Sidan 73 av 73 FörstaFörsta ... 2363717273
Resultat 1 441 till 1 452 av 1452

Ämne: Saab 99 X7 Turbo rwd -74

  1. #1441
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Gött tempo som vanligt. Spännande med diffen!

  2. #1442
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Kuggstången blev klar i måndags, så styrväxeln byggdes ihop och monterades omgående. Inre lederna är låsta med en loppa på varje sida som grannen löste med TIGen. Förvärmde innan eftersom kuggstången är såpass härdad.



    Så blev det, var såklart otroligt trångt att få i den nya styrväxeln i bilen eftersom den är några mm grövre åt alla håll, men det gick Hålet i hjulhuset ritades nog efter den tidiga styrväxeln


    Bakvagnen ihop, inget som ”syns” direkt.


    Ute igen!


    Har kört en kort provrunda och känt lite på det och trots blött väglag och gatdäck så finns det grymt mycket mer fäste än tidigare. Går såklart att riva loss men man märker att det greppet som finns verkligen utnyttjas till max. Lynnigheten att den gärna ville dra åt något håll när det diffade med originaldiffen är bortblåst oxå, äntligen!

    Styrningen gjorde ett otroligt lyft oxå, nu svänger bilen när man börjar vrida på ratten, precis som det ska vara. Rekommenderas!

    Hoppas på bättre väder och en ordentligt provtur snarast Måste besiktiga snart oxå...

    13 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  3. #1443
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Grymt!!

  4. #1444
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Har hunnit köra en del med diffen och den sköter sig exemplariskt! Varit ute några kvällar och kört landsväg tillsammans med Lampan


    Sen blev jag sugen på att hitta på nåt med fronten för att få lite argare utseende. Hade en EMS-grill liggandes som fick färg tillsammans med US-sargerna


    Blev lite kaxigare!



    Håller på att ladda inför Kinnekulle nu i helgen, så det blir en snabb översyn innan dess. Började med att sätta i ett nytt batteri eftersom det gamla bestämde sig för att ge upp (Saab original, så det hade väl sina år på nacken).

    Ses på lördag!

    9 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  5. #1445
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Snyggt grillat! Gillar att du färgmatchat ena lysrörsarmaturens ljus i garaget med bilens färg.

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #1446
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Ser arg ut! Spännande att se hur den upplevs med diffbroms på bana.

  7. #1447
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660

    Saab 99 X7 Turbo rwd -74

    Lite sent, men tänkte summera kullen lite kort

    Bilen skötte sig utomordentligt bra, det va stekande sol och typ 28 grader varmt. Trots det låg insugstempen runt 37-40* och vattentemp mellan 93-100* vid bankörning. Värre var det i kupén Enda ”missödet” var att en plugg på ovansidan fuelcellen skruvade ur sig så att det blev ett rejält bränsleläck i en vänstersväng. Märkte det på ”doften” i kupén så jag tog mig snabbt av banan och löste det. Behöver fixa avluftningen ordentligt men delarna har inte kommit än.

    Det blev mycket kört på eftermiddagen när det lugnade ner sig lite, körde i princip ”så mycket det gick” ända fram till kl16. Bilen beter sig förutsägbart och är lättkörd, man kan svänga både med ratten och gasen Inget enhjulande längre utan diffen jobbar på snällt precis som förväntat. Däck och bromsar visade inte heller några tecken till överhettning, men man märker att pedalen får lite mjukare känsla efter några varv (gatbelägg, vanliga slangar osv.).

    Den kortare styrväxeln är verkligen grym, men i ojämna partier får man känna på hur mycket bumpsteer bilen har pga. rideheighten

    Skulle nog ändå vilja ha några andra hjul att köra bana med som passar bilen bättre, så vi får se om det blir några förändringar på den fronten framöver.





    Liiite lågt fram ja

    14 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  8. #1448
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660

    Saab 99 X7 Turbo rwd -74

    En liten lägesuppdatering, om än något sent, efter Gelleråsen!

    Trailade dit tidigt på morgonen med 9000 som dragbil, sen blev det ett varv slalom, en repa acc och sen mycket bankörning. Riktigt kul!

    Har lyckats hitta ett set fälgar till r-däcken som passar bilen, 17” Compomotive TFN. Passar bolt-on sånär som på spacers fram för att bromsoken ska gå fritt Lade på samma r-däck som tidigare så man kan köra slut på dem, ”problemet” är att de inte slits särskilt snabbt…




    Gick att nöta varv efter varv och känna på bilen ordentligt, testa olika tekniker för kurvtagning, hitta greppgräns etc. Bilen känns fortfarande lite för mycket åt det understyrda hållet, så det lutar åt att testa en annan fjädersättning (hårdare bak) till nästa år. Även frästa spindelleder borde testas. Behöver nya bromsbelägg oxå, det har gått hårt åt beläggen nu

    Lastat för hemgång! Riktigt kul att se 9-3an i bakgrunden på banan, en ”riktig” racebil


    Hoppas kunna köra lite mer i år innan den åker in för säsongen!

    11 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  9. #1449
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Fett!! Dags för carbotech?

  10. #1450
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Tyvärr har det inte alls blivit mycket körning med 99an i år, men givetvis besöktes Saabfestivalen två dagar där det rattades på kullen på söndagen, riktigt skoj! Givaren till oljetrycksmätaren bestämde sig för att ge upp mitt under ett banpass, så det blev lite nervöst. Har Autometer-mätare och det borde ju va kvalitet, dock är de ju snart 10 år gamla numera… Det var iallafall bara givaren så jag får fixa en ny vid tillfälle.


    På kullen kom det fram en herre som undrade vad det var för regnr på bilen. Det visade sig att hans mormor hade ägt bilen en gång i tiden, kungligt! Givetvis förevigat på bild!



    Utöver det byttes lampreläet ut inför säsongen, det gamla höll knappt 50 år

    Sen gjorde jag en insats med hastighetssignalen som har varit lite provisorisk sen jag bytte till stora drivknutar eftersom triggerhjulet inte passade längre. Byggde en adapter och nu läser ABS-givaren på skruvarna till cv-knuten. Funkar MYCKET bättre än 1 puls/varv som jag hade innan, växelidentifiering och hastighetssignal är stabilt igen

    5 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  11. #1451
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Länge sen sist! Lastade bilen på släp och tog mig till sista banträffen för i år på Gelleråsen i lördags. Skakig väderprognos hela dagen, men det var uppehåll några timmar efter lunch så det blev körning på torr bana.

    Lagom inför träffen fick jag på mina ”nya” (lätt begagnade) r-däck, ett set Nankang AR-1 225/45-17. Bilen höjdes 20mm runtom men trots det fortf. riktigt tight fram.








    Körde lite familjekörning och några banpass och däcken levererar verkligen. Otroligt bra fäste jämfört med de (8!) år gamla NS2-R som satt på innan. Det känns även som att chassit fungerar mkt bättre med den högre rideheighten. Inte så konstigt kanske med tanke på vilka vinklar främre bärarmar har med ”gathöjd” och vad det har för konsekvenser för rollcenter

    Nu känns den välbalanserad och lättkörd


    Tycker den gör sig väldigt bra i track-spec, det är inte så dumt med lite mer däck egentligen Kanske får bli 45-profil till gatdäcken med.


    Nu står den nytvättad i garaget, får se om det blir några fler mil i år

    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  12. #1452
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2023
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Wow, vilket fantastiskt jobb du har gjort på den här bilen! Tack för att du delar med dig av alla uppdateringar om ditt arbete, det är spännande att läsa. Bilen ser vacker ut på vägen. Det fick mig också att le hur du träffade barnbarnet till den förra bilägaren, vilket härligt sammanträffande! Jag väntar på nya uppdateringar från dig

Liknande ämnen

  1. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •