Sidan 70 av 73 FörstaFörsta ... 20606869707172 ... SistaSista
Resultat 1 381 till 1 400 av 1449

Ämne: Saab 99 X7 Turbo rwd -74

  1. #1381
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    635
    Medlem#
    11785
    Ibland saknar jag min 9-3og...

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  2. #1382
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Galet bra!

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #1383
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 550
    Medlem#
    6973
    Blev snajsigt. Vad är det för bredd och ET på fälgarna? Några spacers?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #1384
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 594
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Blev snajsigt. Vad är det för bredd och ET på fälgarna? Några spacers?
    8.75" ~et38 fram och 9.25" ~et32 bak. Inga spacers på bilden, men bak är det relativt luftigt just nu, kommer nog att justera det något med en spacer. Fram är den injusterad mha. camber via topplagringen.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  5. #1385
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 594
    Medlem#
    7660
    Tog 9-3an till jobbet igår och den skötte sig bra, chassit känns trevligt. Caster gör verkligen gott på dessa, man får mer feedback och initiellt motstånd i svängar. Mindre sladdrig styrkänsla.

    Tygmattorna dök upp idag oxå, fick inte tag i fräscha original så det blev en uppsättning från Tyskland. Ser bra ut och passformen är schysst.




    99an har varit ute några svängar och mappats lite, det börjar bli ordning på laddtrycksreglering och bränslemapp nu. Mosar på bra, får se till att mäta effekten under våren

    Har även byggt klart hållaren till dashboarden och installerat den. Håller på att laga fronläppen efter en liten touch i höstas, sen ska den väl kunna rulla lite mer



    8 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  6. #1386
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 341
    vad har du för koppling till styrsystemet för o få ut värdena?

    android platta?
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  7. #1387
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 594
    Medlem#
    7660
    Elm327 som är kopplad till k-linan i T5, uppdateringsfrekvensen duger till tempar. Hastighet och varvtal funkar ok stationärt.

    Plattan är en Nexus 7 med Torque Pro.

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  8. #1388
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 594
    Medlem#
    7660
    Knutstorp avklarat! Bilen presterade över förväntan, otroligt trevlig att köra Dagen började med blöt bana, men efter lunch hade det torkat upp

    Kort summering;
    - Bra bromsar! Det låser upp fram först både på blött och torrt väglag
    - Mycket hjulspinn på både 3an och 4an (enhjulsspinn?) över varje krön, runt partiet vid hårnålen och ut på rakan (diffen verkar inte låsa särskilt bra... )
    - Understyr vid kurvtagning på greppgränsen, man får kompensera mycket med gasen. Funderar på att prova att gå upp i fjäderkonstant bak.
    - Kopplingen trilskades i depån efter sista passet (frikopplade inte). Har tidigare minskat slaget på pedalen eftersom den ibland kopplade ur "för långt" och således hängde sig tryckplattan i nåt "mellanläge". Nu kanske den är insliten, justerade hemma och det verkar det ok igen.
    - Grenröret har spruckit i kollektorn där cyl 1 och 4 går ihop, hittades i samband med kopplingsstrulet så det blev läge att lasta bilen och vara nöjd för dagen
    - Överlag verkade den gå ganska fett på last, får se över det när grenröret är svetsat.

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Schwartz den 2019-04-29 klockan 09:19.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  9. #1389
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    719
    Medlem#
    3309
    Bilen såg riktigt trevlig ut, när man hörde den efter första böjen och såg att den dansade med röven lite så blev man riktigt sugen på nåt sånt.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  10. #1390
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 594
    Medlem#
    7660
    Ja den är ganska tail-happy om man vill! Flaggvakterna vid hårnålen hade nog kul när jag labbade med kurvtagningen
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  11. #1391
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 594
    Medlem#
    7660
    Va på Sviestad igår, blev bara två pass på konbanan, ett familjepass och ett banpass. Sen då? När jag skulle ut på nästa banpass fick jag plötsligt inte i växeln Samma fenomen med kopplingen som på Knutstorp. Allt lirade när jag lineade upp och motorn va igång hela tiden.

    Jäkligt skumt, pedalkänslan är precis som när det fungerar, men den frikopplar inte. Testade att justera slaget i pedalstället utan resultat, och luftade lite utan att det hjälpte.

    Sen, när dagen va slut och bilen skulle lastas så var den plötsligt tillbaka... Det ”enda” som skiljer mot tidigare setup är spiralen ner till slaven samt att slaven är utanpåliggande. Jag misstänker att värmen som blir vid lång tomgångskörning tas upp av kopparröret och sen blir det ånglås i hydrauliken. Ska montera någon form av värmeskydd runt ledningen nu och försöka varmköra ordentligt. Andra idéer välkomnas, vi va ett konfunderat gäng igår

    Just ja, rwd-besiktning på tisdag, wish me luck!

    2 användare gillar detta inlägg

    dea, gbg

    Senast redigerat av Schwartz den 2019-05-26 klockan 21:36.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  12. #1392
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 594
    Medlem#
    7660
    Gick igenom besiktningen UA i tisdags, det enda jag bytte var blinkersglas fram och höjde den 20mm fram

    Återställde den igår kväll och åkte upp till Kandeviks bänk i Trollhättan idag för effektmätning. Den levererade över förväntan, 360hp / 480Nm på hjulen med 98 oktan @ 1.5bar. Det är mer än vad jag hade räknat med, men det är ju kul Bränslet låg riktigt bra, laddtrycket låg helt ok men ska finlira lite till med regleringen. Fick nån översläng i början så jag backade av I-delen, behöver lyfta den lite igen.

    https://youtu.be/daBVujcx32U

    https://youtu.be/VYBRVyloZHc

    8 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  13. #1393
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 045
    Medlem#
    Dolt
    Grattis till UA och grattis till hp och Nm. Snyggt jobbat!

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #1394
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 166
    Gott mos i maskin!

    Antar att du tar vatten till turbon via anslutningen på baksidan av toppen? Jag har just nu dubbelbanjo där för att få cirkulation via slangen som original går till spjällhusförvärmningen. Den extra slangen är loopad direkt till returröret som går till vattenpumpen.

    Har du pluggat den delen? Funderar på att ta bort den delen när jag byter slangar till turbon då dubbelbanjon är ganska stökig att ha där.

    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  15. #1395
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 594
    Medlem#
    7660
    Ja det mosar på!

    Vattnet till turbon är som original NG900-dragning, in från baksida topp och ut tillbaka till sidan på blocket. Har pluggat en vattenanslutning på vattenpumpen, men har för mig att den var till nåt annat (push-in med o-ring)
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  16. #1396
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 594
    Medlem#
    7660
    Sen update, men hamnade bredvid Pers galna 96a på festivalen. Galet bygge som kommer bli helt bananas när den rullar besiktigad på väg sen Som vanligt en massa trevligt folk och gemenskap! Line-upen med NG9-5or var mäktig, NG9-3-parkeringen tog aldrig slut osv Tycker nog att ”custom” eller vad det nu kallades fick sämsta platsen


    Drog ner till Skåne med 9-3an torsdagen innan, men hemresan kunde ha slutat illa. Tappade luft hö fram i Ängelholm, fick montera reservhjul (TUR att man har det) och åka resterande bit i 80 :/


    Som tur va han jag stanna innan nåt tog skada, det visade sig att några splitbultar har gått av!? Fälgarna var extremt noga ihopmonterade med rena ytor, momendraget och gänglåsta. Motorsport-split till vardags får ligga på is ett tag för min del nu...


    Plan b då? 19” Carlsson som fick nya 225/35-19 Goodyear. Satt helt slut 235/35 på innan som rubbade innan man ens tänkte på att svänga Rubbar mindre nu, men har lyft den 5mm fram sen bilden togs


    Eftersom bilen ska funka till vardags osv. så har jag stört mig på att ha en baslåda bakom baksätet som tar en massa plats. Lite klurande senare är nya lådan provmonterad. Tog elementet och steget från den gamla (”inbyggt” steg). Layouten blev kanon, vänster sida av bagaget är ”rak” istället och kablarna är gömda bakom. Återstår att bygga fästen och justera stereon, hoppas att den spelar OK

    9 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Schwartz den 2019-06-19 klockan 09:18.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  17. #1397
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 565
    Medlem#
    3183
    Profilen på en og93 är sportigt tidlös!
    Läckert med nya fälgarna!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  18. #1398
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 407
    Såg den i P-huset igår, där bilden är tagen.
    Snyggaste bilen på området!!

  19. #1399
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    565
    Medlem#
    8876
    Föräldrarna berättade om att de kört om en snygg röd 9-3 med guldiga fälgar med polerad kant någonstans kring Göteborg, sa direkt att det måste ha varit din.

    Ser ju inte helt fy skam ut med Carlsson-hjulen heller!
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  20. #1400
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 594
    Medlem#
    7660
    Long time no see, var iväg på semestern, sen iväg 2 veckor med jobbet och därtill köpt en gammal VW-buss som tar en massa tid

    Men igår rattade jag lite konbana med MX-5 Racing Club & SVKG på Vårgårda flygfält. Började blött men torkade upp vid lunch, väldigt blåsigt dock. Bilen är jäkligt rolig att köra, men svårkörd. Spinner gärna och mycket, och diffen låser oförutsägbart (visco) vilket gör att baken ibland släpper helt och ibland inte alls. Sen är utväxlingen på styrväxeln alldeles för lång för konbana, nästan 4 varv lock-lock.

    En vettig diffbroms står på önskelistan men får se när det blir av, planen är att bussen ska få högst prio denna vintern Tänkte köra Gelleråsen i slutet på September iallafall




    10 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. Vilken turbo ska man uppgradera till? Saab 900 turbo -94
    Av kickan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 05:59
  2. funderar på att byta turbo i min saab 900 turbo 96a
    Av Jorgis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 14:34
  3. Saab 9000 CSE 2.3 Turbo Automat, Motorbyta till 2.0 Turbo !?
    Av matte1979 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 20:36
  4. Saab turbo och Volvo turbo
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 08:15
  5. skillnad volvo turbo /saab turbo ! behöver expert HJÄLP!
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •