Det verkar vara en populär uppdatering på 99/og900, det är sånt kul jag tänkte ägna mig åt när bilen väl är regbes. och körbar!Ursprungligen postat av Puttel
Det verkar vara en populär uppdatering på 99/og900, det är sånt kul jag tänkte ägna mig åt när bilen väl är regbes. och körbar!Ursprungligen postat av Puttel
Intressant tråd btw följs stenhårt
Kul att du gillar bilen! Gjorde du någon mer förstärkning på rallycrossbilen?Ursprungligen postat av Puttel
Dock så har du ju en löstagbar bur men vi drog ut en stötta från bågen till stötdämpartornet och märkte en markant skillnad även förstärkning på vardera sidan fram och bak på tornet.
Ok, då kanske man borde ge sig på tornen fram nån gång då!
Har lite bromsfunderingar, funderar på att bygga bromssystemet så att jag har en ledning bakåt (2 är det från början på icke-abs bilar). Det skulle underlätta om man skulle få för sig att montera hydraulisk h-broms någon gång. Frågan är hur det skall kopplas, bromscylindern har två utgångar, i vanliga fall går båda till var sitt t-kors där en bakbromsledning ansluts i vardera t-kors (de två andra anslutningarna på t-korset fortsätter framåt, dvs. man har bara skarvat in en bakbromsledning på varje frambromsledning)
Skulle jag istället kunna köra den främre utgången på cylindern till frambromsarna, och den bakre till bakbromsarna eller åker jag på en reduceringsventil då?
Reduceringsventil skulle nog vara att rekommendera ändå då bromsbalansen ändras vid lättning.
http://www.propontiac.com/till-salu/ han har en relativt billig te salu i just lund
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tror inte de ska va nå problem alls att koppla ena kretsen till frambromsarna å andra bak, enda jobbiga är väl om framkretsen skulle ge upp nån gång så du bara har kvar bromsverkan bak.
Å sen säger jag som M.Bromberg montera bromsreduceringsventil till bakkretsen för lätt å låsa upp bak först med lättat bil men de vet du väl redan
Mvh Magnus
En Og900/99 har alltid låst upp sig hårdast bak.....svarta ränder--..Handlar inte så mycket om lättning...utan mer balansen i bilen då den tillverkades...Men jag tror visst okej en bromsreduceringsventil kan vara bra bak....Att koppla systemet som du säger jesper är en mycket bra idé...har för mig många tävlingsbilar kör så...tex. SLC osv..
"Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
#7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01
Just my thought, lutar åt att jag bygger bromssystemet såhär till en början:
-Främre anslutning på h-bromscylinder delas upp och används till frambromsarna
-Bakre anslutning på h-bromscylinder går hela vägen bak genom kupén (givetvis i mitten av bilen så att man lätta kan smyga dit handbroms och ev. reduceringsventil )
Jag provar först utan ventil, lirar det inte så får man montera en, vet att iallafall Widegrens og900 gärna låste bakhjulen på knutstorp
Samma bromstryck på fram + bakhjulen kommer ju garanterat låsa upp bakhjulen, lär nog duga på Isen 2012 iafUrsprungligen postat av Schwartz
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Låsningen av bakhjulen kan ha andra orsaker också.
En anledning kan vara att man bromsar och samtidigt svänger lite så man får dåligt tryck på inre bakhjulet => låsning av inre hjulet bak.
En annan sak som kan hända är att frambromsarna börjat gå varma och tappa bromsverkan medan bakbromsarna fortfarande har full kraft.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
SaabAero, har du problem med låsta bakhjul på din Aero?
Motverka detta annars helt genom att köra mjukare belägg bak....detta medför att bromskraften inte blir lika explosiv som med tex. samma belägg runt om eller hårda, Textar, Pagid, Carbotech fram...Det leder också till att man tappar lite bromsverkan bak = bra.
På min banbil låste jag aldrig hjulen med Carbotech fram, biltema bak....tips!...Bör tilläggas att det har lite med konditionen på bromsok samt dess kolv/glidyta.
Kör du på det du syftar på jesper!...
"Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
#7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01
Har lämnat in drivaxlar för svarvning av nytt låsringsspår och kortning av änden. Nedan syns skillnaden mellan originalposition och den nya positionen. Skiljer 7mm, skall prova och se om problem uppstår med att axeln bottnar....
Lite nya bussningar har hittat dit
Ett fäste till vevaxelgivaren har påbörjats
Fifan det blir ju klockrent Jesper
Då provar du ut detta och ser om det funkar och gör en uppsättning till mig med?
Mvh
Tips tips, tjockare plåt eller ordentlig uppstagning lär krävas för att få det fästet till givaren att funka
Det kommer nog inte passa på og900, jag har bara en rem Kan dokumentera mitt så kan du bygga ett likadant fast till din bilUrsprungligen postat av tomas-900Har redan tjuvkikat på din design Detta skall få två trianglar dit svetsade, lyckades glömma givaren i skåneUrsprungligen postat av Realpower
Stämmer gott, MEN, förstärker man armarna så litar det på bussningarna mer så de blir matta på en gång, sätter man dit hårdare bussningar snäpper "alu-fästena" av och tillverkar man sådana i rostfritt blir det "bulor" i fjädertornet....Ursprungligen postat av Schwartz
Egen erfarenhet, visserligen p.g.a lite mer närkontakt än vad som vanligtvis händer på en asfaltsbana men värt att reflektera över, finns inget gott som inte för något ont med sej brukar man ju säga.
Ägnade mej åt diverse förstärkningar under en lång tid men har nu släppt det och konstaterat att hårdare bussningar i länkarmsfästena är det som är "värt" att pyssla med, åtminstone i FR/RC.
Grymt projekt BTW, följer!
MVH
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Haha, kan tänka mig att saker och ting ger med sig om man hoppar med bilarna Förhoppningsvis kommer denna att behandlas lite mildare, men visst sliter det hårt om allt är stumt, vi får se vad som uppdateras framöver
värt att tänka på är även om du kör av/kör i nått, länkarmen böjjer sig gärna men hellre det än att infästnignen blir skev...
som alltid så äre nån som har tänkt igenom sånnthär när bilen byggdes.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08