Hallå,
jag läste för någon dag sedan här på forumet att någon hade skrivit lite intressanta saker angående kräng.hämmarna på 9-3 ss.
Då man monterat på ett t ex H&R-Koni paket på bilen så får den typ 30 mm längre markfrigång och en ny arbetshöjd. Detta medför att kränghämmaren har vridit sig ett antal grader beroende på hur geometrin mellan fjäderbenet och denna ser ut. Kräng.hämmaren får då ett nytt arbetsläge som är något förvridigt jämfört med standard läget som den annars hade haft. Då är frågan, minskar krängningshämmarens vridförmåga d.v.s skjuvas den mer nu och klarar helt enkelt mindre belastningar vilket betyder att bilen i exemeplet bör kränga mer?
Är Aerons (dryga 25 mm kontra std. 24 mm) kränghämmare bara tjockare eller är den också böjd och har en något annan geomerti än std kräng.hämmaren? någon som vet? För Aeron är typ 10 mm lägre än std vilket gör att det då skiljer lite mindre mellan Aeron och en H&R/koni sats. Har den en annan geometri så kanske denna klarar en sänkning och bibehåller skjuvninförsmågan bättre än en std krängare, ur rent geometrisk synvinkel inte att den är tjockare för det vet vi.