Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71

Ämne: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    41

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Nej, givetvis så är dubbdäck bättre när det gäller is. Beroende på om du har helt nya dubbdäck eller inte. För efter första säsongen du kört på nya dubbdäck, så är ju dubbarna inte så bra längre. En vanlig svensk vinter brukar bestå utav 40% Snö och is, resterande är 60% är regn och barmark. Det gör fruktansvärt illa vid dubbarna. och våra lungor.

    Min teori är att när dubbarna är åkta på en säsong, så börjar dubben att likna medar. Vilket avsevärt försämrar väggreppet. Så om man ska åka på dubbat, så ska man ju köpa nya varje år. Men det är ju upp till var och en!
    Jag vart iallafall jättenöjd med mina Dubbfria. Har för övrigt kört på bla. Dubbade Continental innan.
    "8292"

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    58

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Allt beror på när på dygnet man åker, har saltbilen varit ute mm
    Kör man landsväg eller mest i stan mm

    Mitt råd är att testa sig fram, Kör man bara lungt så är dubbarna ok mer än 1 säsong, kör två säsonger sedan blir det blocket för mina däck, det är lätt att sälja trots 2000 mil.

  3. #23

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Att alla glömmer vinterdäckstester som är varje år? Dubbdäck är bäst i alla väglag, bromssträcka, isväglag, packad snö, lös snö och även torrt väglag.

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av greger_s
    ska vänta tills 14/10 då kommer aftonbladets test ut.
    Någon som har koll på resultatet från denna 2010 test?

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    43

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Jag har läst både "vi bilägare" och "automotor sport" testen och dubbat är det som vinner testen. Det som friktionsdäck som kunde mäta sig mot dubbat var Nokians senaste dubbfria och det va ganska lika resultat men friktion kräver ju att dubb har ruggat ytan så det inte är exemple blankis.

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Jag har läst både "vi bilägare" och "automotor sport" testen och dubbat är det som vinner testen. Det som friktionsdäck som kunde mäta sig mot dubbat var Nokians senaste dubbfria och det va ganska lika resultat men friktion kräver ju att dubb har ruggat ytan så det inte är exemple blankis.
    Är det dubbade Nokian Hakka 7 & Gislaved Nordfrost 5 som i vanlig ordning som placerar sig i topp?
    Hade de något äldre använt däck med som jämförelse?

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Jag läste just ett nytt däcktest Aftonbladet/Auto Motor Sport och där var det följande resultat:

    1. NOKIAN HAKKAPELIITTA 7
    2. Continental ContiIce Contact
    3. Bridgestone Noranza 2 EVO

    Delad 4.
    Michelin X-Ice North XIN2
    Pirelli Winter Carving Edge
    Wredestein Arctrac
    Goodyear Ultra Grip Extreme

    8. Gislaved Nord Frost 5
    9. Yokohama Ice Guard Stud
    10. Dunlop SP Ice Response
    11. Hankook Winter I*Pike
    12. SAVA ESKIMO ICE
    13. INSA TURBO T-2 GREEN LINE
    14. CORDIANT SNO-MAX
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  8. #28
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Du ska köpa dubbat, kort och gott. Och du ska köpa nordiska däck utvecklade för våra förhållanden. Allt annat är kompromisser med säkerheten.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Jag gick för dubbfritt förra vintern och slog till på en uppsättning Conti contact...någonting för nordiskt klimat.
    Sicket skitgrepp.
    De Nordman dubbdäck jag hade innan är 1000% bättre på allt utom möjligen ljudnivån. Kör man på dessa dubbfria däck kan jag nästan garantera att man någon gång under vintern kommer anse att man inte har rätt grejor.

    Aldrig mer dubbfritt efter det här exprimentet. Automotorsport testar vinterdäck i senaste numret och mina Conti kom på andra plats. Alla dubbfria hade låga betyg över lag.
    Fredrik J

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Alltid lika kul debatt om vinter däck. Vi har 5 tjänstebilar på jobbet. 2 BMW 520d, 1 Volvo V70 D5 och 2 nya 9-5 TiD 4. I år kommer samtliga att åka dubbfritt. Själv har jag åkt dubbfritt sedan 1992. Det har skett en del under tiden. Det blir väl en 2.500mil varje år med vinter däck. Under dessa år har jag en gång kommit i lite panik situation vid ett stopp tecken. Åker såväl i hela Norden som nere i Europa. Har valt under 2000 talet Continental deras Winter Viking. Suveränt däck. Visst på barmark har det inte de yppersta prestanda, men det kan man alltid hantera. Greppet på vinter väg är det viktigaste. För nya 9-5 rekommenderar SAAB 225/50-17. Alltså en lägre profil än original sommardäck.
    På vintern måste man köra med lite mer fantasi. Behöver du bromsa lite extra välj spår där inte andra bromsar. Gärna närmare kanten. Lite sand eller singel fungerar minst lika bra som dubbar. Inga däck ger sommarväglag på vintern.
    Efter 1500mil kan jag även konstatera bilen är mycket trevlig. Återstår att se hur den är på vinterväg.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Själv har jag åkt dubbfritt sedan 1992. Det har skett en del under tiden. Det blir väl en 2.500mil varje år med vinter däck. Under dessa år har jag en gång kommit i lite panik situation vid ett stopp tecken. Åker såväl i hela Norden som nere i Europa. Har valt under 2000 talet Continental deras Winter Viking. Suveränt däck.
    Winter Viking är väl ett dubbdäck?
    Contidäcket jag sågar i min post heter Viking Contact.
    Fredrik J

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Har ändrat namn under åren. Hette som längst Winter Viking Contact. Nu ändrat till Viking Contact. Winter Contact är den mellan europeiska varianten.
    Vi gör alla våra personliga val. Under många år vann alltid Gislaved ViBilägares tester. Fanns väl känd anledning till detta. Provade deras SoftFrost 2001, och där kan man verkligen tala om vingligt. Teknikens Värld utsåg Good Year till årets vinnare bland odubbade. Vår andra 9-5 ska rulla på dessa däck. Blir det vinter så ska vi prova om det stämmer. Många gånger är för den "normala" bilisten skillanden inte så stor mellan premium däcken att det märks. En av våra BMW rullade förra året på Nokias europa däck. Det gör den inte i år. På vinter väg synnerligen dåligt.
    Conti Viking Contact 5 fungerar även nere i Europa. Man får naturligtvis anpassa hastigheten, och köra med lite marginaler på torrt o vått. Men när det kommit snö har man varit överlägsen dem som kör på vad som där nere kallas vinterdäck. Har även Autosock liggande i bilen. Krav på vissa vägar i Alperna. Har använt dem engång. Kan rekommenderas. Slå av antispinn då de används.
    9-5 TiD4 Vector 2010

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    17

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Har kört med Toyo Snowprox. Tycker däcket är prisvärt och har kört både saab 9000 med dessa däck och en Pontiac TranSport, båda bilarna ligger som frimärken. I både Norge och Skåne.

    Mvh

  14. #34

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Jag körde på dubbfria däck första gången förra året och kommer aldrig gå tillbaka till dubbdäck! Extremt skönt att slippa det vinande ljudet från dubbarna. Jag bor i mellansverige och då blir den mesta körningen på barmark eller saltad vägbana. De få gånger det är blankis på vägen får man helt enkelt ta det lite lugnare och hålla ordentligt avstånd till framförvarande. Man får känna efter vilket grepp man har och sen köra efter det, det gäller egentligen alla däck oavsett om det är med eller utan dubb.

    De däck jag har är Sava Eskimo 3, de är ganska mjuka så bilen känns lite svampig om man kör i hastigheter över 120.

    Jag kan även tillägga att jag har en brant backe upp från mitt garage och jag hade aldrig något problem att ta mig upp för den i vintras trots att det ofta var snö och is.
    9-3 ss -05

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat

    Citat Ursprungligen postat av TomasB82
    De få gånger det är blankis på vägen får man helt enkelt ta det lite lugnare och hålla ordentligt avstånd till framförvarande. Man får känna efter vilket grepp man har och sen köra efter det, det gäller egentligen alla däck oavsett om det är med eller utan dubb.
    Sen är det ju bra att man kan spara in på kostnaden för vagnskadeförsäkringen också...
    Fredrik J

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Hmm. Jag tycker mina nypålagda Viking Contact uppför sig bättre i år än förra året. Var just ute och körde på ishalka och fästet var helt ok.
    Kan däcken ha blivit bättre av en sommar i förrådet? Förra året spann det och gled på alla hala underlag.
    Fredrik J

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Fredrik J->

    Du ser det finns hopp

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    De e just såna här saker man undrar över.
    Att skylla på att man mest kör på saltade vägar är inget bra försvar.

    Alla tidigare tester visar att just dubbfritt har SÄMRE våtgrepp än ett sommardäck. Även många dubbade har det, men bättre än de flesta odubbade iaf. Och jag slukar allt som går att läsa i den vägen sen många år tillbaka.

    Körde en vinter dubbfritt på tjänstevagnen. Aldrig mer odubbat!
    Och all min körning sker i stockholms län till 99%.

    De är inte särskilt miljövänliga heller. Slitstyrkan är ju nästan obefintlig jmf med kvalitetsdubbisar. Så bara det är ju en större belastning på miljön.

    Sången från dubbarna ger en bra indikation på om man har fullt grepp också. När dubbsången tystnar VET man att det är halt på asfalten utan att ens titta på vägbanan.
    Får man denna hjälp av odubbat?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Igår damp senaste numret av tidningen MOTOR(ja ja e medlem där) ner i brevlådan.

    Läs deras test, som gjorts ihop med flera andra motororganisationer i bl.a. Finland.

    De har testat i en kombination med både nya och begagnade däck samt s.k. autobahndäck.
    Skrämmade läsning för de som kramar dubbfritt.
    Man måste vara medlem för att läsa detta på deras hemsida. Men det finns säkert nån ni känner som har tidningen.

    Min reaktion på detta test är att man borde förbjuda dubbfria däck istället.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odu

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 Aero SC
    Har ändrat namn under åren. Hette som längst Winter Viking Contact. Nu ändrat till Viking Contact. Winter Contact är den mellan europeiska varianten.
    Vi gör alla våra personliga val. Under många år vann alltid Gislaved ViBilägares tester. Fanns väl känd anledning till detta. Provade deras SoftFrost 2001, och där kan man verkligen tala om vingligt. Teknikens Värld utsåg Good Year till årets vinnare bland odubbade. Vår andra 9-5 ska rulla på dessa däck. Blir det vinter så ska vi prova om det stämmer. Många gånger är för den "normala" bilisten skillanden inte så stor mellan premium däcken att det märks. En av våra BMW rullade förra året på Nokias europa däck. Det gör den inte i år. På vinter väg synnerligen dåligt.
    Conti Viking Contact 5 fungerar även nere i Europa. Man får naturligtvis anpassa hastigheten, och köra med lite marginaler på torrt o vått. Men när det kommit snö har man varit överlägsen dem som kör på vad som där nere kallas vinterdäck. Har även Autosock liggande i bilen. Krav på vissa vägar i Alperna. Har använt dem engång. Kan rekommenderas. Slå av antispinn då de används.

    Senaste testet jag läste (nu kommer jag inte ihåg var jag läste men det var i år) så vann faktiskt den europeiska varianten över den nordiska, och rätt klart också.

    Låter jäkligt märkligt i mina ögon....
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

Liknande ämnen

  1. Dubbat eller odubbat UPPDATE det blev dubbat igen.
    Av extreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 135
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 23:04
  2. Dubbat eller odubbat - reser både norr och söder ut
    Av icbm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 10:15
  3. Snart dags för lackering - Strukturfärgat eller Helsilver?
    Av EM i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 17:09
  4. ODUBBAT ELLER DUBBAT???
    Av Daniel_hbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 85
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 20:02
  5. DUBBAT ELLER ODUBBAT ? ? ?
    Av Saab 93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •