet går resistansemäta. Går sällan sönder.
    Mvh

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    på min 9-3 Tid -08 så nollades värmaren av att jag lossade kontaktstycket till värmaren.
    skulle misstänka att det är samma på 9-5.
    hade provat innan med att ta ur säkringen men det hjälpte inte, fick veta senare att den nollades om den skiljdes från can nätet dvs lossa alla elanslutningar till värmaren.
    fick iofs renovera upp den ett par månader senare med ny strumpa mm
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Ok.
    Jag har idag fått tag på PDF-filer på nästan 100 sidor om denna värmare. (Eberspächer B5W-SC)

    Det är från Eberspächer och berör "felsökning och reparationsanvisning" samt "teknisk beskrivning - monterinsanvisning"

    Förhoppningsvis är det rätt värmare och förhoppningsvis blir man lite klokare
    och framför allt ser man vad delarna heter och hur dessa ska sitta.

    Står det något om ohm-mätning på glödstiftet är det ju kanon och man spara en slant på att undvika byte.
    Vad vad det lars.ove man kunde ev. rengöra utan att behöva byta ut?

    Nu när jag ändå skriver, om ni vet vill säga.
    Vilken tjocklek är det på värmarens kylarslangar? måste fixa en skarvkoppling så att jag kan köra med bilen någon vecka eller två.

  4. #24
    Morrn. Med rengöra mende jag att bränna ur brännkammaren och inspektera det nät som omger glödstift och strumpa. Du förstår när du skruvat isär.
    Mvh
    loca

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Morrn. Med rengöra mende jag att bränna ur brännkammaren och inspektera det nät som omger glödstift och strumpa. Du förstår när du skruvat isär.
    Mvh
    Will do.
    Har fixat en skarvkoppling till kylarslangarna och sedan måste man plugga bränsleslangen också.
    Den går väl inte om man strömmen är urdragen men ändå.

    Sen, när man fixat det som fixat skall, problemet må vara att man inte ha en testbänk och prova det hela i
    men när man monterat så måste en verkstad med Tech2, nolla och aktivera värmaren?

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Nu har jag lite mer information att ge och några hypoteser.

    Ikväll så ryckte jag strömförsörjningen till värmaren.
    Som det verkade är det någon tidigare ägare som petat i den, det fanns spår som visade på bl.a. kontaktanordningen som var buntad.
    Återkopplade kontakten och startade värmaren manuellt och efter en stund, nästan direkt, 20 sekunder så blev värmaren varm och slangarna varma.
    Förvisso kördes bilen 4.5 timme innan men så länge att slangarna ännu är varma kan det väl ändå inte vara och framför allt inte värmaren.

    Sen efter någon minut, två eller tre verkade det som om värmaren stannat.
    Det kommer heller ingen rök eller avgaser från dieselvärmarens avgasrör under bilen, skumt i sådana fall.

    F: Att styrdonet är blockerat verkar ju i och med detta uteslutet?
    F: Vad händer med systemet när värmaren till synes blir varm men stannar efter 1-3 minuter? (minuterna i bilens display går en hel cykel, 30min)

    Hypotes:
    En bil på blocket med samma spec som min bil (2007, 1.9TiD, automat) hade motorlampan lyste.
    Felet vad en tempsensor.

    Min bil har just motorlampan lyser med P1900 och det verkar vara tempsensordefekt.

    Det med blocketbilen hade ungefär samma fel men i den bilens fall repades även värmaren.
    Kan mitt fel ha med dieselvärmaren att göra? finns det ett samband?
    Nu ska bilen in på service och felet åtgärdas.

  7. #27
    Hej. När man startar värmaren varvar fläkten i värmen upp ett par sec som test. Sen efter ca 15 sec startar pumpen framför höger bakhjul med ett tydligt tickande. Först långsamt för att öka varefter värmaren varvar upp. Tänder inte värmaren avbryts sekvensen. Pumpen slutar ticka och fläkten evakuerar oförbränd diesel. Brukar ryka som en gammal Trabant. Mvh

  8. #28
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej. När man startar värmaren varvar fläkten i värmen upp ett par sec som test. Sen efter ca 15 sec startar pumpen framför höger bakhjul med ett tydligt tickande. Först långsamt för att öka varefter värmaren varvar upp. Tänder inte värmaren avbryts sekvensen. Pumpen slutar ticka och fläkten evakuerar oförbränd diesel. Brukar ryka som en gammal Trabant. Mvh
    Lite FAQ-varning på den ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej. När man startar värmaren varvar fläkten i värmen upp ett par sec som test. Sen efter ca 15 sec startar pumpen framför höger bakhjul med ett tydligt tickande. Först långsamt för att öka varefter värmaren varvar upp. Tänder inte värmaren avbryts sekvensen. Pumpen slutar ticka och fläkten evakuerar oförbränd diesel. Brukar ryka som en gammal Trabant. Mvh
    På en Ford Transit 2006, flak, lätt lastbil så kunde den ryka så.
    Men den gick, i dagar, veckor med rykande vitt som om den brann.
    Men den fungerar 100 % funktionellt bara det att det var en "strumpa" som var hål i sa verkstaden.

    Hur som helst.. min värmare blir varm. säkert 50-60 grader och om inte mer.
    Slangarna också så...om den fungerar?
    Jag kan inte säga hur mycket det kommer ut ur avgasröret om..
    1: Avgasrörets slutrör blir varmt?
    2: ska känna likt en bil att det "poffar" ut luft/genomskinlig rök?

    Om det är som du skriver att värmaren ska avbryta, då borde ju även värmarsymbolen i bilens display slockna även?

    Med tanke på vad värmaren gör, vad kan felet då vara?
    Jag har letat i FAQ men hittar inget som påminner om mitt fel.

  10. #30
    Hej. Har du haft isär värmaren än? Lampan lyser vare sig värmaren funkar eller inte. Startar värmaren känner du avgaslukten som sprider sig runt bilen. En värmare som är igång brummar ganska högt. Tickar det från bränslepumpen förresten?
    Mvh

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej. Har du haft isär värmaren än? Lampan lyser vare sig värmaren funkar eller inte. Startar värmaren känner du avgaslukten som sprider sig runt bilen. En värmare som är igång brummar ganska högt. Tickar det från bränslepumpen förresten?
    Mvh

    Nej, den är kvar än
    Bilen ska in idag 9 oktober.
    Det kan ju vara så att felmeddelandet jag fått har ett samband.
    Då vill jag inte förstöra det genom att demontera värmaren.

    Vämaren går inte som du beskriver det som
    Att den blir varm, kanske beror på att den försöker tända?

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Bilen inne på Saab aukt. verkstad men dom hittar ingen felkod. Kanske pga att avgasgivaren på DPF bytts och att batteriet urkopplats ?

    En fundering till varför värmaren inte fungerar: kan doserpumpen vinkel påverka ? Dvs om den lutar fel fungerar värmaren men bilen blir inte varm?

    Och om värmaren inte ger ut felkoder, fungerar den då?

    Lurigt fel iaf

    UPPDATERAD.

    Bilens batteripoler har inte urkopplats enligt uppgift från den andra verkstaden som inte kunde läsa ut felkoder på denna värmare.
    Bilen har varit inne på en icke-aukt-saabverkstad och de övriga felkoder som varit är P1904, P1489

    P1904, avgastempgivare på DPF, bytt
    P1489, avbrott, kylfläkt, steg3, 20A minisäkring bytt

    Ska göra ett test idag på fm OM bilen är varm efter 30 min cykel.
    Om bilen inte blir varm, ja då är något fel men vad?
    Senast redigerat av Poker den 2014-10-17 klockan 09:14.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Poker Visa inlägg
    Bilen inne på Saab aukt. verkstad men dom hittar ingen felkod. Kanske pga att avgasgivaren på DPF bytts och att batteriet urkopplats ?

    En fundering till varför värmaren inte fungerar: kan doserpumpen vinkel påverka ? Dvs om den lutar fel fungerar värmaren men bilen blir inte varm?

    Och om värmaren inte ger ut felkoder, fungerar den då?

    Lurigt fel iaf

    UPPDATERAD.

    Bilens batteripoler har inte urkopplats enligt uppgift från den andra verkstaden som inte kunde läsa ut felkoder på denna värmare.
    Bilen har varit inne på en icke-aukt-saabverkstad och de övriga felkoder som varit är P1904, P1489

    P1904, avgastempgivare på DPF, bytt
    P1489, avbrott, kylfläkt, steg3, 20A minisäkring bytt

    Ska göra ett test idag på fm OM bilen är varm efter 30 min cykel.
    Om bilen inte blir varm, ja då är något fel men vad?

    Efter 30 min, kall bil, fortfarande kall bil, kall luft, dvs den fungerar inte.

    Svårdiagnostiserad, fel på styrdon säger en verkstad ev. ovs..
    Kabelbrott? fram till värmaren? är det mätbart med en multimeter?

  14. #34

    Dieselvärmare test.

    Hej. Igen.När man startar värmaren varvar fläkten i värmaren upp ett par sec som test. Sen efter ca 15 sec startar pumpen framför höger bakhjul med ett tydligt tickande. Först långsamt för att öka varefter värmaren varvar upp. Tänder inte värmaren avbryts sekvensen. Pumpen slutar ticka och fläkten evakuerar oförbränd diesel.
    Om inte denna test genomförs är nog styrdonet blockat eller trasigt.
    Mvh
    loca

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej. Igen.När man startar värmaren varvar fläkten i värmaren upp ett par sec som test. Sen efter ca 15 sec startar pumpen framför höger bakhjul med ett tydligt tickande. Först långsamt för att öka varefter värmaren varvar upp. Tänder inte värmaren avbryts sekvensen. Pumpen slutar ticka och fläkten evakuerar oförbränd diesel.
    Om inte denna test genomförs är nog styrdonet blockat eller trasigt.
    Mvh
    Inget av detta genomförs.

    Ska kolla detta återigen
    Höger bakhjul? Sitter inte pumpen i mitten baksätet?

    Jag trodde att allt sköttes fram där värmaren sitter men naturligtvis ska ju bränsle komma någonstans i från.
    Styrdon trasigt, 2600 kr inkl frakt på innosund. Det är väl att betrakta som ett ok pris
    Men om brännkammaren är defekt eller annat blir det ju en kostnad det och ett nytt inskick till annan verkstad.

  16. #36
    Hej. Pumpen för värmaren sitter jämte bränslefiltret framför höger bakhjul.
    För att lossa styrdonet måste värmaren plockas ur bilen.Då tar det tio minuter att kolla strumpa å brännarrör.
    Mvh

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Jahapp... Demonterade värmaren utomhus, i snöregn och det tog väl 40 min då jag hade alla rätta verktyg mm.
    Men soppaslangen? jag trodde att doserpumpen (som ska ha ett visst gradantal) satt bakom värmaren men icke..
    Slangen verkar gå under bilen men vars sitter doserpumpen? Varför sitter inte den i nära anslutning till värmaren?
    nu återstår det att demontera och kolla skicket.

    Soppaslangens funktion, hur säkerställer man att dosepumpen gör sitt jobb? dvs att diesel kommer fram till värmaren?
    Senast redigerat av Poker den 2014-10-25 klockan 21:41.

  18. #38
    Pumpen sitter framför höger bakhjul. Vid bränslefiltret. Har själv provat pumpen med pulsande 12v. Mvh

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Pumpen sitter framför höger bakhjul. Vid bränslefiltret. Har själv provat pumpen med pulsande 12v. Mvh



    Den som är märkt med nummer 2 i bilden?
    jag trodde enligt info att den satt NÄRA dieselvärmaren men den sitter alltså flera meter ifrån?
    Mao, under framför höger framhjul under en massa plastkåpor?

  20. #40
    Nope . Den sitter helt öppet. Enkel att demontera. Mvh

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-02-28, 17:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •