Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kaos på verkstaden.

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Kaos på verkstaden.

    Vi har kaos på vår verkstad, det tar mer tid att leta efter verktyg än att åtgärda fel. Vi måste få ordning på detta och vi orkar inte med detta själva.

    Vet någon vart man kan vänta sig för att få hjälp? typ extern person som röjer och förestlår rätt arbetsbänkar/vagnar m,m

    Vi skall börja jobba med typ 5S.

    Vi finns i mälardalsområdet

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Kaos på verkstaden.

    Jag ringer Anders(arga snickarn). Håll ut så länge
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Kaos på verkstaden.

    Vad är det för en verkstad då?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Kaos på verkstaden.

    Dom kanske rensar toalettstolar på löpande band.. *hehe*

    Nja skojja bara

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Kaos på verkstaden.

    Det du söker är nog en logistiker, kolla konsultfirmorna. Detta låter ju lite åt hållet att strukturera flödena i verksamheten. Känns som ett snabbt och enkelt jobb för dem.
    Utan Saab

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Kaos på verkstaden.

    Jag tycker ju ni borde utbilda eran personal i 5s.

    Det är ju sällan lyckat att ha annat folk till att berätta hur man ska ha sina verktyg, det funkar ju inte i långa loppet då verktygen kommer ligga i kaos igen efter ett tag.
    Däremot så kan man ju ha en konsultfirma som tillsammans med personalen tar fram lösningar, det är ju ändå personalen som ska arbeta sedan och då är det ju viktigt att de får känna sig delaktiga, vilket allt som ofta leder till att ordningen hålls efter bättre,
    Det viktiga är ju inte att konsulten berättar vart hammaren ska hänga utan att personalen själva får bestämma vart hammaren ska hänga.

    På mitt jobb har vi 1-2 personer på varje avdelning som är ansvariga för 5s och driver olika punkter som kommer från personalen, det funkade betydligt bättre än när det kom folk utifrån och pekade hur det skulle vara.

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Det du söker är nog en logistiker, kolla konsultfirmorna. Detta låter ju lite åt hållet att strukturera flödena i verksamheten. Känns som ett snabbt och enkelt jobb för dem.
    5s handlar ju dock lite mer om ordning och reda, vilket jag uppfattar som att problemet är.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Kaos på verkstaden.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag tycker ju ni borde utbilda eran personal i 5s.

    Det är ju sällan lyckat att ha annat folk till att berätta hur man ska ha sina verktyg, det funkar ju inte i långa loppet då verktygen kommer ligga i kaos igen efter ett tag.
    Däremot så kan man ju ha en konsultfirma som tillsammans med personalen tar fram lösningar, det är ju ändå personalen som ska arbeta sedan och då är det ju viktigt att de får känna sig delaktiga, vilket allt som ofta leder till att ordningen hålls efter bättre,
    Det viktiga är ju inte att konsulten berättar vart hammaren ska hänga utan att personalen själva får bestämma vart hammaren ska hänga.

    På mitt jobb har vi 1-2 personer på varje avdelning som är ansvariga för 5s och driver olika punkter som kommer från personalen, det funkade betydligt bättre än när det kom folk utifrån och pekade hur det skulle vara.

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Det du söker är nog en logistiker, kolla konsultfirmorna. Detta låter ju lite åt hållet att strukturera flödena i verksamheten. Känns som ett snabbt och enkelt jobb för dem.
    5s handlar ju dock lite mer om ordning och reda, vilket jag uppfattar som att problemet är.
    Själv är bäste dräng funkar ju uppenbarligen inte, då kan det som ts önskar vara ganska smart att ta in någon med friska ögon och erfarenheter från liknande situationer. Problemet verkar lite mer omfattande än att veta "var hammaren ska hänga". Mina erfarenheter av konsulter och externa tjänster är klart bättre än vad dina verkar vara.
    Utan Saab

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Kaos på verkstaden.

    Eftersom den ena avdelningen har städat som de tycker men fortfarande är det kaos, samt den andra avdelningen inte har gjort ett skit så måste vi ha en "pain in ass" som kan göra grovjobbet givetvis med medarbetarna, som också skall gå utbildning i 5S. Detta skall vara ett startskott i en förändring i vårt arbetssätt.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Kaos på verkstaden.

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Själv är bäste dräng funkar ju uppenbarligen inte, då kan det som ts önskar vara ganska smart att ta in någon med friska ögon och erfarenheter från liknande situationer. Problemet verkar lite mer omfattande än att veta "var hammaren ska hänga". Mina erfarenheter av konsulter och externa tjänster är klart bättre än vad dina verkar vara.
    Min erfarenhet säger iaf att det är viktigt att personalen får vara med och bestämma hur det ska gå till annars efterlevs inte arbetet några längre stunder.
    Konsulter har inte varit lyckat hos oss, däremot att vår egna personal fick utbildning och förstod poängen med 5S gjorde betydligt mer.

    Om det är totalt koas så som sista inlägget beskriver nu så kanske det rent av kan vara en chefsfråga?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Kaos på verkstaden.

    Hur ska man lyckas förändra personer som har noll ordningssinne..? Jag stör mig som fan på folk på jobbet som strör verktyg och skapar kaos runt omkring sig.
    Det verkar inte bekomma dom alls. Ingen känsla alls för vad saker är värda etc
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: Kaos på verkstaden.

    Här har du två alternativ:

    BERNER
    En av våra kunder (utanför Eskilstuna) använder sig av Berner, och är väldigt nöjda med dom och deras produkter.
    De kommer och fyller på med förbrukningsvaror, ser över om verktyg behöver bytas ut osv...

    Ett till alternativ:
    http://www.wurth.se/
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Kaos på verkstaden.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Vad är det för en verkstad då?
    ?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Kaos på verkstaden.

    Citat Ursprungligen postat av gindemo
    Här har du två alternativ:

    BERNER
    En av våra kunder (utanför Eskilstuna) använder sig av Berner, och är väldigt nöjda med dom och deras produkter.
    De kommer och fyller på med förbrukningsvaror, ser över om verktyg behöver bytas ut osv...

    Ett till alternativ:
    http://www.wurth.se/
    Handlar inte om sådant, det har vi redan, arbetsytor, verktyg och dess placering är vad det handlar om. En person som handgriplingen går genom hur det skall vara är vad jag behöver, typ arga snickaren. får väl ringa honom, vi är lumparkompisar haha.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Kaos på verkstaden.

    [quote=Magnus Aero]
    Citat Ursprungligen postat av "Magnus Aero":2usynzvx
    Vad är det för en verkstad då?
    ?[/quote:2usynzvx]

    Spelar ingen roll tycker jag, det är kaos som måste fixas och de som jobbar där skiter i det.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Kaos på verkstaden.

    Vi har på vårat jobb arbetat med 5S i kanske 5år och en förutsättning för att det ska fungera är att de som jobbar i det verkligen känner att de är med på tåget och känner att de till fullo stödjer tänket.

    Att någon kommer och pekar med hela handen kommer inte att funka, det är de som jobbar som måste få in 5S-tänket och hela tiden fortsätta att utvecklas i det.

    Däremot så kan det behövas en konsult som kommer in och hjälper er i att tänka på rätt sätt och så att säga får hjulet i rullning åt rätt håll för er.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  16. #16
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Kaos på verkstaden.

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero

    ?
    Spelar ingen roll tycker jag, det är kaos som måste fixas och de som jobbar där skiter i det.

    //MH

    Precis exakt sådant som många av mina konsulter jobbar med hos oss på Epsilon!
    Och som en ren slump råkar jag vara säljchef för Örebro-Eskilstuna-Västerås marknaden

    Vi borde kunna hitte en lösning att hjälpa till med införandet av hela eller delar lean-tänket (inkl 5S, men lean är mer än så) och se till att gubbarna på golvet förstår nyttan av detoch börjar arbeta så.

    -> PM
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Kaos på verkstaden.

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Vi har på vårat jobb arbetat med 5S i kanske 5år och en förutsättning för att det ska fungera är att de som jobbar i det verkligen känner att de är med på tåget och känner att de till fullo stödjer tänket.

    Att någon kommer och pekar med hela handen kommer inte att funka, det är de som jobbar som måste få in 5S-tänket och hela tiden fortsätta att utvecklas i det.

    Däremot så kan det behövas en konsult som kommer in och hjälper er i att tänka på rätt sätt och så att säga får hjulet i rullning åt rätt håll för er.


    Samma grej som jag sa tidigare.
    Vi gör så på mitt jobb med och det funkar helt klart bäst när alla är delaktiga.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Osams med verkstaden
    Av slaktarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 22:28
  2. AS3 Ljudsystem i verkstaden.
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 23:51
  3. Svar: 76
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 09:54
  4. Rena Kaos i min Saab -87 9000 t 16
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •