Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Varför endast GLT vid varm motor?

  1. #1

    Varför endast GLT vid varm motor?

    Har försökt posta detta inlägg tidigare men tror inte de kommit in.

    Jag hade problem med svajande laddtryck en tid. Jag lånade en kompis MV från hans garage. Vi visste inte om den fungerade. Men efter bytet så blev det nästan bra. Turbotrycket svajar inte. Det är jämt och fint. Men när motorn är kall/ljummig så laddar den fullt. Men så fort jag kört ca en mil så går den bara till hälften. Alltså den lägger sig som max på GLT. Jag provade dra av W slangen och då laddar den fullt. KAn denna MV kanske inte heller vara helt hundra? JAg har tankat Shells V power men det hjälper inte. KAn det vara något annat? WG verkar ju hel och turbon är nog frisk. Inget glapp och ryker inte. Motorn drar ca 2 dl olja per 1000 mil.
    Var kan man köpa ny MV till hyfsat pris?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    956

    Re: Varför endast GLT vid varm motor?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Henke
    Har försökt posta detta inlägg tidigare men tror inte de kommit in.

    Jag hade problem med svajande laddtryck en tid. Jag lånade en kompis MV från hans garage. Vi visste inte om den fungerade. Men efter bytet så blev det nästan bra. Turbotrycket svajar inte. Det är jämt och fint. Men när motorn är kall/ljummig så laddar den fullt. Men så fort jag kört ca en mil så går den bara till hälften. Alltså den lägger sig som max på GLT. Jag provade dra av W slangen och då laddar den fullt. KAn denna MV kanske inte heller vara helt hundra? JAg har tankat Shells V power men det hjälper inte. KAn det vara något annat? WG verkar ju hel och turbon är nog frisk. Inget glapp och ryker inte. Motorn drar ca 2 dl olja per 1000 mil.
    Var kan man köpa ny MV till hyfsat pris?

    Åker du Passat 1,8t?

    Nä seriöst. Om du åker en Saab 9-5 98-05 så skulle jag börja med att rycka slangen på magnetventilen märkt med R, för då kontrollerar du tätheten i backventilerna. Dessa har varit inblandade i de flesta laddtrycksporblemen med 9-5. Om en backventil inte är tät så kommer trycksatt luft från insuget förbi backventilen som skall spärra och vidare mot din MW som pressar sig förbi backvägen och ner till din WG som öppnar.

    Prova och återkom! För om det blir skillnad där så har vi kanontrådar med perfekt hjälp för dessa problem.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3

    Re: Varför endast GLT vid varm motor?

    Oj kanske inte så lätt att ge ett svar om man inte vet vad det handlar om för bil. Det är en 9000 97a. Från början en 2.0t 150 hk. Men BSR steg 1 för tio år sen är monterat. Och med detta har dom ju monterat magnetventil som inte finns annars på denna motorn.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    956

    Re: Varför endast GLT vid varm motor?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Henke
    Oj kanske inte så lätt att ge ett svar om man inte vet vad det handlar om för bil. Det är en 9000 97a. Från början en 2.0t 150 hk. Men BSR steg 1 för tio år sen är monterat. Och med detta har dom ju monterat magnetventil som inte finns annars på denna motorn.

    Ok.

    Har du kollat att din WG-arm rör sig? Går den fram och tillbaka med handkraft (fortfarande inte lätt). Kan vara så att den fastnat i ett läge vilket medför begränsat ladd. Har hänt förr och kan hända igen. Förslagsvis kan du kolla detta med kall turbo .

    Det finns nog en hel del teorier på detta. Varm motor kan även påverka tändkassetten, vevlägesgivare etc.. Du har inte problem med att starta motorn när den är varm? Har du läst ur några felkoder?

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    259

    Re: Varför endast GLT vid varm motor?

    När min tändkasset var paj så laddade den bra några repor, därefter gick den ned på GLT. Prova att köra den ordentligt varm och dra några repor, jag är tveksam till att värmen är det riktiga problemet. Provbyt kasset!

    Är det värme så kan du börja fundera på katten, lambda, tempgivare på insuget, mm.
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  6. #6

    Re: Varför endast GLT vid varm motor?

    Jag har provat dra av W slangen på MV. Då laddar den fullt om jag gasar. Vill ju inte gasa för mycket då trycket rusar rätt fort. Så jag tycker att WG borde fungera för så fort jag släpper gasen sjunker det ju som vanligt igen. Tändkassett har jag inte provat denna gången. Men med tanka på att min gamla MV kunde jag få fullt turbotryck ganska ofta men det svajade oxå nästan alltid men denna MV får bara upp fullt turbotryck några gånger. Sen aldrig när motorn är varm. Tror jag får ha tag i ytterliggare en MV som jag vet fungerar.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    44

    Re: Varför endast GLT vid varm motor?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Henke
    Jag har provat dra av W slangen på MV. Då laddar den fullt om jag gasar. Vill ju inte gasa för mycket då trycket rusar rätt fort. Så jag tycker att WG borde fungera för så fort jag släpper gasen sjunker det ju som vanligt igen. Tändkassett har jag inte provat denna gången. Men med tanka på att min gamla MV kunde jag få fullt turbotryck ganska ofta men det svajade oxå nästan alltid men denna MV får bara upp fullt turbotryck några gånger. Sen aldrig när motorn är varm. Tror jag får ha tag i ytterliggare en MV som jag vet fungerar.
    jag har precis samma problem, jag upplever att det är mer klös när motorn är kall.
    jag giftade in en box jag köpte beg. (skulle vara speedparts steg1 men stog bsr 235 i tech2??) jag kan inte säga att jag upplever någon skillnad.

    finns det fler som haft samma problem?
    jag ska byta avgassystem snart, återkommer om problemet kvarstår.
    /Linuz

    Saab 9000 2.3T A50 -97

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    44

    Re: Varför endast GLT vid varm motor?

    ingen som kommit med en lösning?
    /Linuz

    Saab 9000 2.3T A50 -97

Liknande ämnen

  1. hastighetsmätaren funkar endast när de regnar, varför?!
    Av jonac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 18:09
  2. Olika tomgång vid kall resp. varm motor K-Jetronik, varför?
    Av poh99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 11:22
  3. Endast fullt laddtryck vid varm motor. 9000 2,3T -92
    Av LRacing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •