Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Trots att jag åker på bensin menar du? För de räcker väl ganska långt då
Hehe, känner E85 pressen! Det enda jag är lite orolig för är 044ans livslängd på E85, men det kanske är lugnt. Finns ju nån tillsats att hälla i för att smörja lite.
Surt om en pump för 2k håller en säsong :-)
kört 1½ säsong på min Biltema 044a och E85. iofs inte mer än 2-3000 mil men ändock.
ingen tillsats.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tror inte heller det är nåt problem att köra en kvalitetspump på E85. Henko och dyl. ska man dock hålla sig borta ifrån. Rasat 3st sånna på E85.
Walbro och DW verkar hålla fint och det gör säkert Bosch med!
Annars så har ju AEM en e85 pump för inte så farliga pengar! En annan sak jag komme och tänka på. Hur är de med lådan då, hur mycket tål den?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
SAAB 9-3 SE 2001 - Såld
Då kanske man ska testa sprit, iallafall dimensionera spridare därefter (875cc).
Angående lådan, no idea vad den klarar. Har som "tur" är hyffsat lätt bil och inte supermycket fäste. Vi får väl se hur den håller ihop :-)
044 har jag inte hört att det varit några problem med. Och sen har du tillsatsen också för allmän smörjning.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Verkar svårt att argumentera emot sprit i tanken
Testade att shimsa hubbarna bak idag med 2mm i överkant (ger ca 2-2.5 grader mindre camber). Verkar rimligt, fälgarna smiter in kanon utan 18mm spacer Hade mindre flyt med banåkahjulen, 2" ytterbana verkar bli lika tight som med gathjulen, dvs. för tight om man ska åka r-däck på. Bredd under 8" känns inte heller aktuellt, så jag får klura ut nåt.
Du får skaffa innåtspacers
//J
Skickat från min E2303 via Tapatalk
Plockade ner låda/koppling inför kopplingsbytet. Någon som vet hur mycket shims som är lämpligt för klracing sinterlamell tillsammans med 9-5 Aero tryckplatta, 1mm?
Framfälgar på G isär inför stundande breddning. Upptäckte tyvärr två små sprickor i en av innertunnorna, så de behöver svetsas innan de åker ihop igen. Är ju alltid en risk tyvärr med racegrejer på gatan...
Det bästa är att provtrycka tryckplattan och göra shims utifrån det. Jag kapade ner ett bromsok och använde som provtryckningsrigg ihop med en manometer från Swedol.
Här finns en guide som visar hur man gör:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=10267
Med vänlig hälsning Jonathan
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
Har shimsat 0.5mm med KL-racing 240mm fjädrad sinter tillsammans med original 9-5 Aero tryckplatta och 9-5 svänghjul med bra resultat.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död