Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Startar ibland inte OG9-5 B2x5

  1. #1

    Startar ibland inte OG9-5 B2x5

    Hej!

    Är ny på forumet, å av en enkel anledning, här finns saab folk som förhoppnings vis kan hjälpa mej med ett problem.
    Jag har en Saab 9-5 kombi, 2.0t med ca 22000 mil på mätaren, å den har, å går kanon, MEN... Ibland vill den inte starta, man kan försöka 5-6 gånger i rad ibland, å sen startar den efter 5 minuters uppehåll typ... å detta har hänt kanske 5-10 gånger den senaste månaden, en bekant sa att det kan vara tändkasseten (om det heter så?) som är dålig eller glapp? Men ja vill veta va ni har för åsikter eller ideer? äre bara att chansa å köpa en kasset å byta eller finns andra saker som kan jäv-as?


    Mvh Freddan

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: 9-5 -01 Som inte startar ibland

    Välkommen hit! Är det när motorn är varm som bilen inte startar? Isf är det säkert vevaxelgivaren som har gett med sig. rör sig varvräknaren när du kör på starten men motorn inte startar?
    /Johan

  3. #3

    Re: 9-5 -01 Som inte startar ibland

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Välkommen hit! Är det när motorn är varm som bilen inte startar? Isf är det säkert vevaxelgivaren som har gett med sig. rör sig varvräknaren när du kör på starten men motorn inte startar?
    /Johan
    Det är aldrig när den är kall så att säga, utan dom gånger man kanske varit in å handlat på affären eller liknande, när det stått mellan 5-20 minuter... å sen kommer ut å då startar den inte. om varvräknaren inte rör sej kan ja inte svara på, har faktiskt inte tänkt på det! men kommer göra det NU har det med givaren att göra?


    //Freddan

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: 9-5 -01 Som inte startar ibland

    Om den inte rör sig så är det garanterat vevaxelgivaren, låter som ett klockrent fall av dålig sådan.
    /Johan

  5. #5

    Re: 9-5 -01 Som inte startar ibland

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Om den inte rör sig så är det garanterat vevaxelgivaren, låter som ett klockrent fall av dålig sådan.
    /Johan

    Ska man byta den då? eller sitter den dåligt eller hur funkar det? Å va tror du/ni om att det är tändkassetten? Kan det va så? ja har fått för mej att den inte går alls eller går dåligt om den går sönder?

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 9-5 -01 Som inte startar ibland

    Citat Ursprungligen postat av freddannutte
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Om den inte rör sig så är det garanterat vevaxelgivaren, låter som ett klockrent fall av dålig sådan.
    /Johan

    Ska man byta den då? eller sitter den dåligt eller hur funkar det? Å va tror du/ni om att det är tändkassetten? Kan det va så? ja har fått för mej att den inte går alls eller går dåligt om den går sönder?
    Med den beskrivning du har gett så är det nästan garanti på att det är vevaxellägesgivaren! Halshugg mig nu inte om det inte är den, men som sagt så säger symptomen att det är givaren!

    Här har du en beskrivning... http://twinsaabs.com/9-5_repair/cps/intro.asp?nsteps=2

    Jag är väl relativt van vid att skruva & det tog mig max 30 min ute på gräsmattan i mörker med en ficklampa som enda belysning, så svårt vill jag inte påstå att det är, lite trångt men har man bara rätt verktyg så är det inga problem!

  7. #7

    Re: 9-5 -01 Som inte startar ibland

    Stort tack för svaren, jag testar en ny givare, å återkommer när det är gjort!


    //freddan

  8. #8

    Re: 9-5 -01 Som inte startar ibland

    Jag har glömt skriva hur det gick... Jag lämna in bilen på verkstan där ja brukar lämna bilen, å sa åt han att BYT DEN, då garva han åt mej å sa att nja, inte tror ja att det är d felet heller!!!... men byt ändå sa ja så får vi se, grejjerna är ju inte så dyra så det ä värt att testa... Å sen han bytte den, Så har den startat var gång...

    Så tack för hjälpen än en gång!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5
    Av oollaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:06
  2. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •