Hej,
Jag har en 9-5 2,0t där Garret aggregatet brakade ihop vid 15000mil.
Det byttes mot ett nytt Mitsubishi Td04 15T. Programvaran är justerad till ca. 230Hk. Turbon laddar 1,15 bar vid ca. 3000r/min. Därefter sjunker laddtrycket med ca. 0,15 per 500r/min. 1,00 vid 3500, 0,85 vid 4000, 0,7 vid 4500 osv.
Enligt den som gjort programvaran så ska inte laddtrycket sjunka så drastiskt. "Det måste vara något läckage eller liknande"
När turbon var monterad justerade jag wastegate axeln. Grundladdtrycket låg från början på 0,3-0,35 bar. Jag ombeddes vrida in justermuttern 2-3 varv för att nå ett laddtryck på 0,45.
Jag behövde justera så att muttern drog ut och spände axeln 9 mm när jag hakade på den på kompressorns axel/stäng(!) för att grundladdtrycket skulle nå 0,45 bar. Det var ett otal varv betydligt fler än 2...
När jag här om dagen justerade tillbaka axeln som den stod när turbon var ny upptäckte jag att det var ett glapp i den axel som går in i kompressor-huset. (Den axel som man hakar på stången från wastegateklockan.) Jag kan dra ut "armen" från kompressordelen ca 1 cm. Jag kan alltså dra axeln 1cm fram mot kylaren. Det känns inte normalt. Är det någon som vet om kompressorhusets axel ska sitta helt fast eller ska det normalt med ett glapp?
En annan fråga:
Brukar stången från wastegateklockan vara bockad något på mitten på TD04 15T? Det är den på mitt aggregat. Vet inte om det ska vara så.
Tacksam för svar av ni som kan turbo.
Mvh D