Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Turbo T70?

  1. #1
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850

    Turbo T70?

    Någon som provat en T70 turbo till en 2.3L maskin?

    Kompressorhjul 62mm
    turbihjul 62.5mm
    Avgashus AR 63
    T3 fläns
    Endast Olja
    altså ej vattenkyld

    Tänkte kräma ur ca 400-450hk och max 540nm..
    Någon som har några positiva eller negativa erfarenheter eller ideer om denna turbon överlag eller till mitt mål... För stor?

    Tänkte inte varva mer än 6500rpm
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186

    Re: Turbo T70?

    Låter som lite overkill med en T70. TD06 turbin och TD07 kompressor.

    Skall du köra med bensin eller E85?
    Extraktorgrenrör eller standard?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850

    Re: Turbo T70?

    Blir nog bensin.. Och pulssplittat grenrör.

    ja den känns stor men som sagt jaghar aldrig provat!

    Har även funderat på T3/T4 turbo som är lite mindre..men vet ej hk specen på den.
    kompressorhjul 58mm
    Turbinhjul 56mm (65.3mm)
    Avgashus AR 63
    WG
    T3
    ej vattenkyld.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186

    Re: Turbo T70?

    Vad har du för budget till turbon?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850

    Re: Turbo T70?

    hehe JA det var väl lätt att förstå..

    nej det är inte så mycket budget till turbon.. Men det är långt ifrån bestämt ännu..
    Finns fler turbos på listan, jag behöver bara sortera ur några från hjärnan..

    DVS bra eller anus på STCS....

    Annars liggger en KKK 27 högt på listan. ingen kines turbo. Mycket turbo för ganska små pengar.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    532

    Re: Turbo T70?

    Om du letar efter en billig och skottsäker turbo som tål rejält med laddtryck, rekomenderar jag Holset HX35 eller HX40. Glöm alla kinaturbos eftersom de oftast behöver uppgraderad lagring om du vill gå över ca. 1bar.

    Körde med HX40:n i sommras och hade 1bars laddtryck vid ca. 2800rpm, dvs. mycket bra spool up trots det enorma avgashuset/turbinen. Definitivt inte anus

    Laddade för övrigt 2,1bar vid 6200rpm som mest innan 4:ans kolv agerade handgranat i cylinderloppet. (original T5 bottendel)

  7. #7
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850

    Re: Turbo T70?

    Alltid najsprajs på burger king.. Men inte alltid najsprajs på Turbosar..
    Men HX35 borde väl inte va alltför dyra?

    Trodde alltid den var för stor för mitt ändamål men den verkar ju kanon om du har en spoolup vid 2800rpm 1bar med en hx40.

    låter som saken är biff.. och ska nog leta efter en HX35a
    undrar dock vad farbror bilprovningen säger

    så det blir väl att slänga dit en större värmeplåt och täcka av lite inför besiktning. om det nu räcker.

    Hur knepigt är det att montera HX35? vilket hus 8"tror det finns" eller 12 eller 14? 12 e väl det vanligaste?

    Om dom ej är vattenkylda, räcker det att koppla vatten ut till vatten in, utan att ha en turbo emellan? altså bara en slang rätt över?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    532

    Re: Turbo T70?

    Jag pluggade min vattenpump med en blindplugg.

    Om du vill behålla uppvärmningen till spjällhuset, kapar du av anslutningen från det gamla vattenröret och svetsar igen hålet som blir där du kapat av vattenröret och återanvänder denna.

    Ska du köra Holset HX35/40, är en extern WG ett måste.
    Jag körde min HX40 14# med ett pulssplit grenrör.

    Holset HX40 aggregaten är riktigt stora sniglar och lär sticka i bilprovningens ögon oavsett vad du gör.


  9. #9
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850

    Re: Turbo T70?

    Vad avundsjuk jag blev på din bild!!

    jag kan faktiskt inte göra eget grenrör då jag e för kass på svetsa
    laga lite småskit går an, men ej bygga täta grenrör.

    Luskat lite och HX35 12ans hus är mest intressant just nu, men dom jag ringt på svarar ej..2000kr glappfria "skriver dom iaf"
    och där e ju min budget 2000kr-3000kr.

    Om du nu skulle snajda ihop ett grenrör,jag tar för givet att du gjort ditt eget,
    vad skulle det kosa att få ett som ditt? PMa isf.
    Du vet, jag har ju gärna dekaler på mitt bygge
    Letat endel spons, men inte så många som hjälpt till, lite smågrejer bara.

    JAHA... blir väl då att slänga på orginal snurran till besikting och köra på GLT, borde väl funka även med HX35mappen?! GLT borde ju inte bli tokfel.eller chansa
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    532

    Re: Turbo T70?

    Du behöver inte vara avundsjuk.
    Har inte haft annat än problem med den x-rör setupen.

    Sprickor
    Slagna flänsar
    Avgasläckage
    Problem vid mappning med "bottnad" LMM
    Extrem värmeutveckling
    Flytt av LMM
    Kapa bort balansaxeltunneln
    O-ringa blocket
    Ta bort ac-kompressorn
    Modifiera vattenpump
    Bygga oljeretur
    Oljetillförsel
    Modifiera vattenrören som löper längs blocket till vämeväxlaren
    Bygga downpipe
    osv.

    Inte jag som byggt det, utan köpt det "färdigt" (suttit i en Saab 9000 med B206 block)

    Har modifierat det så pass mycket efter att bilden blev tagen att jag lika gärna kunnat bygga ett nytt grenrör från grunden.

    Bänkade bilen vid ett tillfälle till 396whp @ endast 1,5bars laddtryck med orörd T7 topp med standard B234E kammar.

    Om du inte har möjlighet/kunskap att bygga/köpa ett eget x-rör, råder jag dig till att hitta ett aggregat som passar någorlunda på original grenrör.

    Tex. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbo...item230970c80e

  11. #11
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 716
    Medlem#
    6850

    Re: Turbo T70?

    Möjlighet har jag men, just nu inte budget.. så det får väl vänta.

    Men såklart behöver jag inte va avundsjuk på problemen men det såg ju snyggt ut

    Försöker renovera/byta ut omodernigheter i huset, och ha kul med bilen samtidigt, och inget e billigt

    Så budget är högt på priolistan... jag ahr kollat på den turbon oxå på ebay men vart osäker på dess funktion.. hur dem håller, och vilken effekt dom klarar om dom håller?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •