Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066

    Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Sitter och funderar på om det går att koppla en ex iphone till en originalstereo!
    På ng 900 så kunde man löda in en kabel på cd-spelaren och på den vägen få en extern ingång!

    Visst Fm-sändare går men jag är inte så sugen på den lösningen!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Om du har stereon med bandspelare så kan man löda in sig på den ingången, annars finns det ett AUX-kit att köpa som man kopplar in på cd-växlar anslutningen. Kostar ca 1000kr, sök på AUX så kommer du att hitta!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    det här har jag beställt men inte fått leverans av ännu, kan rapportera om det funkar bra när jag väl fått leverans.

    Killen som jag mailade med var supertrevlig så än så länge har jag bara positiva erfarenheter.

    /U

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Får inte fram någon sida tyvärr!

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    det här har jag beställt men inte fått leverans av ännu, kan rapportera om det funkar bra när jag väl fått leverans.

    Killen som jag mailade med var supertrevlig så än så länge har jag bara positiva erfarenheter.

    /U
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Får inte fram någon sida tyvärr!
    Nej det gör inte jag heller, märkligt. Jag mailar honom och frågar, återkommer med svar.

    /U

  6. #6

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Länken är fixad.

    MVH
    Johan

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Tackar! Den verkar ju riktigt vettig! Du har inte din än? Hu lång ti har du väntat och hur lång tid skulle det ta sade han?

    Finns det något liknande att köpa i någon svensk butik?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Jag beställde i tisdags, frågade inte hur lång tid det skulle ta men med tanke på att frakten bara är 60 kr lär det ju inte vara något supersnabbt transportsätt, vi får väl se...

    Jag tror inte det finns någon butik som säljer just den produkten (och jag har inte sett något motsvarande hos annan tillverkare), såvitt jag förstod saknas än så länge svenska återförsäljare, Rubenson industri är producenten som i avsaknad av ÅF också sköter försäljningen. Jag vet dock inte säkert, du kan väl maila och fråga.

    /U

  9. #9

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Ullbergs enhet är skickad idag, kommer fram på måndag. Leveranstiden beror på den stora efterfrågan. Det stämmer också som Ullberg säger att vi i Sverige sköter försäljningen själva i avsaknad av återförsäljare.

    MVH
    Johan

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Kom att tänka på en sak till!
    Hur är ljudet, på min ss som jag hade så fick man höja väldigt mycket vilket gjorde att det blev ett litet sus.
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  11. #11

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Lyden er helt perfekt!
    Så bra som MP3 kan være!
    Om du har iPod så kan du slå av volumsperren.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Låter bra, kommer spela med min iphone(spotify).
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Är signalnivån förstärkt på den där enheten? Vet att signalen ifrån t.ex. MP3-spelare/iPhone till den line-in ingången är rätt låg och man får öka volymen rätt friskt utan att förstärka signalen.

    Jag har själv gjort en likadan "produkt" som produkten ovan, och jag hade problemet att signalen är väldigt svag.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #14
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Jag har själv gjort en likadan "produkt" som produkten ovan, och jag hade problemet att signalen är väldigt svag.
    Samma här faktiskt och hade också det problemet. Hela projektet föll lite på grund av det; skulle bli för jobbigt att bygga en enkel, billig och bra balanserad förförstärkare. Skulle därför vara intressant att veta hur det är löst i denna produkten.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Jag fick precis som utlovat min leverans igår och kan hittills rapportera följande:

    Installationen gick utmärkt, jag hade kollat på pdf:erna i förväg men gick ner till bilen utan att ta med mig instruktionerna. Inga problem att få ut stereon och ACC panelen (men det har jag gjort tidigare så jag visste hur man skulle göra). Jag har en 9-5:a så jag var tvungen att ta ut säkerhetsramen och kapa isär kontakten, lite pilligt men inte svårt på något sätt. Att sedan koppla ihop färdigkontakterade kablar var ju inga problem, jag fick dock lite problem med att hitta någon stans att placera själva enheten, jag har redan en handsfreesats där bakom men efter lite pillande gick det att få plats med båda.

    Några små negativa saker:
    - Man får med en färdig "blindplugg" till knapparna vid ex. sätesvärmen (som inte längre är en blindplugg utan har ett 3,5 mm uttag i sig). För att fixera uttaget har tillverkaren använt smältlim men på just mitt ex hade smältlimmet tagit sig upp lite på kanten av blindpluggen vilket gjorde att jag först inte kunde få den tillräckligt långt in för att den skulle snäppa fast helt. någon minuts operation med kniv tog bort det lilla smältlim som satt ivägen och sedan funkade allt utmärkt. (och i sig är lösningen med blindplugg toppen, ser mycket mer proffsigt ut än en lös kabel som kommer ut någonstans)

    - Det kändes inte som om det var några hullingar som greppade in på den nya kontakten på baksidan av stereon, eventuellt sitter den bara med friktion. verkar dock sitta bra så vi får väl se om det blir problem framöver

    - ska man vara väldigt petig så är inte utförandet på själva elektroniklådan helt perfekt, ursågningen för kontakten syns att den är gjord för hand. Detta har noll påverkan på funktionen och lådan (som i övrigt verkar väldigt robust) ligger ju bakom panelen så man ser den aldrig. utöver kontakten som nämns ovan är alla andra kontakter av god kvalitet som snäpper fast ordentligt. (så den här punkten kan man egentligen helt bortse från)

    Rent funktionsmässigt verkar det funka precis som utlovat men jag har bara provat i garaget än så länge, får återkomma med mer info när jag hunnit använda den mer. jag väntar också fortfarande på min nya ladd

    På det stora hela är jag än så länge mycket nöjd med produkten, smidig installation och till synes väl fungerande.

    /U

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Okej, det låter ju lovande!

    Så du var nöjd med ljudet och volymen på detta?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  17. #17

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Härligt att allt fungerade bra.

    Lådorna är maskinfrästa från början, dock är de efterjusterade för hand.

    MVH
    Johan

    http://cdconnect.rindustri.se

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Har alla stereor utatag för cd-växlare?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    937

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Kommer nog själv köpa en sån här och spela spotify via min iphone, om det funkar tillräckligt bra förstås.

  20. #20

    Re: Få aux/extern ljudkälla till originalstereon OG 9-3

    Ja alla standard stereos till Saabarna har cd-växlare möjlighet. (AS1-AS2-AS3)

Liknande ämnen

  1. Vad krävs för att koppla in iPod till originalstereon.
    Av lol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 15:49
  2. CD-spelare till originalstereon i en 9000 -91
    Av heffaklump i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 00:05
  3. APC till extern wastegate går det?
    Av R1 tic apc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 13:24
  4. Extern baslåda till AS3?
    Av Pepe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 19:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •