Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur få ihop JT DP med simons halvsats?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75

    Hur få ihop JT DP med simons halvsats?

    Hej. Jag har idag komplett JT system med sportkat. Har dock tröttnat på 3" så jag har köpt mig en beg 2,5" halvsats från simons/bsr.
    Nu undrar jag hur jag ska sammanfoga mellanröret från JT och främre dämparen från simons på bästa sätt? På JT så skjuter man ju i rören i varandra, medans simons systemet har en konad anslutning mellan främre dämparen och mellanröret, likt den som sitter orginal.
    Finns det nån adapter att köpa?
    Hur har ni gjort?

    Vore tacksam för lite tips.

    Denna DP är är det: http://speedparts.se/images/prod/avgas/jt62-1s.jpg
    Så här ser halvsatsen ut: http://sv.bsr.se/bilder/_/art_x788y1024_4006315_2.jpg/

    Bilen är en ng900.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Hur få ihop JT DP med simons halvsats?

    De finns ju att köpa på mekonomen, biltema m.m att köpa de du behöver från 3" till 2,5" om de är de du behöver.
    Men köp med de rör du behöver o sen även den förminskningen så blir de jätte bra ska du se.
    Men de är inte många kronor.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75

    Re: Hur få ihop JT DP med simons halvsats?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De finns ju att köpa på mekonomen, biltema m.m att köpa de du behöver från 3" till 2,5" om de är de du behöver.
    Men köp med de rör du behöver o sen även den förminskningen så blir de jätte bra ska du se.
    Men de är inte många kronor.

    /F
    Själva förminskningen går ju att lösa med en stegmuff, problemet är hur jag ska få ihop den konade anslutningen som simons har mot det raka röret på JT systemet. Skulle alltså behöva en kona på JT systemet också...Vill helst inte kapa bort konan från simonsdämparen då demontering blir ruggigt smidigt med den...
    Ingen som vet om det finns att köpa nån stans?

    Simons systemet har alltså en anslutning som är anpassad för en sånhär klämma: http://www.skruvat.se/Klamma-avgassystem-P13138.aspx

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: Hur få ihop JT DP med simons halvsats?

    Tycker det ser ut som att JT systemet som fanns i länken ovanr har en konad ände..men det kanske inte passar ändå?
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75

    Re: Hur få ihop JT DP med simons halvsats?

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Tycker det ser ut som att JT systemet som fanns i länken ovanr har en konad ände..men det kanske inte passar ändå?
    Har tyvärr inte den biten. Men tror den är tänkt att användas om man vill montera DPn med original halvsats.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    49

    Re: Hur få ihop JT DP med simons halvsats?

    Alldeles nyligen gjorde jag en kona av en "stegmuff" för att kunna ansluta där det satt en "ring".
    Man får smida lite, men det går att göra som kallsmide. Ta en polygrip, eller nån annan tång med kraft, börja med att böja/bocka kanten inåt på den stegmuffen som "passar" på konan.
    Lite i taget, hela vägen runt, sen tar du en hammare och bankar till kanten ännu mere, tills den är tillnärmelsesvis i samma form som konan/ringen som går i främre röret.
    Sen svetsade jag på 4 muttrar på stegröret så jag kunda ansluta till främre röret genom att sätta dit 4 skruvar av lämplig längd.
    Det tar lite tid, lite pyssel, men det funkar och det BEHÖVER inte kosta en förmögenhet!


    Lycka till!


    Johannes

Liknande ämnen

  1. JT 3" frontrör & Simons halvsats 2,5" / 9-5 Aero 2004
    Av dlesse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 20:54
  2. JT downpipe och racekat med Ferrita halvsats går de ihop? OG9-3
    Av Frogfoot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 00:27
  3. Simons eller JT?
    Av Johan-99T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 11:31
  4. 3" Downpipe som passar ihop med en Ferrita halvsats?
    Av Zpider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •