Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Hallå.

    har haft besök för nr 599 av idiotiska hantverkare.
    Idag var det dax för att göra ett fusk halvt stambyte eller vad man ska kalla det.
    När jag kom hem så har jag tydligen fått vattenledningar draget tvärs över badrummet i TAKET, man har alltså genat rakt över taket.

    Göra man så nu för tiden eller vad?
    Tycker det ser ut som fusk lång väg?

    Är nog först i Värnamo med att få en stor vattenmätare mitt på min nymålade badrumsvägg, jätte vackert... dessa brukar ju annars andra ha ute i garaget eller tvättstugan...

    Är så in i H''''e less på dessa nötter nu som jobbat med att konventera våra lägenheter till fjärrvärme, de började någonstans i slutet på MAJ, och jag har ingen fjärrvärme än utan har en packe sommarstugeelement från rusta..
    Men slutar aldrig att förvånas om hur o försiktiga de är med folks grejer och det fuskar mer och mer för varje dag som går då de tydligen inser att det skiter sig med planeringen, och att de då tydligen har fast månadslön och inte accord för att göra detta jobb....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men slutar aldrig att förvånas om hur o försiktiga de är med folks grejer och det fuskar mer och mer för varje dag som går då de tydligen inser att det skiter sig med planeringen, och att de då tydligen har fast månadslön och inte accord för att göra detta jobb....
    Aha, det är DET som är "gnosjöandan"?

    Fast vad spelar eventuell månadslön för roll för det du kallar fusk?
    Ackord är väl ännu mer en drivkraft för att göra jobben "fort men fel"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men slutar aldrig att förvånas om hur o försiktiga de är med folks grejer och det fuskar mer och mer för varje dag som går då de tydligen inser att det skiter sig med planeringen, och att de då tydligen har fast månadslön och inte accord för att göra detta jobb....
    Aha, det är DET som är "gnosjöandan"?

    Fast vad spelar eventuell månadslön för roll för det du kallar fusk?
    Ackord är väl ännu mer en drivkraft för att göra jobben "fort men fel"?
    Problemet är egentligen ett jäkla hattande fram och tillbaka, fusket är ju bara bonus, vilket troligen kommer av att de vill spara material, det är klart kan man spara 2 meter rör per lägenhet genom att dra vattenledningen rakt över taket,,,

    Men det kommer en man på onsdagen och borrar ett hål, på fredagen kommer någon annan nisse och drar 2 meter rör, sen dyker det inte upp någon på sådär 3 veckor, sen helt plötsligt står det 3 man i dörren när man ska till jobbet, så går de in och fixar nått annat, skräpar ner halva lägenheten men gör inte klart.
    Nu har det varit så i över 3 månader så man lessnar ju.

    Som jag ser det, man kommer gör klart det man ska i en lägenhet för att sedan ta nästa lägenhet, nu har de snart passerat 100 halvfärdiga lägenheter då de inte är klart på ett enda ställe, området har ca 150 lägenheter totalt.

    Som glad ammatör så är jag tämligen säker på att jag själv varit klar med min lägenhet på halva den tiden de lagt, om jag haft verktygen till arbetet.

    Det roliga i det hela är ju att jag tar diskutionen och styrelsemedlemmar har varit och kollat lite och jag var ju inte ensam att tycka att det inte ser bra ut, men sen är det ju den stora kattegorin med äldre människor här i området som inte kommer protestera mot att det fuskas och ser för jäkligt ut, det är ju i största utsträckning dem som drabbas av fusket, de har varit hos mig 2 gånger än så länge för att göra backjobb där de fuskat.

    Kommer ju ärligt fråga killen som gjort detta spektakel imorgon om han tycker själv att det speglar en proffsigt utförd installation som han är stolt över, jag hade personligen skämts om jag som yrkesman gjort ett sånt slafsigt jobb.


    Vad jag syftar angående lön så vore det ju rimligt att man kanske ska uppfylla vissa delmål innan pengarna börjar rulla, nu går det tydligen löpande utan några större krav på att nått ska vara klart, men än att det ska vara fixat innan årsskiftet, vilket skiter sig rejält i nuvarande takt,,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Finns ingen yrkes stolthet kvar.

    Har precis fått nya tapeter och köksfläkt monterat.

    Målarn täckte inte över mina saker så elektronik för 40.000kr helt igen dammad.
    Avklippta elkablar överallt och betongdamm i hela köket.

    Blev så förbannat less att jag slängde ut målarn och ringde mamma som fixade sista väggen.

    Och den förbannade målarn gick rakt in i lägenheten utan att ringa på innan. Han hade en jävla tur att jag redan hade gått upp, annars hade jag tagit bollträet och klappat till honom av rädsla.
    Saablös dåre

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Finns ingen yrkes stolthet kvar.

    Har precis fått nya tapeter och köksfläkt monterat.

    Målarn täckte inte över mina saker så elektronik för 40.000kr helt igen dammad.
    Avklippta elkablar överallt och betongdamm i hela köket.

    Blev så förbannat less att jag slängde ut målarn och ringde mamma som fixade sista väggen.

    Och den förbannade målarn gick rakt in i lägenheten utan att ringa på innan. Han hade en jävla tur att jag redan hade gått upp, annars hade jag tagit bollträet och klappat till honom av rädsla.
    Även i vuxen ålder är mamma den enda riktiga trösten
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Dokumentera allt du tycker är dåligt gjort, fota ALLT!
    Blir det juridiskt tjafs, så har du bilder på hur allt gått till från början.
    Utan Saab

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Dokumentera allt du tycker är dåligt gjort, fota ALLT!
    Blir det juridiskt tjafs, så har du bilder på hur allt gått till från början.

    Har redan alla bilder upplagda på FB, folk trodde jag skämta först när jag sa att dem hade genat med röret rakt över taket, så fick ju ta bilder så jag kunde visa.

    Vi hade ju bestämt att de skulle komma hit idag och titta, men självklart så kom det ingen för att kolla på spektaklet.

    Det tråkiga som jag sa är ju att mig är inte så lätt att lura som det är med alla gamlingar som inte vill protestera eller verka krångliga.
    Enda målet är ju att den dagen jag vill avyttra min lägenhet så får den gärna ha samma värde som jag köpte den för eller mer, inte mindre pga en otroligt ful rörinstallation i badrummet.

    Jag kan inte minnas att jag någonsin sett någon dra vattenledningar på detta sätt i ett badrum, inte ens när vi byggde om på jobbet så gjorde dem så utan följde väggarna, trots att det skulle sparat otaliga meter på att göra på detta vis.

    Eller som styrelsen hade haft som aspekt på det hela, att det viktigaste var att det fort kom varmvatten när man ville ha det, personligen föredrar jag nog att vänta 2-3 sekunder och få en proffsig och snygg installation istället.
    Tex att man drar ledningen längs med golvet eftersom knutpunkten sitter där och där redan går rör i dagsläget.

    Får se om denna bilden funkar:
    http://img299.imageshack.us/i/hpim2656t.jpg/
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Men snälla nån, vart går röret egentligen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Det där kan vara den fulaste rördragning jag varit med om. Den hade jag aldrig godtagit.

    Om du har ens styrelse som vill ha fram varmvattnet lite snabbare så är det ju lite knepigt att prata med dem. Folk som inte kan tänka klart är svåra att övertyga.

    Jag har en kamrat som ville fräscha upp sitt badrum. Plattsättare efter plattsättare som var på plats påpekade att de var tvungna att förändra golvbrunnen om de la nytt golv, pga nya byggregler. Hans styrelse sa att det inte var tillåtet att förändra golvbrunnen. Försäkringsbolaget sa att golvbrunnen måste ändras för att försäkringen skulle gälla, eftersom det var nya byggregler. Trots det sitter lekmännen i styrelsen och säger att det inte är tillåtet. I vår förening kör vi istället med kravet att saker skall göras efter gällande byggnormer ...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Lider med dig, FY FAN vad det där ser ut!
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Lider med dig, FY FAN vad det där ser ut!

    Kan ju vara så jäklig att jag lägger ut den andra bilden på när röret går från taket till golvet, den dragningen som jag vill ha ute i förrådet.
    Det är nästan ännu bedrövligare.

    http://img833.imageshack.us/img833/4605/hpim2657.jpg

    Vet inte vad jag ska säga, men väggen där röret går in är liksom tom på andra sidan ute i mitt förråd.
    Varför inte bara gå ner där med röret, montera denna otroligt fula mätare där ute och sen ta in röret bakom min tvättmaskin och dra den längs med väggen bakom tvättmaskin och duschkabin.

    Det roliga i kråksången var ju att jag betalade dyrt för en nyrenoverad lägenhet i mars, och nu sitter man med allt detta skit, den dagen man vill sälja så har ajg ju svårt att tänka mig att denna installation är nått som höjer värdet på mitt i ananars nymålade badrum med nytt porslin...

    Får ju för övrigt måla om en gång till de de klabbat massa gägga på väggen som inte går att få bort, tar jag starkare medel så kommer jag troligen skada färgen och får ändå måla om.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Men snälla nån, vart går röret egentligen?

    Röret går rakt över taket, ner enligt min andra bifogade bild för att sedan anslutas där den gamla stammen kom upp genom golvet.

    Själv ville jag ju att man skulle dra det nya röret nere vid just golvet och gå direkt till stammen istället.
    Gör dem detta så har jag både tvättmaskin och duschkabin som döljer rören och det går redan rör där i dagsläget så det är redan dragit halvvägs.

    Gjorde en enkel skiss.

    RÖD= befintliga ledningar
    BLÅ= Som jag vill ha det kopplat
    GRÖN= SOm de har gjort nu

    http://img193.imageshack.us/i/badrum2.jpg/

    Alltså så att man redan använder befintliga rör för att gå tillbaka till anslutningspunkten.

    Frågan är ju dock om vad det är styrelsen har beställt, och jag blir inte förvånad om det var billigaste lösningen de valt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Vad är syftet med omdragningen? Vad säger styrelsen om detta?

    Även om det kanske känns fel så skulle du i värsta fall kunna anlita en rörmockare själv som drar om rören som du vill ha det. Jag vet inte vad det kan kosta men det kanske är värt det?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Vad är syftet med omdragningen? Vad säger styrelsen om detta?

    Även om det kanske känns fel så skulle du i värsta fall kunna anlita en rörmockare själv som drar om rören som du vill ha det. Jag vet inte vad det kan kosta men det kanske är värt det?
    Syftet är att vi ska betala för vårat varmvatten, och då måste mätare osv dit vilket inte är möjligt på den gamla systemet som det ser ut idag utan man var tvungen att dra ny ledning.

    Då detta är en del av stammen får man inte ändra på den som man vill, tänker inte heller betala för att rätta till nått som fuskats utan det är nått styrelsen får ta med rörfirman, tydligen tryter väl pengarna i kassan och det är därför man valt denna fula lösningen.

    Styrelsen tyckte inte det såg bra ut och dem + rörfirman skulle komma till mig på fredag eftermiddag för att diskutera det hela, och som sagt dök ingen upp.
    finns ju 2 sätt att tolka det på.
    1: styrelsen har bestämt denna fula lösningen och kan därmed inte ändra utan att det påverkar priset
    2: alla inblandade glömde bort vad vi pratade om (föga troligt).

    Är det för övrigt någon som ska rätta till är det lärlingen som var och satte upp detta skiten, hur ska man annars kunna bli ett proffs om man redan fuskar under lärlingstiden och inte får lära sig att man gör rätt från början, rörfirman är ju kvar i området iaf ett halvår till med den hastighet de jobbar med så de har gått om tid för att rätta till detta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Påminner om en på jobbet som bor i en bostadsrätt där alla skulle få fiber från Telia. Det var div. uttag + boxar som skulle installeras. Där gjordes det exakt samma installation i alla lägenheter. Även om inte alla hade möblerat exakt samma. Han var förstås inte nöjd va uttagen hamnade och påpekade detta. Men installatören var inte så sugen att göra en speciallösning i hans lägenhet.

    Vill med detta inte säga att just du är gnällig. Men om det är beslutat att alla ska få denna rördragning så är nog inte hantverkaren så sugen att ge dig en annan lösning.
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  16. #16
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Nu är ju jag inte rörmokare MEN borde det inte finnas riktlinjer för hur rör ska dras?
    En yrkesman borde väl ha känsla för estetik.
    Som elektriker "som jag är" drar man inte ledningarna kors och tvärs, så jag tycker det borde vara likadant med rörmokeri?
    Den här rördragningen är ju nåt man skulle förvänta sej att hitta i Litauen eller nåt
    Men med dagens ROT-marknad kanske hantverkaren var därifrån

    Jag skulle definitivt inte acceptera ett sånt rörmokeri.

    Finns det ingen yrkesstolthet längre?
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Påminner om en på jobbet som bor i en bostadsrätt där alla skulle få fiber från Telia. Det var div. uttag + boxar som skulle installeras. Där gjordes det exakt samma installation i alla lägenheter. Även om inte alla hade möblerat exakt samma. Han var förstås inte nöjd va uttagen hamnade och påpekade detta. Men installatören var inte så sugen att göra en speciallösning i hans lägenhet.

    Vill med detta inte säga att just du är gnällig. Men om det är beslutat att alla ska få denna rördragning så är nog inte hantverkaren så sugen att ge dig en annan lösning.

    Det är självklart inte dragit lika i våra lägenheter utan de anpassar efter hur det ser ut, i detta fallet skulle ajg lätt kunan hitta 5 andra bättre lösningar.
    Jag är iaf den enda som har min mätare å långt ut på väggen, detta för att de inte ville byta en anslutning.
    Denna anslutning har de själva satt dit när dem var och bytte handfat i maj och det har jag fått betala själv.

    Nä det får bli vinkelslip och skära bort skiten och göra det själv om det ska vara så svårt att göra nått snyggt.

    Jag blir jävligt less på detta skit, då de fuskar med 50% av det de gör och gör massa korkade saker, tex köra vinkelslip i mitt sovrum och förstöra tapeter och grejer.
    När man sedan avslutar det hela med denna helt otroligt fula vedbodslösning så har iaf jag svårt att inte bli förbannad.

    När jag köpte lägenheten stod jag och valde mellan ett renoveringsobjekt och en nyrenoverad lägenhet, valde då den nyrenoverade då jag kände att tiden inte fanns för renoveringar.
    De har ju säkert tagit ner värdet en hel del på min renoverade lägenhet med handavtryck och märken på tapeter, man har råkat stöta emot rör lite var stans och gjort fula märken.

    Det är ju lite tack vare att helheten är så otroligt slarvig och fult gjort som gör att man tillslut blir less på det, ett fult rör draget i badrummet kan jag leva med om resten hade varit proffsigt gjort och man hade använt ett vattenpass när man drog rören istälelt för att dra på frihand.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Håller med om att det ser förjävligt ut, men tyvärr vi kommer få bli vana med rör dragna i taknivå, och sedan ner till handfat, badkar o.s.s.v.
    Speciellt i lägenheter tror jag.

    Man får nämligen inte längre borra fast rörhållare i den blöta zonen i ett badrum.
    Det får absolut inte göras hål i tätskiktet. Visst det finns självhäftanade, men de är ganska nya och ingen vet egentligen hur länge de sitter fast.
    (Sen kan man ju fundera hur de tänkt kring badkarsblandaren? De MÅSTE ju borras fast, är för tung för att klistra, men det är egentligen inte "by the book".)

    Så vill man vara helt säker att hållarna skall sitta kvar behöverde borras fast minst 1,80 över golv eller ovanför duschmunstycket. (har jag för mig det stod i de nya reglerna)

    DOCK, behöver man ju för faan inte dra grejerna rakt över taket.
    Det var nog det fulaste jag sett.

    Och när du har ett tomt förråd på andra sidan väggen, varför inte dra merparten av rören där??

    Själv bröt vi upp golvet nu i september när badrummet renoverades och drog allting under golvspånet och i väggarna i stället.
    Tur man har ett gammalt hus så det är tillåtet för försäkringsbolaget.


    Och by the way, man MÅSTE byta golvbrunn om den är från 1991 eller tidigare.
    Oavsett om den är gjord av rätt plast eller inte, det är inte förrän från 1992 och framåt som de godkända har ingjuten typbeteckning, vilket gör att man kan vara 110% säker på att det är rätt.

    Det är ju bara snacka med vilket försäkringsbolag som helst. Borde tom en trög idiot i en bostadsrätt styrelse tycka vara en tillräckligt bra källa till information. Eller??




    Till sist, finns en ganska enkel lösning på takproblemet...
    Regla upp, sänk taket, fäll in snygga spottar.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Till sist, finns en ganska enkel lösning på takproblemet...
    Regla upp, sänk taket, fäll in snygga spottar.
    Där sa du ju faktiskt nått riktigt bra, frågan är ju dock om det är tillåtet att göra bygga in stammen så i lägenhet?

    Det enda problemet är ju att jag isf måste sänka ganska mycket eftersom den fula indragningen av röret på väggen.

    Tätskicktet har de redan borrat massvis med hål i när de drog rören utan att använda silikon, det har de bara använt på några ställen inklusive för att limma tillbaks tapeterna de skadat...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Vattenledningar, ska dessa dras i taket?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Till sist, finns en ganska enkel lösning på takproblemet...
    Regla upp, sänk taket, fäll in snygga spottar.
    Där sa du ju faktiskt nått riktigt bra, frågan är ju dock om det är tillåtet att göra bygga in stammen så i lägenhet?

    Det enda problemet är ju att jag isf måste sänka ganska mycket eftersom den fula indragningen av röret på väggen.

    Tätskicktet har de redan borrat massvis med hål i när de drog rören utan att använda silikon, det har de bara använt på några ställen inklusive för att limma tillbaks tapeterna de skadat...
    Om du inte låter det nya taket gå ända ut i väggen, utan man lämnar en liten spalt (10-15 cm) så borde det inte räknas som "fast installation", och då kan man väldigt enkelt med tex "jul-belysningsslang" monterat runt kanten på ovansidan få ett ganska läckert indirekt takljus.

    Man bygger alltså en ram, med en skiva på och fäster upp med kanske 4-8 skruv i taket, så går det ju relativt enkelt att montera ner.
    Gör den i två sektioner, och måla det när det är monterat så syns skarven mindre, och den är relativt enkel att ta ned om det skulle behövas.
    Snyggast blir ju en hel skiva, men blir ju ganska otymplig.

    Såg en sådan installation på ett hotellrum en gång, riktigt, riktigt läckert.
    Har bara inte kommit mig för att applicera det hemma....

    "Julbelysningsslang" kan användas till mycket.
    Inte blir den varm, kan förlängas enkelt, och den ger ett mysigt "porr-belysnings"-sken om den monteras så den ger ett indirekt ljus.

    T.ex under sängramen i sovrummet för att ge ett mjukt indirekt sken nattetid mot golvet. Ytterligare en hotellrums-idé jag snott....


    Edit:>
    Här är en forumtråd med bilder som visar idé'n, men tvärtom, om du förstår.
    Här har de sänkt kanterna, men det blir nstan läckrare att göra tvärtom.

    http://www.byggahus.se/forum/inredning/ ... astak.html
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Hur hårt ska v-bandsklämman dras?
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 21:00
  2. Hur många nm ska svänghjulet dras med? 9000 med 202
    Av Robin C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •