Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Går det måla Asfalt?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Går det måla Asfalt?

    Har lite planer på mitt garage. Idag är det väldigt mörk asfalt där och jag skulle vilja ha vitt eller ljusgråt golv istället.
    Så jag undrar finns det slitstark färg(efter som jag vill kunna köra in bilen med) som blir bra på asfalt eller måste man lägga betong över och sen måla golvet med betong färg?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Går det måla Asfalt?

    Hej, det finns en jäkligt fin epoxyfärg som man brukar använda på betonggolv i verkstäder etc.. väldigt slitstark mot truckkörning, däck etc.... Blir som ett ytlager på någon mm med fint reslutat!

    har målat med denna flera gånger och kan säga att reslutatet är lysande. Finns bl.a i ljusgrå.
    Ring din lokala färgleverantör och lyssna! Dom kan säkert hjälpa dig.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Går det måla Asfalt?

    vill bara höja ett finger för....
    HALKA...
    målade golv blir snorhala när det kommer vatten och IS på dessa.....

    tåls att ha med i färgvals tankarna.....


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: Går det måla Asfalt?

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Hej, det finns en jäkligt fin epoxyfärg som man brukar använda på betonggolv i verkstäder etc.. väldigt slitstark mot truckkörning, däck etc.... Blir som ett ytlager på någon mm med fint reslutat!

    har målat med denna flera gånger och kan säga att reslutatet är lysande. Finns bl.a i ljusgrå.
    Ring din lokala färgleverantör och lyssna! Dom kan säkert hjälpa dig.

    MVH J
    Vet du om den fungerar direkt på asfalt eller vet du ungefär va den kostar?
    Min fösta tanke var att denna färg är nog ganska dyr eller?

    Men tack iaf så länge

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Går det måla Asfalt?

    Hej, vet faktisk inte vad den kostar, men lyssna med din lokala färghandlare om pris! Vi målade om vårat verkstadsgolv och det luktade dyrt iallafall

    Kan inte uttala mig om hur det funkar på asfalt, men ring och förklara ditt ärende så får du säkert kanontips! Priset kan ju variera på hur stor yta som skall målas samt vilka krav du ställer på produkten!

    Mvhj
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Går det måla Asfalt?

    Att lacka ett asfaltsgolv med epoxyfärg är dömt att misslyckas,
    asfalten är inte lika hård som betong vilket får till följd att epoxyfärgen kommer spricka när golvet belastas.

    Med vänlig hälsning

    Mattias Eriksson
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Går det måla Asfalt?

    Citat Ursprungligen postat av Matte_E
    Att lacka ett asfaltsgolv med epoxyfärg är dömt att misslyckas,
    asfalten är inte lika hård som betong vilket får till följd att epoxyfärgen kommer spricka när golvet belastas.

    Med vänlig hälsning

    Mattias Eriksson

    Är inte epoxy väldigt elastiskt?

  8. #8

    Re: Går det måla Asfalt?

    inga problem med det
    jag skulle valt stonecolour
    finns väl fler tillverkare som jag ej kan vilka dom är
    JAGUAR - spinner som en katt

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: Går det måla Asfalt?

    Det där stonecolour låter ju som det vore något,men som sagt var är kanske bäst att slita sig från latmasken och gå till några färgaffärer och höra.
    Tack iaf.

    //Patrik

  10. #10
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Går det måla Asfalt?

    Ett problem är att asfalt innehåller tjära och andra goa ämnen som göra att den skall behålla sin elasticitet vid olika temperaturer. Detta gör att färger får ofantligt svårt att fästa på den. De färger som är elastiska nog att fästa är på tok för svaga för att tex köra bil på, något som jag misstänker att du vill göra i dett garage . Då ett bildäck, som asfalt, är en petroleumprodukt finns det även en risk att ett fenomen som kallas för termoplastisitet(stavning) inträffar. Mao att däcken limmas fast av färgen.

    Om du skall använda någon färg överhuvud taget så tycker jag du ska ta vattenbaserad golvfärg. Kommer med största sannolikhet inte hålla med tiden dock!

    http://www.nordsjo.se/press2.asp?Id=45 "Nordsjö Epolan V Akryl – vattenburen och mångsidig
    En vattenburen färg för in-och utvändig målning av betong, trä och asfaltsgolv med normalt slitage. Den är halvblank och finns i många kulörer." Notera normalt slitage!
    Jobbar i färghandel och vi får frågan ofta och detta är standardsvaret!
    Mvh Christian

  11. #11

    Re: Går det måla Asfalt?

    Citat Ursprungligen postat av og900driver
    Ett problem är att asfalt innehåller tjära och andra goa ämnen som göra att den skall behålla sin elasticitet vid olika temperaturer. Detta gör att färger får ofantligt svårt att fästa på den. De färger som är elastiska nog att fästa är på tok för svaga för att tex köra bil på, något som jag misstänker att du vill göra i dett garage . Då ett bildäck, som asfalt, är en petroleumprodukt finns det även en risk att ett fenomen som kallas för termoplastisitet(stavning) inträffar. Mao att däcken limmas fast av färgen.

    Om du skall använda någon färg överhuvud taget så tycker jag du ska ta vattenbaserad golvfärg. Kommer med största sannolikhet inte hålla med tiden dock!

    http://www.nordsjo.se/press2.asp?Id=45 "Nordsjö Epolan V Akryl – vattenburen och mångsidig
    En vattenburen färg för in-och utvändig målning av betong, trä och asfaltsgolv med normalt slitage. Den är halvblank och finns i många kulörer." Notera normalt slitage!
    Jobbar i färghandel och vi får frågan ofta och detta är standardsvaret!
    att epolanen är öppen av sig är vi nog alla överens om, och att den är elastisk med. ett problem med däck i allmämhet och dubbdäck i synnerhet finns
    inte ens ett golv med flingor och tjockfilmslack är 100%.
    sandfärg håller, men inte på asfalt.
    så, något som inte bildar film bör man nog ha här
    JAGUAR - spinner som en katt

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: Går det måla Asfalt?

    vad säger ni annars om mitt andra förslag att lägga lite finbetong(typ 1-2cm) över hela golvet och sedan måla då?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: Går det måla Asfalt?

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    vad säger ni annars om mitt andra förslag att lägga lite finbetong(typ 1-2cm) över hela golvet och sedan måla då?
    I think its gonna spricka tyvärr, och det kommer bli svårt att få fäste med betong på den feta asfalten.
    Du kan inte tänka dej någon form av "racedeckliknande" plastgolv i ljus, trevlig kulör?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: Går det måla Asfalt?

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    vad säger ni annars om mitt andra förslag att lägga lite finbetong(typ 1-2cm) över hela golvet och sedan måla då?
    I think its gonna spricka tyvärr, och det kommer bli svårt att få fäste med betong på den feta asfalten.
    Du kan inte tänka dej någon form av "racedeckliknande" plastgolv i ljus, trevlig kulör?
    Mvh
    Hittar man inget bättre så får det väll duga men har fått för mig om att dom oftast är ganska dyra och ofta har lite hål mönster m.m. så tappar man en skruv eller så så försvinner den väll i hållena.
    Har du bra tips på sånt golv till vettiga pengar så är det självklart välkommet.

  15. #15
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Går det måla Asfalt?

    Tänker vara tråkig och säga att det bästa du kan göra är att skrapa bort asfalten och gjuta ett nytt golv om du vill få ett resultat som håller i längden och blir praktiskt! Sorry, men så tror jag är fallet!

    Plattorna ni pratar om saluförs av ett företag som heter Bergo, och kostar från ca 200:-/m2 och uppåt beroende på typ. Men som du säger är de hemska att meka på! Det finns en variant som är helt slät och skall imitera durkplåt typ som heter Bergo Nova, den är tålig nog att köra bil på men den har jag för mig att den är ruskigt dyr. Sålde den till en kund på jobbet för ett tag sedan men jag minns inte priset. Kan kolla upp det åt dig om du är intresserad?!
    Mvh Christian

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548
    jag har kramat Lill-Babs...

Liknande ämnen

  1. För er som HATAR sprutlagning av asfalt.
    Av SAAB90 i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 00:38
  2. Saab eller Volvo? Asfalt ger svar.
    Av decepticon i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-01-22, 00:47
  3. Få bort asfalt?
    Av ka_linkan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 01:21
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 01:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •