Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fråga angående publicering av bilder på nätet.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Fråga angående publicering av bilder på nätet.

    I våras tog jag och en "vän" lite bilder på min bil. Jag fick bilderna och vi gjorde detta som vänner och inget snack om vem som ägde bilderna. Idag är vi inte vänner.

    Denna personen ber mig plocka bort bilderna från nätet eftersom det är personen ifråga som tagit bilderna och då får jag inte publicera dem.

    Vad säger lagen om detta?

    EDIT: Detta handlar om bilder på FB
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Fråga angående publicering av bilder på nätet.

    Kort svar: Fotografen äger sina bilder och bestämmer över hur de ska användas.

    Citat Ursprungligen postat av Nille83
    Jag fick bilderna...
    Frågan är nu om du fick använda dom eller fick dom, ganska stor skillnad. Att få använda någons bilder betyder inte alltid att du äger dom. Är till och med så att även om du betalar för fotografering och jobb så kan fotografen ha kvar sin äganderätt. Beror helt enkelt vad man kommer överrens om. Om det är så att du verkligen fick dom som en gåva och då även publiceringsrätten så borde du kunna ha kvar bilderna på nätet. Problemet är att bevisa detta om han väljer att gå vidare med det. Då kan det tyvärr bli ganska dyrt för din del. Om jag inte har helt fel så kan det kosta dig cirka 3600kr (per bild) om bilderna finns på en välbesökt sida så som garaget.org eller liknande.

    Texten ovan är kanske inte helt efter alla paragrafer, utan så som jag tolkat reglerna.

    Och om någon nu undrar om jag tänker stämma alla er som använder mina bilder så kan ni vara lugna. Iallafall så länge jag är på gott humör.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Re: Fråga angående publicering av bilder på nätet.

    Men personen skickar själv bilderna till mig utan att jag ens ber om det. Och allt har varit OK tills vi inte var vänner längre.

    Men jag förstår det är mun mot mun.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Fråga angående publicering av bilder på nätet.

    Men är det inte lite upp till fotografen också att kunna bevisa att det verkligen är han som tagit bilderna??

    Nille kan ju ha gått fotokurs och lånat utrustning av nån kompis och tagit bilderna och då blir det väl upp till den som påstår sig tagit bilderna från början att kunna bevisa detta??

    Annars hamnar ju bevisbördan på Nille som då måste bevisa sin oskuld och så fungerar ju inte rättvisan här i Sverige, men jag kanske har fel när det gäller just detta??
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Fråga angående publicering av bilder på nätet.

    Fotografen borde ju ha originalen kvar, aningen i RAW-format eller som Jpeg med all Exif kvar i dom?!

    Jag tror att det blir svårt för Nille83 att bevisa att han har fått bilderna och rätten till dom. Om du inte har kvar mailet där det står något liknande?

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Fråga angående publicering av bilder på nätet.

    jobbiga med att lägga upp bilder på FB är ju att rätten till bilderna vid uppladdningen går över till FB
    dom får göra vad dom vill med bilderna, tex sälja till reklambyråer....


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Fråga angående publicering av bilder på nätet.

    Citat Ursprungligen postat av termos
    jobbiga med att lägga upp bilder på FB är ju att rätten till bilderna vid uppladdningen går över till FB
    dom får göra vad dom vill med bilderna, tex sälja till reklambyråer....


    //T
    Fast juridiskt torde det falla om den som lagt upp bilderna själv inte äger rätten till dem?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Fråga angående publicering av bilder på nätet.

    Citat Ursprungligen postat av Nille83
    EDIT: Detta handlar om bilder på FB
    Då spelar lagen mindre roll och deras regler större roll. Var ett väldans liv om rättigheter och regler på FB tidigare när de "förenklade" dessa. Vet inte vad som gäller just nu då jag inte är medlem, men din kompis ska om han anser att bilderna inte ska finnas där kontakta FB och göra en anmälan. Sedan är det upp till FB att besluta vad de vill göra.

    Om du har fått bilderna att använda på FB så tycker jag att det är lite taskigt att sedan säga att du inte får använda dom. Tyvärr hjälper det nog inte vad jag tycker. Ett alternativ är att du erbjuder honom pengar för att få använda bilderna. Ett annat, kanske inte helt seriöst alternativ, är att du ber att få betalt för att han fick låna din bil som modell.

    Hoppas att det löser sig. Om inte annat så försök att få taget nya bilder på bilen om möjligt. Finns många med kamera som säkert kan tänka sig att ta lite bilder på din bil utan att kräva en förmögenhet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Fråga angående publicering av bilder på nätet.

    Citat Ursprungligen postat av Nille83
    I våras tog jag och en "vän" lite bilder på min bil. Jag fick bilderna och vi gjorde detta som vänner och inget snack om vem som ägde bilderna. Idag är vi inte vänner.

    Denna personen ber mig plocka bort bilderna från nätet eftersom det är personen ifråga som tagit bilderna och då får jag inte publicera dem.

    Vad säger lagen om detta?

    EDIT: Detta handlar om bilder på FB
    Inte svar på frågan, men jag skulle skita i det.
    Vad skall din ex-vän göra??
    Polisanmäla dig?? Den utredningen kommer läggas ner...
    Om han nu lyckas bevisa att det är hans bilder öht
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Fråga angående publicering av bilder på nätet.

    Gör som trimföretagen, ändra ett par ettor och nollor och vips så är bilden "din"...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. Lagring av bilder på nätet, dela ut?
    Av Skånesaab i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 11:03
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 11:37
  3. Beslutsångest angående toning # Uppdaterad med bilder
    Av 965 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 18:59
  4. Fråga angående GLT (T7)
    Av Switch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •