Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vårda läderklädsel?

  1. #1

    Vårda läderklädsel?

    Hallå!!
    Undrar lite över hur man skall vårda läderklädseln på bästa sätt vilka produkter rekommenderas?
    Har hel läder alltså inget delat tyg/läder.
    Just nu knarrar det i båda fram stolarna jävligt irriterande samt att dom ser lite sargade ut i ytterkanterna nästan som om det börjar bli sprickor? har testat med att åter infetta med turtles medel som ska både impregnera samt infetta och polera klädseln men det vart inte ett dugg bättre eller minimal förbättring halare blev det iallfall he he nu sitter man knappt kvar vid inbromsning.

    Skulle verkligen vara tacksam för förslag på produkt och förslag på vad man kan göra åt detta.
    Bilen jag har är en 9-5 07:a som inte rullat mer än 6000 mil så det e ju inga direkta förslitnings skador, baksätet är i nyskick syns inte något alls.

    Mvh Mr M
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Vårda läderklädsel?

    Det finns ett par trådar om det här.
    Sök så kanske du skall finna.
    Själv använder jag ett medel som finns att köpa på ridbutikerna, kommer inte ihåg vad det heter, men burken är vit med brunt lock och fungerar hur bra som helst, skinnet blir riktigt glansigt och mjukt.

    EDIT. Typ här.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    128

    Re: Vårda läderklädsel?

    Citat Ursprungligen postat av Kvarten
    Hallå!!
    Undrar lite över hur man skall vårda läderklädseln på bästa sätt vilka produkter rekommenderas?
    Har hel läder alltså inget delat tyg/läder.
    Just nu knarrar det i båda fram stolarna jävligt irriterande samt att dom ser lite sargade ut i ytterkanterna nästan som om det börjar bli sprickor? har testat med att åter infetta med turtles medel som ska både impregnera samt infetta och polera klädseln men det vart inte ett dugg bättre eller minimal förbättring halare blev det iallfall he he nu sitter man knappt kvar vid inbromsning.

    Skulle verkligen vara tacksam för förslag på produkt och förslag på vad man kan göra åt detta.
    Bilen jag har är en 9-5 07:a som inte rullat mer än 6000 mil så det e ju inga direkta förslitnings skador, baksätet är i nyskick syns inte något alls.

    Mvh Mr M
    Ecol olja är ett tips

  4. #4

    Re: Vårda läderklädsel?

    Vad för medel man ska använda om man vill ha kvar det "ruffiga" som finns i skinnet men bara mjuka upp det och inte få ett skinn som blänker. bara tvätta rent det och mjuka till det asså! Nån ide någon?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Vårda läderklädsel?

    Jag kör med nåt medel som jag köpte på ÖB, en lädertvål och ett balsam. 2 burkar, gick på totalt 80kr. Tror att det egentligen är till för hästsadlar, men det fungerar fint på inredningen i bilen och skinnjackor.

    När jag köpte bilen så följde det med nån färgning också, vet dock inte vart förra ägaren köpte det (tror att det var en möbelbutik). Inredningen blev som ny efter att jag rengjort, färgat och smort på balsam.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  6. #6
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545

    Re: Vårda läderklädsel?

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Jag kör med nåt medel som jag köpte på ÖB, en lädertvål och ett balsam. 2 burkar, gick på totalt 80kr. Tror att det egentligen är till för hästsadlar, men det fungerar fint på inredningen i bilen och skinnjackor.
    Jag kör också med "sadel medel", jag köpte min produkter på hööks.
    Gå in där å fråga så hjälper dom dig gärna.

    Just på en sadel så är det ju mycket viktigt att skinnet inte blir halt, så ja tror på dom grejerna..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  7. #7

    Re: Vårda läderklädsel?

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Jag kör med nåt medel som jag köpte på ÖB, en lädertvål och ett balsam. 2 burkar, gick på totalt 80kr. Tror att det egentligen är till för hästsadlar, men det fungerar fint på inredningen i bilen och skinnjackor.
    Jag kör också med "sadel medel", jag köpte min produkter på hööks.
    Gå in där å fråga så hjälper dom dig gärna.

    Just på en sadel så är det ju mycket viktigt att skinnet inte blir halt, så ja tror på dom grejerna..
    Ok låter som ett bra förslag ska kolla tack för hjälpen.

    Mvh Mr M
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  8. #8

    Re: Vårda läderklädsel?

    Hej

    Har skrivit till Lahega och frågat. Svaret blev följande:

    Massering. Man värmer med fön eller värmepistol, så varmt att man måste ha handske på efter - och masserar!

    Övrigt vanlig tvätt och behandling med läderprodukter - inga specifikationer där alls som man annars brukar få läsa om att möbelläder är annorlunda med, frågade dock inte. Jag var ju bara intresserad av att få smidigheten tillbaka i det hårda gamla lädret.

    Så tyvärr - där finns inga genvägar =O)
    Och nej - jag har inte masserat med värme - annat än med våra egna bakar =O)

    /Henrietta

  9. #9
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Vårda läderklädsel?

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    När jag köpte bilen så följde det med nån färgning också, vet dock inte vart förra ägaren köpte det (tror att det var en möbelbutik). Inredningen blev som ny efter att jag rengjort, färgat och smort på balsam.
    Hur gjorde du rent innan färgningen? Jag har ljus klädsel och färg till den, men de ställen där skinnet blivit skadat och det gått hål är det mörkare än skinnet i sig. Känns som om jag måste få bort den skiten först innan jag börjar med färgen, eller är det så att färgen är så pass täckande att det inte behövs?

    Jag köpte ett kit med rengöring och balsam från EM men tycker inte rengöringen verkar rå på de grådaskiga skadorna.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Vårda läderklädsel?

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    När jag köpte bilen så följde det med nån färgning också, vet dock inte vart förra ägaren köpte det (tror att det var en möbelbutik). Inredningen blev som ny efter att jag rengjort, färgat och smort på balsam.
    Hur gjorde du rent innan färgningen? Jag har ljus klädsel och färg till den, men de ställen där skinnet blivit skadat och det gått hål är det mörkare än skinnet i sig. Känns som om jag måste få bort den skiten först innan jag börjar med färgen, eller är det så att färgen är så pass täckande att det inte behövs?

    Jag köpte ett kit med rengöring och balsam från EM men tycker inte rengöringen verkar rå på de grådaskiga skadorna.
    Jag har två rengöringar till förfogande:
    - Den som följde med infärgningstuben
    - En läder tvål från ÖB

    Då jag gjorde min inredning så körde jag först infärgningens rengöring, sen körde jag ÖB-rengöringen. Efter det så masserader jag in färgen och lät den torka, när det hade torkat (ca 24h) så torkade jag undan överflödet med en microfiberduk och applicerade läderbalsamen. Gjorde detta för 2 månader sen, och färgen sitter fortfarande! Kör bilen varje dag med många i-och-ur-stigningar.

    Dock så har jag fördelen med svart skinnklädsel...
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Vårda läderklädsel?

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    När jag köpte bilen så följde det med nån färgning också, vet dock inte vart förra ägaren köpte det (tror att det var en möbelbutik). Inredningen blev som ny efter att jag rengjort, färgat och smort på balsam.
    Hur gjorde du rent innan färgningen? Jag har ljus klädsel och färg till den, men de ställen där skinnet blivit skadat och det gått hål är det mörkare än skinnet i sig. Känns som om jag måste få bort den skiten först innan jag börjar med färgen, eller är det så att färgen är så pass täckande att det inte behövs?

    Jag köpte ett kit med rengöring och balsam från EM men tycker inte rengöringen verkar rå på de grådaskiga skadorna.

    Jag provade också med EMs kit för läderrengöring och dessutom med deras kit för extra smutsigt läder men gick över till ÖBs läderrengöringsmedel som var betydligt effektivare och enklare att använda samt billigare.

    Däremot använde jag inte ÖBs balsam då det enligt burken skulle ge en blank yta som jag inte vill ha.
    Jag använde IKEAs balsam som var helt OK.
    Sista gången jag smörjde sätena så använde jag Gliptone som rekommenderas på rekondforumen och det är verkligen en bra produkt! Sjukt dryg och relativt billig då jag beställde från Ebay UK.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Vårda läderklädsel?

    Tack för tipsen Erik och sOFFe, det blir att ta en vända till ÖB och leta rengöringsmedel där. Har de flera eller det är lätt att hitta det ni pratar om?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Vårda läderklädsel?

    Rengöringsmedlet jag köpte på ÖB var i en ganska stor men låg burk med skruvlock innehöll kanske 300ml eller så, det var flytande lite klistrig konsistens.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Vårda läderklädsel?

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Tack för tipsen Erik och sOFFe, det blir att ta en vända till ÖB och leta rengöringsmedel där. Har de flera eller det är lätt att hitta det ni pratar om?
    Jag gick in och frågade efter lädervårdsprodukter för hästsadlar...

    Angående att lädret skulle bli blankt av ÖBs balsam är en halvsanning, jag skulle säga att det blir halvblankt. Hurvida det är snyggt eller inte kan man alltid diskutera, men produkten kostar 40kr och gör att lädret blir mjukt och fint igen. Personligen så kan jag då leva med den lite "blankare" ytan:

    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Vårda läderklädsel?

    Hur blir resultatet med Gliptone? Blir det matt eller blankt?

    Jag är ute efter ett medel som lämnar en matt yta.
    Det skall inte bli halt heller

    /Jonas

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Vårda läderklädsel?

    Gliptone blir något blankare än en helt matt nytvättad läderyta, ger ungefär samma glans/matthet som EM och IKEAs läderbalsam. Det blir inte halt av något av dessa medel.

    Dock är Gliptone BETYDLIGT drygare och luktar riktigt läder. IKEAs luktar nästan ingenting och EM luktar lite åt rengöringshållet.

    Kan också nämna att Gliptone är det som rekommenderas av flera lyxbilstillverkare, bland annat Rolls Royce så det borde vara bra skit.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Vårda läderklädsel?

    Tack för infot!
    Blir till att köpa detta då.

    /Jonas

Liknande ämnen

  1. Hur få ren en grymt skitig och ovårdad läderklädsel?
    Av sOFFe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 15:34
  2. Cabriolet utan läderklädsel?
    Av Kowzi i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 23:03
  3. Skada på läderklädsel 9-3 07:a - garanti?
    Av Denilson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 17:08
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •