Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Speedparts vattenpump = skräp?

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Orio har dessa två. "Original" & Airtex. Båda med "Country of origin: ES" (Spanien) Är det samma del i olika förpackning?

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...hTerm=93166829

    - - - Uppdaterad - - -

    Trodo klassar Airtex som "Märkeskvalitet: Price/Performance", medan SKF/INA/Graf/Meyle/Hemu/Doltz/Swag/FebiBilstein är "Märkeskvalitet: Premium"
    Om Trodo har rätt???

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Intressant.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Orio har dessa två. "Original" & Airtex. Båda med "Country of origin: ES" (Spanien)
    Såg detta oxo.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Är det samma del i olika förpackning?
    Orio specar vikten på originalpumpen på grammet. Dock hittade jag ingen annan med samma vikt. De flesta angav ingen vikt. Tex hittade jag det inte på SKF, som däremot har mycket annan dokumentation
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Trodo klassar Airtex som "Märkeskvalitet: Price/Performance", medan SKF/INA/Graf/Meyle/Hemu/Doltz/Swag/FebiBilstein är "Märkeskvalitet: Premium"
    Om Trodo har rätt???
    Ja! Och tänk på att Trodo har en klass till, "Budget". Och om Orios "original" kanske ligger i den klassen. Otroligt kanske, men det kanske var det Speedparts hade 2010...

    Vad är det Orio säljer som "original"

    Vi fick ju reda på att det inte är samma som monterades i fabrik. Så det är en liten djungel, minst sagt, med så många olika alternativa leverantörer. Vilken skall man välja?

    En tanke är ju att om lagret är den svaga punkten välj en tillverkare som är bra på lager. Då blir det SKF. Men även om de nu skulle göra bästa lagren, vilket jag är säker på, kan ju andra ha samma lager. osv osv så kan man ju gissa och analysera.

    Vad säger Speedparts och Maptun? Om det har varit problem antar jag de vet om och har koll på det. Rimligen har de bytt leverantör om de fått mycket klagomål. Så vad har de idag och varför? Gäller även Orio "original" ... Nån som vet?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Orio har dessa två. "Original" & Airtex. Båda med "Country of origin: ES" (Spanien) Är det samma del i olika förpackning?

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...hTerm=93166829

    - - - Uppdaterad - - -

    Trodo klassar Airtex som "Märkeskvalitet: Price/Performance", medan SKF/INA/Graf/Meyle/Hemu/Doltz/Swag/FebiBilstein är "Märkeskvalitet: Premium"
    Om Trodo har rätt???
    Frågan är hur många av dessa som ens tillverkar pumpar själva? Många eftermarknadsleverantörer fungerar som handelsbolag vilka köper delar från någon annan och sedan säljer dem under eget namn. Även märken som har egen tillverkning av vissa delar köper i många fall in delar i syfte att ha en "komplett katalog" med delar, som ex. Bosch Aftermarket. Det finns trots allt en del att tjäna på kända varumärken.

    Det är förmodligen Airtex Products, S.A.U i Spanien som tillverkar originalpumparna som Orio säljer. Går man in på deras hemsida så kan man hitta följande text.

    Citat Ursprungligen postat av airtexproducts.es
    For decades Airtex/ASC has been a trusted OEM supplier to the world’s top manufacturers such as Ford, General Motors, Chrysler, Saab, Cummins, Deutz, Perkins, John Deere, Yamaha, VW, Opel, PSA and Renault.
    Kikar man på bilderna av deras modell 1559 så ser den ut som originalpumpen man får från Orio
    http://fotos360.airtex.es/1559/1559.html

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    En tanke är ju att om lagret är den svaga punkten välj en tillverkare som är bra på lager. Då blir det SKF. Men även om de nu skulle göra bästa lagren, vilket jag är säker på, kan ju andra ha samma lager. osv osv så kan man ju gissa och analysera.
    Att lagret går sönder behöver inte ens bero på lagret, utan det kan orsakas ex. av dåligt balanserade impellrar vilket ger upphov till vibrationer, inte helt ovanligt hos pumpar med tunga gjutjärnsimpellrar som Saab-pumparna. Bland modernare motorer så används oftare plastimpellrar och där har man kanske inte riktigt samma problem. Därtill är tätningen en kritisk del, en så kallad plantätning är det som används. I vilket fall som helst så ställer jag mig undrande till om SKF verkligen tillverkar några kylvätskepumpar själva!

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg

    Att lagret går sönder behöver inte ens bero på lagret, utan det kan orsakas ex. av dåligt balanserade impellrar vilket ger upphov till vibrationer, inte helt ovanligt hos pumpar med tunga gjutjärnsimpellrar som Saab-pumparna. Bland modernare motorer så används oftare plastimpellrar och där har man kanske inte riktigt samma problem. Därtill är tätningen en kritisk del, en så kallad plantätning är det som används. I vilket fall som helst så ställer jag mig undrande till om SKF verkligen tillverkar några kylvätskepumpar själva!
    SKF gör inte egna pump har jag för mig, den e tillverkar av GRAF om jag inte minns fel

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    SKF gör nästan ingenting själva på fordonseftermarknaden. Deras fordonsprodukter är nästan uteslutande inköpta produkter förutom vissa hjullager då såklart. En del tror verkligen att allt de köper från SKF och särskilt nåt med lager är made in göteborg eller liknande. För hundra år sen var det möjligen så.

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Man ska även ha i beaktande att det förekommer en hel del förfalskningar i branschen, inte bara SKF som nedan.
    http://www.brandnews.se/brandnews/tu...-kg-skf-kopior

  7. #27
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Senaste SKF hjullagret (högst troligt original) jag höll i näven var tydligt stämplat MADE IN CHINA men antagligen håller de väl kvalitetskontroll (förhoppningsvis) som man inte får om man köper nånting i en vit omärkt kartong på Aliepxress typ

Liknande ämnen

  1. Skrap i växellåda 900 -97
    Av granturismo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 12:51
  2. skrap i skärmkant.
    Av Bajder i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •