Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Hej,

    Jag har en 9-5 2,0t där Garret aggregatet brakade ihop vid 15000mil.
    Det byttes mot ett nytt Mitsubishi Td04 15T. Programvaran är justerad till ca. 230Hk. Turbon laddar 1,15 bar vid ca. 3000r/min. Därefter sjunker laddtrycket med ca. 0,15 per 500r/min. 1,00 vid 3500, 0,85 vid 4000, 0,7 vid 4500 osv.
    Enligt den som gjort programvaran så ska inte laddtrycket sjunka så drastiskt. "Det måste vara något läckage eller liknande"

    När turbon var monterad justerade jag wastegate axeln. Grundladdtrycket låg från början på 0,3-0,35 bar. Jag ombeddes vrida in justermuttern 2-3 varv för att nå ett laddtryck på 0,45.
    Jag behövde justera så att muttern drog ut och spände axeln 9 mm när jag hakade på den på kompressorns axel/stäng(!) för att grundladdtrycket skulle nå 0,45 bar. Det var ett otal varv betydligt fler än 2...

    När jag här om dagen justerade tillbaka axeln som den stod när turbon var ny upptäckte jag att det var ett glapp i den axel som går in i kompressor-huset. (Den axel som man hakar på stången från wastegateklockan.) Jag kan dra ut "armen" från kompressordelen ca 1 cm. Jag kan alltså dra axeln 1cm fram mot kylaren. Det känns inte normalt. Är det någon som vet om kompressorhusets axel ska sitta helt fast eller ska det normalt med ett glapp?

    En annan fråga:
    Brukar stången från wastegateklockan vara bockad något på mitten på TD04 15T? Det är den på mitt aggregat. Vet inte om det ska vara så.

    Tacksam för svar av ni som kan turbo.

    Mvh D
    Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
    Frontrör 3" 200 cell racekat
    Avgas halvsats 2,5", Sportluftfilter
    Spridare - 630cc, Programvara - 300Hk 450Nm - E85

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Att själva stången är bockad behöver du inte bry dig om finns fler som är de.
    Men när du spänner WGn till rätt GLT hur menar du då att de glappar? Att de är på turbon o själva WGn som glappar??

    Om jag vore dig skulle jag först provtrycka hela systemtet o se om de finns läckage o även back ventilerna o alla vakumslangar. Innan du tar o justerar GLT.
    Sen har du en bra laddtrycks mätare som du ser exakt på med??

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Både TD04 15T och Garrett GT17 ska ha WG-dosa med rak stång original.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Det låter som "bussningen" till wg armen i avgashuset lossnat och detta medför att wg klaffen kan röra sig sidleds och därmed inte tätar ordentligt mot bypasshålet i avgashuset = lägre laddtryck.

    Troligtvis ser det ur så här om du lossar på din downpipe.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Är detta vanligt på Mitsubishi originalagg eller drabbar det enbart kina-kopiorna?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Intressanta svar!
    Turbotrycket är avläst via SID-displayen meny 10 "Pinlet.
    Ska försöka få fram bild på vad jag beskrivit.
    Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
    Frontrör 3" 200 cell racekat
    Avgas halvsats 2,5", Sportluftfilter
    Spridare - 630cc, Programvara - 300Hk 450Nm - E85

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Jag har sett det på både kinakopiorna och på någon original MIH 6# avgashus.
    Dock hittils inte på original 5# MIH avgashus.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    753

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Rak wastegate stång : 5#
    Böjd wastegate stång: 6#

    mvh marre

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Rak wastegate stång : 5#
    Böjd wastegate stång: 6#

    mvh marre
    Saab 15T med #6 avgashus (dvs 9000 aero) har rak stång. Allt annat är ombyggt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    753

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Rak wastegate stång : 5#
    Böjd wastegate stång: 6#

    mvh marre
    Saab 15T med #6 avgashus (dvs 9000 aero) har rak stång. Allt annat är ombyggt.

    Mvh
    Bilen i fråga är en 9-5.

    mvh marre

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens

    Saab 15T med #6 avgashus (dvs 9000 aero) har rak stång. Allt annat är ombyggt.

    Mvh
    Bilen i fråga är en 9-5.

    mvh marre
    Menar du att 9-5:an har både 5:ans alt. 6:ans hus? trodde aeron enbart hade 5:ans hus
    Kör 9-5aero sc aut -00

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Nu har jag lagt ut lite bilder. Se sidan:
    http://www.123minsida.se/lesse/39454039

    Kommentera denna tråd om det är några konstigheter på turbon.

    Tack!
    Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
    Frontrör 3" 200 cell racekat
    Avgas halvsats 2,5", Sportluftfilter
    Spridare - 630cc, Programvara - 300Hk 450Nm - E85

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Du har en kinaturbo med ett avgashus som måste bytas ut.

    Dvs. har du samma problem som avgashuset på bilden jag bifogade längre upp i tråden.

    Mitt tips är att försöka hitta ett original MIH 5# avgashus och montera det istället om du inte har ambitioner att plocka mer effekt.
    På detta vis kommer du märkbart snabbare spoolup = rappare bil.

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Är det en Speedparts turbo du har?
    Art nr 59,2213-X
    http://speedparts.se/index.html?/shop/p ... 9-5b.shtml
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Ok, såg att Speedparts har ett turbinhus 6 för 1980:-.
    Hittar inget "5" på deras hemsida. Blir bilen märkbart rappare med ett avgas 5 istället för 6? Jag har inget emot mer effekt.

    Vilka fler säljer turbinhus förutom Speedparts?

    Nästa fråga:
    Hur avancerat är det att byta avgashuset?
    Behöver man riva allt igen likt när man byter hela turbon?
    Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
    Frontrör 3" 200 cell racekat
    Avgas halvsats 2,5", Sportluftfilter
    Spridare - 630cc, Programvara - 300Hk 450Nm - E85

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Citat Ursprungligen postat av dlesse
    Ok, såg att Speedparts har ett turbinhus 6 för 1980:-.
    Hittar inget "5" på deras hemsida. Blir bilen märkbart rappare med ett avgas 5 istället för 6? Jag har inget emot mer effekt.

    Vilka fler säljer turbinhus förutom Speedparts?

    Nästa fråga:
    Hur avancerat är det att byta avgashuset?
    Behöver man riva allt igen likt när man byter hela turbon?
    Speedparts hus är också "made in china" enligt tidigare foruminlägg.
    Inte speciellt bökigt att byta, du måste dock ha en ny packning mellan turbo och grenrör samt en 13mm och en 10mm hylsnyckel. Kan monteras av och på med vatten och oljeanslutningar monterade med lite vilja och uppfinningsrikedom
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Gäller att skruva ut de 4 pinbultarna ur avgasflänsen så man därefter kan flytta hela avgashuset i sidled om man vill göra det på plats.

    Bökigt, ja men inte lika jobbigt som att pilla med vatten/oljerören.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    62

    Re: TD04 15T / Glapp i kompressoraxel ?

    Hej

    Gör som jag , jag svetsar fast hylsan om den har lossnat , men för att vara helt säker på att klaffen blir centrerad bör du monter loss turbinuhset , innan du svetsar ,du slipper köpa nytt turbinhus. 6 hus är ju något större =lite mer effekt , spool upp är inte märkbart sämre.

    Mvh Ulf

    Turbomeck
    Kawa är bäst
    Saab 9-3 -02 360hk 520nm

Liknande ämnen

  1. Glapp i aux 9-3 SS -08
    Av aletim i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-13, 21:16
  2. glapp td04 hl15t
    Av kvirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 10:00
  3. Glapp i AUX i nya 9-3
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 14:51
  4. Från Td04-15 til TD04-18T på 9-5 aero Steg 3
    Av LaBr_dk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 19:48
  5. Oljerör från 9000 TD04 till OG9-5 TD04
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •