Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    jaha så var de dags för ny saab med nya bekymmer

    har en 9-5 2.3t (170) - 98 han jag köpte bilen av påstår ju att där va nordic steg3 o 300 hk..de uteslöt jag ju ganska snabbt när ja testa bilen att de var där ju inte..men nu till problemet, den är ju lite rappare änn orginal me tanke på att där sitter 3" framifrån o bak, öppet filter o 9-5 aero - 06 turbo och den laddar endast 07 - 09 bar..den laddar olika var dag men offtast hoppar den fram när man har max belastning och sen när man kommer till en korsning så går varvet ner på typ 300 varv för att sedan lägga sig på 5 600 varv..men gasar man sen till lite när den står på tomgång så återgår de till de normala igen, 800 varv ca..skulle testa grundladdet idag åxå men den laddar ju på som vanligt när man har bromspedalen nere..eller man kan kanske inte kolla de på de sättet på en 9-5a..ja e ju en van 9000 förare i vanliga fall är det någon som kör med nordics program vara steg 1-3 o vet vad den ska ladda enligt dom?? tacksam för svar mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    Har du ryckt R-slangen på magnetventilen för att kolla om den laddar bättre då?
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    Hej!

    Min gamla 9-5 Aero nordic steg 3 låg på max 1.6 bar för att sen sänka ner sig
    Den var lite mer påställd..
    En normal nordic steg 3 ska ligga mellan 1.35-1.45 bar..
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    japp har provat o rycka R slangen men same same...

    ja 1.35 - 1.45 låter lite mer rimligt..de ladda ja me min gamla 9000 me maptun steg 3.men ja har alldrig kört me nordic så ja visste inte vad dom brukar ligga på..men d blir ev till o slänga i maptun steg 4 ist tackar för svar ska ut o testa rycka R slangen en gång till för säkerhets skull..men om d nu blir nån skillnad är de då MV som e kaputt??

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    Om den beter sig bättre med urkopplad R-slang så är backventilerna på tankurluftningen defekta.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    aha..dom blåa omtalade som sitter vid insuget ti turbon?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    När du ryckt slangen så måste du plugga igen den med något, annars läcker luft ut i tomma intet..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    ok ok det gjorde jag däremot inte sist ja ryckte den..tack

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    såå nu har ja testat med o rycka R slangen men den laddar fortfarande mellan 06 o 09 men den segar lite upp dit..inget svajjande o så utan när den väl e uppe o laddar på max så ligger den jämnt o fint.. testa även o rycka W slangen i da o körda lite försiktigt o då ladda den på fint.. va fasen kan de vara??

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    ingen???

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    50

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    Kolla hur vacuum slangarna mår på bränsletryckssidan.
    Dvs hela kretsen kring BTR, styrventiler och upp till spjällhuset.

    Hade just liknande symptom i våras, och då var det en torkad läckande slang som gjorde ladduppbyggnad seg + att den gav i princip grundladd.

    Gick typ 2-2,5 meter slang, jag bytte alla.
    Undvik tex biltema slang, tår inte värme bra!
    Köpte metervara på Smeckonomen.

    // Robban
    Projekt 2007-11 > 9-5 2,0t -99 "Frost Grey Aero-03 2,3 BioPower" Sleeper med 371/542 by F@MapTun! Såld!
    Projekt 2011 > 9-3 SC Vector-08. med Aero look... Projekt 2012 > 9-3 Aero-02 BioPower med 250/360 :-) Busbilen!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    ska kolla över dom slangarna åxå..har bytt dolm flesta andra slangarna till blå 3mm sillikon slang (inte feltema) men ska man inte kunna kolla grundladdet genom att bara nudda bromsen på 3an precis som på 9000??

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    Citat Ursprungligen postat av gela
    men ska man inte kunna kolla grundladdet genom att bara nudda bromsen på 3an precis som på 9000??
    Nix. Hade du kollat i FAQ hade du hittat denna tråd med info i första posten.

    viewtopic.php?f=30&t=152946

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    har idag kollat lite me grundladdet o mätt mig fram till 2mm förspänning till WG luckan..har även testat rycka W o R slang ytterligare en gång..men när ja rycker W slangen laddar den 1.5 1.6 bar men den segar lite upp dit tycker ja..den ska väll komma lite mer explotions artat när den laddar fullt??sen gick den inte in o bröt iheller vid maxladd villket innebär att den antagligen e chippad om ja inte har helt fel för mig..den ladda först upp ti 1.5 sen dala den ner till 1 bar med ryckt WG slang..sen när R slangen var bortkopplad blev den precis som innan..0.5 - 0.7 o lite små seg..har även bytt alla vakumslangar...men ja har en abs givare som e kass åxå på bilen, men kan den göra så den går i "limphome"??
    som sagt, e jätte tacksam för all hjäp o alla svar..

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    Fel i ABS systemet kan mycket väl vara orsaken till ditt laddtrycksproblem.

    Råkade ut för samma problem tidigare i år när en 9-5:a skulle bänkas och ABS systemet gick in i felläge när bakhjulen stod still medan framhjulen snurrade för fullt på rullarna.

    Fixa felet i ABS systemet och återkom gärna med resultatet.

    Ps. Med "W" bortkopplad, borde laddtrycket skena upp emot 2bar mellan ca. 2500-3000rpm

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    okok..ja för nu har ja varit o felsökt den hos mekaniker och det är en abs givare höger bak som e kaputt MEN den har inte gått in i limp home..sen visa datorn även att ja hade typ 90 misständningar på 4e cyl o 89 på 3e osv..men de kan väll ha uppkommit iom jag ryckte w slangen??den spika till precis innan ja kom hem från testrundan me ryckt W slang..har även testat en annan DI i dag men utan resultat, de var iof en bättre begagnad så ska testa en till i morron som en polare har på sin o som funkar..men ja åter kommer när ja bytat givaren o testat ytterligare en DI..tack för alla svar mvh

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    MEN får du fel på ABS eller ESP så får du begränsad prestanda. Bilen begränsar begärd luftmassa vid fel på detta. Tro mig, har själv haft det problemet... Antar att din farthållare inte funkar heller? Det bör den inte göra om din bakre givare är trasig.

    Ja tror att bilen kommer gå som den skall när du fixat störningen i bromssystemet.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    jodå visst funkar farthållaren..fick utslag på abs givare höger bak o inget i esp..det är ju de ja tycker e lite märkligt..för på gamla 9000 tex så går den ju i limp home direkt om abs givarna klyddar..jag får upp du triangelen i mitten av instrumentbräda + abslampan + brake lapan i bilen..ska åka o fixa en givare imorron..man kunne inte släcka abs lampan via datan så ja antar ju att den e stendöd.. men ja åtewr kommer när ja bytt den

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: saab 9-5 dåligt laddtryck nordic optimerad

    Citat Ursprungligen postat av gela
    jodå visst funkar farthållaren..fick utslag på abs givare höger bak o inget i esp..det är ju de ja tycker e lite märkligt..för på gamla 9000 tex så går den ju i limp home direkt om abs givarna klyddar..jag får upp du triangelen i mitten av instrumentbräda + abslampan + brake lapan i bilen..ska åka o fixa en givare imorron..man kunne inte släcka abs lampan via datan så ja antar ju att den e stendöd.. men ja åtewr kommer när ja bytt den
    Ok, men bilarna med T7 ger fortfarande inte fullt mos när det är fel i ABS eller ESP systemet.. Så jag tror att din bil kommer gå ordentligt efter att du bytt givaren & nollat felkoden
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Dåligt och sent laddtryck saab og 9-3 ltt steg1
    Av saaben2698 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2014-03-15, 21:40
  2. [LÖST] Dåligt laddtryck OG9-3 Aero
    Av Taggo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 23:39
  3. dåligt laddtryck saab 900t- 95 ???????????
    Av turbo+++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 17:16
  4. dåligt laddtryck saab 900ng
    Av reidar22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •