Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 72

Ämne: Oljeläckage OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    En spricka vid skruven ja du vet oljan började ju läcka från början när jag kollade kamkedjesträckaren jag använde momentnyckel när jag drog den stora skruven.

    Har kollat slangar till o från oljefällan alla är rätt dragna.

    Om det är stora gängaren på sträckaren eller lilla är svårt att avgöra går inte att se.Flödet av olja som syns på bild kommer från området det är det enda som jag ser.

    Sista gången använde jag rikligt med "Prime seal" på alla gängor samt mässingbricka på båda sidor,vet inte kanske skulle detta klet torka lite? provade direkt efteråt att låta den gå på tomgång.

    Brainstorming behövs verkligen.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    198

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Jag skulle börja med att verkligen ta reda på var det läcker!! Tvätta rent och sedan kan du ju sätta lite papper på olika ställen på skruven och var det läckäer först.. (om det verkligen är därifrån.. ) jag har läst att några har haft läckage där.. men vad jag kommer ihåg så är ju inte kedjespänaren trycksatt av olja utan det är bara stänk av olja som smöjer den.. Jag tror att du har någon spricka alt att det kommer från något annat ställe.. och att det var en ren tillfällighet att det började läcka när du kollade spännaren..

    lycka till

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Bra ide att sätta fast något som suger olja på skruven.

    Stämmer som du säger att något direkt tryck ska ju inte finnas här om ingen backventil är paj förstås.

    Drog de två skruvarna lite som sitter från topp till kamkedjekåpan uppifrån läkaget har minskat lite.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    198

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Jag hade läckage under bilen som jag inte hittade. (var efter en totalrenovering av motorn.. så alla packningar var nya och allt var nyklistrat.. men ändå fick jag läckage... Jag såga tt det kom från turbosidan.. så jag tog lite toapapper och snurrade runt på olika ställen och så körde jag en bit.. tillslut så såg jag var det kom ifrån.. enkelt och bra.. Varm olja blir nästa igenomskinlig så det är ett bra tips. lycka till .. Jag tror mer på topp/ topplock.. eller från bröstkåpan..

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Lossade topplocksskruv idag och drog dem på nytt till rätt moment,ingen skillnad rinner lite grand ändå.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Har varit ute för en bil där täcklocket bredvid insuget till höger, har ärgat hål i. Detta är en oljekanal, och täcklock sitter där för att man borrar oljekanalen i toppen den vägen.
    Ha motorn i gång och spruta med snabbdunstade bromstvätt på detta lock/kanal, och se om det sipprar fram hela tiden, när oljan är varm.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Täcklocket sitter alltså i toppen? Höger framifrån räknat?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Japp, är som en frostplugg till blocket, fast bara ca 8mm i diameter. Denna bilen trodde jag också läckte ifrån spännaren. Bytte även toppackning, bytte packningar till spännaren igen, innan jag till slut hittade att denna läckte.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Denna plugg ser man inte utan att ta bort insuget då?

    Editet sitter en plugg på gaveln av toppen till höger framifrån ca 10mm dia den ser helt torr ut finns ingen olja på denna sida av topp
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Till höger om insuget (Bilens färdriktning), lite ovanför sista skruven till flänsen av insuget. Alltså du behöver inte ta bort insuget för att se den, dock så kan en spegel hjälpa.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Den pluggen som sitter på höger sida av toppen i färdriktningen (dock inte på gaveln) den ser rejält rost (ärg) angripen ut det syns inte direkt någon olja men den dunstar ju av värme och rinner bort.

    Denna plugg om det är den sitter perfekt till för att orsaka ett oljeflöde precis ovanför där kamkedjesträckaren sitter.

    Skulle det vara den så blir det så här

    Ska försöka lägga in ett foto på den misstänkta pluggen.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Gazer

    Hur löste du den läckande pluggen?

    Bild dröjer pgr av trilskande androidtelefon hmn
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Skruvade i en självborrande skruv i pluggen. Knackade först in 1mm, så pluggen släppte, sedan drog jag ut den med polygrip, och stundtals hjälp med skruvmejsel och dra ut med hjälp av hävstångsprincipen.
    Tog sedan en magnet in i hålet för att ta bort eventuella spånor som kom.
    Var försiktig när du knackar den innåt, så du inte knackar för långt, det ska bara vara så att spänningen släpper.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Gissar att du plockade ner insugsrör för att komma åt?

    Finns det pluggar att köpa?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Plockade bort övre generatorfäste för att kunna se bättre lägger in ett foto på den misstänkta oljeläckande pluggens förhållande till kamkedjeskruven.Pluggen sitter snett upp till höger om kamkedjesträckarskruv.

    Edit:tyvärr så sitter pluggen i det vita området kass fotograf syns lite.

    http://www.geting.se/viewimage/image/26 ... llande.jpg
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Den bilen jag hade var nyare än din, så insuget är lägre, då det saknar det mellanstycke du har, så jag gjorde allt på plats.
    Om du inte använder blixten, så blir bilder bättre

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Gazer

    Den lilla pluggen var lite rostig nertill när jag skrapade på den så verkade det som gods på plugg var intakt nästan som om det var ytrost,var på väg att ta den idag men hejdade mej,kan det vara denna plugg?

    Sa du att det fanns pluggar o köpa felet kanske inte är så vanligt?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Japp pluggen går att köpa på Saab.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Den misstänkta oljepluggen bytt den såg helt oskadad ut.Håller på att skruva ihop,placerar ut papperstussa på baksida av topp för att få en susning.

    Läcker fortfarande.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  20. #40

    Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

    Hade samma problem, den läckte vid kamkedjespännaren. Jag böt topplockspackning, (2 gånger i onödan) men det läckte fortfarande, och när jag belastade motorn läckte den ännu mer (när jag drog husvagn).
    Gick igenom vevhusvent. och den var ok
    Provade att köra med oljepåfyllnadlocket öppet, och då tryckte den inte ut nå mer. Ringde en kille på en saab-verkstad, och han sa att:
    det blir övertryck i motorn och då trycker den ut.
    Inne i ventilkåpan finns två rör ca 8 mm böjda rör, där slangen från vevhusvent kommer, som klaggar igen ibland, han har haft flera saab som gjort det med och är dessa igen så blir det övertryck och det blir oljeläckage.
    Har haft bort ventilkåpan och rengjort rören idag, det var igenklaggade ( de är svår att rengöra jag använde en elkabel, och tryckte igenom och sprutade in lite avfettning och blåste rent med tryckluft, ta en mjuk slang som man han koppla på röret och blåsa, i och med det är svårt att komma åt när de är böjd uppåt, ståltråd om de är hårt)
    Jag hoppas det funkar


    Det låter ju som du har samma problem

    Lycka till Micke

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage 9-3 T5 -99
    Av manganish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-11, 16:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •