Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-3ss aero 2003, defekt fönsterhiss

  1. #1

    9-3ss aero 2003, defekt fönsterhiss

    Hej! Jag vet inte om det här är rätt skriva detta under el, men jag gör det ändå. Jag har en 9-3ss aero 2003 som har fått problem med fönster hissarna. bilen har fått stå ett år och nu när jag startade upp den så small det till i dörrren. nu funkar inte hissen i passageradörren och jag undrar omm jag måste byta ut hela mekanismen eller det är bara en del.


    Tacksam för svar.

  2. #2

    Re: Fönsterhiss

    Plocka bort dörrklädseln o kolla vad som gått sönder,kan ju bara gissa då man hör en smäll.
    Kan vara vad som helst nästan.

  3. #3

    Re: Fönsterhiss

    Citat Ursprungligen postat av Pelle-66
    Plocka bort dörrklädseln o kolla vad som gått sönder,kan ju bara gissa då man hör en smäll.
    Kan vara vad som helst nästan.



    ska göra det imorgon. har hört att det ska vara nån plastdel som oftar går sönder på dom här bilarna.

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Fönsterhiss

    [quote=ka_linkan]
    Citat Ursprungligen postat av "Pelle-66":3esm0f2r
    Plocka bort dörrklädseln o kolla vad som gått sönder,kan ju bara gissa då man hör en smäll.
    Kan vara vad som helst nästan.



    ska göra det imorgon. har hört att det ska vara nån plastdel som oftar går sönder på dom här bilarna.[/quote:3esm0f2r]

    Jo det finns några plastdelar i fönsterhissmekanismen som har en tendens att gå sönder.
    När dörrsidan är borta så kan det vara svårt att se exakt vad som har gått sönder, ibland måste man köra ner och upp mekanismen några gånger innan man ser.
    Jag ska själv byta ut ett par plastgrejer på 9-5:an som gått sönder, som tur är är de lättåtkomliga.

    Lycka till!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163

    Re: Fönsterhiss

    [quote=ka_linkan]
    Citat Ursprungligen postat av "Pelle-66":1s0t7rgd
    Plocka bort dörrklädseln o kolla vad som gått sönder,kan ju bara gissa då man hör en smäll.
    Kan vara vad som helst nästan.



    ska göra det imorgon. har hört att det ska vara nån plastdel som oftar går sönder på dom här bilarna.[/quote:1s0t7rgd]

    Jag var tvungen att byta min fönsterhiss mekanism vänster fram här i somras då just dem här plast detaljerna hade gått sönder. Tyvärr så kan man ju inte bara byta dem utan man lär byta hela mekanismen. Inte det allra lättaste jobbet kan jag säga. Totalt sett höll jag väl på 4 timmar. Varav 3,5 timmar var att få i och ur den gamla och nya mekanismen.

    Motorn fungerade utan problem. Anledningen till att dem går sönder brukar vara att det går för trögt att hissa ner fönstret. Dvs den har fastnat runt listan ovantill.

    Du har tur i och med att det är höger fram. Dessa är det lättare att få tag på om du kollar Bildelsbasen.se, jämfört med vänster fram.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Fönsterhiss

    Jag gjorde samma reparation på både höger och vänster sida på min förra bil (9-3ss 2003). Jag lämnade iväg det hela och materialkostnaden var inte särskilt blodig och min mekaniker sa att den nya delen ser kraftigare ut, så jag skulle nog köpa en ny istället för en på skroten som kanske går sönder rätt snart. Undantaget förstås om man kan hitta en från en nyare årsmodell när de är bättrade.

  7. #7

    Re: Fönsterhiss

    Har kollat bakom klädslen och det blir nog att byta allt. Men jag undrar om man ska bara ska köpa bara mekanismen eller hela kitet?

  8. #8

    Re: Fönsterhiss

    Jag vet hur jobbigt det är med fönsterhiss. Har själv råkat ut 2 ggr. Det var den vita plastgrejensom hade gått sönder. Jag läste här att någon skrev att man har förbättrat lite den där plastgrejen. Vet någon från vilken årsmodell i så fall?
    Tack i förväg.

Liknande ämnen

  1. Defekt fönsterhiss bak 900 -97
    Av plol i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 23:17
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •