Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 81

Ämne: Röka i NY bil, varför?

  1. #61
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Själv tycker jag alltid det är lika kul med folk som säger "röker som en bortsspindel" Hur många spindlar med borstar har dessa personer sett?? som dessutom röker??? Hör inte folk själva hur dumt det låter??

    Det kanske är så att man menar borstbindare som det gamla talesättet ska beskriva... men det till spindel?
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #62
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Själv tycker jag alltid det är lika kul med folk som säger "röker som en bortsspindel" Hur många spindlar med borstar har dessa personer sett?? som dessutom röker??? Hör inte folk själva hur dumt det låter??

    Det kanske är så att man menar borstbindare som det gamla talesättet ska beskriva... men det till spindel?
    Jag har flyttat runt en del i Sverige men aldrig hör det uttrycket förr (det med spindeln alltså).
    Kan det vara en lokal företeelse?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #63
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Jag tycker jag hör det rätt ofta, folk som pratar om borstspindlar så det är nog lite mer än lokalt, dock lika förvånande att man inte hör att det är fel och inte minst SER när man skriver det.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  4. #64
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Men det är ju därför jag tar gånger 0,25! Dvs 25% Moms.
    500000*365*0,8*0,25*50

    Missade du det?
    Jag kan ha fel i mina räkningar, tobaksskatten är kanske högre... men sedan kan man ju undra om det verkligen säljs så många paket "vitt" ??

    M.V.H.
    Fast momsen räknas väll ut utifrån den o-momsade varan och borde väll därför inte multipliceras med 0.25 utan istället divideras med 1.25?
    Om man nu ska vara petig...
    Just ja! Eller multiplicera med 0,2! Det blir samma som delat med 1,25
    Ibland går det för fort... Fixar detta!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #65
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kan det vara en lokal företeelse?
    Det hör man här nere i söder också!

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kan det vara en lokal företeelse?
    Det hör man här nere i söder också!
    Hos oss säger man "borstbindare". Antar att dom som satt och band borstar för hand alltid hade en cig i mungipan...

  7. #67
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Röka i NY bil, varför?

    [quote=Allan K]
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":38kzfwx3
    Det hör man här nere i söder också!
    Hos oss säger man "borstbindare". Antar att dom som satt och band borstar för hand alltid hade en cig i mungipan...[/quote:38kzfwx3]
    Jag precis: "borstbindare" är ju ett vedertaget uttryck, det är "röka som en borstspindel" jag aldrig hört.
    Däremot tycker jag att borstbindare oftast används i sammanhanget "svära som en borstbindare" eller möjligen någon enstaka gång "supa som en borstbindare".


    Edit: Hittad detta om rökande borstbindare:
    Det finns källor som säger att på Luntmakargatan i Stockholm fanns för sådär 150 år sen ett hantverkarhus, där lärlingar tränades i sina blivande yrken. Längst ner höll sotarna till, på första våningen snickarna, på andra gelbgjutarna, på tredje kittelflickarna, på fjärde repslagarna och högst upp, på femte våningen, höll borstbindarna till.

    En gång varannan timme hade alla lärlingar tio minuters rast. De flesta skyndade sig ut på gatan för att ta ett bloss, och det gällde att utnyttja minuterna. Eftersom borstbindarna hade längst till gatan, var det extra stressigt för dem, och de tvingades röka snabbt och intensivt för att hinna tillbaka efter sin rast. Därifrån kommer alltså uttrycket "Att röka som en borstbindare"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Allan K

    Hos oss säger man "borstbindare". Antar att dom som satt och band borstar för hand alltid hade en cig i mungipan...
    Jag precis: "borstbindare" är ju ett vedertaget uttryck, det är "röka som en borstspindel" jag aldrig hört.
    Däremot tycker jag att borstbindare oftast används i sammanhanget "svära som en borstbindare" eller möjligen någon enstaka gång "supa som en borstbindare".


    Edit: Hittad detta om rökande borstbindare:
    Det finns källor som säger att på Luntmakargatan i Stockholm fanns för sådär 150 år sen ett hantverkarhus, där lärlingar tränades i sina blivande yrken. Längst ner höll sotarna till, på första våningen snickarna, på andra gelbgjutarna, på tredje kittelflickarna, på fjärde repslagarna och högst upp, på femte våningen, höll borstbindarna till.

    Så det var därför

    En gång varannan timme hade alla lärlingar tio minuters rast. De flesta skyndade sig ut på gatan för att ta ett bloss, och det gällde att utnyttja minuterna. Eftersom borstbindarna hade längst till gatan, var det extra stressigt för dem, och de tvingades röka snabbt och intensivt för att hinna tillbaka efter sin rast. Därifrån kommer alltså uttrycket "Att röka som en borstbindare"

  9. #69
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Borstspindel hette det redan på 50 talet , så nog är det ett gammalt uttryck. Fan va gammal jag är
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Rökare är ju i allmänhet inte så smarta, så varför ska man bli förvånad för att de röker i bilen?
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  11. #71
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Rökare är ju i allmänhet inte så smarta, så varför ska man bli förvånad för att de röker i bilen?
    Lite mer ved på elden...
    http://adhd-npf.se/rokare-blir-dummare/
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6676832.ab

  12. #72

    Re: Röka i NY bil, varför?

    bryr man sig inte om sin egen hälsa varför bry sig om bilen då.. det är ju hälsan som tar mest skada.

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Rökare är ju i allmänhet inte så smarta, så varför ska man bli förvånad för att de röker i bilen?
    Ursäkta mig, men vilket korkat inlägg. Finns Många väldigt intelligenta personer som röker. Idag vet de flesta, om inte alla, att det är farligt att röka (vilket man inte visste förr) så det är ju inte av dumhet folk röker.

  14. #74
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Rökare är ju i allmänhet inte så smarta, så varför ska man bli förvånad för att de röker i bilen?
    Ursäkta mig, men vilket korkat inlägg. Finns Många väldigt intelligenta personer som röker. Idag vet de flesta, om inte alla, att det är farligt att röka (vilket man inte visste förr) så det är ju inte av dumhet folk röker.
    Det finns faktiskt studier som styrker teorin att rökare är något mindre intelligenta än icke-rökare men skillnaderna är så små att man nog inte behöver uttrycka det så kategoriskt som att "rökare är ju i allmänhet inte så smarta".
    http://www.reuters.com/article/idUSTRE61M3UQ20100223
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Lindh

    Ursäkta mig, men vilket korkat inlägg. Finns Många väldigt intelligenta personer som röker. Idag vet de flesta, om inte alla, att det är farligt att röka (vilket man inte visste förr) så det är ju inte av dumhet folk röker.
    Det finns faktiskt studier som styrker teorin att rökare är något mindre intelligenta än icke-rökare men skillnaderna är så små att man nog inte behöver uttrycka det så kategoriskt som att "rökare är ju i allmänhet inte så smarta".
    http://www.reuters.com/article/idUSTRE61M3UQ20100223
    Okej, kanske att jag övertolkade inlägget i den mening att man inte finner samma IQ i snitt hos rökare - jag ville mer poängtera att inte alla som röker är dumma, vilket jag uppfattade att inlägget ville förmedla.

  16. #76
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 568
    Medlem#
    7567

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Allan K

    Hos oss säger man "borstbindare". Antar att dom som satt och band borstar för hand alltid hade en cig i mungipan...
    Jag precis: "borstbindare" är ju ett vedertaget uttryck, det är "röka som en borstspindel" jag aldrig hört.
    Däremot tycker jag att borstbindare oftast används i sammanhanget "svära som en borstbindare" eller möjligen någon enstaka gång "supa som en borstbindare".


    Edit: Hittad detta om rökande borstbindare:
    Det finns källor som säger att på Luntmakargatan i Stockholm fanns för sådär 150 år sen ett hantverkarhus, där lärlingar tränades i sina blivande yrken. Längst ner höll sotarna till, på första våningen snickarna, på andra gelbgjutarna, på tredje kittelflickarna, på fjärde repslagarna och högst upp, på femte våningen, höll borstbindarna till.

    En gång varannan timme hade alla lärlingar tio minuters rast. De flesta skyndade sig ut på gatan för att ta ett bloss, och det gällde att utnyttja minuterna. Eftersom borstbindarna hade längst till gatan, var det extra stressigt för dem, och de tvingades röka snabbt och intensivt för att hinna tillbaka efter sin rast. Därifrån kommer alltså uttrycket "Att röka som en borstbindare"
    Det som du saxat här tolkar jag som att borstbindare rökte snabbt.
    Men när någon säger att någon röker som en borstbindare tänker jag att personen röker mycket, och så tänker väl de flesta.
    Kan det vara så att uttrycket att "röka som en borstbindare" har blivit förvrängt och inte betyder samma sak nu som för 150 år sedan?
    Tilläggas bör ju att man inte alltid ska lita på det man läser och hör, men om detta du skrev stämmer så använder ju "alla" uttrycket fel, oavsett om man säger borstspindel eller borstbindare.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #77
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Finnarna har kommit lite längre än oss i tobaksfrågan.
    http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.4592 ... ot-rokning

  18. #78

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Finnarna har kommit lite längre än oss i tobaksfrågan.
    http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.4592 ... ot-rokning
    Ja Finnarna daltar inte lika mycket som Svenskarna......synd att vi inte kommit lika långt i andra frågor.

    iofs så har vi föbjudit försäljning av trisslotter till dom under 18....

    Röka eller inte röka i bil får helt enkelt ägaren avgöra ny eller gammal bil spelar ingen roll.
    Själv väljer jag att inte röka i bilen eller i hemmet.

  19. #79
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    39

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Är själv rökare men jag skulle faktiskt aldrig röka i bilen eller inomhus över huvud taget.. Hatar likten av inrökt bil eller lägenhet t.ex!
    __________________________________
    Saab 9-5 2.0T -02
    Saab 900T Coupé -97

  20. #80

    Re: Röka i NY bil, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Finnarna har kommit lite längre än oss i tobaksfrågan.
    http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.4592 ... ot-rokning
    Ja Finnarna daltar inte lika mycket som Svenskarna......synd att vi inte kommit lika långt i andra frågor.

    iofs så har vi föbjudit försäljning av trisslotter till dom under 18....

    Röka eller inte röka i bil får helt enkelt ägaren avgöra ny eller gammal bil spelar ingen roll.
    Själv väljer jag att inte röka i bilen eller i hemmet.
    det e väl ok, ihop med förbudet att sälja tobak till dom under 18 år, som vi redan har
    JAGUAR - spinner som en katt

Liknande ämnen

  1. Röka i bilen
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 11:44
  2. Varför får jag inte upp den?(eller varför rör sig inte temp)
    Av danne_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 20:21
  3. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:12
  4. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •