Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

  1. #1

    Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Kan det vara så att en Nordicchippad box 240hk och 340 Nm kan knäcka kassetten? boxen kommer från en 900/9-3 -97 och monterades i min 9000cse -98 och är väl same same om manuell,ac,orginallarm.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    983

    Re: Tändkasset

    Citat Ursprungligen postat av baatsman
    Kan det vara så att en Nordicchippad box 240hk och 340 Nm kan knäcka kassetten? boxen kommer från en 900/9-3 -97 och monterades i min 9000cse -98 och är väl same same om manuell,ac,orginallarm.

    Förutsättningarna är ju som bäst när hårdvaran är identisk!

    En kasset kan säkert pajja om den jobbar med ett program som inte överensstämmer med hårdvaran! Mestadels en fundering!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 566
    Medlem#
    4156

    Re: Tändkasset

    Trådrubriken är ju inte vidare beskrivande.. Hjälper dig med det den här gången men tänk på det i fortsättningen är du snäll.


    Vad gällande tändkassett så, visst kan det väl säkert vara så att en trasig box kan förstöra tändkassetter. Men det är nog rätt ovanligt att det inträffar

    Däremot behöver inte bilarna vara lika för att tändkassetten ska funka däremellan. Bara boxen är rätt så. En röd tändkassett borde funka precis lika bra (eller dåligt) på alla T5 bilar oavsett hur de är utrustade eller vilken mjukvara de kör med.

    Däremot så är det ju bra om boxen överensstämmer med hårdvaran på bilen som Johnnyman säger..

    Får man fråga varför du undrar? Har din kassett pajjat eller?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Citat Ursprungligen postat av baatsman
    Kan det vara så att en Nordicchippad box 240hk och 340 Nm kan knäcka kassetten? boxen kommer från en 900/9-3 -97 och monterades i min 9000cse -98 och är väl same same om manuell,ac,orginallarm.
    NEJ!!!! ABSOLUT INTE!!!
    Swedish performance

  5. #5
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Tändkasset

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Trådrubriken är ju inte vidare beskrivande.. Hjälper dig med det den här gången men tänk på det i fortsättningen är du snäll.

    Jo det tycker jag då det var ju faktiskt hans fråga?!!!

    Kan man kanske inte så mycket om hur boxar och tändkassetter kan pajja varandra så var det väl en bra trådrubrik innehållande allt han behövde fråga!

    Sen om kassetten är sönder i nuläget eller inte är väl egentligen inte relevant?!
    men en klart bra motfråga!

    Ursäkta för att jag tog tråden offtopic, endast i välmening från min sida!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Tändkasset

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Trådrubriken är ju inte vidare beskrivande.. Hjälper dig med det den här gången men tänk på det i fortsättningen är du snäll.

    Jo det tycker jag då det var ju faktiskt hans fråga?!!!

    Kan man kanske inte så mycket om hur boxar och tändkassetter kan pajja varandra så var det väl en bra trådrubrik innehållande allt han behövde fråga!

    Sen om kassetten är sönder i nuläget eller inte är väl egentligen inte relevant?!
    men en klart bra motfråga!

    Ursäkta för att jag tog tråden offtopic, endast i välmening från min sida!

    Vill bara be om ursäkt till alla som läst mitt senaste inlägg och till KONGO..
    Fick precis ett PM av en moderator att KONGO hade ändrat trådrubriken till den nuvarande som låter helt korrekt, som jag trodde KONGO gnölade om!

    Well well Ingen är perfekt! skål allesammans trots kl16,43 en tisdag!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 149
    Medlem#
    2555

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Om den nu är monterad så har väl Check Engine (CE) tänts?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    524
    Medlem#
    6148

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    däremot kan man ju märka tydligare att kasseten är på väg att ge upp/behöver bytas just när man stoppar i en box som flåsar på mera.
    Anntar att bilen var orginal innan.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    däremot kan man ju märka tydligare att kasseten är på väg att ge upp/behöver bytas just när man stoppar i en box som flåsar på mera.
    Precis vad jag tänker!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    7567

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Svaret är ja, en dålig box kan ha sönder tändkassetter.
    Det finns något, som jag inte kommer ihåg namnet på, i boxarna som kan gå sönder vilket kan leda till att tändkassett på tändkassett går sönder.
    Om en mjukvara kan leda till trasig tändkassett vet jag inte, så det låter jag vara osagt, men enligt nordictuning, användaren alltså, så verkar det inte så, eller läste jag fel kanske?

    En annan sak som kan göra att tändkassetter går sönder är dålig jordning p.g.a. att jordflätan (jordflätorna?) är kass eller om man har målat kassetten eftersom den jordar genom skruvarna.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    En liten följdfråga, har Nordic lagt in ett program för 9000 i boxen eller ligger det fortfarande ett för 9-3 i?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    En liten följdfråga, har Nordic lagt in ett program för 9000 i boxen eller ligger det fortfarande ett för 9-3 i?
    "Kan det vara så att en Nordicchippad box 240hk och 340 Nm kan knäcka kassetten? boxen kommer från en 900/9-3 -97 och monterades i min 9000cse -98 och är väl same same om manuell,ac,orginallarm."

    Vet inte vad som kan missförstås av trådskaparens fråga!!
    Han frågar om mjukvaran i en box kan förstöra tändkassetten, inget annat.
    Han frågar inte ens om mjukvaran från 900 fungerar på en 9000.
    HUR svårt kan det vara?????????????????
    Swedish performance

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    7567

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    En liten följdfråga, har Nordic lagt in ett program för 9000 i boxen eller ligger det fortfarande ett för 9-3 i?
    "Kan det vara så att en Nordicchippad box 240hk och 340 Nm kan knäcka kassetten? boxen kommer från en 900/9-3 -97 och monterades i min 9000cse -98 och är väl same same om manuell,ac,orginallarm."

    Vet inte vad som kan missförstås av trådskaparens fråga!!
    Han frågar om mjukvaran i en box kan förstöra tändkassetten, inget annat.
    Han frågar inte ens om mjukvaran från 900 fungerar på en 9000.
    HUR svårt kan det vara?????????????????
    För det första så är det väl ganska lätt att missförstå då det står "Kan det vara så att en Nordicchippad box...".
    När jag läser box så tolkar jag det som själva styrboxen.
    Hade frågan varit formulerad som följande: "Kan fel i mjukvaran i boxen..." så hade det varit svårare att missförstå.

    För det andra så tycker jag du kan chilla lite, dels för att du har en ganska otrevlig ton, dels för att du är företagsrepresentant (väl?) och jag antar att du är mån om företagets rykte.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning

    "Kan det vara så att en Nordicchippad box 240hk och 340 Nm kan knäcka kassetten? boxen kommer från en 900/9-3 -97 och monterades i min 9000cse -98 och är väl same same om manuell,ac,orginallarm."

    Vet inte vad som kan missförstås av trådskaparens fråga!!
    Han frågar om mjukvaran i en box kan förstöra tändkassetten, inget annat.
    Han frågar inte ens om mjukvaran från 900 fungerar på en 9000.
    HUR svårt kan det vara?????????????????
    För det första så är det väl ganska lätt att missförstå då det står "Kan det vara så att en Nordicchippad box...".
    När jag läser box så tolkar jag det som själva styrboxen.
    Hade frågan varit formulerad som följande: "Kan fel i mjukvaran i boxen..." så hade det varit svårare att missförstå.

    För det andra så tycker jag du kan chilla lite, dels för att du har en ganska otrevlig ton, dels för att du är företagsrepresentant (väl?) och jag antar att du är mån om företagets rykte.
    Ja, jag säger då det, nu är också jag otrevlig, är det för att jag inte använder smilies efter vart och vart annat ord eller? Jag försöker svara på en enligt mig MYCKET enkel fråga som JAG tycker man krånglar till i onödan. Och jag förstår fortfarande inte hur man kan lyckas med att INTE förstå vad trådskaparen menar. Om det är att vara otrevlig så vet inte jag......

    Med vänliga hälsningar: Rolf
    Swedish performance

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    7567

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    För det första så är det väl ganska lätt att missförstå då det står "Kan det vara så att en Nordicchippad box...".
    När jag läser box så tolkar jag det som själva styrboxen.
    Hade frågan varit formulerad som följande: "Kan fel i mjukvaran i boxen..." så hade det varit svårare att missförstå.

    För det andra så tycker jag du kan chilla lite, dels för att du har en ganska otrevlig ton, dels för att du är företagsrepresentant (väl?) och jag antar att du är mån om företagets rykte.
    Ja, jag säger då det, nu är också jag otrevlig, är det för att jag inte använder smilies efter vart och vart annat ord eller? Jag försöker svara på en enligt mig MYCKET enkel fråga som JAG tycker man krånglar till i onödan. Och jag förstår fortfarande inte hur man kan lyckas med att INTE förstå vad trådskaparen menar. Om det är att vara otrevlig så vet inte jag......

    Med vänliga hälsningar: Rolf
    Nej det beror inte på att du inte använder smileys, varför skulle det göra det?
    Du tycker inte själv att meningen "HUR svårt kan det vara?????????????????" lätt kan tolkas som otrevlig?

    Jag förklarade nyss för dig hur det är lätt att missförstå trådskaparens fråga.
    Antingen så läste du inte det jag skrev eller så det helt enkelt du som är dum, inte vi som misstolkade.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning

    Ja, jag säger då det, nu är också jag otrevlig, är det för att jag inte använder smilies efter vart och vart annat ord eller? Jag försöker svara på en enligt mig MYCKET enkel fråga som JAG tycker man krånglar till i onödan. Och jag förstår fortfarande inte hur man kan lyckas med att INTE förstå vad trådskaparen menar. Om det är att vara otrevlig så vet inte jag......

    Med vänliga hälsningar: Rolf
    Nej det beror inte på att du inte använder smileys, varför skulle det göra det?
    Du tycker inte själv att meningen "HUR svårt kan det vara?????????????????" lätt kan tolkas som otrevlig?

    Jag förklarade nyss för dig hur det är lätt att missförstå trådskaparens fråga.
    Antingen så läste du inte det jag skrev eller så det helt enkelt du som är dum, inte vi som misstolkade.

    Så bara för att du inte förstår vad trådskaparen menar så är jag otrevlig. Inte lätt att vara alla till lags här inte.
    Mvh, Rolf
    Swedish performance

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Travis>> Du syftar inte på att kassa drivsteg i styrdonet som käkar Magnetventiler?

    Har aldrig hört att DI-kasetten havererat pga styrdonsfel. Oavsett mjukvara.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    7567

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Nej det beror inte på att du inte använder smileys, varför skulle det göra det?
    Du tycker inte själv att meningen "HUR svårt kan det vara?????????????????" lätt kan tolkas som otrevlig?

    Jag förklarade nyss för dig hur det är lätt att missförstå trådskaparens fråga.
    Antingen så läste du inte det jag skrev eller så det helt enkelt du som är dum, inte vi som misstolkade.

    Så bara för att du inte förstår vad trådskaparen menar så är jag otrevlig. Inte lätt att vara alla till lags här inte.
    Mvh, Rolf
    Jag tror inte riktigt att du läser det jag skriver.
    Jag skrev inte att du är otrevlig för att jag, eller någon annan, har missförstått trådskaparen.
    Jag säger att du är otrevlig p.g.a. meningar som denna: "HUR svårt kan det vara?????????????????"
    Hänger du med?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    7567

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Travis>> Du syftar inte på att kassa drivsteg i styrdonet som käkar Magnetventiler?

    Har aldrig hört att DI-kasetten havererat pga styrdonsfel. Oavsett mjukvara.
    Nepp, jag har hört att något i styrboxen, som jag ju inte kommer ihåg namnet på, käkar DI-kassetter.
    Jag har både läst det här på forumet och hört det från en välkänd hemmapulare.
    Det kanske inte stämmer, men jag väljer att tro på det i alla fall
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #20
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Kan en T5 tändkassett förstöras av en "trimbox"? 9000/ng900

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning


    Så bara för att du inte förstår vad trådskaparen menar så är jag otrevlig. Inte lätt att vara alla till lags här inte.
    Mvh, Rolf
    Jag tror inte riktigt att du läser det jag skriver.
    Jag skrev inte att du är otrevlig för att jag, eller någon annan, har missförstått trådskaparen.
    Jag säger att du är otrevlig p.g.a. meningar som denna: "HUR svårt kan det vara?????????????????"
    Hänger du med?
    Ok, så här då. Hur svårt kan det vara att förstå att han, trådskaparen, frågar om en mjukvara från en modell av T5 (900) kan förstöra en DI-kassett på en annan modell av T5 (9000) ? Känns det bättre nu? Passar även på att be alla som känner sig förnedrade på grund av mitt opassande beteende i denna tråd om ursäkt.
    Mvh Rolf
    Swedish performance

Liknande ämnen

  1. "Limp home" med trimbox, går som den ska med orgin
    Av 9-5-Staffan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •