Visa resultat för omröstning: Helsyntetisk eller Mineralolja

Antal röster
61. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Helsyntetisk motorolja

    60 98,36%
  • Mineralolja

    1 1,64%
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Helsyntetisk eller mineralolja?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Helsyntetisk eller mineralolja?

    Vilken av oljorna ska jag använda till motorn tycker ni? Jag ska göra oljebyte en gång till tänkte jag för säkerhets skull. Min kompis som har verkstad sa att mineralolja bör användas på bilar som gått 31000 mil då den är tjockare och smörjer en aning bättre. Men jag vill höra era åsikter först! Bilen är en Saab 900 2,0T 1997 årsmodell.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Eftersom du äger en turbo bil rekommenderar jag starkt att du kör på helsyntet.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 830

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Hej !

    Tyvärr har din kompis totalt missuppfattat ett o annat vad betr oljor.
    UNDVIK en ren mineralolja.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Så här står det i instruktionsboken:

    "Viskositet:

    10W/30, 10W/40, 5W/30, 5W/40
    Om dessa kvaliteter inte finns tillgängliga kan olja med viskositeten 15W/40 användas, dock ej vintertid.
    Vid användning av 5W-oljor ska dessa vara av hel- eller halvsyntetisk typ."

    Så med andra ord ska man använda helsyntetisk olja när det är 5W-typen? Men om det är 10W typen vilka ska man ha då??

    Så är det så att trots att min bil gått 31000 mil snart att helsyntetisk olja ska användas?

    Jag kommer att byta olja varje 1000:e mil!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 977

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Så är det så att trots att min bil gått 31000 mil snart att helsyntetisk olja ska användas?

    Jag kommer att byta olja varje 1000:e mil!
    Spelar ju ingen roll hur ofta du byter olja, du ska ha en olja avsedd för motorn i vilket fall! Använd en helsyntet, saab återförsäljarna säljer en GM olja på 5 liters dunk som fungerar kanon!

    Om du inte redan vet så ska du ta DrBoost's svar på allvar då han inte gissar när han svarar!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Så är det så att trots att min bil gått 31000 mil snart att helsyntetisk olja ska användas?

    Jag kommer att byta olja varje 1000:e mil!
    Spelar ju ingen roll hur ofta du byter olja, du ska ha en olja avsedd för motorn i vilket fall! Använd en helsyntet, saab återförsäljarna säljer en GM olja på 5 liters dunk som fungerar kanon!

    Om du inte redan vet så ska du ta DrBoost's svar på allvar då han inte gissar när han svarar!
    Ska jag vara ärlig så håller jag mig till Castrols motorolja faktiskt. Eller är GM:s olja bättre?? För om Castrol har bättre kvalitet så tar jag den, annars kan jag ta GM:s olja.

    EDIT: Är Castrol Magnatec något att köpa, kollade på Mekonomen nyss.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 977

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    EDIT: Är Castrol Magnatec något att köpa, kollade på Mekonomen nyss.
    Castrols oljor är kanon & Magnatec fungerar säkert... men ska man va riktigt petig så finns det en olja speciellt avsedd för saabs motorer i Castrols sortiment!

    Artikelnr: 41-C4005062
    Fabrikat: Castrol
    Benämning: Castrol Edge 0W-30

    GM Genuin oil 5w-30 som saab har fungerar dock alldeles utmärkt & till ett mycket bättre pris! Priset varierar dock väldigt mycket beroende på vilken återförsäljare du kollar hos!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 747
    Medlem#
    9176

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Efter att ha läst många inlägg av DrBoost och kommentarer kring dessa har även jag förstått att han vet vad han pratar om.
    Personligen tycker jag dock att det är synd att han inte bättre förklarar varför han rekommenderar det han gör. Åtminstone jag vill gärna ta del av bakgrunden till rekommendationen.

    Om någon rekommendera mig att hoppa jämfota högt så frågar åtminstone jag mig varför skall jag göra det. Och först efter det att jag blivit övertygad om att det är bra för mig att hoppa jämfota högt så gör jag det.

    Per L

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 552
    Medlem#
    7567

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Varför är det så många yrkesmekaniker som vill förstöra våra bilar för
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    538

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Din kompis har ju totalt missuppfattat det här med oljor. En olja är inte per automatik bättre för att den är "tjockare". Vill man ha en riktigt tjock olja kanske man ska testa råolja? det borde ju vara optimalt?

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 560
    Medlem#
    4156

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Har diskuterat olja i ett antal trådar innan. Orkar inte upprepa allt men:

    Skillnaden mellan en helsyntetisk och en mineralolja är främst att den helsyntetiska är mer "vidareförädlad" än mineraloljan och kan ha betydande andra (bättre) egenskaper än mineralolja. Bland dessa är förmågan att hantera varierande temperaturer och skillnader i inblandningen i additiver för att exempelvis klara de lite mer speciella förhållanden som råder i en turbomotor. På en turbobil så skulle jag inte rekommendera mineralolja eftersom den oljan i de allra flesta fall inte är tilltänkt för turbomotorer. Halvsyntet eller helsyntet bör användas, även om bilen nödvändigtvis inte skär ihop eller exploderar direkt man häller i en mineralolja.

    När man sedan väljer olja, så ska man se till att följa de viskositet och API/ACEA klassningar (och eventuella tillverkarrekommendationer t ex GM-LLA-025, vilket väl inte är fallet på Ng900 även om oljan så klart med fördel även används på den) som Saab anger.
    Sen är det bara att välja den oljan man tycker är bäst eller billigast. (uppfyller oljan kraven som ställts av t ex API/ACEA så uppfyller oljan kraven som ställts, oavsett om oljan heter "Pro Competition Revolver GP X-treme 6000" eller "Biltema standard".) Sedan finns det så klart bättre eller sämre oljor som klarar sig bättre och sämre i extrema situationer men för gemene man så berörs man antagligen aldrig av det.

    Mycket mer än så orkar jag inte gå igenom här. Vill man inte godta dessa uppgifter utan en djupare förklaring än så så kan jag antingen rekommendera att man googlar sig fram inom ämnet. Finns en del matnyttig information på nätet (även om det gäller att plöja sig igenom ämnet med (käll)kritiska ögon) eller också så kan jag ge er kontaktuppgifter till en tjomme som utbildar inom ämnet tribologi. Är man intresserad eller har behov av det så kan det vara en väldigt intressant utbildning att gå.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 712
    Medlem#
    3346

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Att en tjockare olja skulle smörja bättre är trams!
    En tjockare olja kan smörja sämre eftersom den är mer trögflytande. Den hinner inte pumpas fram överallt när motorn startas eftersom den är just tjock och trögflytande tills den blir varm, då blir den tunn och lättflytande.
    En från början tunn och lättflytande syntetolja kommer fram dit den ska mycket snabbare, och den ändrar inte viskositeten när den blir varm, utan behåller egenskaperna genom temperaturintervallerna.
    Lite enkelt beskrivet, men så är det.
    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Jag tror att jag kör med Castrol Magnatec Helsyntetisk 5W-40 motorolja då jag fick upp den typen när jag sökte på mitt reg nr. Men det blir nog bra antar jag. Jag kan till och med ringa och fråga Saab om GM oljan imorgon.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    53

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Min rekommendation är att du kör Rustas 5-40 syntetolja och byter rel ofta. Den e billig och klarar specen.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    53

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Att en tjockare olja skulle smörja bättre är trams!
    En tjockare olja kan smörja sämre eftersom den är mer trögflytande. Den hinner inte pumpas fram överallt när motorn startas eftersom den är just tjock och trögflytande tills den blir varm, då blir den tunn och lättflytande.
    En från början tunn och lättflytande syntetolja kommer fram dit den ska mycket snabbare, och den ändrar inte viskositeten när den blir varm, utan behåller egenskaperna genom temperaturintervallerna.
    Lite enkelt beskrivet, men så är det.
    Efter att BMW efter produktion specade om vissa av sina M motorer från 0-30 olja till 10-60 tror jag på att en tjockare olja kan ha vissa mer skyddande egenskaper vid hög belastning.

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 977

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Citat Ursprungligen postat av Nemo
    Efter att BMW efter produktion specade om vissa av sina M motorer från 0-30 olja till 10-60 tror jag på att en tjockare olja kan ha vissa mer skyddande egenskaper vid hög belastning.
    Nu är det ju så att en M motor från BMW & en motor från saab inte är samma sak! Går liksom inte att jämföra & det är inte så enkelt att bara säga att dom gjorde så då kan jag också göra så! Saab har byggt en motor som kräver en viss spec på oljan & BMW likaså, att dom sen ändrat specen får ju stå för dom!

    Finns miljoner oljetrådar på detta forum & alla kommer fram till samma sak mer eller mindre... använd en helsyntetisk 5w-30, 0w-30 eller 0w-40 olja, helst med rätt spec som i dagsläget heter Dexos 2! Om man inte hittar olja med den nya specen så ska man välja GM-LL-A-025, GM-LL-B-025!


    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Så här står det i instruktionsboken:

    10W/30, 10W/40, 5W/30, 5W/40
    Glömde svara på detta... det är ju några år sedan den boken trycktes & oljorna har ju moderniserats genom åren, saab har såklart följt med vad gäller nyare bättre oljor & man följer således inte instruktionsboken längre, utan man går på dom nyare oljorna saab rekommenderar!

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 830

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Hej !

    Att BMW var tvungna att gå upp till 10W-60 har en föga smickrande bakgrund...
    Jaguars relativt nya kompressormatade V8 på 500 kusar skall ha 0W-20 olja i sumpen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 747
    Medlem#
    9176

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    DrBoost:

    Vore intressant att veta vilken bakgrund du tänker på (om BMW och tjock olja)!

    Per L

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    53

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    DrBoost:

    Vore intressant att veta vilken bakgrund du tänker på (om BMW och tjock olja)!

    Per L
    Samma här, vore intressant , läste nåt om produktionsfel med taskig kvalitet på vevlager , men det kan ju bara va ett forum rykte.

    Men det visar ju att man kan kompensera för vissa brister med högre viscositet.
    Typ slitage etc, och en gammal sliten motor vet man ju inte vad det gömmer sig i.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    53

    Re: Helsyntetisk eller mineralolja?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Nemo
    Efter att BMW efter produktion specade om vissa av sina M motorer från 0-30 olja till 10-60 tror jag på att en tjockare olja kan ha vissa mer skyddande egenskaper vid hög belastning.
    Nu är det ju så att en M motor från BMW & en motor från saab inte är samma sak! Går liksom inte att jämföra & det är inte så enkelt att bara säga att dom gjorde så då kan jag också göra så! Saab har byggt en motor som kräver en viss spec på oljan & BMW likaså, att dom sen ändrat specen får ju stå för dom!
    Saken är ju den att några av världens bästa motoringenjörer designade en motor för 0-30 olja , upptäckte ett problem efter produktion och kompenserade med att höja viscositeten till 10-60. Vi klåpare undrar varför.

Liknande ämnen

  1. Mineralolja i en 9-5 som gått långt?
    Av Agaton.sax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 17:30
  2. Speedparts mineralolja
    Av Peder L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 12:30
  3. PENNZOIL PERFORMAX™ SAE 5W-40, Helsyntetisk
    Av Roberthalmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 14:33
  4. Hoppsan... en liter mineralolja...
    Av Knet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •