Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Har nu monterat ned min NG900 till molekyler för att påbörja "restaureringen", som alla här förstår så har jag ju hittat en hel del rost som behöver åtgärdas (bästa vore väl att hitta ett annat chassi som är rent och som är mindre rost på men men )

    Nu när jag ska ge mig i kast med rosten, vad ska jag börja med? Har planer på att skicka in karossen på bläster (har tagit bort all asfaltsmatta, dock inte underredsmassan, behövs det?) eller ska jag börja med att kapa bort så mycket rost som möjligt innan bläster? Något som jag ska vara uppmärksam på t.ex dolda rostställen mm?

    Önskar tips på hur ni har gjort denna processen

    Marz

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    What!? ingen som gjort detta tidigare? :O är jag pionjär? :P

    Hur har ni annars gjort då?

    Marz

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 441

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Blästra först och laga sedan föreslår jag iaf.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Okey , någon som vet vad det går på ca?

    Marz

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 045

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Okey , någon som vet vad det går på ca?

    Marz
    Att lämna in hela bilen för blästring?
    Eller bara enstaka ställen?

    Kan nog tänka mig att de tar minst 10k för att blästra hela bilen.
    Saablös dåre

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    Okey , någon som vet vad det går på ca?

    Marz
    Att lämna in hela bilen för blästring?
    Eller bara enstaka ställen?

    Kan nog tänka mig att de tar minst 10k för att blästra hela bilen.
    Hmm tänkte mig nog mest underrede, "synlig rost" och motorrum. resten kvittar ju.

    Marz

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Som du vet gällande undersida är lite svarare att fixa ty de finns underedsmassa
    och den ska helst skrapas med värmepistol innan man blästrar. Motorrum är inga problem.
    Vet inte om du har garage med tryckluft, men finns sådan skulle man kunna göra själv. Köp ett par säckar på Jula , sandkon storlek 0,5-1mm ( tror 49:- 20kg.) samt en bläster ( ca 100-150:- , finns också på Jula.
    Ha alltid bra glasögon och ett par tjocka hanskar, mössa,.. så du kan begränsa sand som flyger rund om och kan skada dig eller annat som du vill inte blästra.
    I motorrummet blästrar man endast där var du hittar rost och inget mer.
    Under bilen är samma sak , skrapa där var du hittar bublor och avlägsna med kniv och kanske värmepistol för att slutligen blästra .
    De kan vara också nödvändig att svetsa visa saker som du bedömt att dom är klena och är inte bra trots att du blästrat.

    Lycka till

    PS! Här kan man se min dotter och hennes motor mycket var blästrad även karros , under och i motor rum….
    kolla genom alla bilder så hittar du lite om motorrum och lite till.
    http://www.garaget.org/MissBmw

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Tack för ett mycket bra svar , ja jag funderar på att blästra själv då jag har både garage, punkt o fristråle bläster, kompressor skulle jag dock behöva fixa en större tror jag, en 24L orkar inte så länge. Jag funderar dock på det att det kommer ju sand överallt, någon som har någon bra ide för att hålla sanden på så liten yta som möjligt? Garaget är iofs väldigt lite saker i så jag skulle kunna hiva ur allt ur det och bara köra på. Ska jag använda mig av sand då eller aluminiumsilikat (stavning?)?

    Ja en del svetsning blir det, vilken plåttjocklek är "rekomenderad"? Har både pinne, TIG och kan nog få tillgång till mag också, mag är kanske lättast att köra när det gäller bilplåt? (Kan hantera alla dessa svetssorter ordentligt)

    George: Härligt att se att din dotter mekar! Man önskar att det fanns fler såna tjejer! Ska spana bilderna

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Mitt tips:
    Man kupar ena handen runt om munstycket för att minimera att sanden flyger då blir som kontrollerad punktblästring.

    PS! jo de är kul att tjejer tycker om att meka och hon mekar faktiskt mera än jag.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Citat Ursprungligen postat av George
    ...Här kan man se min dotter ...
    George
    najs
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Mitt tips:
    Man kupar ena handen runt om munstycket för att minimera att sanden flyger då blir som kontrollerad punktblästring.

    PS! jo de är kul att tjejer tycker om att meka och hon mekar faktiskt mera än jag.


    Med vänlig hälsning
    George
    ja det blir nog hemma blästring iaf då Nu ska jag bara köpa mig en ordentlig kompressor då har varit inne på duabhuset.se och kollat, står och balanserar mellan:

    Verkstadskompressor DA CT 4/380/100 4495:-

    eller

    Verkstadskompressor DA CT NG4/100C-4T 5495:- fraktfitt

    Vet inte vad skillnaden är på dem riktigt men läger man på frakten på den billigare så är man nästan uppe i priset på den dyrare som då är fraktfri. Vad tycker ni? Har ni något annat ställe som ni vet har ännu bättre priser?

    Marz

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Man kollar på
    Fri avgiven luftmängd
    Genomlupen luftmängd
    Tank volym
    tillverkare

    100 lit tank är inte så mycket, vi har en kompressor med 150 lit och de är i minsta lagen om man tänker lacka bilar eller annat krävande jobb.

    Biltema har en som har 150 lit och bättre/högre värde på fri avgiven luftmängd
    och genomlupen luftmängd kostar ca 5500. Som man vet deras kvalite är kanske
    att diskutera.

    Vi köpte våran på ÖB - kvalite ? men den har fungerat problemfri i 20 år,
    detta är bara mitt egen erfarenhet.

    PS! De är nästan ingen skillnad mellan dom två kompressor.
    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    770
    Medlem#
    7119

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Verktygsboden har kompressorer till vad jag tycker verkar vara rimliga priser. Funderar själv på att köpa dennahttp://www.verktygsboden.se/?id=86810

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Någon som har en kompressor som de ska sälja annars? gärna 200L då
    Och gärna i Skaraborg men kan åka en viss sträcka ifall

    Marz

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Här finns en i Borås 3000:-
    http://www.blocket.se/alvsborg/Kompress ... ?ca=16&w=1

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    770
    Medlem#
    7119

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Här är en till salu i Halmstad. http://www.blocket.se/halland/Biab_K....htm?ca=20&w=1 Det står att den är på 350 liter men jag tycker den ser mindre ut på bilderna. Men man kanske lurar sig.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Hej!

    Tack för förslagen! Har dock hittat en annan som jag håller på att kolla på:
    http://www.blocket.se/alvsborg/Friskluf ... ?ca=13&w=2

    Nästan likadan fast 3 cyl och äldre, priset kan väl diskuteras hoppas jag
    Eller tycker ni att jag ska satsa på någon annan? Halmstad är ju ganska långt bort för mig :/

    Marz

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    personligen hade jag nog skippat planerna på att blästra själv.........särskilt om man inbillar sig att man ska göra det med en liten kompressor och nån punktbläster.......Nu kanske det bara handlar om enstaka fläckar och då är det väl en sak men vill man ha rent över hela ytor är det nog ett dödsdömt projekt.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    personligen hade jag nog skippat planerna på att blästra själv.........särskilt om man inbillar sig att man ska göra det med en liten kompressor och nån punktbläster.......Nu kanske det bara handlar om enstaka fläckar och då är det väl en sak men vill man ha rent över hela ytor är det nog ett dödsdömt projekt.
    tjaa som jag skrev ovan så har jag både punktbläster och fristrålebläster, tror inte direkt att jag orkar stå och punktblästra överallt där det är rost :P. Och kompressor är jag ju på jakt efter nu så det ska nog gå bra, hela bilen är ju inte rostig. Och jag kommer göra så som George sa att bara blästra det nödvändiga.

    Marz

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 441

    Re: Rent chassi, kapa rost eller skicka in på bläster först?

    Visst går det att blästra med en handpistol och en hyfsad kompressor men jag håller med StefanM att det är ett dödsdömt projekt.

    För det första får du räkna med minst en veckas heltidsarbete, sedan kommer du att ha sand precis överallt i hela garaget, och sist men inte minst så kommer du att få stenlunga av att andas in dammet som blir.......

    Jag har en kompis som blästrade sin bil i vår gemensamma klubblokal när vi skulle flytta ut så han var ensam kvar för att inte damma ner oss andra och han höll på från morgon till kväll i en vecka ungefär och under arbetets gång gick det åt dubbelt så lång tid att sopa ihop sanden för att återanvända den som att göra själva blästringen.
    När han var less (för färdig blev han inte) så var det sand och damm PRECIS överallt i hela lokalen, både väggar golv och tak hade ett tjockt lager damm på sig liksom allt annat i lokalen -lampor, hyllor osv.

    Så vill du bli färdig någon gång utan att bli galen på kuppen så är det nog bäst att lämna bort det till en riktig industriblästrare för några tusenlappar. De bör dock INTE ta de stora ytorna typ tak, huv, dörrsidor då dessa kan missformas av trycket från sanden.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Liknande ämnen

  1. Vaxa eller svärta lister först?
    Av SAAB90 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 09:29
  2. Välja 2,0t och 2,3t eller rent av V6?
    Av Bengt-M i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 12:01
  3. spackla innan plastprimer på lister eller primer först?
    Av tjohopp i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 20:43
  4. Sänka först, däck sen eller tvärtom ?
    Av Brandten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 15:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •