Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

  1. #1

    Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Hej !

    Har haft den sen 2005 och alltid servat m.m utan problem själv enligt Haynes verkstads handbok.
    Har på senare tid märkt att den inte går helt rent mellan ca 2500- 4000varv vid fullt gaspådrag.
    Vid ca 23500mil tändes Check Engine lampan för att sedan släckas igen, några veckor senare en regnig dag vägrade den att starta varm utanför Bauhaus, gick in och tog en korv för att invänta frun och när frun kom så startade den.
    Då jag jobbar i Danmark vill man ju kunna lita på den (o inte få haveri på bron) så jag lämnade in den till Bilpartner i Malmö (trodde de bara kunde koppla in sig och se alla värde vilket de ju inte kan) drygt en vecka senare och med 3dagar längre tid än de beräknat kunde de konstatera att Check Engine lampan var tändningsfel och de har bytt tändstift (tot 1330Kr) och kunde inte framkalla att den vägrar starta men kunde inte hitta varför den inte går klockrent. De skall ha testat tändkasset, vevaxelgivare genom att sätta dit nya men ingen skillnad och så de fungerade som de skulle. Har nu gått ca 24000mil. Bilpartner antydde också många mil på mätaren.

    Igår tvärdog den mitt inne i Malmö efter startad varm och kört 500m. Frun fick rycka ut och senare på kvällen bärga, (innan bärgningen startade den för att stanna igen efter ca 10m ,först helt ok sen misständning).

    Frågan e i vilken ände skall man börja tror själv på tändkasset och bensinpump
    eller kan det vara luftmassemätare kan Turbon vara på g också.

    E de nån som har någon erfarenhet.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Vevaxelgivaren är ofta en misstänkt när bilen stular, med varm motor. Ett 'stolletips' är att ha en vattenflaska med pip med sej i bilen. När bilen då stannar, kan man spreja vatten på givaren för att kyla ner den. Startar bilen då har man fått en 'vink'. Vet du hur bensinpumpen låter? Vet du då om den går igång när bilen strular? Har sett exempel här på forumet där folk haft 'spöken' i bränsletanken, med nästan ologisk funktion på bensinpumpen.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  3. #3

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Skall testa om den startar ikväll ,står hemma i garaget. Har läst här att om startmotorn går kan man se om varvräknaren reagerar gör den det skall vevaxelgivaren funka + enligt Bilpartner skulle den ju funka. Men kanske jag skall överväga att byta den kostar inte så mycket + e lätt att byta.

    Skall också plocka ur baksäte + lock och höra om det kommer nåt ljud från pumpen. finns det någon säkring till bensinpumpen ? hittade ingen igår.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    har den gått typ 23000 mil och du inte vet om pumpen är bytt så skulle jag byta den som första åtgärd. Har den inte lagt av helt så kommer den med all sannolikhet att göra det när som helst. Pumpen är som sagt ett mycket vanligt fel och har man den bytt så vet man det iallafall.

  5. #5

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Tror nog du har rätt. iom att den dog under körnig pumpen kan ha varit på g de sista 500milen (upp till nu 24000mil)
    Pumpen är inte bytt & lika bra att byta bränslefilter också.
    läste här på forumet att man kan göra liten test med start gas, om den startar på det så får den ingen bensin.

  6. #6

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Startade till på Startgas igår så jag byter pumpen i helgen.
    Tänkte köpa på Mekonomen de har 3 varianter 6 & 8mm anslutning Walbro (borde väl vara 8mm till 2,3t (185hk) samt kpl Scantech. Plockar av innan för rätt variant.
    Har läst här på forumet att Scantech inte riktigt håller måttet ? e de nån som har erfarenhet ? tacksam för alla svar.

    Forumet e kanon har precis gått med men varit inne & läst många gånger tidigare.

    /Micke P.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Citat Ursprungligen postat av Micke P.
    Startade till på Startgas igår så jag byter pumpen i helgen.
    Tänkte köpa på Mekonomen de har 3 varianter 6 & 8mm anslutning Walbro (borde väl vara 8mm till 2,3t (185hk) samt kpl Scantech. Plockar av innan för rätt variant.
    Har läst här på forumet att Scantech inte riktigt håller måttet ? e de nån som har erfarenhet ? tacksam för alla svar.

    Forumet e kanon har precis gått med men varit inne & läst många gånger tidigare.

    /Micke P.
    Avråder dig från scantech-pumpen, flera här på forumet inklusive jag själv har haft problem med sprallans nya scantech köpta på mekonomen...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Pump & bränsle filter plockades av i Fredags och ny Pump blev ändå Scantech kompl (då Valbro 8mm var slut på Mekonomen Malmö). Enligt dem skall Scantech var OK & hålla måttet åtminstone utan trim. så vi får väl se.
    Hursomhelst var väldigt försiktig och hade mycket trasor som omgående åkte ur garaget när de kommit i kontakt med Bensin hade repeterat Haynes handboken flera gånger. Lite ranglig konstruktion och man ser inte om pumpen hamnar exakt rätt. Men Bilen startade nästan direkt efter lång pumpning fr Scantechen.
    Har kört ca 20mil (vågade inte tanka fullt om det skulle läcka in bensin ångor) kommer att göra det idag.
    Den går också som den skall gå dvs rakt igenom hela registret och jag som kört säkert 300mil med halvkass Pump.
    Största skandalen e Bil Partner som inte kunde lista ut det egentligen skulle man reklamera deras felsökning de skall ju kunna Saab eller ? Verkar löna sig bättre & sälja Fiat & annat bröte.

    Tackar för stöd & tips. / Micke P.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Ja, visst är det gott när man hör motorn hoppa igång.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  10. #10

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Jovisst, men lyckan varade inte länge. Har kört nästan 50mil idag. (totalt ca 85mil sen bränslepump & filter byttes.)
    bla Malmö-Växjö tor och vid sista stoppet ca 1mil hemifrån & ca 10minuters paus var check engine lampan tänd, märks alltså inget på motor gången går precis som den skall. Har stannat och startat flera gånger men check engine lyser fortfarande. Imorgon skall jag över bron igen vet inte om jag kan chansa på Saaben ? Verkar som det gått troll i den precis efter 24000mil.

    I vilken ände skall man börja ?
    Tändkasset eller ? Bilpartner kom ju fram till tändningsfel & bytte tändstift förra gången den lös ? Var dock släckt när den lämnades till Bilpartner efter att den vägrat varmstarta en gång och gick ej riktigt rent vid fullgas efter tex Lernacken tull stationen.
    E det lönt att köpa Biltemas OBDII läsare ?

  11. #11

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Check engine var släck igen på morgonen 29/9 och har inte tändts sen dess.
    Har införskaffat OBD ll läsare U480 på Tradera a 310SEK ser gedigen ut och verkar till att fungera läser dock bara ut att det har funnits en felkod (0 Pending) anger den till typ tror det stod N/A 01/01 som betyder att felkod inte kan utläsas.
    Man kan gå igenom i menyn vilka grupper som kan utläsas ex misfire ready, mm.
    E de nån som har erfarenhet av U480 ?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Vevaxelgivaren är ofta en misstänkt när bilen stular, med varm motor. Ett 'stolletips' är att ha en vattenflaska med pip med sej i bilen. När bilen då stannar, kan man spreja vatten på givaren för att kyla ner den. Startar bilen då har man fått en 'vink'. Vet du hur bensinpumpen låter? Vet du då om den går igång när bilen strular? Har sett exempel här på forumet där folk haft 'spöken' i bränsletanken, med nästan ologisk funktion på bensinpumpen.
    Kallar du mig stolle? haha men vadå det fungerar ju :P

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Vevaxelgivaren är ofta en misstänkt när bilen stular, med varm motor. Ett 'stolletips' är att ha en vattenflaska med pip med sej i bilen. När bilen då stannar, kan man spreja vatten på givaren för att kyla ner den. Startar bilen då har man fått en 'vink'. Vet du hur bensinpumpen låter? Vet du då om den går igång när bilen strular? Har sett exempel här på forumet där folk haft 'spöken' i bränsletanken, med nästan ologisk funktion på bensinpumpen.
    Kallar du mig stolle? haha men vadå det fungerar ju :P
    Alla sätt är bra, utom de dåliga. Och på detta emineta och hjälpsamma forum vill man ju absolut inte stolleförklara nån. Kul att träffa upphovsmannen till tipset ifråga.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Citat Ursprungligen postat av Marz

    Kallar du mig stolle? haha men vadå det fungerar ju :P
    Alla sätt är bra, utom de dåliga. Och på detta emineta och hjälpsamma forum vill man ju absolut inte stolleförklara nån. Kul att träffa upphovsmannen till tipset ifråga.
    haha det är lugnt, kalla mig stolle, det passar mig i vissa avseende haha. Tackar det är kul och bra om någon kan få hjälp av mitt "stolletips"

    Marz

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1

    Re: Min Saab 9-5 2,3 2003 bara dog igår

    Micke P: Hur gick det tillslut med bilen, behövde du byta nått mer? Min har haft samma symptom men bytte pumpen i veckan å hoppas det ska räcka.

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 19:41
  2. är det bara ss deisel låda från 2003 som passar?
    Av nyllet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 02:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •