Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 9000 A50 2.3T, varvar inte över 4500rpm?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    9000 A50 2.3T, varvar inte över 4500rpm?

    har ett stort bekymmer med min 9000 a50 200 -97..när ja varvar till 4500 rpm så är det precis som den tappar ALL effekt, likt ett varvstopp..tänkte ju direkt på DI men så lätt var d ju inte..sen bytte ja även stiften men nää då..sen imorse var den tvär död när ja skulle starta den så ja börja felsöka lite o kom ganska snabbt fram till soppapumpen..den var ju oroligt tyst så ja fick av locket o den roliga ringen till gänga som håller nere hela amaturen o då plötsligt så hoppa pumpen igång. men jag bytte ju den ialllafall såklart till en lite mer effektiv pump men problemet kvarstår...man kommer inte över 4500 rpm,,den laddar som den ska o allt sånt.. skit skummt.. är hemskt tacksam för svar om de finns nån som haft liknande bekymmer.. mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    953

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    Bränslefilter?

    Åke
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    har funderat på d me..men ja har nog hittat de största felet nu..dom nipplarna som sitter på bränsleslangarna (en svart o en vit) den vite nipplen var antagligen sprucken då d pissa bensin från den när man bara nudda den..ska jaga fatt på en ny imorron och ett nytt filter,,återkommer när ja bytt pinalerna tack för svar mvh

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    såå nu har jag bytt DI,bensinpump,bränslefilter samt nipplarna till soppapumpen..men mitt problem kvarstår..vad kan det vara?? blir knäpp på detta..precis vid 4600 varv tvär dör den o hostar o hoppar o har sig..har 6 ce blinkningar för syresensorn men de ska väll inte påverka bilen på d sättet??

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    Framgår inte om det är ltt eller FTT, men testa byt Magnetventilen ifall du kör FTT.
    Annat tips är dumpventilen, hade liknande problem med min förra.

    Har du kontrollerat GLT?
    Saablös dåre

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 720

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Framgår inte om det är ltt eller FTT, ...
    Citat Ursprungligen postat av gela
    9000 a50 200
    Är det enbart varvtalsberoende och oberoende av laddtryck när den dör?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Framgår inte om det är ltt eller FTT, ...
    Citat Ursprungligen postat av gela
    9000 a50 200
    Mitt fel!
    Saablös dåre

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    ja tror det är varvtals baserat..men sen e d skumt med grundladdet för när man håller på bromsen i 3an så laddar den som vanligt..o den varvar ur i ettans växel..känns även lite små seg precis som den segar upp laddtrycket..bytte dumpen åxå i da utan resultat..får väl ragga upp en MV åxå o testa d..har även kollat över slangar o så men d ser bra ut..men kan man inte koppla bort magnetventilen o se om den beter sig annorlunda??

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 354

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    De är inte så att de är nått med packningarna vid grenröret mot toppen eller grenröret mot turbon som läcker??

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    nja..tycker man skulle hört eller luktat de..men även om den hade läckt så ska väll inte d påverka motorgången på d sättet..ja menar d e ju vid exakt samma varvtal hela tiden, varm som kall..kan ju även tillägga att där poppat upp ett litet el fel nu ikv.när man kör så plötsligt går kupe fläkte igång på fullt ös o blinkerslamporna börjar lysa svagt men ja prova o slå til den på instrumentbrädan o då försvann d igen..

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    Jag tror att det är vevaxellägesgivaren som strular.
    9000 Aero
    400hk E85

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    ok ok vevaxelgiven..sitter den nere vid veven vid den nedersta remskivan ti multiremmen?

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 354

    Re: SAAB 9000 a50 2.3 turbo AKUT

    Citat Ursprungligen postat av gela
    ok ok vevaxelgiven..sitter den nere vid veven vid den nedersta remskivan ti multiremmen?
    Den sitter under grenröret nära växellådan.
    Du hittar den lätt.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: 9000 A50 2.3T, varvar inte över 4500rpm?

    kanon då ska den inte vara allt för jävlig o byta..får på d imorron..tack så mkt så länge..

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 720

    Re: 9000 A50 2.3T, varvar inte över 4500rpm?

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: 9000 A50 2.3T, varvar inte över 4500rpm?

    STORT tack!! återkommer när ja bytt med resultat..mvh

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: 9000 A50 2.3T, varvar inte över 4500rpm?

    kan man plocka den vevaxelgivaren från en sugare åxå eller d måste vara från likadan motor??

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: 9000 A50 2.3T, varvar inte över 4500rpm?

    Det går att ta från en 9000 sugare 94-98.
    9000 Aero
    400hk E85

Liknande ämnen

  1. 9000 som inte varvar till max...
    Av Nev i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •