Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta CDväxlare 93sc -06

  1. #1

    Byta CDväxlare 93sc -06

    Tja!
    Fick monster problem med min gamla cd i bilen, började hacka som skam utan att skivorna va repiga osv.. Nu har jag dock fått hem en ny 6CD växlare och är sugen på att byta! Fråga: Måste jag åka ner till min närmaste saab försäljare för att byta den? Har hört att dom måste programmera in osv? eller jag kan enkelt göra det själv? och isf vilka verktyg används?! MVH

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Byta CDväxlare 93sc -06

    Den måste giftas in. Det finns andra än SAAB som kan göra det också. Tror t.ex att Mechanum kan det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Byta CDväxlare 93sc -06

    Om du har haft växlare sedan tidigare behöver du inte gifta in den nya växlaren. Om du däremot har haft enkel-cd innan och byter till växlare nu så måste programmeras.
    Jag har bytt ut växlaren själv i min bil och det gick väldigt bra utan i- och urgifte.
    Jag har för mig att den sätter en felkod på att VIN inte stämmer, men det är ingenting som påverkar funktionen och ingenting man inte märker av om man inte läser av felkoder i det systemet.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Byta CDväxlare 93sc -06

    Ok. Låter lite skumt att den ska giftas in och att man får interna felkoder om man inte gör det, men att man ändå inte måste göra det... Jag tvivlar inte på det du säger, men det låter lite motsägelsefullt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5

    Re: Byta CDväxlare 93sc -06

    Jag har en växlare som sitter där innan! Så hur ska ni ha det?! haha hur är det med verktyg för att få ut den gamla växlaren då? nått special som behövs? är väl bara en sladd för övrigt som ska kopplas in när man väl klickat in skiten?
    HADE!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Byta CDväxlare 93sc -06

    Vfr: Hehe nä, jag håller med om att det låter lite motsägelsefullt, men fungerar, det gör det!

    KillerDempa: Prova byt helt enkelt, förhoppningsvis fungerar det lika bra som för mig.
    Nu minns jag inte exakt hur det var man plockade ut den, men panelen till ACC:n bänder du ut med smörknivar i plast eller annat lämpligt föremål som inte repar plasten i bilen. Sedan plockar du ut EHU och växlare i en enhet genom att trycka in två "metallflärpar" och dra den rakt ut. Lossa sedan kontakterna, montera nya växlaren och stoppa tillbaka i omvänd ordning. För mig tog arbetet kanske 20 minuter första gången då jag inte hade en aning om vad jag skulle bända i.

  7. #7

    Re: Byta CDväxlare 93sc -06

    okej, får la helt enkelt göra ett försök! Hade ju vart fint om man hade dom verktygen som behövs för att bara smälla in och dra ut, men antar att dom är svåra att få tag på!? Så jag ska alltså ta ut acmodulen innan jag plockar ur växlaren eller bara bänna för att få in nått verktyg att trycka ner metall låsen med?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Byta CDväxlare 93sc -06

    Koppla ur och plocka ut hela ACC-enheten först. Sedan ser du på sidorna hur resten sitter. Kan vara lite trixigt första gången, men när man har förstått hur det är inskjutet är det lätt som en plätt!

  9. #9

    Re: Byta CDväxlare 93sc -06

    Problem!!!
    Plockade ur skiten igår efter mycket slit så lyckades jag, men när jag kopplade i den nya så stod det i displayen typ "CD eject fel" Antar att detta betyder att jag måste gifta in skiten hos Saab?!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Byta CDväxlare 93sc -06

    Är det en ny växlare, eller en begagnad?
    Felmeddelandet tyder ju snarare på att växlaren inte kan skicka ut skivorna som sitter i p.g.a. något mekaniskt fel.

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Byta CDväxlare 93sc -06

    Håller med Schlbuditz. Tror inte det har något med ingiftning att göra.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Montera (orginal) cdväxlare i 9-5 SC -04
    Av chucken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 19:48
  2. Cdväxlare
    Av lätttryckarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 16:25
  3. skötsel , cdväxlare.
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 16:10
  4. Cdväxlare 635
    Av Weber i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 18:36
  5. Montering av cdväxlare
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 01:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •