Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Dieselvärmare fungerar ej OG9-5 1,9TiD

  1. #1

    Dieselvärmare fungerar ej OG9-5 1,9TiD

    Tjo, ny här på forumet. Har en SAAB 9-5 1.9 TID -07. Nu är det så att dieselvärmare inte fungerar. Den går igång etc men det blir inte varmt. Lämnade in den på SAAB i Västerås för felsökning och dom sa "Måste byta glödstift i dieselvärmaren". Detta skulle kosta mig 5467,92:- för att vara exakt. Jag tänker direkt att va fan ska det kosta så mycket?! Någon som vet hur man monterar loss värmaren och vart den sitter? Vad gör jag? Känns sådär att pröjjsa 5500:- för att byta glödstift.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 032
    Medlem#
    4097

    Re: SAAB 9-5 Dieselvärmare

    Hej den sitter under batteriet/spolarvätskebehållaren typ, tas underifrån.
    Löjligt pris må jag säga!!!!

    Byta glödstiftet är inte svårt när du har plockat ur värmaren.
    Tror inte att det är specielt svårt att ta värmaren heller. på 2,2'an 9-5 sitter den illa till vill jag minnas.
    Har två reserv enheter i garaget... skall monteras i båten.
    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  3. #3

    Re: SAAB 9-5 Dieselvärmare

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Hej den sitter under batteriet/spolarvätskebehållaren typ, tas underifrån.
    Löjligt pris må jag säga!!!!

    Byta glödstiftet är inte svårt när du har plockat ur värmaren.
    Tror inte att det är specielt svårt att ta värmaren heller. på 2,2'an 9-5 sitter den illa till vill jag minnas.
    Har två reserv enheter i garaget... skall monteras i båten.
    Mvh Per
    Misstänkte att den satt där efter ha följt rören från kupén dit. Skickar upp bilen och tar mig en titt. Tackar...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 941

    Re: SAAB 9-5 Dieselvärmare

    Tror dock inte på fel på glödstiftet. Mycket vanligt att det lilla bränslefiltret/fördelaren som sitter runt glödstiftet har bränts sönder.
    Går värmaren en hel cykel (30min) eller stannar den efter den varvat upp förbränningsfläkten?
    Stannar den, så kan det vara glödstiftet, men går den en hel cykel, så fungerar allt elektriskt med värmaren. Kraftigt rökutvecklig brukar också vara symtomet.
    Plocka bort gaveln på värmaren, som även är styrdon. Skruva ur glödstiftet, var försiktig med kabeln. Plocka bort hållaren som glödstiftet satt i, som även bränsleslangen är kopplad på, kontrollera stålfilter innanför.
    Inget fel på filtret, tar isär värmaren in till brännkammaren också., genom att plocka bort den korta plastdelen på ovansidan, skruva bort dom två övre skruvarna som är skruvarn emellan deleningsplan.
    Tag bort delningplanet, och plocka ur brännkammaren. Värm kammaren med gaslåga tills att ingen rökutveckling finns, och att den är helt torr.

  5. #5

    Re: SAAB 9-5 Dieselvärmare

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Tror dock inte på fel på glödstiftet. Mycket vanligt att det lilla bränslefiltret/fördelaren som sitter runt glödstiftet har bränts sönder.
    Går värmaren en hel cykel (30min) eller stannar den efter den varvat upp förbränningsfläkten?
    Stannar den, så kan det vara glödstiftet, men går den en hel cykel, så fungerar allt elektriskt med värmaren. Kraftigt rökutvecklig brukar också vara symtomet.
    Plocka bort gaveln på värmaren, som även är styrdon. Skruva ur glödstiftet, var försiktig med kabeln. Plocka bort hållaren som glödstiftet satt i, som även bränsleslangen är kopplad på, kontrollera stålfilter innanför.
    Inget fel på filtret, tar isär värmaren in till brännkammaren också., genom att plocka bort den korta plastdelen på ovansidan, skruva bort dom två övre skruvarna som är skruvarn emellan deleningsplan.
    Tag bort delningplanet, och plocka ur brännkammaren. Värm kammaren med gaslåga tills att ingen rökutveckling finns, och att den är helt torr.
    Den går en hel cykel. Blir bara inte varmt. Om det är under 5 grader så startas värmaren automatiskt. När man kört några minuter och sedan stannar bilen och går på tomgång så blir det kraftig rökutveckling ett litet tag. Hur ser man om glödstiftet är pajj?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    206

    Re: SAAB 9-5 Dieselvärmare

    Sent svar men jag fick reda på idag att ett glödstift till värmaren kostar ca 1700 kr, vilket gör att priset i första posten känns överdrivet dyrt (vilket även priset för stiftet är).

    Citat Ursprungligen postat av Qua1ity
    Hur ser man om glödstiftet är pajj?
    Om resistansen är oändlig har det brunnit av. Det sitter en metallstrumpa vid stiftet som kan vara sotig och som man kan prova att göra rent om det inte är sönderbränt.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 225
    Medlem#
    6069

    Re: SAAB 9-5 Dieselvärmare

    Det kan säkert löna sig att hålla utkik på Ebay...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 032
    Medlem#
    4097

    Re: SAAB 9-5 Dieselvärmare

    Såg sen själv att min värmare sitter ner under ABS pumpen.
    Vilket innebär ett vidrigt serviceläge.
    Någon som har en genväg till brännaren?

    /Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  9. #9

    Re: SAAB 9-5 Dieselvärmare

    Se även viewtopic.php?f=6&t=277405&p=2277183.

    Ett strålande exempel där någon ställt en fråga, löst problemet och faktiskt meddelat hur han löste det!
    9000 CS 2.3t EcoPower -95 med taklucka, Steg 1 - I oförskämt bra skick [beslagtagen av min son]
    9-5 SportCombi 1.9 tid -07 [såld]
    9000 CSE 2.0t 1997 Steg 1 [såld]
    S80 2.4d -10

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    546

    Re: SAAB 9-5 Dieselvärmare

    Min servicetekniker sa att garantin som lämnas på glödstift bara är tre månader, säger en del om hållbarheten i så fall.


    Klickbar länk: http://forum.saabturboclub.com/viewt...7405&p=2277183


    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 140

    Re: SAAB 9-5 Dieselvärmare

    Eftersom värmaren sitter där den sitter krävs det mycket arbetstid. Borträknat materialkostnad på ca 1700 då, kvarstår ca 3700 i arbete. Säg 1000:- i timman blir det 3,7 timmar. Den tiden tar det minst att fixa värmaren. Säkert mer.

    Priset är helt rimligt anser jag. Dock inte mindre surt för det...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    411
    Hej alla.

    Jag har försökt ta reda på vad felet är med min dieselvärmare samt vilken typ det är och hoppas att någon av er kan hjälpa mig?

    Typ av värmare till min Saab 9-5, 1.9 TiD = Eberspächer D5W-SC?

    Problem:

    värmare startar, jag tycker att den låter lite? kan vara kupefläkten också
    värmaren går en hel cykel men bilens kupe eller motor blir inte varm
    Dock så startar den när det är under 5 grader (symbol lyser ) och motorn blir varm men förmodligen för att bilen
    rullar och så vidare.

    Vad är felet enligt er erfarenhet?
    glödstift?
    strumpa?

    Och VAR kan man beställa dessa delar?

    Om man ska byta och plocka ned värmaren, hur lång tid brukar det behövas?
    Senast redigerat av Poker den 2014-10-19 klockan 22:47.

  13. #13
    Hej.
    På en 07:a automat sitter värmaren på torpedväggens högra sida lätt tillgänglig. Sämre på andra modeller då den sitter under bromsservot.
    Strumpa och brännarrör brukar bytas. Köps på Saab, eller eberspächer återförsäljare. Brännarrör kan sotas ur och ev återanvändas. Viktigt hur strumpan monteras. De små svetspunkterna skall vridas från inloppet av diesel. Du förstår då du monterar.
    Mvh

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Hej.
    På en 07:a automat sitter värmaren på torpedväggens högra sida lätt tillgänglig. Sämre på andra modeller då den sitter under bromsservot.
    Strumpa och brännarrör brukar bytas. Köps på Saab, eller eberspächer återförsäljare. Brännarrör kan sotas ur och ev återanvändas. Viktigt hur strumpan monteras. De små svetspunkterna skall vridas från inloppet av diesel. Du förstår då du monterar.
    Mvh

    Ok ja min är en automat helt riktigt.
    Och visst är det något där om man säger "framför passagerarsätet" på högersida.
    Det går två 15-18 mm svarta slangar som det förmodligen är kylarvätska i och ngn smalare hårdare slang=dieselslangen?

    Många skriver att den denna värmare sitter under batteriet/spolarvätskatanken?
    för när jag tittar på den rent okulärt (höger sida, torpedväggen) ser den inte ut som denna B5W-SC nämligen.

    Jag kan ta en bild och bifoga.

    Så strumpa och brännarrör, 2000kr? mer eller mindre?
    Senast redigerat av Poker den 2014-09-24 klockan 11:46.

  15. #15
    Du är rätt ute. Kläm slangarna med nåt så rinner det ut minimalt med vatten. Lossa avgasröret i underkant på brännaren. Ett klammer och en bult mot torpedväggen. Sen lossar du bränsleslangen och fästet för själva brännaren.Runt 2000 för delarna stämmer bra.
    Mvh

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Du är rätt ute. Kläm slangarna med nåt så rinner det ut minimalt med vatten. Lossa avgasröret i underkant på brännaren. Ett klammer och en bult mot torpedväggen. Sen lossar du bränsleslangen och fästet för själva brännaren.Runt 2000 för delarna stämmer bra.
    Mvh
    - Kan man demontera, plugga igen slangarna och renovera i lugn och ro?

    - Är brännarrör detsamma som glödstift? eller brännkammare? http://www.dieselservice.nu/shop/?pr...kstart-d5w-d4w

    Så dessa två saker byts ut, ja detta känns igen från andra bilar men en del bilar brukar det komma vit rök ifrån.
    Från min bil verkar värmare vara helt stendöd, det känns inget och låter inget när jag lyssnar på enheten som syns enligt bilden.
    bilden visar värmaren där man kan skönja höger stötdämparfäste, jag tycker mig höra ljud under batteriet?
    Men du är helt 100% att på bilden så det en Eberspächer B5W-SC?
    Etiketten är borta så det går inte att säkerställa detta.

    klicka på bilden efter klick för maximal förstoring.
    Senast redigerat av Poker den 2014-09-24 klockan 14:37.

  17. #17
    Den känns igen. Styrsystemet blockerar värmaren efter ett antal misslyckade startförsök. Kan måste låsas upp med Tech2.Ljudet du hör är vattenpumpen. Brännarrör = brännkammare. Om nu värmaren är blockerad kan du nog skarva ihop slangarna och använda bilen.
    Mvh

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Den känns igen. Styrsystemet blockerar värmaren efter ett antal misslyckade startförsök. Kan måste låsas upp med Tech2.Ljudet du hör är vattenpumpen. Brännarrör = brännkammare. Om nu värmaren är blockerad kan du nog skarva ihop slangarna och använda bilen.
    Mvh
    Jag pratade precis en en verkstad som säljer delar till denna värmare.

    Han liksom du sa att styrsystemet mest troligt blockerat värmaren och att den måste låsas upp.
    Det konstiga är ju att symbolem i bilen tänds (värmesymbol + en siffra (2))
    Det borde ju inte lysa kan man tycka.
    Han sa också att felet kan vara mångt och mycket.

    - styrenheten (köps bara på saab)
    - Brännkammaren (1800kr)
    - glödstift (1100kr)
    - packningssats (700kr)
    Det kanske f.ö. räcker med att låsa upp den så går den? vad vet jag?
    Den har ju aldrig låtit sedan jag köpte bilen i somras.

    Att repa denna med test i deras testbänk skulle kosta ca: 3500 kr och uppåt.

  19. #19
    Styrenheten kan renoveras hos innosund . Du hittar dom på nätet. Men börja med att skruva isär och kolla strumpa och brännarrör. Kan ju räcka med ny strumpa/rengöring och upplåsning. Är den inte blockerad skall den varva upp brännarfläkten några sec efter du startat den manuellt. Hörs tydligt.
    Mvh

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Styrenheten kan renoveras hos innosund . Du hittar dom på nätet. Men börja med att skruva isär och kolla strumpa och brännarrör. Kan ju räcka med ny strumpa/rengöring och upplåsning. Är den inte blockerad skall den varva upp brännarfläkten några sec efter du startat den manuellt. Hörs tydligt.
    Mvh
    Ska prova göra detta.

    glödstift? går sällan?

    Strumpa, vad exakt är det? Hittar inget på dieselservice´s hemsida om nåt som kallas "strumpa"
    Senast redigerat av Poker den 2014-09-24 klockan 16:21.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-02-28, 17:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •