Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: tankar om kräningshämmare, standard vs. Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    136

    tankar om kräningshämmare, standard vs. Aero

    Hallå,

    jag läste för någon dag sedan här på forumet att någon hade skrivit lite intressanta saker angående kräng.hämmarna på 9-3 ss.

    Då man monterat på ett t ex H&R-Koni paket på bilen så får den typ 30 mm längre markfrigång och en ny arbetshöjd. Detta medför att kränghämmaren har vridit sig ett antal grader beroende på hur geometrin mellan fjäderbenet och denna ser ut. Kräng.hämmaren får då ett nytt arbetsläge som är något förvridigt jämfört med standard läget som den annars hade haft. Då är frågan, minskar krängningshämmarens vridförmåga d.v.s skjuvas den mer nu och klarar helt enkelt mindre belastningar vilket betyder att bilen i exemeplet bör kränga mer?

    Är Aerons (dryga 25 mm kontra std. 24 mm) kränghämmare bara tjockare eller är den också böjd och har en något annan geomerti än std kräng.hämmaren? någon som vet? För Aeron är typ 10 mm lägre än std vilket gör att det då skiljer lite mindre mellan Aeron och en H&R/koni sats. Har den en annan geometri så kanske denna klarar en sänkning och bibehåller skjuvninförsmågan bättre än en std krängare, ur rent geometrisk synvinkel inte att den är tjockare för det vet vi.
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: tankar om kräningshämmare, standard vs. Aero

    Nu har jag aldrig varit under en SS, men inte påverkas väl krängningshämmaren så mycket vid en sänkning. Det är väl de krafter som uppstår när bilen kränger i sidleds som 'hämmas'.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    136

    Re: tankar om kräningshämmare, standard vs. Aero

    hej,

    Jo men om vi antar att krängningshämmaren är sågott som helt rak och därefter är den böjd och bockad upp för att sedan fästas på kräng.hämmar.stagen, det jag menar är att eftersom bilen är något lägre efter en sänktnign, så är avståndet upp till kräng.hämmarstag.fästet på det nya fjäderbenet lägre än standard. detta gör att kräningshämmaren vrids något och ligger så att säga förvriden jämte mot där den är designad för att liga. Och eftesom kräng.hämmaren inte är en rak balk så måste krängs.hämmarens vridstyvhet påverkas av att den nu ligger i ett annat läge från själva orignalet. Eftersom balken är böjd enl en viss uträkning för att på bästa sätt kunna ta upp en vridning och hämma denna så måste dess vridstyvhet påverkas av dess läge mot endkrafterna från krängstaget. Detta skulle kunnna påverka vridstyvheten negativt vilket gör att bilen i fråga kan kränga mer, efter en sänktning. visserligen så hjälper de nya hårdare fjädraran till något att styva upp bilen men det är trots allt kränghämmaren som hämmar en kräning då de via fjäderbenet är fästa på triangellänken fram som helt enkelt höjs elller sänks mindre.


    Vart jag vill komma med detta är som sagt bara en tanke av att man efter en sänktning påverkar geometrin negativt och bilen kränger. Man har hårdare fjädrar o dämpare o tyngdpunken på bilen är sänkt några millimeter men trots det så tror jag att kränghämmarens vridstyvhet ändras då den lastas på i ändarna från icke optimalt läge
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    136

    Re: tankar om kräningshämmare, standard vs. Aero

    fast nu tror jag att jag gjort bort mej något...avståndet till fästet för kräng.hämmarstaget på fjäderbenet är densamma, vad jag kan minnas så passade mitt krängstag rätt på utan några bekymmer, detta innebär väll ändå att kränghämmaren har kvar sitt läge trots bilen har nya fjäderben. E de inte så att det som gör att bilen är lägre är kompressionen uppe i fjäderbenet vid själva kolven och fjädern och bärarmen och därmed kränghämmarens läge förblir densamma även vid en sänktning....

    hade hoppats på en liten debatt
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    755

    Re: tankar om kräningshämmare, standard vs. Aero

    Haha här svarade du samma som jag hade svarat dig


    Citat Ursprungligen postat av peterkrolle
    fast nu tror jag att jag gjort bort mej något...avståndet till fästet för kräng.hämmarstaget på fjäderbenet är densamma, vad jag kan minnas så passade mitt krängstag rätt på utan några bekymmer, detta innebär väll ändå att kränghämmaren har kvar sitt läge trots bilen har nya fjäderben. E de inte så att det som gör att bilen är lägre är kompressionen uppe i fjäderbenet vid själva kolven och fjädern och bärarmen och därmed kränghämmarens läge förblir densamma även vid en sänktning....

    hade hoppats på en liten debatt
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    957

    Re: tankar om kräningshämmare, standard vs. Aero

    KRängaren påverkas inte av sänkningen på det sättet nej. som du ju själv kommit på.

    Den är ju inte fast monterad i subframen utan ledad. Dock är ju inte hårdheten på krängaren anpassad för den nya fjäderhårdheten och kompretionssnabbehet på dämparna så krängaren kommer inte fördela den ökade kraft som krävs för att modverka motsvarande rollvinkel.

    Sen har vi ju det där med hjulvinklar o Ackermann medelvärde o grejor... men de va inte de de frågades efter

Liknande ämnen

  1. Standard turbo på en 2.3 aero
    Av mmegaman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 12:55
  2. Går i 93ss Aero tankar.
    Av m0set i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 14:31
  3. Diameter på kräningshämmare og9-3?
    Av Magnus Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 14:17
  4. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 06:36
  5. 9-5 och 9-3SS standard fälgar på en og9-3 Aero
    Av lscorpio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •