Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6

    9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    Har problem med min 9-5 Aero -00
    Den har börjat ryka vitt/blått när jag startar den och gasar.. samt att den ryker svart vid gaspådrag när den är varm.
    Dricker även en hel del olja.. Funderar på om det är turbon som inte är OK...
    Kan även nämna att den vid fullgas med V-power i tanken laddar över 1 bar konstant.. är å toppar på 1,5bar.
    Det konstiga är även att den blir slö vid 3500-4500 för att sen kicka igång igen... men det visas inget tryckfall på turbotrycksmätaren.

    Nån som har någon aning om vad som kan vara fel!?
    9-5 Aero -00 Steg 3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    Låter som om att turbon när som helst kommer att tacka för sig. Jag skulle börjat i den änden och byta den först. Om några felsymptom kvarstår så får man ta det därifrån.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6

    Re: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    Har nu fått hem en ny turbo från speedparts som ska monteras i helgen.
    Köpte en lite vassare än orginal då det var samma pris
    Misstänker att det inte är alls långt kvar till jag stått där med helt trasig turbo då den börjat tjuta/vina vid kallstart då man åker iväg utan att ens knappt gasa.

    Är det förresten viktigt att man rengör oljetråget med vid byte av olja eller räcker det att byta oljefilter?
    9-5 Aero -00 Steg 3

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    Reflektion: vilken turbouppgradering är det? Tänkte mest för vilken turbo ditt steg 3 är byggt för etc... Det brukar ju alltid rekomenderas uppdatering av mjukvara när du ersätter hårdvara som ej är anpassat för mjukvaran!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6

    Re: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    Det är Steg 1.. så ingen större uppgradering på så vis.. Tror du att det ändå behövs en uppdatering av mjukvaran?
    9-5 Aero -00 Steg 3

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    Citat Ursprungligen postat av kickass
    Det är Steg 1.. så ingen större uppgradering på så vis.. Tror du att det ändå behövs en uppdatering av mjukvaran?

    Ur teknisk vinkel låter jag det vara osagt. Omnämner bara frågan som ofta lyfts vid liknande ingrepp. Annars kan du ju alltid fråga din mjukvaruleverantör. Dom bör ju veta hur det kommer bete sig. I och med att din laddtryckskurva kan se annorlunda ut med annan kompressor och större avgashus etc... är det TD04HL16T #6 som du skaffat? dvs 16t kompressor o 6:ans hus?

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6

    Re: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Citat Ursprungligen postat av kickass
    Det är Steg 1.. så ingen större uppgradering på så vis.. Tror du att det ändå behövs en uppdatering av mjukvaran?

    Ur teknisk vinkel låter jag det vara osagt. Omnämner bara frågan som ofta lyfts vid liknande ingrepp. Annars kan du ju alltid fråga din mjukvaruleverantör. Dom bör ju veta hur det kommer bete sig. I och med att din laddtryckskurva kan se annorlunda ut med annan kompressor och större avgashus etc... är det TD04HL16T #6 som du skaffat? dvs 16t kompressor o 6:ans hus?

    MVH J

    Det stämmer bra det att det är TD04HL16T #6 16t jag skaffat...
    Okej.. då är frågan bara vad jag har för mjukvaruleverantör.. bilen var trimmad då jag köpte den.. Har inte riktigt en aning om vad det är exakt för trimm som sitter på.. större IC, 3.5Bar BTR , 3tum hela vägen å ett chip av något slag.. är de grejer jag upptäckt iaf.
    Samt så ska det vara någon ny tåligare växellåda tror ja eller om det var koppling.. kommer inte ihåg..
    Har en stark aning om att chippet är köpt på speedparts när jag tänker efter, då turbotrycksmätaren är köpt där var jag sett.
    9-5 Aero -00 Steg 3

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    Fast enligt speedparts program så har dom varken bytt IC eller BTR för deras steg 3 på din modell. Och har du chip från SP och en 3,5B BTR så är det obra såvida du inte har ett program som är anpassat för de.
    IC kan man byta ändå..

    Men om du har Maptuns Steg 3 till din modell så är programmet anpassat för 3,5b BTR. Annars är det bara att ta loss Boxen och kolla om leverantören har satt på en klisterlapp på boxen. Brukar dom kunna göra.


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6

    Re: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    har nu bytt till större turbo..
    bilen ryker inte lika mkt nu.. ladda på vädligt bra i början med...
    Men nu när jag åkte hem sist så kunde jag inte få den att ladda mer än 0,8 bar,
    fattar inte vad problemet är... letat efter slang som läcker eller hoppat av, men hittar inget..
    blir idiot på bilen..

    Pratade förresten med snubben som jag köpte bilen av.. han hade för sig det satt ett steg 3 nordic chip i bilen samt att det var större intercooler,förstärkt växellåda, 3-tum, 3,5 bar BTR, ny bränslepump.
    9-5 Aero -00 Steg 3

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    103

    Re: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Fast enligt speedparts program så har dom varken bytt IC eller BTR för deras steg 3 på din modell. Och har du chip från SP och en 3,5B BTR så är det obra såvida du inte har ett program som är anpassat för de.
    IC kan man byta ändå..

    Men om du har Maptuns Steg 3 till din modell så är programmet anpassat för 3,5b BTR. Annars är det bara att ta loss Boxen och kolla om leverantören har satt på en klisterlapp på boxen. Brukar dom kunna göra.


    MVH J
    Ursäkta att jag lånar tråden lite. Men var finner jag boxen?

    Mvh

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6

    Re: 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja

    Nu laddar bilen bättre igen!

    Leta efter nått fel på bilen efter jobbet idag.. hitta inte direkt något..
    testa att plugga slangen "R" till magnetventilen.. blev inte bättre.. testa byta AV.. ingen skillnad där heller.. höll på att bli galen!
    I en sista desperat åtgärd så gjorde jag bilen spänningslös, och efter jag gjort det så började bilen att ladda igen.. vad är det som gjort så att det blir så!?

    Blir en saab till salu kan jag säga iaf... ska ha Audi nu istället!
    Orkar inte med denna längre!
    9-5 Aero -00 Steg 3

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 15:05
  2. Drar olja o ryker.
    Av jokk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 18:59
  3. Saab 9-3 Aero.. Ryker blått/svart.?
    Av Christensen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 10:59
  4. ryker vitt och blått
    Av SletEmil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 16:13
  5. Ryker vitt ur motorn samt olja på fläkt/multirem?! NG900
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 04:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •