Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Som rubriken lyder.

    Det jag då syftar på är det momentet där "servopumpen lossas". Jag förstår det som att man bara skruvar lös den och sen viker den åt sidan. Min far vill demontera den och härja (Vilket innebär att systemet måste tömmas = onödigt va?)...

    Något annat att tänka på vid byte av grenrörspackning..Tips och ideér.. ?

    Skall även byta ventilkåpspackning, olja+filter, stift,luftfilter, kupéfilter. Något att tänka på?

    Bilen är en 9-5 från 99. T7.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    39

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Räcker nog att vika åt sidan som du beskriver har jag för mig och i övrigt är det väl inte mycket att tänka på mer än att korsdra ventilkåpan när du drar åt den....men dra inte för hårt då aluminiumet är lite skört!
    __________________________________
    Saab 9-5 2.0T -02
    Saab 900T Coupé -97

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    39

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Och så givetvis korsdra grenröret till rätt moment!
    __________________________________
    Saab 9-5 2.0T -02
    Saab 900T Coupé -97

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Byte av pinbultarna i toppen är även att rekomendera när grenröret ändå är av.

    Detta gör man eftersom dessa brukar gå av med tiden pga. materialutmattning orsakat av de kraftiga temperaturväxlingarna i området.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Nu har jag (snart) lyft av ventilkåpan. Finns det något som man börgöra eller se över när man ändå har skruvat bort alla en miljon skruvar?
    Packningen skall bytas (Anledningen till att jag skruvade väck kåpan från
    början..)

    Har räknat med att få byta pinnbultarna till grenröret då dom såg riktigt rostiga och murkna ut. Har beställt ett ersättningskit från speedparts.

    Anything more?..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Ingen som vet något?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    755

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Stackars dig som köpt pinnbultarna från speedparts.......De var av den sämsta kvalitet jag sett

    Vissa av dem har max 4 varv gängor på den sidan som ska in i toppen = riktigt uruselt!

    Smörj och värm, smörj och värm och smörj osv.....så kanske du får låss muttrarna utan att ngn pinnbult går av, annars blir det tråkigheter med att borra ur den trasiga som sitter inne toppen. Samma med de pinnbultar som inte gått av och ska ur toppen..smörj och värm osv, med tex 5-56

    Lycka till

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    524
    Medlem#
    6148

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    jag byte grenörspackning för bara några veckor sedan på min 95:a -00 och jag lossade inte på servopumpen alls.
    Svågern gjorde ett jätte jobb och lyckades till och med svättsa på pinnbulten där längst in nästan en cm och sedan dra loss den, tog ett par försök dock.

    Jag körde också speedparts pinnbultar när jag satte dit nya men det var ju ordentligt med gänger i dom hoppas dom håller nu när dom sitter där iaf.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    jag har plockat av ventilkåpan. Att efterdra toppen. Är det bra? I förebyggande syfte. . . Bilen har gått 31000 mil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    39

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Nej, du ska inte efterdra toppen.
    Risken finns att du sträcker bultarna för mycket och då lär du byta ut dom som följd!
    __________________________________
    Saab 9-5 2.0T -02
    Saab 900T Coupé -97

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    OK då skiter jag i det.

    Fan vad jobbig uppfinning pinnbultar är...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Stackars dig som köpt pinnbultarna från speedparts.......De var av den sämsta kvalitet jag sett

    Vissa av dem har max 4 varv gängor på den sidan som ska in i toppen = riktigt uruselt!

    Smörj och värm, smörj och värm och smörj osv.....så kanske du får låss muttrarna utan att ngn pinnbult går av, annars blir det tråkigheter med att borra ur den trasiga som sitter inne toppen. Samma med de pinnbultar som inte gått av och ska ur toppen..smörj och värm osv, med tex 5-56

    Lycka till

    Mvh
    Lars
    Många som gör just den tabben att dom värmer muttrarna till grenröret eller främre röret, och då skär nästan garanterat gängorna. Muttrarna här har egenskapen att låsa vid värme
    Det bästa är att demontera när allt är kallt (motorn svalnat alltså) och en droppe rostlösare. Skulle inte pinnbulten hålla ändå, så borde den bytas i alla fall, då den ändå brustit när man sedan dragit åt.
    Ett tips för att dra ut pinnbultarna som gått av, är att borra ett lagom hål till en utvändig torxhylsa, helst borra igenom hela pinnbulten som sitter kvar, sedan in med rostlösare på insidan, och tryck till med tryckluft ett par ggr, med papper för, så har man förhoppningsvis tryckt ut det i gängorna. Slå i torxhylsan och voila, lätt som en plätt. Jag har aldrig misslyckats på detta sätt.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    46

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Ett tips för att dra ut pinnbultarna som gått av, är att borra ett lagom hål till en utvändig torxhylsa, helst borra igenom hela pinnbulten som sitter kvar, sedan in med rostlösare på insidan, och tryck till med tryckluft ett par ggr, med papper för, så har man förhoppningsvis tryckt ut det i gängorna. Slå i torxhylsan och voila, lätt som en plätt. Jag har aldrig misslyckats på detta sätt.
    Hej!

    Smart

    Jonas.
    SAAB 9-3 2000, De Tomaso Pantera 1972, Chevrolet Corvette 1964, Ockelbo Ferrari 2016.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    ok. Tack för tipsen. Nu måste jag testa ett av era knep för givetvis skulle jag stressa lite och drog av en av pinnbultarna mot motorn. Jävla onödigt så här i efterhand, men man lär så länge man lever!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    OK, nu sitter jag i skiten.. Pinnbult = av =urborrad snett och jävligt... (Var för tråjngt och jag var för dålig..).. Nu har jag bestämt mig för att ta av toppen (verkar inte omöjligt..) men jag undrar, jag har inget grenrör.. Ingen olja i systemet...För att demontea toppen måste jag demontera fuelrailen. För att demontera fuelrailen måste(?) jag tryckutjämna bränslesystemet.. Kan jag göra detta utan grenrör och olja... ? eller kan man bara skita i det och vara beredd med hink+trasor... ?

    Tack John - Den ofrivillige mekanikern...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Du behöver inte tryckutjämna bränslesystemet för att lossa det.
    Räcker med att du bara skurvar loss dom 2 bult som håller fast fuelrailen mot toppen. Sitter med 10mm nyckel. Sen lirkar du upp hela paketet med spridare, så kommer det kanske rinna knappt en dl bränsle.

    Sen om du ska riva av toppen har du resten av jobbet kvar... Men det är inte så kompliserat! Du har vattenanslutningarna på höger sida av toppen (om du står framifrån och kikar på den). Och på vänster sida har du 2 bult mellan topp och transmissionskåpa. På baksidan (mot torpedväggen) så har du spännaren till kamkedjan några jordkablar och ett stag dom sittern mellan insuget och blocket. Sen är det i princip bara att lossa topplocksbultarna och lyfta av toppen.

    Lycka till!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Tack, har nu påbörjat dessa operationer... Skruvade ur kamkedjesträckaren idag och passade även på att mäta hur långt utsträckt denna var. Resultatet lyder 15 mm.. Vilket väll får anses som OK efter 31 000 mil... Vill inte byta denna nu så kommer att köra på. Hur långt tror ni kamkedjan har kvar? (saab 9-5, 99)..

    Går lite långsamt nu,..ligger i en separation med flickvännen... Inte roligt...!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    I haynes står det att man ska lossa generatorn för att kunna lossa topplocket.. Ska detta vara nödvändigt och i sådana fall... VARFÖR förstår inte det..

    Vidare står det inget om att lossa spjällhus eller fuelrail. Tar man upp hela topplocket med fuelrail och spjällhus monterat kvar på insuget?.. Eller måste man skruva bort detta?

    Tack John

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Re: Behöver servovätskan tömmas ur vid byte av grenrörspackning?

    Citat Ursprungligen postat av Fp730a
    I haynes står det att man ska lossa generatorn för att kunna lossa topplocket.. Ska detta vara nödvändigt och i sådana fall... VARFÖR förstår inte det..

    Vidare står det inget om att lossa spjällhus eller fuelrail. Tar man upp hela topplocket med fuelrail och spjällhus monterat kvar på insuget?.. Eller måste man skruva bort detta?

    Tack John
    Nej, du ska inte behöva lossa generatorn för att lyfta toppen. Det står väldigt mkt "onödigt" i haynes bok!

    Spjällhuset låter jag sitta kvar när ja lyfter toppen.. Men fuelrailen är enklast att lossa dom två små bult som håller fast den i insuget och sedan lyfta upp hela paketet med spridarna och vinkla det mot torpetväggen.

    Och ang din kedjespännare så är rekomenderat byte efter 15mm.. Men jag vet bilar som gått 17-18mm utan några som helst bekymmer! Men beroende på hur slitna dina drev är och hur ofta du byter olja i bilen så kan ja väl tänka mig att du kan göra allt mellan 500-2000mil innan du verkligen MÅSTE byta!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tips vid byte av ventilkåpspackning
    Av Eddie9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 18:33
  2. Kostnad för byte av grenrörspackning privat?
    Av oceaN666 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 17:18
  3. behöver råd om kopplings byte
    Av 666SaaB666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •