Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Montecarlo gula cabbar -91

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    23

    Montecarlo gula cabbar -91

    Hej

    Är sugen på en sådan cab, och läste i denna tråd viewtopic.php?f=33&t=149363&start=1540

    att han cabmange tydligen har skaffat sig en sådan också. (vilken galning )

    Hur många sådana tillverkades -91? har hört om både 300 och 350 st.

    Hur många -91:or finns i Sverige. Kan de finnas med automatlåda?
    Tack på förhand om någon kan lämna uppgifter.
    Peter

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Hej!

    Såvitt jag vet är det siffran på 300st som är korrekt. 1992 och framåt däremot så blev Montecarlogul en "standardkulör", så även då lär det ha tillverkats bilar i den kulören.

    Men när det gäller 1991 så är det såvitt jag vet 300st numrerade 900 MC-gula cabbar som tillverkades, för hela världen.

    Angående automat eller icke så vågar jag inte svara på om någon av dessa 300 numrerade bilar gick att få med automat, 900 cab gick dock få med automat.

    MVH

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Jodå, 300 bilar gjordes i en limiterad utgåva 1991. 25 av dessa var vigda för Sverige. De kostade runda slängar 350.000 kronor, 1991. Det var alltså muchos Dineros.... Vad jag kan tro så såldes knappt detta antal i Sverige. Det var kris då, ej att förglömma. Idag finns det runt 10 - 15 gula Cabbar i Landet. Några av dessa är Ltd Edt, några är "vanliga" Aerocab. En eller två är inte ens reggade Aero och lite svårare hitta i registret.

    Vill du ha en limited edt från 1991 så snackar vi kanske 7 - 8 bilar kvar. Lycka till köpa en av dom då.... Men "melwin" på Saabklubben säljer ju sin, har legat på Blocket över sommaren, den verkar riktigt fin!

    Hur många som gjordes totalt vet jag inte, men det är mindre än 1000st, worldwide alltså. Många är borta redan, av de svenska så tror jag ca hälften är väck. Skrot, krock, export mm.

    Detta är ett ständigt återkommande topic som av någon anledning ligger mig varmt om hjärtat.... Jag letade original MonteCarlo-cab i ett par år innan jag hittade min genom kontakter. Ett par st har tillkommit som import de sista åren, några riktigt fina faktiskt! I Europa begärs hutlösa priser för bilarna, men frågan är vad marknadspriset eg är, då de verkar ligga länge till salu. Skulle gissa i nuläget att 100 till 150k för en riktigt fin torde vara rimligt. I Europa begärs uppåt 300.000 SEK för en, men det verkar vara mkt svårsålt för dom pengarna.

    Lycka till! HIttar du en så tveka INTE, för många är det inte alltså.
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Jo, Automatlådan - det kan funka på en Cab, men den har bara 3 växlar framåt, varvar alldeles för mkt på motorvägen och bilarna blir grymt törstiga om du skall köra långt. Dessutom är de mkt kalla att sedermera sälja igen, så släpp det är mitt tips. Svensksålda bilar har nästan alltid manuell, ute i Europa kan det nog finnas Automatare. Vill du ut och småglida lite och inte gillar veva i bensinen så kan det ju vara skönt med Automaten, men provkör först så du inte blir besviken. Personligen tycker jag det är slöseri med världens skönaste och lätttrimmade motor, T16, att köra med Automat.
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Jag har tagit (många) kort på fyra av de svenska bilarna. Är ju inte utan att när man ser dom så blir man väldigt köpsugen.

    Tre på B-motorträffen 2009. Tur att färjeturen gick som den skulle...






    Den fjärde. Vinnaren på årets saabfestival bredvid en väldigt fin och omtyckt blå aero. Klicka för att få den i bakgrundsstorlek och lägg in den på datorn så du har något att titta på till dess att du har en egen i garaget.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    7st gula 91or, alla manuella, alla turbo (aero) och en av dem har dragkrok
    4st gula 92or, en automat, och en import (inte importen som är automat) alla turbo (aero)
    3st gula 93or, en aero, 1st LTT (S) och en insprutare. Alla manuella

    Så, på sätt och vis är det ovanligare med gula efter 91

    Så, ja, det finns en enda gul med automat, du får väl ge dig på honom

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Aha, sådär ja. Min uppgift var inte helt ute och cyklade alltså.

    Fast jag tror Automaten är manuell - det är troligen gamla GM/Saabchefen WHeelhouses frus (!) cabbe, med gult läderinlägg. Den är reggad Automat fortf men är ombyggd nån gång till Manuell. Har tom gul läderdamask för spaken. Bor i mina trakter!

    Mioh: Dessa bilder för mig tillbaka en fantastisk dag förra året, man tackar för påminnelsen!
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Aha, sådär ja. Min uppgift var inte helt ute och cyklade alltså.

    Fast jag tror Automaten är manuell - det är troligen gamla GM/Saabchefen WHeelhouses frus (!) cabbe, med gult läderinlägg. Den är reggad Automat fortf men är ombyggd nån gång till Manuell. Har tom gul läderdamask för spaken. Bor i mina trakter!

    Mioh: Dessa bilder för mig tillbaka en fantastisk dag förra året, man tackar för påminnelsen!
    Finns det bilder på denna specialinredning? Herr Wheelhouses bil var helt standard tyvär. Har inte hittat något speciellt på den än.

    Häromdagen såldes en MC med nästan 50k mil på mätaren i Frankrike för 5k €. Gick på en dag ... Melwins bil är såld för övrigt.
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Aha, där ser man. Men 50k är inget på en T16!

    Wheelhouses bil kan ju vara fixad efteråt av nån entusiast då. Hittade bara denna kassa bild. Har en till på damasken etc, men jag hittar den inte! Bilen är en 1992.

    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    782

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Fantastiska bilder mioh

    Blir sjukt sugen på en blå eller gul sen og900 cab nu

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Aha, där ser man. Men 50k är inget på en T16!

    Wheelhouses bil kan ju vara fixad efteråt av nån entusiast då. Hittade bara denna kassa bild. Har en till på damasken etc, men jag hittar den inte! Bilen är en 1992.

    Känner han som haft denna bilen ganska väl....
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Då kanske vi kan få lite mer info?
    MEDLEM 7032.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Aha, där ser man. Men 50k är inget på en T16!

    Wheelhouses bil kan ju vara fixad efteråt av nån entusiast då. Hittade bara denna kassa bild. Har en till på damasken etc, men jag hittar den inte! Bilen är en 1992.

    de. Inredningengjorde den ägare som ägde bilen för typ 8-10 år sedan. De gjorde också eget cabskydd i mjukt mtrl.

    //mh
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: Montecarlo gula cabbar -91

    Det är just denna ägaren jag känner väl till...

    Han jobbar på Rocad Boats i Kungshamn som en gång ägde denna då inredningen syddes om.

    mvh
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

Liknande ämnen

  1. Läcker era cabbar?
    Av porsche944 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 19:28
  2. 9-3 MonteCarlo - kolla vad?
    Av TurboCab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 14:29
  3. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 01:57
  4. Montecarlo gul 900 Aero
    Av AndersT16 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •