Ser fint ut! Hade med velat köra lite på Sviestad, men har lite andra projekt som jag måste ta tag i. Så jag siktar på Kinnekulle och saabfestivalen
Ser fint ut! Hade med velat köra lite på Sviestad, men har lite andra projekt som jag måste ta tag i. Så jag siktar på Kinnekulle och saabfestivalen
Bara ut å kicka koppling på nytt nu då Woooooooooschhhhhhhh
Var ute en runda med datorn ikväll och försökte magra ut bränslemappen lite. Målet nu är att hamna på lambda 0.82-0.85 på fullast och det börjar ta sig, även om loggandet lär fortsätta. Kardanen känns bra även vid höga varv på 4an
Min VE-mapp får dock ett speciellt utseende, det verkar som att det behövs ordentligt med bränsle vid 3000-4300 rpm för att hålla lambda i schack på höglast, har jag lyckats stämma av mitt grenrör där eller har ni en annan idé?
Bilen står iallafall nyvaxad i garaget och Sviestad är planerat på lördag!
Senast redigerat av Schwartz den 2017-05-09 klockan 22:09.
om du menar puckeln på höglast så ser det rätt normalt ut. JAg hade något liknande utseende i Nira.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Precis, är uppe på ~1.03-04 där och sedan avtar det till ~0.93 högre upp i varv. De mappar jag har kollat på har stegat upp med rpm istället.
Jag tror du ska tänka lite på hur momentkurvan ser ut, dvs att toppen ligger tidigare och sen dalar med varvet.
Där som motorn/kammar arbetar som bäst kanske
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Åkte upp till träffen på Sviestad i lördags, första gången jag körde där och tyckte den var precis så knixig som det sägs Bilen höll ihop fint och motorkaraktären är helt i min smak. Mycket mos i mellanregistret. Lambda ser ut att hålla sig bättre i schack nu oxå!
Tycker att bilen understyr för mycket, ska försöka gräva lite i om det går att kompensera relativt enkelt (hjulvinklar fram t.ex.), annars får det vänta till hösten. Diffen funkar fint, man får passa sig för att gå ur för hårt ur kurvorna, lätt att det släpper bak. Lyckades även göra en piruett (broms+nerväxling) efter rakan, men bilen höll sig på asfalten så det gick bra. Jäkligt lurigt hur snabbt det blir instabilt när man tappar fästet bak. Det vart även rejält fade:ade bromsar efter ett längre pass, behöver fundera på vad man ska hitta på. Visst kan man köra XP8, men med 17" hjul finns ju utrymme till andra skivor och ok fram. Ska se vad man kan få till för bromskylning sålänge.
Blev en hel del snack med Jonka (även Rodder76 fastnade på bild), mycket givande att kunna bolla lösningar och funderingar med! Av någon anledning har vi liknande problem Vi åkte även med i varandra -> det är två helt olika bilar
Med passagerare på ett familjekörningspass.
Och så hemåt igen!
OT: Vad gör Rodder 76 nu för tiden? Har han någon saab? Minns att han hade en bra projekttråd tidigare
När det släpper bak är alltid en överraskning - och fort kommer det också!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Senast redigerat av Schwartz den 2017-05-16 klockan 10:11.
Har du bromskylning?
har du funderat på hårdare fjädrar/krängare fram?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ingen bromskylning i dagsläget.
Båda förslagen ger mer understyrning, mer grepp fram (ex. mer caster) eller mindre grepp bak (k-hämmare, hårdare fjädrar) borde hjälpa.
K-hämmare sitter monterat fram men inte bak just nu.
Trevligt att träffas!
Det var väldigt intressant att få åka med några varv i din bil under familjekörningen. Förutom motorkaraktär och vikt insåg jag igår att en anledning till bilarnas olika känsla är att jag troligtvis missade en kvadrering av MR när jag räknade egenfrekvens på hjulupphängningarna för att bestämma fjäderkonstanter. Fram ligger fjäderkonstanten på 78N/mm och skulle behöva ändras till cirka 130N/mm för att nå 2,5Hz som jag tänkte sikta på framöver.
Din bil är såpass lätt att jag tycker du bör börja med bromskylning innan du går vidare till värre (tyngre) skivor och fetare ok. Det är dessutom en väldigt billig och snabb uppdatering.
PS: Tackar för lån av verktyg. Gaspedalen är under ombyggnad just nu. :P
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Inga problem, gött att du kunde köra några pass till! Får kika på bromskylning framöver, bör gå att få till något hyffsat enkelt för att testa.
Om jag inte minns fel ligger mina framfjädrar på 120N/mm och har 55% av 1080kg på framaxeln. Med wheel ratio istället för MR på hjulupphängningen får jag nedanstående siffror. När jag räknade på mina framfjädrar räknade jag med ~0.7 i MR (dvs inte wheel ratio)...
Formeln: =1/(2*PI())*SQRT((2*1000*Fjäderkonstant*wheelratio^2 )/massa) (ej kompenserat för lutningen på fjädern fram)
Fjäderkonstant [N/mm] Wheel ratio Massa [kg] f [Hz]
Fram 120 0,51 594 1,63
Bak 55 1,18 486 2,81 (har stötdämparen bakom hjulcentrum bak, men är lite osäker på hur man ska mäta korrekt med triangellänkar)
Verkar som att jag ligger ganska lågt fram jämfört med bak, ursprungsplanen var ca. 2.5 Hz fram och lite hårdare bak.
Senast redigerat av Schwartz den 2017-05-16 klockan 21:33.
I onsdags var det bilträff på jobbet, så bilen stog hemma i garaget (låst och kameraövervakat) tisdag kväll till onsdag morgon. Kommer ner på morgonen och... någon tattare har knivat alla låsen och brytit upp passagerardörren. Så jäkla trist, bilen var helt tom på grejer och står alltid utan ratt och ström. Trött blir man.
Låsen gick att rädda, och fungerar fortfarande med nyckeln, kanske gör en insats i vinter och byter dem om jag hittar en uppsättning med kromade cylindrar.
Igår var det dags för kontrollbesiktning, klarade mig nästan, fick anmärkning på ljusinställning och tutan vägrade fungera (trots att den fungerade i tisdags, 40+ år ).
Finjusterade ljuset i garaget idag, monterade en ny tuta och åkte in på efterkontroll idag som gick ua. Så nu rullar den till 2019 och det väl läge att tagga inför festivalen
_Tegel_, montecarlsson, Sven, Timpa, Vfr
Men va fan. Man blir less på folk som inte kan hålla fingrarna i styr.
Tur att det inte blev värre ändå dock.
Segt att man inte får ha sina saker i fred, och så dessutom när det inte gynnade dem något alls.
Gött att det inte gick värre, bilen kunde ju varit borta...
Det är alldeles för många som borde vara inlåsta som går lösa
Yes, det kunde gått betydligt värre med skadegörelse eller stöld.
Skönt med avklarad besiktning iallafall, alltid spännande att rulla in. Trots ombyggt fordon står det lite diffusa uppgifter i pappret som skulle kunna tolkas olika beroende på humör
Har monterat krängningshämmare bak nu, hittade en fin begagnad från en 2.9 Scorpio (17mm) som rullat 7' mil.
Polybussningar från Dalhems, prisvärt och smidigt när originalöverfallen inte följde med.
Bordet är baserat på min fd. uppsättning trippelsteppade 18" BBS RS, där ena ytterbanan på en framfälg sprack mellan 11 av 34 bultar efter en månad... Nåväl, duger som soffbord
Droplinksen kortades ~30mm
På plats, blev ruggigt tight mellan k-hämmare och golv bakom diffen (agerar utfjädringsstopp nu), blir distanser under fästena framöver. T.om. präglingarna i bagagerumsgolvet överensstämde med fästpunkterna, nästan bolt-on Fästpunkterna hamnade perfekt för att kunna tillverka förstärkningar som ansluter till tvärbalken mellan fjädertornen i bagaget till vintern oxå, får duga såhär för att testa.
Kontroll av frigång vid mycket roll, all good
Imorgon bär det av mot Trollhättan till festivalen! Brorsan tänkte dyka upp oxå med sin OG900 oxå