Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vad reglerar kupefläktens varvtal

  1. #1

    Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Hej
    Har en 9000 97:a. Kupefläkten har helt plötsligt börjat gå på mycket högre hastighet än förr. Inte fullt ös men kanske 3-4 steg högre än innan. Även på morgonen när motorn är kall så går den väldigt högt. Var sitter regleringen till fläkten? Är det den som sitter ute i akvariumet precis bredvid fläkten. Uppifrån sett en låda lite större än en tablettask? Vad kan det annars vara för fel?

  2. #2

    Re: Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Ingen som vet? Det var iallafall inget fel på den som jag trodde var effekt regleringen till fläkten. Den har stora kylflänsar i aluminium. Provade byta den idag men fläkten beter sig likadant. Klima enheten visar noll fel och innegivaren fungerar. Temperaturen inne i bilen är rätt men det är störigt att fläkten börjat gå så högt när den inte behöver det. Är det klima enheten som flippat ur ? Eller har jag bytt fel grej som jag trodde var effekt reglering?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Re: Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Jag hade det problemet på en äldre 9000. En -88. Då var det kontakten till utetempgivaren, som satt alldeles där uteluften tas in, som var lite dålig. Det hade ärgat på stiften. Det var varken avbrott eller kortslutning, bara tillräckligt extra motstånd så att ACC trodde att det var typ 40 minusgrader! Jag vet inte om det ser ut likadant i din bil, men annars kan det vara ett tips att lossa alla kontakter du kommer åt och spraya kontaktspray.
    En arbetad dag är en glädjedag

  4. #4

    Re: Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Det har nog inte med utegivaren att göra på min. Den fungerar som den ska. Nu dom senaste morgnarna har kupefläkten inte gått alls dom första fem minutrarna efter start. Sen helt plötsligt hoppar den igång. Men som sagts innan så går den väldigt högt. Inga som helst missljud men varierar kraftigt i varvtal. Tycker att om det varit glapp kontakt borde den inte kunna få högre varvtAl än normalt. Får nog köra inom returbilen här i Malmö och köpa en ny ac panel för att testa. För det kan väl inte vara kolen i motorn?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Plocka ner paneler etc för att komma åt fläkten, snurra den för hand och se om den går trögt.
    Går den trögt, smörja eller köp en ny.
    Jag har bränt en ACC panel pga att fläkten gick trögt.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Citat Ursprungligen postat av Mr Henke
    För det kan väl inte vara kolen i motorn?
    Inte helt osannollikt med tanke på bilens ålder:
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7

    Re: Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Ja det lutar kanske mer åt att det är fläkten istället för acc panelen? Bilen har gått långt ( 37000 ) men för ca 8000 mil kutade jag fläkten pga skrammel. Men visserligen var den oxå en gammal från skroten. Tycker bara det är konstigt att fläkten går fortare än den borde om kolen är slut. Borde snarare gå sakta och vara orkeslös. Vill ju inte byta den i onödan då jag tycker det är ganska mycket jobb att byta den. Tycker oxå att det är konstigt att den skulle gå på högre varv än normalt om det var glappkontakt i kablar och kontakter. Visserligen går den ju inte exakt på högre varv. Ibland får den för sig att gå ner till normal nivå och sen några sekunder senare rusar den upp igen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mr Henke
    För det kan väl inte vara kolen i motorn?
    Inte helt osannollikt med tanke på bilens ålder:
    Det där ser ut som ett lagerhaveri, och det lär inte hjälpa att byta kol då rotorn är helt skrot.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Fläktmotståndet som sitter på fläkthuset och är märkt med en starkströmsblixt kanske?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10

    Re: Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Fläktmotståndet är väl den med stora aluminumflänsar på? Den bytade jag. Men det blev ingen skillnad. Idag kollade jag fläkten med en gammal batteriladdare som gick att ställa både på 6 volt och 12 volt. Körde fläkten ca 5 min på båda lägena. Den gick hur jämt och fint som helst. Men ACC panelen måste ju ge en signal till fläktmotståndet vad det ska göra väl? Måste försöka testa med en annan panel oxå.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Vad reglerar kupefläktens varvtal

    Jo, som du sa, hitta en annan ACC panel som du kan låna och testa med den.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

Liknande ämnen

  1. Byte av kupefläktens reglerdon Saab 9-3
    Av BAAS 3-9 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 20:00
  2. Kupefläktens hastighet
    Av Fredde_cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 10:47
  3. Kupefläktens olika hastigheter dummar sig. (updaterad)
    Av ¤Robban¤ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •