Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: ACC felkod 8, men är det rätt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    19

    ACC felkod 8, men är det rätt?

    Hejsan,
    Jag har läst ett antal bra trådar här om problem med ACC. Jag har gjort en kalibrering på min och jag får felkod 1_08, vilket betyder att axeln har gått av.

    Jag testade sedan funktionen. Sätter jag värmen på HIGH, blir det riktigt varmt på båda sidor. Sätter jag värmen på LOW så blir det svalt på båda sidor, men det känns som att det är samma temperatur som utomhus (ca 19 grader). Det blir ingen riktig kyla, så min misstanke är ju att det inte finns något kylmedel kvar.

    Om jag har felkod 1_8, borde inte temperaturen på förarsidan bli den samma oavsett om jag sätter på HIGH eller LOW?

    Tror ni att det hjälper att byta axeln, eller är koden "1_08" bara ett symton på ett annat fel? Jag byter gärna delen, men vill tro på att det är rätt.

    MVH
    Anders
    Saab 9-5 kombi 2,0T 2002
    Saab 9-5 2,0T 2000

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Man kan få felkod 8 om armen som trycks på på änden av axeln är av!

    Det är armen som sticker ut åt höger på bilden som kan gå av, original är av plast & brister! Den du ser här är den ersättningsdel man kan laga felkod 8 med, den finns hos Speedparts!

    http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... 4701_2.jpg

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Felkoden har inget att göra med huruvida köldmediet är slut eller inte, så säger den problem med axeln så är det förmodligen fel på axeln Dock kan du ha sådan otur att det även är slut på medium.
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    19

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Om jag förstår rätt så sitter axeln sitter på en stegmotor som styr ett spjäll som blandar till "rätt" temperatur. Eftersom jag kan blanda från jättevarmt till utetemperatur så känns det ju faktiskt som att spjället funkar, eller? Likadant så får jag (ungefär) samma temp både på höger och vänster sida. Mitt problem är ju egentligen att jag inte får kallare än utetemp.

    Jag förstår att det finns en givare som talar om att motorn inte kalibreras och att det är den varningen man får, men tycker ändå att det känns skumt.
    Saab 9-5 kombi 2,0T 2002
    Saab 9-5 2,0T 2000

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Som jag skrev tidigare så kan man få felkod 8 även om axeln inte är av, det räcker med att armen har gått av! Att den inte kyler brukar oftast vara slut på kylmedia i AC systemet & det sätts inga felkoder på detta!

    Felkoder sätts endast på fel som har med elektroniken i ACC systemet att göra! Att felkod 8 sätts TROR jag beror på att när armen är kass så känner den inte ändlägena & den tror då att axeln är av därav koden 8 som betyder "motor har ingen mekanisk kontakt med spjället"

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    19

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    OK, får får försöka plocka bort och byta den delen. Ska jag ta mig in i mittkonsolen från sidan? Har inte sett några bra bilder på det, så det är väl okomplicerat då antar jag?

    Provtrycker man systemet sedan om det fortfarande inte kyler om jag har bytt delen? Antar att man måste lämna in bilen för det?
    Saab 9-5 kombi 2,0T 2002
    Saab 9-5 2,0T 2000

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    11

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Jag har problem med att jag bara får kyla på förarsidan så jag antar att jag har problem med en av stegmotorerna. Jag har en SAAB 95 -01. Har kört diagnostiken och den gav en felkod.

    Är det någon som har en bra beskrivning på hur man kan montera bort stegmotorn som styr värmeblandningen. Antar att det finns en stegmotor som styr luftlödet och en som styr värmeblandningen, vilken är vilken? Vore trevligt med en förklarande bild så att man kanske kan ge sig på det hela på egen hand.

    Edit! Har nu kollat felkoden och den visar 1-8, ska gå igenom forumet mer i detalj för att se om jag kan förstå vad jag ska göra.

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Citat Ursprungligen postat av boosse
    Jag har problem.......
    Det är en fördel om du skriver vilka felkoder du fick vid kalibreringen, är ju lite lättare att ge dig ett tips då! Testa att söka, det finns massor av info om detta!

    Men kan väl tipsa dig om denna tråd där jag själv har skrivit en del, kolla hela tråden då jag har en del bilder i ett par inlägg! Det beror ju på vilka felkoder du har fått fram om det hjälper dig, men du kan i alla fall få reda på var motorerna sitter till luftblandning & luftfördelningsspjäll!

    viewtopic.php?f=6&t=246051&hilit=felkod

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    11

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Bra beskrivning i tråden du länkade till. Jag skruvade bort stegmotorn och provade att vrida på axeln och det visade sig att den var hel. Fick värme även på förarsidan när jag vred axeln medurs. Någon som vet vad som är det vanligaste felet på stegmotorn? Förmodligen så är det väl fel på växeln men den kanske man inte får ihop om man skulle ge sig på att plocka isär den?

  10. #10
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Det händer att kugghjulen hoppar isär, vet inte riktigt själv hur det brukar se ut då det inte hänt mig! Men att dela motorn & växeln ska inte vara nåt problem, sitter ihop med två skruvar om jag inte minns helt galet!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    11

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Delade på motor och växellåda och växellådan går väldigt fint när man vrider axeln så den är det nog inget fel på. Kopplade in motorn utan växellåda och startade bilen men motorn rör sig inte när jag ändrar värmen för förarsidan. Det lär väl vara den som har gått om det nu inte är något kablage. Var hittar man billigast en ny stegmotor?

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Citat Ursprungligen postat av boosse
    Var hittar man billigast en ny stegmotor?
    Nån skrot skulle jag tro! Den är relativt dyr ny... tror det rör sig om dryga tusenlappen, men kan va mer än så, kommer inte riktigt ihåg!

    Tror jag läst att man kan ta vilken av stegmotorena som helst & montera själva motorn på växeln! Samma motor till dom olika växlarna alltså, inte helt hundra på detta nu så det bör du kolla upp innan!

    Men det är ju bara att slå din saabåterförsäljare en signal så får du reda på det!

    Edit: Det stod ju i ett inlägg i den tråden jag länkat till viewtopic.php?p=1872044#p1872044

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    11

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Låter bra och det ser ut som den finns på närmaste skrot, blir nog ett besök där när jag får tid. Är det någon som vet hur signalerna kopplas in på kontaktdonet som sitter på stegmotorn? Det är sex stift men endast de yttre fyra är anslutna till kablage. Vore kul att labba lite på motorn för att se om man kan få igång den.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    11

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Nu har jag fått hem en ny stegmotor till min AC och då går det hela mycket bättre
    Tycker dock att det kommer varmare luft från förarsidan då jag ställt in samma temp på båda sidorna. Har provat att köra AUTO + OFF för att kalibrera men det blir ingen skillnad. Den visar på "0" fel efter kalibrering vilket är som det ska. Får kanske göra en kalibrering när bilen varit igång en längre tid?

    EDIT: Efter att ha kört en liten längre sträcka (2 mil) gjorde jag en kalibrering och nu får jag lika varm luft från båda sidorna. Nu är jag helt nöjd

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    11

    Re: ACC felkod 8, men är det rätt?

    Har nu efter en tid återigen fått problem med någon av stegmotorerna. Har dock inte felsökt mer på det och jag har inte märkt att någon funktion inte funkar. Det jag märker det på är att jag hör en stegmotor som surrar oroväckande. Jag har kört kalibreringen men den visar endast '0'. Varje gång jag stannar vid ett rödljus så startar surret i stegmotorn och likadant när jag ska parkera bilen. Någon som kan lista ut vad det kan vara?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •