Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Statrproblem trots bytt DI-kassett OG9-3 B205R

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Statrproblem trots bytt DI-kassett OG9-3 B205R

    Saab 9-3 aero 01

    Idag på morgonen när jag skulle starta bilen hoppade den igång men dog direkt. startade inte efter det. Har testat tre olika tändkasetter så är inte det. Tror vi att det är bränslipumpen eller?

    Mvh Mattias

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    7567

    Re: Bilen startar inte,,,

    Har du provat att lyfta på sätet bak och lyssna om du hör något ljud från pumpen när du vrider nyckeln till ON?
    Låter den så bör den inte vara trasig, låter den inte så är den trasig.
    Annars är vevaxelgivaren en sådan där grej som gärna går sönder.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: Bilen startar inte,,,

    okej ska undersöka saken trodde bara pumpen var den skyldiga för höll på ventilen fram på fuelrailen när pappa körde på starten och ingen bensin kom.
    Var ute och lyssnade nu la örat mot golvet i baksätet och vred till on, inte ett ljud så pumpen låter inte om den inte låter väääldigt tyst. vad tror ni?

    Mvh M

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Bilen startar inte,,,

    Vevaxelvinkelgivaren styr bränslepumpen,har den lagt av kopplas ingen ström fram till bensinpump.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Bilen startar inte,,,

    Se om den startar på startgas, gör den det så är det väldigt troligt med bensinpumpen.
    /Johan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: Bilen startar inte,,,

    Okej men om jag testar den på startgas vet jag ju fortfarande inte om det är pumpen eller vevaxelgivaren?

    mvh M

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    Jo, om vevaxelgivaren är trasig, så kommer inte gnistan heller, eller på fel tidpunkt, så motorn startar inte eller skjuter avigt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    okej så om den startar på gas så är det pumpen men om den inte startar då heller så är det givaren?

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    Troligtvis/förmodligen/säkerligen Du ser iaf om problemet sitter på tändsidan eller bränslesidan, och tändkassetten har du ju redan provbytt så det ärinte så mycket mer på den sidan som brukar krångla...
    /Johan

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    då återkommer jag när jag testat med startgas. Ni ska ha stort tack grabbar som gör felsökningen så enkel.

    Mvh M

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    Startar inte på gas heller. Då borde det vara givaren? om det är givaren får jag felkod med tech 2 då? har tillgång till det på jobbet men kan den tala om var felet sitter?

    mvh m

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    I en perfekt värld så borde varje givare ha sin egen felkod annars är ju systemet värdelöst,jag hoppas att konstruktören har haft detta som ledstjärna.

    Men faktum är att det rullar 15-20 års produktion på vägen som har varit ett rent experiment när det gäller att skapa ett enhetligt system.-08 eller-09 togs första spadtaget till en enhetlig standard "SARS" har jag för mej att det heter som kommer att göra saker och ting enklare.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    bilen startade igår jag åkte till jobbet. Startade på lunchen och allt var frid och fröjd. Men när jag skulle åka hem var det samma grej igen så rullade in den på jobbet och idag på morgonen så startade den igen Skulle tvätta den på lunchen idag men då startade den inte.

    Vevaxelgivaren?

    Mvh mattis

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    I en perfekt värld så borde varje givare ha sin egen felkod annars är ju systemet värdelöst,jag hoppas att konstruktören har haft detta som ledstjärna.
    Menar du att det bara finns dessa två ytterligheter? Antingen är det "en perfekt värld" eller så är "systemet värdelöst"?
    Hur skall man tex kunna detektera en tempgivare som anger en temperatur på 25 grader istället för 15?

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Men faktum är att det rullar 15-20 års produktion på vägen som har varit ett rent experiment när det gäller att skapa ett enhetligt system.-08 eller-09 togs första spadtaget till en enhetlig standard "SARS" har jag för mej att det heter som kommer att göra saker och ting enklare.
    Berätta mer vad det handlar om?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    Jag betraktar felkodssystemet som ofullbordad om inte felkoder anger exakt vilken givare som fallerar man ska inte få larm på något annat om det är tempgivare som är trasig.Jag förstår att utvecklingen går framåt och en dag så funkar det säkert.

    Biltillverkarna verkar som de kunnat enats om en mjukvaru och hårdvarustandard som kallas för "Autosar" som de tänker följa från 2009 har jag för mej att det sjösattes.

    Här finns mer att läsa om detta.http://www.autosar.org/download/AUTOSAR ... ecture.pdf
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Jag betraktar felkodssystemet som ofullbordad om inte felkoder anger exakt vilken givare som fallerar man ska inte få larm på något annat om det är tempgivare som är trasig.Jag förstår att utvecklingen går framåt och en dag så funkar det säkert.
    (Perfekt, ofullbordat eller värdelöst, nu är det tre stadier.
    Jag menar att så länge man inte för varje funktion har redundanta givare som övervakar varandra är det svårt att uppnå en perfektion. Du läste inte riktigt vad jag skrev ovan: Om en givare ger FELAKTIGT värde är detta så mycket svårare att detektera än om värdet går att betrakta som ORIMLIGT dvs tolkas som ex kortslutning eller signalbortfall. Därför kan det också vara svårt att generera entydig felindikation.
    Jämför tempgivare igen med din utomhustermometer: Om du vet att det är sommar och termometern visar -40 antar du att den är kass men om den en sommarmorgon visar 15 och det i själva verket är 25 är det inte lika lätt att förstå att värdet är felaktigt såvida du inte har andra termometrar att jämföra med. Har du då två som visar olika kan du ana att den ena visar fel men vilken? Har du tre där två visar lika antar du att den tredje som visar annorlunda är felande men det kan inte helt uteslutas (den perfekta världen) att det är två som pajat och den tredje visar rätt.
    Många gånger krävs det en resonerande mänsklig hjärna för att dra slutsates om vad mätvärden hur eventuella felkoder skall tolkas, det får vi nog vara beredda på inom en överskådlig tid. )

    Vad gäller bilen tråden handlar om så är det liksom i andra fall med intermittenta fel så mycket lättare att leta sig fram till vad som är fel NÄR bilen inte startar: Bygla och tvångsköra pumpen för att kolla denna. Om den inte går trots detta är nog felet pumpen, går pumpen men bilen trots detta inte startar pekar mycket på vevaxelgivaren.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    men har kört bilen fyra mil mellan de misslyckade startförsöken. Så skulle pumpen vara paj så skulle den ju vara paj.

    MVh M

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    Citat Ursprungligen postat av Matte765
    men har kört bilen fyra mil mellan de misslyckade startförsöken. Så skulle pumpen vara paj så skulle den ju vara paj.

    MVh M
    OK, är du säker så byt vevaxelgivaren.
    Dock är det inte helt ovanligt att pumpen kan hicka till och funka innan den dör helt.

    Att skaffa en kabelsnutt med ett flatstift i varje ände för att kunna tvångsköra pumpen genom att bygla i säkringsdosan är lätt gjort och nästan gratis.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    Nu blev Matte av med tråden.

    I mjukvaran anger man det givarspel som tolereras när dessa värden överskrids så larmas det på den aktuella givaren som felaktig,då vet man att nu går det inte att lita på denna,byt alltså.

    Rätta mej gärna
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: 9-3 aero 01 startar inte trots bytt DI-kassett.

    haha tack. Japp ska nog göra det så får vi se är det inte givaren så får jag väl fortsätta min jakt.
    Det är ju precis som om startspärren går i.


    Mvh M

Liknande ämnen

  1. Misständningar, bytt stift och kassett
    Av niofem aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-08-19, 11:33
  2. Enginelampa lyser trots ny kassett samt tänstift
    Av Johcarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 11:07
  3. Stämpel trots bytt saker själv
    Av maaaakn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 20:43
  4. Ryckig gång trots bytt tändkasset 9-5 2.3
    Av rosenborg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 19:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •