Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

    Hej.
    Har en 9-5 kombi 2,3t 2001.

    Bytte för snart ett år sedan stötar och fjädrar till GE:s 40mm sats. Har funkat fint, men det finns ett litet klonk i framvagnen när man kör på farthinder som jag tycker har tilltagit på senare tid. Bytte därför krängningshämmarstagen häromdagen, men ingen som helst skillnad, ljudet kvar. Det är dovt och metalliskt, och det låter typ "klong", lite som att fjädern "ringer med" i klonket. Både vänster och höger fram, men mest höger.

    Ljudet är uppenbarast just när man kör över farthinder, det "klongar" när framvagnen precis kört upp på vägbulan och framvagnen "fjädrar ut" igen.

    Blir nu orolig att jag inte dragit stötdämparmuttrarna tillräckligt. Är det möjligt att misslyckas med det? Vill minnas att det var redigt svårt att få till rätt moment och samtidigt ha ett bra mothåll. Kan klonket vara ett glapp mellan stötdämparmuttern och fäste/styrlager?

    Spelade in klonket på mobilen, någon som känner igen ljudet?

    http://www.mediafire.com/?a60p3kbzp8vqrbw

    Hoppas på ett par bra tips innan jag dyker ner i hjulhusen igen och felsöker i blindo!
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

    En annan tråd ger mig följande teori: Stödlagerfästena.

    Återigen, tack på förhand för alla tips.
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

    den server som du lagt din ljud file ser ganska opålitlig med poor inslag och folk vågar inte tanka din fil, därefter inga svar.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

    Ber 1000ggr om ursäkt! Gick lite snabbt där.

    Nu har jag laddat upp ljudet på egna servern:

    http://www.antiton.com/klonket.wav
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

    Prova att dra mutter med muttermack, normalt man gör inte, men så gör många när special verktyg saknas och de funkar.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    134

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

    hej,

    jag har precis samma problem som du, bytte till koni-H&R prylar för kanske 10 veckor sedan, och när jag kör över ojämnheter främst fartgupp så uppkommer samma ljud som hos dig LÅTER FÖRJÄVLIGT!! jag var nere under bilen och spände min kräng.hämmarstag men gick endast ytterst lite, de va redan bra spända. Men eftersom ljuden hos dig o mig uppkommer då båda hjulen så att säga fjädrar över ett fartgupp så innebär det att kränghämmaren roterar i sina kränghämmar.bussningar, sitter två stycken sådana under bilen. Tillskillnad från då du kör på väg och svänger så kränger bilen endast + lite fjädring beroende på vägen så klart, vilket betyder att kränhämmaren roterar betydligt mindre i sina bussningar och kräng.hämmar stagen motverkar kräning då de sitter i fäst i fjäderbenen. Vad jag vill komma till är att under körning på väg så hörs det inget iaf på min bil (då kränghämmaren är hyffsat still i sina bussningar) men då man kör över fartgubb så snurrar den upp o sen ner i bussningen och det är DÅ ljudet uppkommer....kan det vara så att det är våra kräng.hämmarbussningar som är kassa? Vad jag vet så är det väll inga direkt kända kvalitetsproblem med framvagnarnas bussningar på våra bilar, min har bara rullat 9600 mil dessutom.

    vad tror ni?
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

    Skönt att höra att jag inte är ensam!

    Jag har också funderat lite på om det inte kan vara krängningshämmarens "centrala" bussningar. Om de kanske var lite torra och tråkiga från början, kanske de ger upp helt när man monterat sänkningsfjädrar. Hela krängningshämmaren och övriga komponenter får ju faktiskt ett helt nytt "arbetsläge" i o m sänkningen, även om skillnaden inte är jättestor.

    Vad jag nog glömde nämna är att jag även kan höra ljudet från höger fram när jag med promenadfart kör i ett rejält potthål med enbart högerhjulet här på hemmagatan. Så detta borde till viss del utesluta att hela krängningshämmaren ska behöva rotera för att framkalla ljudet.

    Idag ska jag gå ut och se om den stötdämparmuttern till stödlagret är rätt dragen. Återkommer!
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    134

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

    de e inte så att vi har samma bil haha, kör jag ner i ett hål som du säger så låter de överjävligt men bara med högerhjulet, gör jag densamma med vänster så låter inget....precis...dock kom jag på en annan sak....om de e så att....

    jag bytte min vänstra trianellänk fram (fråga inte varför lång historia) då jag bytte fjädrar o dämpare...denna monterades korrekt och jag drog inte åt bultarna till fram o bak bussnignen i trianellkänken förrän jag fäst spindelleden i spindelhuset, först efter det så spände jag till bultarna i bussningarna

    på högra sidan som låter så hade jag aldrig av trianellänken/bärarmen utan bytte bara fjäderbenet...man kanske skulle släppa på trycket i bultarna i denna bärarm så inte bussningarna i denna har kommit lite fel eller knakar av någon annan anledning, med tanke på att de var åtspända då ett nytt fjäderben o en ny "arbetshöjd" kom till....



    -kränghämmarbussningarna

    -släppa på bultarna till bussningarna till höger bärarm, gunga till bilfanen så de sätter sig lite o "tar till sig nya höjden" och spänner därefter de

    - nya kränghämmar-stag

    i ditt fall kanske du dragit till för jävla hårt eller löst på höger sida i bärarmens infästning vid bussningarna?
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

    Kollade stötdämparnas övre muttrar nu, verkar sitta som berget.

    Jag rörde aldrig bärarmarna när jag bytte stötdämpare och fjädrar... Kanske är det där skon klämmer. Men om jag ska dit och gräva också får det nog bli lite powerflexbussningar samtidigt. Jag följde bara herr Platonoffs instruktioner:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2007...nt_Suspension/
    Där bytte han också stödlagerfäste och sånt, vilket inte jag gjorde. Och det har jag inte riktigt kunnat sluta tänka på sen dess. Dumsnålt av mig?

    Men Platonoff nämner inte något om att släppa på bärarmens bultar...

    Mysteriet fortsätter!
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    134

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspelning!

    okej,

    men stödlagerfästena tror jag inte kan spöka, det är bara en rejält väckad plåtbit...i så fall snarare axiallagrena som sitter precis under...var inne på bilpartner i Malmö för att prata av mej lite med dem...men jag gav upp för kön var för lång.

    får tugga på det ett tag...pm:a eller skriv igen om det dyker upp nått
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    18

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspeln

    Hoppar på den här tråden, även om den inte är purfärsk. Har nån av er hittat felet?

    Jag har precis samma problem som er, med liknande bakgrund.
    Bytte dämpare och fjädrar runt om för ca 100 mil sedan, dock till standardgrejjer, alltså ingen sänkning. Jag har också helt nya bussningar i bärarmarna och nya fjäderbenslager.
    Det som inte är nytt är knakstagen, men är ganska säker på att de är friska.

    Som ni säger så låter det i låga farter, kör jag ner för en trottoarkant så "spjongar" det till i fjädern, oftast höger fram.
    Sen när jag börjar köra så småknäpper det och knakar fram. Det tycker jag försvinner efter ett par km, som om grejjerna blev varma och därmed slutade låta.

    För upplysning så är det en chassisats från GE, har ju tyvärr läst en del som haft problem med dom, för korta fjädrar osv, men det verkar mest vara sänksatserna...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspeln

    Hej igen alla,
    kunde idag konstatera att oljudet berodde på att fjädern och stötdämparens "fjäderskål", dvs undre fjädersätet har lite dålig passform med själva fjädern. När man kör över gupp och fjädern får expandera och komprimera kan den "hoppa till" mot fjädersätet. Jag såg det med egna ögon när jag hissade upp och sänkte bilen ett par gånger. Dessutom syntes det att fjäderns nedersta varv hade fått färgen avskavd, lite som att den gnuggade sig mot fjädersätet vid fjädringsrörelser.

    Min åtgärd blev att "trä" på en liten bit av ett cykeldäck (minus kanttråd) på fjädern som skulle skona fjädern mot fjädersätet. Detta var lätt när bilen var hissad, och jag tror att cykeldäcksremsan klämdes fast bra när jag hissade ner bilen.

    Provturen blev en succé. Inget mer klonk!!

    Jag var inte jätteambitiös med fastsättningen av cykeldäcket, så kanske kan det lossna. Om inte, så är det intressant att se hur länge man kan köra innan cykeldäcket börjar bli slitet. Lätt att byta däck, i så fall :-)

    Detta gäller ju GE:s "mjukare" väghållningssats, med 40mm sänkfjädrar och Lip Mesa stötdämpare, som inköptes sommaren 2009 för 3900kr. Fjädrarna och stötdämparna var inte av samma märke, så jag tror att det kan förklara den inte helt optimala passformen. Själv är jag glad att det var så lätt åtgärdat.
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspeln

    Citat Ursprungligen postat av PukLars
    När man kör över gupp och fjädern får expandera och komprimera kan den "hoppa till" mot fjädersätet.
    Menar då förstås inte att fjädern hoppar eller lättar från fjädersätet, det lät ju farligt på riktigt

    Snarare hoppar den in och ut ur sitt nedre, lite mer fastklämda tillstånd.
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspeln

    Citat Ursprungligen postat av PukLars
    Hej igen alla,
    kunde idag konstatera att oljudet berodde på att fjädern och stötdämparens "fjäderskål", dvs undre fjädersätet har lite dålig passform med själva fjädern. När man kör över gupp och fjädern får expandera och komprimera kan den "hoppa till" mot fjädersätet. Jag såg det med egna ögon när jag hissade upp och sänkte bilen ett par gånger. Dessutom syntes det att fjäderns nedersta varv hade fått färgen avskavd, lite som att den gnuggade sig mot fjädersätet vid fjädringsrörelser.

    Min åtgärd blev att "trä" på en liten bit av ett cykeldäck (minus kanttråd) på fjädern som skulle skona fjädern mot fjädersätet. Detta var lätt när bilen var hissad, och jag tror att cykeldäcksremsan klämdes fast bra när jag hissade ner bilen.

    Provturen blev en succé. Inget mer klonk!!

    Jag var inte jätteambitiös med fastsättningen av cykeldäcket, så kanske kan det lossna. Om inte, så är det intressant att se hur länge man kan köra innan cykeldäcket börjar bli slitet. Lätt att byta däck, i så fall :-)
    E saaben fortfarande fri från missljud?
    Monterade på gula koni+H&R fjädrar i höstas och har till o från spjong ljud.
    Har en Saab 9-3 SC 08 som hade rullat 3000mil vid monteringstillfället.
    Kommer knarr från båda sidorna och vid fartgupp men inte i fart.
    Orkar inte mecka med bilen när det är -10 och snö för jag har ingen möjlighet till garage.
    Skall kolla så fort det ges tillfälle..

    // Mikael

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspeln

    Citat Ursprungligen postat av Antons_son



    E saaben fortfarande fri från missljud?
    Monterade på gula koni+H&R fjädrar i höstas och har till o från spjong ljud.
    Har en Saab 9-3 SC 08 som hade rullat 3000mil vid monteringstillfället.
    Kommer knarr från båda sidorna och vid fartgupp men inte i fart.
    Orkar inte mecka med bilen när det är -10 och snö för jag har ingen möjlighet till garage.
    Skall kolla så fort det ges tillfälle..

    // Mikael

    Ja, mitt klonk är fortfarande borta. Finns några "resonanser" kvar i fjädrarna, om man tex kör på "tvättbräda" (typ vägens kantlinjer med såna där räfflor som "sjunger" när man kör på dem). Så helt perfekt är det kanske inte, men det är 99%. När jag får tid, så ska jag sätta dit en mer permanent lösning med cykeldäcksremsorna så det blir snyggt.
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspeln

    går det inte trä på en bit vattenslang på fjädern annars?
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspeln

    Vattenslang bör funka fint också

    Tanken med cykeldäck är att det åtminstone är gjort för att vara mekaniskt slitstarkt...
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    36

    Re: Metalliskt klonk i framvagn över ojämnheter. Ljudinspeln

    Slängde på 40/40 sänkning på min aero kombi och efter 10-15 mil fick jag samma sak klonkande ljud vid svag svängning vänster samt kör över små hål eller liknande. För mig blir lösningen coilovers då bilen blev högre med den här "sänkningssats" eller så är det jag som förväntade mig mera. Dock vet jag inte vilka coils det blir ännu

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Klonk i framvagn OG9-3 185hk -00
    Av Sirandy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •