Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Oljeläckage OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Oljeläckage OG9-5

    Först har jag sökt via sökfunktion.

    På min 9-5 -99 så drar han väldigt mycket olja fyller på efter att ha kört 5 mil inte roligt.Det rinner ner i närheten av oljepumpen någonstans,faktiskt lite till höger om oljepumpen igår så bytte jag o-ringen och packboxen i locket framför oljepumpen men det läcker fortfarande var i herrans namn kommer det ifrån?

    Vilka läckagekällor finns det mer ovanför?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläckage

    Multiremmens sträckare har en överföringsremskiva kan den vara genomgående in till kamkedjekåpan? kan den ha en o-ring i så fall som skulle kunna läcka?

    Är det ett så stort oljesprut inne bland kedjorna så att det skulle kunna pressa ut olja mot ett ev genomgående axel eller fästhål av något slag i kamkedjekåpan?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläckage

    Hoppas att jag kan stänga tråden nu,fann en liten vaccumslang som var av , den skulle sitta på trycksidan på turbo,väldigt oljesöligt runt där.

    Hoppas att allt funkar nu.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläckage

    Jag öppnar tråden igen trodde jag fann felet men det visade sig vara en läcka vid toppen över kedjesidan.

    Så nu är min fråga finns det en chans att efterdra topplocksbultar och få tätt eller är det dödfött?

    Vet någon vilken storlek det är på torxhylsor till topplocksbultar (skruvar)?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Oljeläckage

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Vet någon vilken storlek det är på torxhylsor till topplocksbultar (skruvar)?
    E16
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläckage

    ok
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Oljeläckage

    Har det väl börjat läcka är det ren tur om man får det tätt genom att efterspänna topplocksbultarna

    Det skadar dock inte att prova.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläckage

    Jag har bytt packbox o o-ring oljepump men det läcker fortfarande,jag inser nu att oljan kan inte komma från toppen vi pratar om höger sida där sitter ju kamkedjekåpan har noterat att kamkedjekåpan är delad en bit upp funderar på om det skulle kunna läcka där,då kan man tycka att känn på skruvar men de sitter (2st vad jag kan se) ju så trångt så hur man drar dessa utan att ta bort motorfästet.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläckage

    Plockat bort motorfästet över kamkedjesidan oljan rinner under skarven på kamkedjekåpan där det sitter 2 m8 skruvar,men jag upplever att mer olja rinner ner förbi oljepumpen (pumpen kan man utesluta bytt o-ring o packbox)än som det ser ut från skarven,finns det någon genomföring som går igenom kamkedjekåpan

    Nästa undring packning i ovanstående skarv är det en separat eller ingår den i blockpackningen?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Har en 9-5 -99 som läcker vid kamkedjeskruven.Bakgrund är när läckan först uppstod så kände jag på kamkedjesträckar skruv,läckte fortfarande,bytte topplockspackning samt planade toppen ny mässingpackning samt o-ring vid kamkedjeskruven,läcker fortfarande,den inre skruven ska dras med 63Nm jag ökade på till 80 Nm men läcker fortfarande.

    Vad kan ha hänt KAN DET VARA så att mässingbrickan som har en gummiinfodring i centrum har svårt att centrera mot konan i justerskruvhuset så att den liksom hänger ner när man skruvar fast justerskruvhuset och då kommer inte gummitätningen till sin rätt?

    Jag har inte fler uppslag kvar någon som kan tillföra något så är jag tacksam.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Tätningsmassa av den mjukare modellen och sen gänga i? Inte gänglåsning utan packningmassa?

    Lite bonnigt men brukar funka prima

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Så du lägger tätningsmassa runt gängorna på den stora gängan,allt som funkar är bra.Det betyder att mässingbricka med gummitätning inuti inte funkar,inte bra.

    Denna läcka har nästan knäckt mej,nu känns det bättre skaffar detta på måndag.

    Tack för hjälpen
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    429

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Om skruven ska dras med 63Nm så ska du absolut inte dra den med 80. Det som kan hända då är att man passerar skruvens sträckgräns vilket leder till att materialet sträcks ut, därav får du sämre klämkraft. Prova med en ny skruv och dra med rätt moment så kanske det löser sig

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    BUMPE

    Du sa att en elastisk massa skulle vara bra,jag pratade med saab och de berättade att de använder den röda packningsmassan typ som används på tråg och liknande,jag råkade ha denna hemma och testade men det läcker fortfarande.

    Lägger du den elastiska massan runt gängor eller vid mässingbrickan och vid o-ringsgängor?

    Jag ser att det finns ett litet hål borrat i den lilla skruven längst ut vid o-ringen verkar ju inte klokt att leda ut olja till o-ringen.

    Kan någon kasta mer ljus över denna galna skruv som aldrig slutar läcka?

    http://www.geting.se/viewimage/image/26 ... ng_004.jpg
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Får inte tag på någon elastisk tätningsmassa,har provat nu i tur och ordning den röda packningsmassa på tub som saab använder,sedan provade jag något som förr hette "Perma-tex" men idag kallas den "Prime seal gasket sealant" tjock brun gegga tillverkad av versaChem,läcker fortfarande.

    Jag har ju tidigare sett att många haft dessa problem men jag hittar inget vid sökning och FAQ,men någon som tidigare haft problem borde väl veta hur man löste det?

    Kom igen nu
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Kan berätta att jag bytt vevhusventilation till den senaste version 6,kan jag ha kopplat slangar fel så jag har för högt vevhustryck?

    Instruktionen för kopplingen var inte bra gick inte att se så bra.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Instruktionen för kopplingen var inte bra gick inte att se så bra.
    Var det inte denna instruktion du hade då: http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Har du verkligen uteslutit alla andra källor till läckaget? Är det gängorna i toppen, eller för den lilla spännskruven, som läcker? Verkar ju lite underligt att det kan läcka efter allt du gjort. Det är ju en limmad skarv mellan block och 'gavelkåpan'. Sen blir det ju ytterligare en skarv som ska limmas, där 'gavelkåpan' möter undersidan på toppen. Kan det läcka där nånstans så att det följer skarven topp/block till spännaren? Ventilkåpspackningen... spricka nånstans... läckage från vevhusventilationen som rinner iväg på nåt vis... olja från servobehållaren... 'brainstorming'...
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Den beskrivningen var riktigt bra kollar alla slangar imorron.

    Historien börjar med att jag kollade kamkedjesträckaren hur långt den var ute,där började det att läcka sedan lite i taget och ökade sedan,oljan kom från samma ställe nämligen under kamkedjeskruven lägger in bild.

    Sedan dess har jag som tidigare beskrivit gjort en del ikväll så läckte det ändå med den senaste tätningen,jag har bytt mässingringen och o-ring i toppskruv.

    http://www.geting.se/viewimage/image/26 ... arande.jpg

    Det hade inte varit dumt med en videokamera med ett objektiv på 6mm som kunde snokat under kanten.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Spricka? Tänkte på att du har dragit för hårt mm. Kan ju faktiskt vara så..

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage 9-3 T5 -99
    Av manganish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-11, 16:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •