Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bluetoothproblem Saab 9-3SS -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Bluetoothproblem Saab 9-3SS -05

    Hej,
    har idag köpt min första SAAB, en tjusig, rullatorröd Saab 9-3SS 1,9TiD.. (med glans)! Perfekt pendlarbil var tanken, då jag tänkte ansluta min HTC Desire via Bluetooth till originalstereon... men det verkar juh inte vara så lätt?

    Bilen är utrustad med Saab Infotainment Plus (vilket innebär vadå?) Den har iaf Navigation & Prestige 300-stereon, Bluetoothförberedd med inbyggd telefontjossan dessutom. Men, hur gör jag för att använda min mobil via Bluetooth till bilens handsfreegrejer? Jag vill ju ringa med min mobil men låta den ligga i mittfacket o prata i micen som sitter i taket.

    När jag försöker ansluta telefonen står det "parkopplad men inte ansluten" i telefonen. Jag hittar telefonen med bilen men jag kan liksom inte göra något via den.

    Förstår ni mitt problem, eller är jag alldeles otydlig... hoppas någon här är duktig på sånt


    Edit; Bilen kanske inte är så smart som jag hade hoppats på att den skulle vara... Hm...
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Bluetoothproblem Saab 9-3SS -05

    Hej!

    Du har besvaret din egen fråga, det du vill göra går inte. Bilen supportar bara att du använder ett bluetooth headset när du ringer med bilens inbyggda telefon.

    Om du däremot haft en MY07 eller nyare så finns funktionen om bilen är utrustad med det.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Re: Bluetoothproblem Saab 9-3SS -05

    Ok, misstänkte detta!

    Då till nästa frågeställning; kan jag skicka min adressbok via bluetooth till adressboken i bilen, för det verkar inte heller funka.

    Och nästa fråga;
    Kanske är helt fel forum då det mer är mobiltelefoni, men borde jag inte kunna skaffa två st simkort med samma nummer (en i mobilen o en i bilen)? Därefter väljer jag manuellt om jag ska använda bilens telefon eller min telefon... skulle detta funka?
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Bluetoothproblem Saab 9-3SS -05

    Citat Ursprungligen postat av KoolaVippen
    Ok, misstänkte detta!

    Då till nästa frågeställning; kan jag skicka min adressbok via bluetooth till adressboken i bilen, för det verkar inte heller funka.

    Och nästa fråga;
    Kanske är helt fel forum då det mer är mobiltelefoni, men borde jag inte kunna skaffa två st simkort med samma nummer (en i mobilen o en i bilen)? Därefter väljer jag manuellt om jag ska använda bilens telefon eller min telefon... skulle detta funka?
    Funkar bra, jag gör själv så då jag också har inbyggd telefon i min -04:a. Men en knapptryckning kan du välja vilket kort som skall svara, men jag ringer bara ut ifrån bilen och får allt på samma telefonräkning. Smidigt (dock är numret i bilen skyddat och går inte få bort enligt Telenor..)

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rörvik
    Inlägg
    39

    Re: Bluetoothproblem Saab 9-3SS -05

    Henrikg, du är en klippa : )

    Smidigt! Nu har jag också skaffat telenor tvillingkort, mkt bra fungerar det... Men har fortfarande problem med att ansluta mitt blåtandshandsfree (ngn SonyEricsson BT HF) de gånger man vill prata "privat"... åker ofta flera i bilen och ibland behöver man vara lite mer privat än annars...

    Kan ansluta mitt BT HF o bilen hittar det, men ljudet går ändå ut i högtalarna o jag pratar i micen i taket iaf.. är det bara särskilda modeller som fungerar att ansluta till bilen eller? Jag vill ju höra i snäckan som sitter i örat utan att ljudet kommer ur stereon.

    Tack på förhand till den lyckliga människa som får äran att hjälpa mig... ;D
    :: Förut bakom ratten på en chiliröd 9-3SS, 1.9TiD

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Bluetoothproblem Saab 9-3SS -05

    Citat Ursprungligen postat av KoolaVippen
    Henrikg, du är en klippa : )

    Smidigt! Nu har jag också skaffat telenor tvillingkort, mkt bra fungerar det... Men har fortfarande problem med att ansluta mitt blåtandshandsfree (ngn SonyEricsson BT HF) de gånger man vill prata "privat"... åker ofta flera i bilen och ibland behöver man vara lite mer privat än annars...

    Kan ansluta mitt BT HF o bilen hittar det, men ljudet går ändå ut i högtalarna o jag pratar i micen i taket iaf.. är det bara särskilda modeller som fungerar att ansluta till bilen eller? Jag vill ju höra i snäckan som sitter i örat utan att ljudet kommer ur stereon.

    Tack på förhand till den lyckliga människa som får äran att hjälpa mig... ;D
    Skumt! Jag har ett Sony Ericsson Bluetooth headset och jag ringer bara upp med telefonen i bilen och när det "kopplar upp" så trycker jag på knappen på headset så växlar bilen över till det, smidigt som tusan! Och alla säger att dom hör mig mycket bättre också

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7

    Re: Bluetoothproblem Saab 9-3SS -05

    Ursäkta om jag kapar din tråd lite.

    Men jag är nybliven ägare av en 9-3SS -07 som har navi, Infotainment Plus och jag tror 150 ljudpaketet. Hur tar jag reda på om jag har telefon i bilen? Det sitter svarsknappar och grejer på ratten med det kanske är standard på den ratten?
    Dom jag köpte bilen av var ett par på 80 år så dom hade inte allt för bra koll på utrustningsbiten Om Jag inte har det, går det att använda micen för röststyrningen till telefon om man fulkopplar lite med någon blåtandshistoria typ Parrot eller liknande?

    Mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Re: Bluetoothproblem Saab 9-3SS -05

    Citat Ursprungligen postat av KoolaVippen
    När jag försöker ansluta telefonen står det "parkopplad men inte ansluten" i telefonen. Jag hittar telefonen med bilen men jag kan liksom inte göra något via den.
    Tryck där det står parkopplad men inte ansluten, och välj anslut i i menyn som ploppar upp

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •