Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Brända avgas ventiler T7?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    Brända avgas ventiler T7?

    Halloj!

    Hjälper en kompis att bygga t5 motor till hans 9-5.

    Han förlorade nästan helt på ettans cylinder och vi kunde (återskapa) komp genom en slatt olja genom tändstiftshålet. Hittade dock inga synliga fel på kolven men upptäckte nu att alla avgas ventiler är (brända) och en oljefilm på ventilerna borde kunna återskapa kompet en stund också men jag hade bort en avgas ventil på 2ans cylinder och den ser lika dan ut.

    När jag renoverade min t5 motor så va ventilerna kanonfräsha och dom hade gått ca 7000mil mer än dessa.

    Se bild och förklara gärna vad felet är om ni kan.

    \\Johnny


  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Hej !

    Du kan väl berätta detaljer kring den havererade motorn?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Inte jättemycket jag kan berätta men motorn är en 2.0 t7 steg1 som iof körts på 95oktan om det kan ha någon betydelse?.

    Annars vet jag inte mer än att jag provtryckte cylinder ett till 4bar och med en skvätt olja i den så steg kompet till 12 eller om det tom va 14bar. Men det konstiga är att det är inte bara cylinder ett som har dåliga avgas ventiler utan också cylinder 2 och säkert 3&4 med men 3&4 har jag inte pillat ur ventilerna på ännu.

    \\Johnny

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skene
    Inlägg
    22

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Hej!

    Det är min bil det handlar om.

    Bilen är en 2.0t -99 som har gått 21200 mil. Steg 1 trimmad. (Förra ägaren gjorde detta, vet ej när men det är flera år sedan och bilen är tyvärr körd på 95 oktan.) Bilen är välservad, olja bytt var 1000 mil. Tyvärr har det en gång suttit en röd tändkasset i bilen, vet ej under hur lång tid. Den har i alla fall gått minst 5-6000 mil efter detta med svart kasset.

    En dag hörde jag att bilen bluddrade och gick orent på tomgången. Lyfte på huven och märkte att det rök ur oljepåfyllningen så jag stängde av och dagen efter testade vi kompet och den visade 4 bar på ettan och jämt 11 på de andra tre. Som sagt gick trycket upp när vi slog på olja i tändstiftshålet.

    Kan det faktum att bilen har haft en röd tändkasset eller att den blivit körd på 95 oktan vara orsaken till problemet med de brända avgasventilerna??
    Saab 9-5 20t-99 Steg 1
    T5-T7 Blandras.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    För min del tycker jag inte ventilen på bilden är så bränd. Visst den har s k pitting vilket på förgasarbilar var väldigt vanligt och kan slipas bort. Är det inte så att du blåst en kolv???

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Om olja i cyl höjde kompet så beror väl det hela på otäta ringar och inte på en otät ventil va?
    Jag skulle hona/borra och byta kolvar och göra iordning toppen (mirafräsa).

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Den ventil är inte bränd.
    Annars Andreas har get rätt svar.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skene
    Inlägg
    22

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Jo, vi trodde ju med att det var kolven eller ringarna. Därför har vi renoverat ett t5 block från en 9000.

    Så ni tycker inte att den ventilen är bränd? Varför ser den ut så då? För det ska den väl inte göra? Insugsventilerna såg ju bra ut

    Tackar för svaren, gärna fler ideér !
    Saab 9-5 20t-99 Steg 1
    T5-T7 Blandras.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Slipa ventilen så försvinner dom svarta prickar.
    Bränd ventil ser inte så , den har bara en färg , brun, och den tätar inte alls så din olja
    test skulle inte visat bättre komptryck. Oftast den saknar bitar av tallriken och sätet kan vara skadat ty den legat på den och ingen kylning blev heller.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Jag har slipat ventilerna med grov pasta, det är inte bara missfärgning utan ett par hundradelars "kratrar" vi pratar om och vad jag har förstått så är överdriven slipning av ventiler inte att rekomendera.

    Klart jag kan slipa tills det försvinner det går ju alltid, men vad innebär överdriven inslipning av ventiler? Jag tror att det blir en halvtimmes slipning per ventil om man gör det för hand. Ventilen jag tog kort på slipade jag i ca 5 min innan jag tog kortet med grov pasta.

    \\Johnny

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Citat Ursprungligen postat av saab_coupe
    Jag har slipat ventilerna med grov pasta, det är inte bara missfärgning utan ett par hundradelars "kratrar" vi pratar om och vad jag har förstått så är överdriven slipning av ventiler inte att rekomendera.

    Klart jag kan slipa tills det försvinner det går ju alltid, men vad innebär överdriven inslipning av ventiler? Jag tror att det blir en halvtimmes slipning per ventil om man gör det för hand. Ventilen jag tog kort på slipade jag i ca 5 min innan jag tog kortet med grov pasta.

    \\Johnny
    Ja, man vill ju inte "maskinbearbeta" bort för mycket av den del av anliggningsytan som är av stellit. Hur tjockt detta skikt är och hur mycket man kan ta bort vet jag inte..
    Men om man tar precis så att det blir slätt och fint igen och inte mer så borde den väl fungera?
    Just avgasventilerna och dess säten brukar se ut sådär efter många mil, de är ju varmast och tar mest stryk.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Hej !
    Det där mina vänner är en av orsakerna till att 235R motorer har Nimonicventiler.

    Och nej, det är ingen ide att slipa bort skadorna. Den ventilen har gjort sitt.

    Mvh
    Phalanx.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Är det trimmet som slitit ner ventilen?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Är det trimmet som slitit ner ventilen?
    Det är nog rätt omöjligt att säga skulle jag påstå.. Kan ju lika gärna vara något hårdvarufel i övrigt som ställer till de... Krasslig soppapump till exempel.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Det är nog rätt omöjligt att säga skulle jag påstå.. Kan ju lika gärna vara något hårdvarufel i övrigt som ställer till de... Krasslig soppapump till exempel.
    Eller en röd DI kassett som inte detekterar förbränningar/knack som tänkt.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Hej!

    Ventilsätena ser bra ut så jag tror det räcker med en sats nya avgasventiler och slipa in dessa för ventilerna som sitter där nu är inte bara beläggning på det är som sagt någon eller några hundradelars kratrar i dom.

    Kolven ser inte kass ut men som sagt jag ska kolla närmre på den, Vi väljer ju ändå ett t5 block nu.

    Men det viktigaste av allt och anledningen till min oro är väl igentligen varför ventilerna ser ut så här?? Det har ju med soppablandningen att göra men vad är det som felar? Boxen, Di, eller katten?. det får antingen bli en rejäl genomgång av samtliga komponenter eller en mappning när motorn är klar iaf.

    Läste också att i T7 har man valt att sätta tillbaka de "gamla 1990tals" ventilerna i som också har lättare för slitage....??

    Tack för bra svar!

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Citat Ursprungligen postat av saab_coupe
    Läste också att i T7 har man valt att sätta tillbaka de "gamla 1990tals" ventilerna i som också har lättare för slitage....??
    Var har du läst detta?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Hej !

    Man kan ju aldrig vara helt säker när man endast sett foton.
    Men, det är sannolikt att orsaken till ventilernas skick är rätt o slätt att de mått illa av trimmet. I vilket fall som helst så här det inte förbättrat saken.
    Hur som helst så har de nog haft en arbetsmiljö som översteg specen...

    Att klämma dit std avgasventiler förefaller rent galet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Man kan ju aldrig vara helt säker när man endast sett foton.
    Men, det är sannolikt att orsaken till ventilernas skick är rätt o slätt att de mått illa av trimmet. I vilket fall som helst så här det inte förbättrat saken.
    Hur som helst så har de nog haft en arbetsmiljö som översteg specen...

    Att klämma dit std avgasventiler förefaller rent galet.
    Klarar inte std ventiler ens steg ett? eller menar du att kvaliten på dessa är så dåliga att det överhuvudtaget aldrig är värt att köra med dem ens om man renoverar en motor för original box?

    \\Johnny

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    Re: Brända avgas ventiler T7?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av saab_coupe
    Läste också att i T7 har man valt att sätta tillbaka de "gamla 1990tals" ventilerna i som också har lättare för slitage....??
    Var har du läst detta?
    Goooglade på det när jag va nere i garaget... Hittade dock inte detta påstående igen men hittar jag det ska jag länka. Antar att du menar att det är bullshit?

    \\Johnny

Liknande ämnen

  1. Topplocksrenovering, bara byta brända ventiler eller alla?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 22:07
  2. 9-5 + insug/avgas ventiler...
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 00:22
  3. Brända lameller
    Av JariT i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 01:47
  4. Brända slutsteg
    Av Tisu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •