Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Jobbiga vibrationer og9-3 aero, !

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315

    Jobbiga vibrationer og9-3 aero, !

    Hej, har fått två jobbiga problem, det ena har funnits där ett herrans massa månader och det andra problemet uppkom den senaste veckan.

    Problem 1.

    När jag ska köra/backa i låga hastigheter i typ 10-30km/h främst när jag ska ut från parkeringar, i korstningar , rondeller och backa så vibrerar/skorrar det någonting bak i bilen, (har kollat dörrsidan), har försökt felsöka men kan inte lokalisera felet!, en tanke jag fått kan ju var att jag ge för lite gas så den vibrerar men jag vet inte om det är det, för jag måste varva över 1800-2000varv för att skorrandet ska försvinna, det är när man kör dragläget o så som det skorrar osv.. HJÄLP!

    Problem 2. (uppkom denna vecka)

    När jag ska gasa iväg eller allmänt accelerar så låter ju mitt "3 system givetvis mycket som det ska göra (2 dämpare), men de senaste dagarna har jag fått typ en extra puff hela tiden typ BRRRRR BRUM,, låter som något skorrar till, kan det vara någon upphängning eller non packning?

    Tacksam för svar!

    Bilen:

    9-3 Aero 2001.
    292hk,
    3" hela vägen med 2 dämpare
    Org dämpare/fjädrar

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 270
    Hej

    Det är inte så att avgassystemet ligger emot någonstans?? Finns ju liksom inte flexrör eller likande på 3"-systemen.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Det är inte så att avgassystemet ligger emot någonstans?? Finns ju liksom inte flexrör eller likande på 3"-systemen.

    //Jesper #1873
    Ärligt talat så ligger det dubbelpipika slutröret diret mot plasten, sen tänjde mekonomen verkstaden ut alla fästen så mycket det gick, annars fick dom inte fast det på plats. Kan det vara något med det? Tror dom kör org fästena som är ut tänjda,

    Upp!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ronneby, Blekinge
    Inlägg
    37

    Re: Jobbiga vibrationer og9-3 aero, !

    Problem 1.

    När jag ska köra/backa i låga hastigheter i typ 10-30km/h främst när jag ska ut från parkeringar, i korstningar , rondeller och backa så vibrerar/skorrar det någonting bak i bilen, (har kollat dörrsidan), har försökt felsöka men kan inte lokalisera felet!, en tanke jag fått kan ju var att jag ge för lite gas så den vibrerar men jag vet inte om det är det, för jag måste varva över 1800-2000varv för att skorrandet ska försvinna, det är när man kör dragläget o så som det skorrar osv.. HJÄLP!
    Hejsan! Blir mitt första inlägg här på stcs..tänkte bli av med oskulden nån gång..



    Jag har samma problem med min Viggen ..när jag ska ut från nån parkering eller backa eller står i backar så vibrerar det som fanken...ger jag lite xtra gaspådrag så försvinner det...

    nu tänker säkert många att jag inte har tillräckligt med gas från början men det har jag ! det är helmysko...trodde först att kopplingen började bli sliten men det verkar inte så ...Nu låter man nästan som när Berit 85år ska puffa iväg med sin fiesta när hon låter motorn yla på högvarv*överdrev kanske en aning* det skakar o det hela vägen upp i ratten..
    "It´s not the fart that kills you , it´s the smäll"
    Viggen Power

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315

    Re: Jobbiga vibrationer og9-3 aero, !

    Citat Ursprungligen postat av RICO_VAMP
    Problem 1.

    När jag ska köra/backa i låga hastigheter i typ 10-30km/h främst när jag ska ut från parkeringar, i korstningar , rondeller och backa så vibrerar/skorrar det någonting bak i bilen, (har kollat dörrsidan), har försökt felsöka men kan inte lokalisera felet!, en tanke jag fått kan ju var att jag ge för lite gas så den vibrerar men jag vet inte om det är det, för jag måste varva över 1800-2000varv för att skorrandet ska försvinna, det är när man kör dragläget o så som det skorrar osv.. HJÄLP!
    Hejsan! Blir mitt första inlägg här på stcs..tänkte bli av med oskulden nån gång..




    Jag har samma problem med min Viggen ..när jag ska ut från nån parkering eller backa eller står i backar så vibrerar det som fanken...ger jag lite xtra gaspådrag så försvinner det...

    nu tänker säkert många att jag inte har tillräckligt med gas från början men det har jag ! det är helmysko...trodde först att kopplingen började bli sliten men det verkar inte så ...Nu låter man nästan som när Berit 85år ska puffa iväg med sin fiesta när hon låter motorn yla på högvarv*överdrev kanske en aning* det skakar o det hela vägen upp i ratten..
    Tjena, trevligt och träffa en likasinnad ,,, exakt det problemet har jag oxå, lixom trodde först det var gasen men icke, vibbar t.om när jag ska krypa med 2ans växel typ 20-30km/h över en refug så vibbar det som fan.

    HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

  6. #6

    Jobbiga vibrationer

    Jag har samma problem med min n900. Är det nån som har kommit på vad problemet är?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    974
    Hade ett liknande ljud i min ng900. I mitt fall var det skruvarna till oljekylaren som var borta

    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    97
    jag har också ett litet konstigt ljud, låter som om motorfästet e lös. när jag seg startar på ettan,, ljudet kommer från högra sidan av bilen..
    kollade på den övre motorfästet såg lite spruken ut, men inte fan ska den låta eller..
    jag har försökt med bryta järn å sånt, men det var inget som var konstigt..
    det ljudet kom efter renoveringen, då bla balansaxellkedjan e borta..
    efter drog att bultar o skruvar till fästerna som jag tog bort men allt sätt fast..
    Saab 900 2,0t

Liknande ämnen

  1. Vibrationer OG9-5
    Av Impact i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 200
    Senaste inlägg: 2017-05-28, 11:31
  2. Vibrationer 9-3 cab aero
    Av nwallin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2016-05-14, 21:05
  3. Vibrationer i innertak 9-3 sc aero.
    Av Freeboo i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 10:28
  4. Jobbiga bromsproblem 9000cd - 89
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •