Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    641

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Det blev en BeSafe izi kid X3 med Isofix trots att vikten är upp till 18kg. Den kändes helt klart överlägsen i kvalitet. Vet ej riktigt varför men fick den känslan bara. Tog mest Isofixen till för att slippa alla förankringslinor överallt.
    Stort tack till tjejerna på Littlekidscorner för en utsökt service som vanligt
    Quality Engineer - Paintshop & Packaging
    Key account member for Aston Martin, Honda, Volvo Cars, Saab

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Det jag tycker är "dåligt" med BeSafe iZi Kid X3 är att om man köper med isofix så funkar den inte i bilar utan isofix. Vi har en bil med isofix och en utan och man skulle vilja haft en isofix stol som även kan användas utan isofix. Hur svårt skall det vara?

  3. #23
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    I Saaben åker grabben (21mån) Akta Graco duologic. (Håller med Niklas F, knappen sitter helt tankelöst rakt uppåt för barnen att forcera neråt. Korkat!) Dock efter att sprungit ut och in från Babyproffsen med 15 olika stolar och testat funkade denna bäst.
    Passar bra i Saabstolens geometri. Är relativt "låg", samt går att slida i tre lägen för sov resp. spanarposition.
    Testade ett antal stolar där grabben hamnade 3dm över normal sittposition! Vilket är väldigt förbryllande att man kan ge bra poäng vid krocktest med detta utförande. Allt, inklusive krockprestanda är konstruerat mot en SRP, per sätesposition, allt utanför den ger sämre eller helt oprövade resultat!
    (+/-25mm uppmätt höftpunkt är lagkrav för normal passagerarverifiering.)

    Mina erfarenheter av BeSafe monteringen krävde att man kilade fast stolen med bygel mellan ryggstöd och panel. Varför inte också en genomgående bult i golvet, som man friborrar själv?

    I Jäserbiiien (Dvs M6) så åker han bakvänd i baksätet i en Britax babysafe som måste bytas till något större när vi skall ut nästa vår.
    Helst någon enkel isofix stol. (Eftersom det endast är till och från dagis på 1km det gäller)
    Konstigt nog protesterar han inte när pappa kommer med jäserbiijen och knölar in han i baksätet Han skiner upp som en sol
    En fullgas på 2an så gapskrattar han och säger meej meej
    Undrar om han tycker det skall bli lika kul med ett fullgasryck i Renaulten som vi skall köra nu på vintern
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    641

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Citat Ursprungligen postat av NP
    I Saaben åker grabben (21mån) Akta Graco duologic. (Håller med Niklas F, knappen sitter helt tankelöst rakt uppåt för barnen att forcera neråt. Korkat!) Dock efter att sprungit ut och in från Babyproffsen med 15 olika stolar och testat funkade denna bäst.
    Passar bra i Saabstolens geometri. Är relativt "låg", samt går att slida i tre lägen för sov resp. spanarposition.
    Testade ett antal stolar där grabben hamnade 3dm över normal sittposition! Vilket är väldigt förbryllande att man kan ge bra poäng vid krocktest med detta utförande. Allt, inklusive krockprestanda är konstruerat mot en SRP, per sätesposition, allt utanför den ger sämre eller helt oprövade resultat!
    (+/-25mm uppmätt höftpunkt är lagkrav för normal passagerarverifiering.)

    Mina erfarenheter av BeSafe monteringen krävde att man kilade fast stolen med bygel mellan ryggstöd och panel. Varför inte också en genomgående bult i golvet, som man friborrar själv?

    I Jäserbiiien (Dvs M6) så åker han bakvänd i baksätet i en Britax babysafe som måste bytas till något större när vi skall ut nästa vår.
    Helst någon enkel isofix stol. (Eftersom det endast är till och från dagis på 1km det gäller)
    Konstigt nog protesterar han inte när pappa kommer med jäserbiijen och knölar in han i baksätet Han skiner upp som en sol
    En fullgas på 2an så gapskrattar han och säger meej meej
    Undrar om han tycker det skall bli lika kul med ett fullgasryck i Renaulten som vi skall köra nu på vintern
    Vem gör inte det? (skiner upp som en sol)
    Har åkt M6 en gång och fy jäklar vad det gick. Hur roligt var det att sätta sig i Saaben sen. Kändes som att åka moppe igen.
    Quality Engineer - Paintshop & Packaging
    Key account member for Aston Martin, Honda, Volvo Cars, Saab

  5. #25
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Kanske skall tillägga att det inte skiljer något på en 2åring och en 35åring i detta avseendet
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  6. #26
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Det blev en Recaro Polaric med ISO-fix.
    All makt åt Thengil!

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Nu har ju jag inte en 9-5 men många erfarenheter av stolarna är ju samma. Med babyskydd med isofix som bara var att klicka ur och kasta i skuffen ville man givetvis ha isofix igen... Efter mycket letande efter isofixstolar, samt provande av stolarna på parkeringen utanför butiken så kom vi fram till att vi i en 9-3 vill ha en rätt liten stol för att både barn och medpassagerare ska ha vettigt med plats, vi vill kunna sätta stolen fram om någon ska köra ensam längre sträckor... och helst ska ju stolen räcka till över de 18kg isofix klarar, men hade någon stol uppfyllt allt annat än det så hade vi nog tänkt att man kan byta stol den sista tiden till en icke isofix... Stolen är ändå så stor och bökig att man inte tar ut den annat än kan jag tänka mig undantagsfall om man ska frakta något stort i hela bilen eller åka på långresa utan barn med bilen tvärfull... vi har ännu inte tagit ut stolen en enda gång...

    Det vi kom fram till var att även isofixstolarna var rätt omständliga att flytta, och jag tror det bara var någon som klarade att även sitta i framsäte utan isofix. Den stol som vi upplevde ta minst plats och vara enklast att montera var britax hiway, som med sitt stödben och "lås" för bältet dessutom satt stadigt - och sitter stadigt efter veckor/månader av användande utan att efterspänna bältet. En bonus är nog även att den inte verkar vara -så- elak mot säte och bälte som vissa andra stolar är... Hur stolen funkar när barnet blir äldre vet jag ju inte ännu...

    Vi åker mest korta sträckor med vår dotter, ibland 2-3h resor. Ännu ingen jättelång resa. Stolen är väl inte jättemjuk och komfortabel utifrån vad jag tror skulle vara bekvämt, men hittills har vår dotter inte verkat tyckt det är obekvämt.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Vi har en BeSafe iZi Kid och en Britax MultiTech.

    För att summera BeSafe
    Fördelar:
    - Sitter jättestadigt
    - Gott om benutrymme
    - Brukar få bra säkerhetsbetyg i många tester.
    - Justerbar lutning.
    Nackdelar
    - Krånglig att få dit (skulle inte rekommendera denna om man behöva ta ur stolen ofta)
    - Går bara till 18kg (Fick köpa Britaxen till våran 2.5-åring då han nu väger 18kg)
    - Lätt att armen som skall trycka mot sätet gör permaneta märken i t.ex. skinnklädsel.


    För att summera Britax MultiTech
    - Lätt att montera
    - Utmärkt att växa i då ryggstödet/nackstädet kan justeras upp.
    - Vändbar (kan tydligen funka att användas upp till 7år)
    - Går till 25kg (bakåtvänd)
    Nackdelar
    - Blir inte lika mycket benutrymme som i BeSafen bakåtvänd.
    - Svårt med solskydd i stolen.
    - Går ej justera lutningen.
    Instämmer om BeSafe-stolen (fast jag har en X2). Tydligen är den godkänd till 25 kg i Sverige, men 18 i europa, eller nåt sånt. (olika standarder, jag ringde den svenska importören och kollade).

    Jag fick ändå byta ut den när sonen passerat 3 år eftersom han inte fick plats längre - nu åker han Britax tvåvägsstol och ska vändas framåt strax, men då blir det en BeSafe framåtvänd stol. Maken till stol (IziKid alltså) som sitter STUMT FAST i bilen har jag inte sett, och då har vi nog gått igenom ca 8 stolar under åren.

    Instämmer också på att den är fet-krånglig att få dit, men när den väl är där så sitter den... den väger också typ 13 kg själva stolen, så det är ju inget man vill hysta omkring om man kan slippa.
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Kan bara instämma om BeSafe iZi Kid. Vi har 2st, en i varje bil. Dom sitter som berget. Det verkar inte som andra stolar har ett lika genomtänkt system för att sätta fast stolen ordentligt och tester visar att det är bland det viktigaste. Sitter inte stolen fast ordentligt vid en krock ja då kvittar det nästan om den är säker i övrigt.
    Bökig att montera visserligen men numera gör jag det på ett par minuter. Kan inte annat än att rekommendera den starkt.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Ett litet tips när man är ute och åker är att se till att ha med kvittot.

    Var i Stockholm förra helgen och skulle åka hem till Östersund, när jag lastar in grabben i bilen så visade det sig att babyskyddet var trasigt. Som tur var så hade jag stoppat in kvittot i babyskyddet. Så iväg till Mekonomen (den kedja jag hade köpt mitt skydd av) eller rättare sagt så var jag till två då det första inte hade något skydd hemma. Och på det andra fick jag lära dem vad konsumentköplagen var för något. Men fem timmar senare så hade jag ett nytt skydd och kunde påbörja min 60 mils resa hem. Det kan löna sig att ha med kvitto...

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson

    För att summera Britax MultiTech
    - Lätt att montera
    - Utmärkt att växa i då ryggstödet/nackstädet kan justeras upp.
    - Vändbar (kan tydligen funka att användas upp till 7år)
    - Går till 25kg (bakåtvänd)
    Nackdelar
    - Blir inte lika mycket benutrymme som i BeSafen bakåtvänd.
    - Svårt med solskydd i stolen.
    - Går ej justera lutningen.
    M.T'n går att ändra lutningen på, dock inte under färd som t.ex Maxi Cosi Mobi, Akta Graco BeLogic och BeSafe stolarna.

    Ang dom 25 kilona, den är godkänd upp till 25 kilo oberoende av färdriktning!!
    Det jag skulle säga är största bristen med den stolen, egentligen alla stolar, är att det är svårt att få dom att sitta bra på skinnsäten!

    För andra så kan jag varmt rekomendera Britax Hi-Way i en 9-5'a då den sitter klockers i mitten bak så man fortfarande har 3 lediga platser i bilen + att man kan flytta sätena väldigt mkt i fram, inte fullt men grymt mkt om man jämnför med andra stolar!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Om du har en klipsk och smart unge så måste jag höja ett varningens finger för AKTA Graco, lilleman såg hur vi lossade hans bälte och så hände det som inte får hända. Under färd så trycker han ner knappen ( Idioterna har satt knappen för att lösgöra sig så att dom kommer åt den hur lätt som helst ) Och vips så är han lös i bilen.
    Nu får du förklara hur du menar? Har Akta Graco Belogic samma dumma konstruktion?

    Var tidigare helt inne på BeSafe iZi Kid X3 men nu är ju Akta Graco Belogic klarat Plus-testet upp till 25 kg vilket gör den till en väldigt het kandidat. Någon som har hunnit prova den?

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    [quotesycho Dave]
    Citat Ursprungligen postat av "Niklas F":z4148zle
    Om du har en klipsk och smart unge så måste jag höja ett varningens finger för AKTA Graco, lilleman såg hur vi lossade hans bälte och så hände det som inte får hända. Under färd så trycker han ner knappen ( Idioterna har satt knappen för att lösgöra sig så att dom kommer åt den hur lätt som helst ) Och vips så är han lös i bilen.
    Nu får du förklara hur du menar? Har Akta Graco Belogic samma dumma konstruktion?

    Var tidigare helt inne på BeSafe iZi Kid X3 men nu är ju Akta Graco Belogic klarat Plus-testet upp till 25 kg vilket gör den till en väldigt het kandidat. Någon som har hunnit prova den?[/quote:z4148zle]

    Nya BeLogic är inte lika lätt att knäppa upp som dom gamla, men en del barn lär sig fort..
    Men jag har iaf inte varit med om att det är ett större problem och kunder kommit in med det problemet, inte på Akta's stolar iaf, då är det ett större problem på Maxi Cosi Mobi i sådana fall, den är inte på länga vägar lika "trög" som varken Britax eller Aktas stolar, inte BeSafe stolarna heller för den delen!

    Andra reflektioner över stolen, är en bra stol MEN den sätts lämpligast i framsätet då man helst ska använda sig av ryggstödet för att få den att sitta klockers, kollar du runt så hittar du inga instruktions videor på den som dom gjort när den sitter i bak, endast att den går att använda i bak oxå.
    Tar inte alls så stor plats som man kan tänkas att den tar men är grymt stor om man jämnför med t.ex. "Mobi" som är samma typ av stol.
    Singelförankringsbandet.. Mja, det är bra men kan vara lite knepigare än "de klassiska" dubbla när det gäller att få till den.
    Överlag måste jag säga att Aktas stolar är lite knepigare att få till riktigt jäkla bra jämnfört med andra märken. Men att dne är plustestad upp till 25 är super!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Val av Bilbarnstol 0-25kg (9-5, -03)

    Sent inlägg men det blev iallafall en Akta Graco BeLogic för oss, har inte hunnit prova den så mycket men den är redan utbytt då den var dåligt ihopmonterad från fabrik.

Liknande ämnen

  1. Bilbarnstol 9-5 -06--->
    Av og9-3-98 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 14:33
  2. Bilbarnstol?
    Av grunge i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 14:05
  3. Bilbarnstol bak i 9-5
    Av janro i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 21:58
  4. Bilbarnstol i og 9-3?
    Av 900 Micke i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •